Gå till innehåll

Spela in dialoger med 1 eller 2 kameror?


Robilibob

Recommended Posts

Min videolärare sa att man får bäst resultat om man spelar in en dialog med 1 kamera och spelar in dialogen flera gånger från olika vinklar. Detta låter väldigt ologiskt tycker jag, borde det inte vara bättre att använda 2 kameror som man filmar samtidigt med?

 

Hur gör man i större produktioner egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste tänka på ljussättningen, det är därför man filmar med en kamera. Från ett bildutsnitt kanske man vill ha skarp kontrast i ansiktet på en skådis, från ett annat kanske bara bakgrundsljus. Om man har flera kameror samtidigt kan man inte justera sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

använder man flera kameror blir det som på tv serier man måste lysa upp väldigt mycket så det funkar från alla håll.

 

När jag gjorde rolf persson och vampyrens dilemma i våras gjorde jag lite olika expriment och ett av dom var att i en bar scen så använde jag 2 kameror. det blir perfekt synk men det gäller att kameranmännen är synkade på form och utsnitt. Detta var en lösning som kom av att jag fick låna baren i 4 timmar på en förmiddag. och jag hade ingen ljussättning i princip. Det funkar eftersom de sitter stilla hela tiden också. Ska man köra utomhusscen på sommaren borde det vara värt ett försök om man nu vill spara tid.

 

Ett annat problem kan ju vara att man måste ha två kameror. Kan vara svårt att ibland bara ha en. Sen måste de så klart ha samma kvalitet

 

 

När man gör budgett film använder man bara en kamera pågrund av ljussättning och för ha kontroll på matrialet. Den gången man använder det ofta är i när man ska elda upp hus eller nått ska explodera. Kan bli lite dyrt annars.

 

Gör som din lärare säger och sen kan du testa med 2 kameror eller 3(4) kameror som i tv

 

mvh

 

Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...