Jump to content

Henrik.Andersson

Members
  • Content Count

    169
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    The Crow,Aliens,Seven, Dansk action/komedi
  • Interests
    Film,Teater, Psykologi
  1. Steg ett till processer är ju närvaron. Att skådespelaren är på en plats utan teknik och lampor. Ett sätt är att få skådespelarna att lyssna på varandra istället på sig själva. Jag säger åt skådespelarna att lyssna på dom andra. helt enkelt. Sen kan man i lyssnandet finna intressanta ställlen där karaktären gör val/beslut. Här kan man hos utbildade skådespelare bara förlänga eller förkorta processen. Man kan också gå in och direkt lägga in tysta repliker(tankar) som skådespelaren ska rabbla i huvudet. Hoppas det gav dig nått nytt att fundera över.
  2. den kritik jag har hört att det var många elever på få lärare, så det blev lite induvduell kritik. Gå in och registrera dig på filmcafe och sök på dom som har läst just manus. skriv ett mail till mig där så kan du få namn på flk som pluggar där mvh henrik
  3. det där lät intressant. Jag tror jag jobbar åt det hållet. Man ver ju alltid när det är teatralt eller är det så att visa regissörer inte ser när det är teatralt.
  4. Alexandra. Det med att gå fram och visa är riskabelt då det kan leda till att personen imiterar istället för att den kommer ur sitt egna liv. Nizze ja det är väl dumt att bara ta en till utan att veta varför, så det bästa är väll att ha nån ny istruktion som gör att skådespelaren gör det ännu bättre. Ibland är man nöjd men tekniken funkade inte eller åkningen blir dålig, då kan man ju inte göra mer än ta en ny bara.
  5. gå på teater föreställningar på proffsnivå amatör och skolföreställningar på gymnaisium och folkhögskolor högskolor. musikalfolk ska inte underskattas eller musiker, konstnärer brukar ha en ådra som kan funka mvh henrik
  6. att visa är ett problematisk metod som kan och jag menar kan leda till en imitation av ditt agerade. inte ett liv som kommer ifrån dom. Proffs kan göra det till sitt eget men med mindre erfarna är risken betydligt större för tomt och platt spel utan processer inre liv. Att förlora sin vän. Här är det bra om skådesplelaren har varit med om det så den kan förstå situationen. Berätta om dina erfarnheter och prata om det utan att fråga ut skådespelaren om dennes erfarheter. Ageras rätt vet jag inte vad du menar, men det kan vara farligt att låsa sig vid ett exakt uttryck. Testa att öka o
  7. man ska kanske vara en idiot för att bli som dom eller så är det dom har feta budgettar. Jag syftade på regissörer i ideela och halvidella. eller små budgett projekt. Jag tycker man ska gå rakryggad genom livet. men det är klart är man psykopat så blir det inte lika jobbigt att utnyttja andra, nej föresten det blir inge jobbigt alls efter som psykopater inte har känslor.
  8. skaffa jobb som manusförfatare. Genom att känna folk. Jag skriver inte själv, fast jag skrev faktiskt 5 sidor för två veckor sedan, whatever. Det var en bekant som har en fri grupp som frågade mig om jag ville skriva nu förra veckan. jag kanske kommer försöka fast jag har sagt att jag inte kan. vad jag vill komma till är att det gäller att man har kontakter, folk som vet att man finns och man vet vilka folk som kan ge jobb betalda eller ej. och folk som vet när jobba dyker upp. lite social kompitens, bra samarbetsförmåga, inte sno andras ideer. Lär känna folk och få saker gjorda och publ
  9. En annan ond regissörsfenomen är att inte respektera andras mäniskors tid men andra medarbetare ska respektera regissörens tid. En annan att inte kunna kopromissa utan att kräva att det ska stå en älg i bakgrunden inte en ren som ex. dvs att inte accepetera på vilka premisser och ekonomiska förutsättningar ett projekt ligger.
  10. vad är det för fel att ha en bra arbetsplats? Med god stämning? Om det är svenskt så då är jag i så fall en stolt svensk. Tyckte annars att din svar på vad en ond regissör vad bra. mvh henrik
  11. har du inte gjort det innnan jaaaaaaaa jag säger 6000 så får du jobbet var tror du?
  12. Det är dags att köpa en egen redigering. vad skulloe ni rekomderar att köpa för 16000 ex moms? vi funderar på mac versus pc? tacksam för svar henrik
  13. dramtiker förbundet har sexhundra medlemmar så några lever på det men som sagt de flesta jobbar med annat också närligande eller längre bort. och fördelningen är nog bred mellan olika typer av manusjobb. film,tv,teater,radioteater,musikal,dockteater, och nu även tv-spel börja med att få två pjäser eller manus uppförda så får ni gå med i den klubben. jag avundas er som kan skriva. mvh henrik Jag letar efter författare hela tiden för samarbete, så hör av er.
  14. så det viktiga är att få cred? vägen ditt är inte intresant eller?
  15. använder man flera kameror blir det som på tv serier man måste lysa upp väldigt mycket så det funkar från alla håll. När jag gjorde rolf persson och vampyrens dilemma i våras gjorde jag lite olika expriment och ett av dom var att i en bar scen så använde jag 2 kameror. det blir perfekt synk men det gäller att kameranmännen är synkade på form och utsnitt. Detta var en lösning som kom av att jag fick låna baren i 4 timmar på en förmiddag. och jag hade ingen ljussättning i princip. Det funkar eftersom de sitter stilla hela tiden också. Ska man köra utomhusscen på sommaren borde det vara värt
×
×
  • Create New...