Gå till innehåll

Yrke: Manus


Fredde

Recommended Posts

Jag hävdar motsatsen. Visst går det, men det är få förunnat... mycket få.

 

Skriv bäst manus, ha de rätta kontakterna så går det nog. Men det krävs väldigt mycket av dig i så fall. För det gäller att inte bara skriva ett bra manus utan flera. Och minst två per år.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonvision]För det gäller att inte bara skriva ett bra manus utan flera. Och minst två per år.[/citat]

 

Fast två manus per år låter väl ändå lite mycket?

Jag har inte stor koll på alla svenska manusförfattare och hur pass produktiva de är eller hur mycket de tjänar, men jag vet iaf att Peter Birro (som fick mig att börja skriva manus) livnär sig på sitt skrivande och det gör han utan att skriva två manus per år, visserligen skriver han mest för teve, men det ger väl inte så mycket mer betalt än en författare som skriver för film?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]...visserligen skriver han mest för teve, men det ger väl inte så mycket mer betalt än en författare som skriver för film?

[/citat]

 

Kanske inte, men det finns nog mer jobb när man skriver för tv än film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Kanske inte, men det finns nog mer jobb när man skriver för tv än film.[/citat]

 

Tror du verkligen att det är en sån stor skillnad?

 

Så vitt jag vet har Peter Birro skrivit manus till tre teveserier och två filmer, det mellan åren 1997 och 2004, han har även skrivit en pjäs och en bok med krönikor som dragit in lite pengar vid sidan av manusskrivandet. Så jag tycker att han är det levande beviset på att det inte är en omöjlighet att arbeta som enbart manusförfattare här i Sverige. Men visst, är det som jonvision säger, konkurrensen är fruktansvärt svår, det gäller ju att skriva väldigt bra manus, ha de rätta kontakterna, vara beredd att arbeta hårt för att nå fram till sitt mål. Detta är dock inte något som skrämmer mig, jag ser framemot de svåra åren, lära av misstag, lära mig hantverket, arbeta i det tysta, bita ihop och bida min tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

dramtiker förbundet har sexhundra medlemmar så några lever på det men som sagt de flesta jobbar med annat också närligande eller längre bort. och fördelningen är nog bred mellan olika typer av manusjobb. film,tv,teater,radioteater,musikal,dockteater, och nu även tv-spel

 

börja med att få två pjäser eller manus uppförda så får ni gå med i den klubben.

 

jag avundas er som kan skriva.

 

mvh

henrik

 

Jag letar efter författare hela tiden för samarbete, så hör av er.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det går att leva på manusförfattande i Sverige! Jag känner många som gör det. Pengarna för en långfilm kan man leva på i ett par år om man får vad man ska ha, skaffar en bra revisor och är lite ekonomisk.

 

Vad många sysslar med parallellt med eget manusskrivande eller beställningsmanus är att skriva för tv-serier. Just nu går väl ingen sån med avsnittsförfattare men det kommer nog igen. Dokusåpor är INTE bra för manusförfattare!

 

Dessutom skrivs - OCH betalas för - en väldans massa manus som aldrig blir nåt. Man lägger ner av olika anledningar men manusförfattaren ska självklart ha betalt för jobbet ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...