Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

Hm, att den suger eller inte har inget med saken att göra. De flesta tycker inte ens att den suger. De tycker den är ok. Men när alla recensioner är likadana, punkt efter punkt så känns det ju bara fånigt. Många människor läser recensioner, och vissa kanske till och med litar på dem. Man tycker att en personlig åsikt inte är för mycket att be om, men faktum är att de flesta recensenter tittar över axeln så att de inte har "fel" åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många människor läser recensioner, och vissa kanske till och med litar på dem.

Som tur är finns det många som använder en recention omvänt, ett lågt betyg betyder gå och se! Jag ska se Arn för jag vill bilda mig själv en uppfattning. Om man gämför med allt annat skräp man lägger pengar på så kan nästan aldrig 80kr för storduk anses som bortkastat.

Jag tror man gjort en changsning när det gäller tempo i de två Arnfilmerna. Likt Sagan om Ringen triologin startar första filmen med lägre berättar tempo. Kan tänka mig att den andra Arn filmen blir mer actionbetonad. I den internationella versionen gör man bara en film av manuset och det kommer troligen att bli i ett högt tempo och mer actionbetonat. Det skulle alldrig gå att få en tysk eller fransman att gå och se en del två av Arn särskilt om den har ett långsamt berättartempo. Chansningen är att den skandinaviska och framförallt den svenska publiken gör som jag dvs går och ser filmen som alla kommer att tala om i pausrummen efter jul. Sedan vill man ju säkert se uppföljaren också med uppgörelsen där de flesta som läst böckerna förväntar sig action. Då får man maximalt tillbaka, ekonomiskt, från publiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

vad i Arn är det som beräknas göra den så dyr? är det CGI-effekter eller stora statistscener eller internationella storstjärnor eller vad är det?

 

Såg idag i GT/Expressen att ca: 600 personer jobbat heltid i ett år för att sätta ihop de två filmerna plus tv serien.

I snitt kan man nog räkna med lön och sociala avgifter 300000 kr.

600x300000=180miljoner kr. Det är ju en stor del i alla fall.

 

Frågan är om dessa 600 pers har används effektivt?

(Jag tycker mig se filmindustrin som en stel, herarkisk, skråfrämjande verksamhet som inte är intresserad av effektiv produktionssättning igentligen).

 

Nu ser ju filmen ut som den kommer att gå lika bra på biograferna som SF önskat, och det är ju tur så det kan kanske sattsas på fler nya storprojekt i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hela känslan av den här filmen var så ultraslätstruken. Kan egentligen inte minnas att den gav mig något starkare intryck av just något. Inget var egentligen dåligt. Men inget var sådär superbra heller.

 

Satt mer än hälften av filmen och funderade på vad ordet "kvalitetsfilm" betyder.

Länk till kommentar
Share on other sites

den va okej men inget mer, inte värd biopengen och framförallt inte värd 200 mille.

 

Nä, precis. Av alla jävla böcker det finns så var de tvugna att filmatisera just denna?! De där 200 milionerna kunde gått till någonting mycket bättre, som kanske en filmatisering av Niklas Krog's "En Krigares Hjärta" :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, precis. Av alla jävla böcker det finns så var de tvugna att filmatisera just denna?! De där 200 milionerna kunde gått till någonting mycket bättre, som kanske en filmatisering av Niklas Krog's "En Krigares Hjärta" :P

 

Never heard of it. Skulle jag bränna 200 svenska miljoner på ett filmprojekt så kan du vara säker på att det skulle vara på en svensk litterär förlaga som redan har miljonpublik. Boken du nämner är säkert jättebra. Men säkert inte jättemycket bättre än sådär 10-20 miljoner i budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den igår och den var väl ok, till och med bra ibland.

 

En hel del saker man verkligen irriterade sig på och så var den otroligt seg emellanåt (läs oftast). Och jag hoppas verkligen att de mesta av de 210 miljonerna kommer att synas i del två, för här syndes de inte mycket alls.

 

Jag tror den blev lite bättre också tack vare de två trailers för kommande svenska filmer jag såg innan visningen, den ena för Nutleys nya film "Angel" och sen något skit som kallades för "Rallybrudar" (tror jag).

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den för 2 dagar sen när jag var i sthlm och tyckte den var grymt bra för att vara film. Dem som ger recesionerna tänker nog mer på budgeten på filmen ist för innehållet, då menar jag tex "Fan vilken dålig film för att vara på 210milj kr" visst den var ju dålig för den budgeten men för att vara en film så var den bra och för att vara svensk film var det en av dem bästa jag har sett. Men smaken är som baken ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den precis och mina tankar om filmen är:

 

Regi: Det var väl det största problemet. Vissa scener var riktigt bra faktiskt, andra bra, andra mindre bra. Väldigt ojämn. Men det värsta var att hela filmen hade skitseg uppbyggnad. Eller det fanns ingen egentligen. Den bara flöt på. Men eftersom scenerna i sig själva var bra blev den ju aldrig dålig direkt. Men i helhet... bajs.

 

Manus: Det var nog bland det bättre. Även fast filmen blev väldigt platt i utvecklingen och tempot, så var scenerna välskrivna. Eftersom jag har lite kontakt med han som skrivit det så vet jag att han tydligen var i väldigt bråk med regissören om manuset. Han hade skrivit sin egen tolkning, men regissören ville hålla sig mer till böckerna. Ha en mer rak berättarlinje. Och det kändes verkligen att man läste en tjock bok ibland.

 

Skådespeleri: Var rätt bra. Arn och Cecilia var bra i rollerna. Men i varje scen med Stellan Skarsgård blev alla andra asdåliga. Han var den enda som höll riktigt bra standard.

 

Klippningen: Skitkonstig. Vad ville de med att börja filmen i det heliga landet, gå tillbaka i 2 timmar och sen gå tillbaka, utan att berätta hela resan dit. SÅ man vet ju fortfarande inte hur hamn hamna just där exakt. Skumt. Tempot i helhet var lika konstigt det. Men som i regi var scenerna i sig rätt bra.

 

Foto: Vissa riktigt snygga och icke svenska tagningar. Men jag tror de gick lite överstyr med det. Sjukt många kranåkningar och massa massa massa närbilder. Det kändes som de verkligen ville övertyga om att det ska se ickesvenskt ut. Och de långa objektiven för att dölja de dåliga detaljerna gjorde hela filmen väldigt platt.

 

Ljud & Musik: SVENSKAR KAN INTE ADR!!!!!! Tjenare vad fel det var. Och musiken tyckte jag också bara var dålig. Men p.g.a. regin. Varför ha musiken som en jämn matta över hela filmen. Även fast den var väldigt bra blev det bara en sak som är i bakgrunden och glöms bort för att den bara är där hela tiden. Ingen dynamik. Ljudet var rätt bra i övrigt tror jag....

 

Sammanfattning: Scenerna i sig var bra, välgjorda och tekniskt bra. Men filmen i helhet föll på den väldigt konstiga regin och klippning. En 2:a av 5.

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker att många hacka lite väl mycket på den. utan att gå ner i detalj för mycket, måste jag säga att den är hästlängder bättre än de senaste 40 svenska långfilmerna jag sett.

 

det pratas mycket om den häpnadsveckand budgeten på 210 miljoner (har för mig att det landade på 236 innan projektet var i hamn men det är en annan historia) även om få faktiskt har en aning om vad pengarna går till i en filmbudget. dessutom är det 2 filmer som görs för denna budgeten på dryga 2 h styck.

 

verkar som att många förväntar sig sagan om ringen stil eller andra mega hollywood produktioner, men vi är fortfarande kvar i sverige med de medel och den kunskap vi har råd med här.

 

Jag tyckte det var kul att se ett snyggt svenskt kostymdrama som var påkostat och proffsigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina förväntningar var låga och jag tycker filmen var riktigt bra. Dialogerna fungerade bra både engelska svenska och arabiska (eller vilket språk som talas i det heliga landet) Smådetaljer som jag hängde upp mig på var bamse-berättar-rösten från början och storasysterns skådespel...

 

Jag tycker den var helt klart värt att gå på bio för och kommer gå på Arn 2 när den kommer också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte den var schyst.. Men de borde skippa den löjliga berättarrösten inför den internationella 3-timmarsklippningen. Och förhoppningsvis åtminstone ett par av de sega tillbakablickarna som drog ner tempot. Detta tillsammans med att historien går in på mer action och krig i Sverige kan ge filmen ett bra mottagande utomlands. Huvudspåret om Arn och Cecilia funkar också bra.

 

 

Men sista striden var väl inte så där jättebra kanske. Den smarta strategin bakom anfallet gick förlorat och det faktum att det är ett trångt pass i en sandstorm utnyttjades inte så där jätteväl enligt mig. Och när det bara är en strid i hela filmen borde mer krut gått till den va..?

 

 

Men rullen är fan bra tycker jag. Att bara ge den en etta, som GP, är faktiskt bara löjligt. För då har man fan inte sett dåliga filmer innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg den häromdagen, tyckte faktiskt om filmen. Det enda som jag reagerade på var alla evinnerliga skärpeåkningar och korta skärpedjup in absurdum. Det funkade ju inte ens på kritikerna. Jag ser järna 2:an. Jag har inte läst böckerna men kommer kanske att göra det i rent studiesyfte, bok blir film i Sverige.

 

Music.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hade funkat bättre om någon i bild berättat, kanske en munk som dikterar ett vitnesmål eller nått!?

 

jo, skulle kunna funka men jag tror det bästa hade varit en text som inleder med nödvändig info. har ingen perfekt lösning men nått bättre än bamserösten måste det väll finnas!?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg just filmen... Visst är det ingen kalkon... men långt ifrån ett mästerverk är den dock ändå.

 

Fotot var väl sådär och godkänt med tanke på mina onda ord om telephoto-dominansen i trailern. Men jag kände mig aldrig närvarande... det som hände på stora duken fick jag aldrig någon kontakt med.

 

Ljudet... förvånansvärt bra ändå... jag vet inte vem som jobbade med trailerljudet. Men han har lite att lära... Men var alla engelsmän kom från fick jag aldrig klart för mig. Samt att Salladin och Arn på rena 13e krigaren-viset raskt klev över till engelska så fort det fastställts att Arn pratade hans språk, arabiska(?!)... Ja... jag vet att dom vill säkra en marknad i england och usa på detta viset men all trovärdighet försvinner ju bara. Och mig veterligen så blev väl aldrig Sju Samuraierna dubbad till engelska... och vem har klagat på det?

 

Manuset... däri känner jag största bristen ligger... för alltför ofta satt jag och inte förstod varför jag satt och tittade på det som visades. Och att börja alla dialoger med de närvarandes namn kändes som att ingen litade till publiken att dom skulle känna igen karaktärerna. Nått varv till skulle manuset ha gåtts igenom för att sålla bort lite omotiverade händelser och förbättra flödet riktigt kraftigt.

 

Regin. Ja... visserligen var det inget haffsjobb där heller eftersom det för en svensk film inte kände att jag kollade på skådespelare på dramaten som kör sin grej. Så... med det manuset kan jag väl inte klandra honom så mycket på den fronten ändå.

 

Och varför var första halvan av filmen en korsning mellan bollibomba och pinsamma bullen-avsnitt?

 

Nä... saxa bort större delen av uppväxt-tiden... kom till saken lite snabbare och för bövelen... sandstormen... och slutstriden... det hela lämnade så mycket mer att önska. Jag såg idag en film som påminner starkt om en normal-svensk-långfilmsbudget... så om sammantaget av vi såg i del 1 kunde ha kostat där runt 50 miljoner (och det är ju en dyr svensk rulle bara det)... Då hoppas jag sannerligen att dom öppnar upp uppföljaren så att vi iallafall får se vad som händer... var alla de andra 200 miljonerna har tagit vägen...

 

Jag förväntar mig inte Sagan om Ringen för 250 svenska miljoner... för det är ändå bara en tiondel av kiwins budget. Men jag såg mer för pengarna i Ronja Rövardotter än i Arn.

 

Jag har mååånga fler saker jag skulle vilja ta upp men jag har nog redan fått fram kontentan av min åsikt.

 

OT:

 

Hur blev det med mellandagsbesöksstatistiken för Arn förresten? är jag skyldig Munthe en sexpack måntro?;)

 

EDIT:

 

hädar jag nu eller verkar Uwe Bolls senaste fantasy-film inte vara bättre?

 

In the Name of the King:

http://www.apple.com/trailers/independent/inthenameoftheking/

Länk till kommentar
Share on other sites

kritiken rör nog pengafronten mest. Jag själv är långt ifrån den som hyllar investeringen heller...

 

Visst, "för att vara svensk film" är den väl ok... men det ENDAST för att förväntningarna på svensk film idag är så pass låga att vi gärna ser en film som INTE är en mörk och dötrist Deckare eller en moralkaka...

 

Jag är en negativ kritiker... men jag tycker om att svensk film provar lite osonderad mark. Vad blir härnäst? En Scifi? Kenny Starfighter har ju potential den med;)

Länk till kommentar
Share on other sites

kritiken rör nog pengafronten mest. Jag själv är långt ifrån den som hyllar investeringen heller...

 

Visst, "för att vara svensk film" är den väl ok... men det ENDAST för att förväntningarna på svensk film idag är så pass låga att vi gärna ser en film som INTE är en mörk och dötrist Deckare eller en moralkaka...

 

Jag är en negativ kritiker... men jag tycker om att svensk film provar lite osonderad mark. Vad blir härnäst? En Scifi? Kenny Starfighter har ju potential den med;)

 

Kenny Starfighter är respekt

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...