Smörgåsmannen Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Ni som jobbar inom branschen, kanske i huvudsak ni som frilansar. Inom reklam, animationer/3d/effekter, redigering, blandad kompott, eller vad det nu kan vara. Hur mycket åtaganden ungefär har ni utslaget på ett år, lever ni på det, eller blir det från och till väldigt knapert? Filmbranschen framställs ju ofta som väldigt glamorös och fantastisk, men det är ju inte heller någon vidare "fast" bransch, såvida man inte blir en riktig hotshot, så finns väl risken att man blir ganska utelämnad. Det handlar ju om kontakter, så långt är jag med. Men det gäller ju egentligen alla yrkesområden. Jag kan tänka mig att de som jobbar med reklam, kanske inte minst inom den mer "digitala" sektorn, har ett visst antal kunder som ständigt är i behov av nytt reklam-material. Medan ni som jobbar mot filmer, blir mer eller mindre projektanställda "vid behov". Sistnämnda är (utifrån egen slutsats) väl ingenting som håller en sysselsatt året runt, utan snarare periodvis, några gånger per år. Tvingas ni (om antagandet är rätt) till att jobba inom reklam också? Hur räcker pengarna? Man ska ju brinna för det man gör i branschen, om man vill komma någonstans. Jag hör sällan någon inom det mediala som säger att de hatar sitt jobb. Snarare tvärtom. Anledning till frågeställning är att jag fått lite "second thoughts" kring detta att utbilda sig inom just film. Kanske ska man satsa på något bredare. Kanske inte. Oavsett vad så är det ju viktigt att ha en inkomst, och att kunna, på något plan, hanka sig fram i livet. Jag skulle dock vara tacksam om någon kunde delge sin bild om hur ert jobb ser ut, hur ni arbetar och ungefär hur mycket jobb ni har att åta er, är det så att det svämmar över, eller lever ni normalt sett på vatten och bröd? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Kan bara svara för mig och mitt företag men vi har ganska mycket att göra. Vi är tre personer som lever av det och ett antal personer som delvis lever av det. Men att kalla det för att man "får" uppdrag tycker jag är fel beskrivning, man snarare jagar och säljer in jobb. Har varit igång i över 4 år nu och visst händer det numer att företag/kunder kommer och frågar men det är hårt slit med säljet som gör att vi har mycket att göra. Som du skriver är det viktigt att man brinner för det man gör men man får absolut inte glömma att det även är ett yrke, något som man ska tjäna pengar och leva på. Många tycker att man brinner så för att göra film så man kan göra det gratis. Detta är något som underminerar väldigt mycket då kunderna inte värderar det jobbet man gjort som något värdefullt. Man ber aldrig en rörmokare att komma och rörmoka lite gratis för att han tycker det är så roligt?! men det är helt naturligt att be en filmare göra något gratis för att "du får ju meriten". Vet att jämförelsen kan upplevas som dålig eftersom att man som filmare är beroende av referenser i större utsträckning men ändå måste man som yrkesman bli lika seriöst tagen som en rörmokare. Vi gör då och då jobb till mycket låga priser för att få nya kunder men då påpekar vi mycket tydligt att vi investerar i vår relation och att nästa projekt vi gör kommer kosta vad det egentligen kostar. Ledsen att säga det men branschen är inte speciellt glamorös så är det av den anledningen man sökt sig till den (som jag tyvärr tror många gör) så har man kommit fel. Men det är en otroligt kul bransch med mycket variation i arbete och nya erfarenheter. Jag skulle vilja påstå att, visst man ska brinna för det man gör, men viktigare är att ha ett mål och att man jobbar mot det. Talang/känsla för vad man gör är också en otroligt viktig detalj. Och som sagt en känsla för affärer, för hur kul det än är så betalar inte ett kul projekt som man gör gratis varken mat eller hyra och i slutänden kommer du behöva betala både och. Hur många åtaganden i siffror varken kan eller vill jag gå in på och det är ganska ointressant då vissa jobb är hundra gånger större än vissa men vi har både byggt en ny marknad och tagit oss in på existerande sedan vi startade och vi ser ingen inbromsning i utvecklingen. Hoppas jag svarade lite på dina frågor/tankar! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted July 8, 2012 Author Share Posted July 8, 2012 "Får" uppdrag kanske är lite fel, ja. Det beror ju väldigt mycket på hur länge man varit ute på marknaden om man säger så. Jag har tidigare jobbat som lärling/assistent på en illustrationsbyrå (3D/animationer och, ja illustrationer), den har varit inom branschen i närmare 40 år, och har redan sina kunder, som ständigt återkommer. De har således inte samma behov av att marknadsföra sig som en förhållandevis ny firma. Just nu är det också den enda referens jag har, tillsammans med en annan mediabyrå jag tidigare praktiserat på. De var till rak motsats, väldigt mycket ute och jagade kunder, hade exempelvis två heltidsanställda säljare, vilket utgjorde 20% av personalstyrkan. Ditt fjärde stycke har jag lite svårt att förstå, jag tror du missat ett ord eller två, men antar att det är en bekräftelse av att branschen inte är vidare glamorös - samt att man kan anta att många söker sig dit just därför? Hur som haver, vilka typer av jobb är det ni gör? Är det helhetsproduktioner från förarbete till post-produktion - färdig produkt, eller för ni samarbeten med andra byråer? Jobbar ni mycket i exempelvis AE och postproduktion, eller är arbetena oftast mer krävande i de förekommande etapperna? Just variationen var det som initialt lockade mig, samt att jag hoppat till slutsatsen att det är väldigt många människor som vill vara där, som jobbar med det. Alltså som vill göra det de gör. Bara det gör ju saker och ting mycket roligare. Men det var ett kanonbra svar, jag tackar så mycket! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Jag kan säga såhär... Filmbranschen är som alla branscher. Alla som är nya får kämpa hårt för att överleva. Är man galen nog att inte ge upp så blir det bättre och bättre tills man kan leva på det och t.o.m. tjäna mycket pengar på det. Kontakter.... yes absolut... Talang... till en viss del... Men däremot jobba hårt och vara seriös... är det magiska receptet för framgång i dom flesta fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monnexs Posted July 8, 2012 Share Posted July 8, 2012 Film, tv, och reklambranschen är låångt ifrån glamorös. Det är hårt slit och ofta långa dagar. Det är dessutom väldigt stressigt. Allt ska göras effektivt för tid är pengar. De som börjar i branschen av anledningen att det är glamoröst blir sällan långvariga. Jag har aldrig mött sådana extrema arbetsmyror i någon annan bransch som i flm- och tv-branschen. Det finns mycket ambitiösa människor som vet vad de vill och har en dröm. Folk som är beredda att lägga några år av sina liv på att göra skitgörat på olika produktioner. Det är nog inspirerade för mig med sånt folk. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts