Jump to content

Bleckert

Members
  • Content Count

    863
  • Joined

  • Days Won

    4

Bleckert last won the day on June 5 2009

Bleckert had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

3 Followers

Personlig information

  • City
    Trollhättan
  • Job/title
    Reklamfilmsproducent
  • Name
    Jonas Björk

Filmskapande

  • Gear
    Hyr utrustning beroende på vilken produktion
  • Interests
    Film, Tv, sport, träning m.m
  1. En film vi gjorde åt Alliansloppet i Trollhättan-Vänersborg 2012. Kör på hög upplösning och ha bra ljud!
  2. Du är ju väldigt självkritisk får jag säga! Du hade ingen del i att filmerna inte blev så bra eller? :P Skämt och sido så är finansiering av film en ganska hård nöt att knäcka, men allt handlar om att sälja in det. Först och främst så måste du tänka ut vad det är som säljer till rätt person. Om du ska få stöd och resurser från ett kommunalt resurscenter eller liknande så är inte nödvändigtvis filmidén det vesentliga utan snarare att du kan vis att det blir ett bra projekt som aktiverar fler ungdomar och bygger upp intresset. Medan en privat sponsor, precis som MugshotPaparazzi skriver, kan
  3. Det beror väll på för vems skull du skriver produktionsplanen. Om det är för din egen del för så är det ju vad du själv upplever att du behöver för att få koll på projektet, medan om du ska skicka den till någon finansiär/intressent, så kan du väll förhöra dig med dem om vad de vill ha?
  4. Har under året jobbat med en säljfilm åt det multinationella företaget AAM som tillverkar drivlinor på bilar. Nu är den äntligen klar. vad tycks!? Omslagspojkar och transatlantiska samarbeten « Bakåtkupad. Jolt Jokern här på forumet har stått för de grafiska effekterna!
  5. Vet inte hur ingående samarbetet är men normalt sett så budgeterar man ju för rubbet. Filmen är ju inte klar förrän allt det är gjort. Däremot kan det ju vara bra att grovt bryta isär budgeten så typ redigering är en egen post, ljudläggning en osv. Då ser de ju att du har med det i budget och de kan säga att vi fixar det så det behöver du inte göra. Glöm inte att pengarna man får från SVT inte är momsade. PS. tror att denna fråga hör hemma i förproduktionstråden!
  6. Vem får du stödet av? Du borde kunna fråga. Du ska inte budgetera med moms då detta (ur redovisningssynpunkt) inte är en kostnad. Skulle inte tro att du kan lägga på moms på ett beviljat belopp eftersom att du inte säljer något utan mottar ett ekonomiskt stöd. Om du däremot säljer filmen i efterhand, styckvis eller rättigheter, så ska den momsas.
  7. Låter väll helt ok, men sen beror det ju på om du har några kostnader, exempelvis resor, utrustning osv.
  8. Det låter ju som ett bra avtal för han i alla fall. Men att hans tycke och smak ska avgöra om du får betalt eller inte låter ju liter riskabelt. 150/h i bruttolön eller på faktura?
  9. Sen beror det ju helt på vad kunden/uppdragsgivaren har för resurser. Instämmer med att du borde förhandlat innan, men än så länge är det ju inte för sent. Men räkna själv på ett rimligt timpris/arvode (tänk på att ta ganska mycket mer om du ska fakturera än om de betalar det som lön då du ska täcka sociala avgifter osv.) och hör sedan med uppdragsgivaren vad de har för resurser. Så länge du inte är klar har du ju en förhandlingsmöjlighet.
  10. Kan bara svara för mig och mitt företag men vi har ganska mycket att göra. Vi är tre personer som lever av det och ett antal personer som delvis lever av det. Men att kalla det för att man "får" uppdrag tycker jag är fel beskrivning, man snarare jagar och säljer in jobb. Har varit igång i över 4 år nu och visst händer det numer att företag/kunder kommer och frågar men det är hårt slit med säljet som gör att vi har mycket att göra. Som du skriver är det viktigt att man brinner för det man gör men man får absolut inte glömma att det även är ett yrke, något som man ska tjäna pengar och leva p
  11. NEJ, köp inte ett 50 mm. Köpte 3 objektiv när vi skaffade vår 7D:a, ett 20mm f1,8, ett 50mm f1,8 och ett 85mm f1,8. Med undantag för att vi provade det en gång har det aldrig suttit på kameran. De är plastiga, och av dålig kvalité, dessutom är utsnittet tämligen oanvändbart. Satsa på ett Tamron (begagnat om det finns) med zoom, typ 17-55 eller liknande, sikta på lågt f-för bra ljuskänslighet.
  12. Men i övrigt är det samma? Är plug-on-sändaren något att ha?
  13. Hej! Ska köpa in myggor men är lite vilse bland alla j*vla olika beteckningar på prylarna. Killen som brukar ta ljud åt oss rekommenderade den här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10507207/sennheiser-ew100-eng-g3-g-kameramottplug-on-ficksmygga Men då den inte finns i lager hittade jag den här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10507059/sennheiser-ew112-p-g3-g-kameramottagare-mygga-ficksaendare Whats the f*cking differens utöver att den ena är dyrare?
  14. Lön/ersättning är väldigt varierande beroende på utbildning, erfrarenhet och meriter. Om man pratar 5-6000/dag så är det oftast på f-skatt, inte brutto. Dessutom beror det på typ av projekt, reklamfilm har oftare dyrare taxor än en spelfilm pga. att man "säljer ut sig". Sen skulle jag vilja påstå att det är skilnad på en en kameraman och en filmfotograf, kameraman betalar man nog inte fullt så mycket som en etablerar/erfaren filmfotograf.
×
×
  • Create New...