Jump to content

Budget och löner för en filmproduktion

TheQuo

Recommended Posts

Hej, Jag undrar om det finns någon mall med löner för filmproduktion? Vad personer som kameraman, regissör, producent m.m. har i lön per dag i snitt. Hörde att kameraman ligger på ca 5000-6000 kr/dag men är inte säker. TYcker att det låter väldigt högt 5000 kr/dag i 10 dagar blir ju 50 000 kr före skatt vilket är mycket mer än vad de flesta andra får som månadslön men det kanske är något jag har missat?

Lön/ersättning är väldigt varierande beroende på utbildning, erfrarenhet och meriter. Om man pratar 5-6000/dag så är det oftast på f-skatt, inte brutto. Dessutom beror det på typ av projekt, reklamfilm har oftare dyrare taxor än en spelfilm pga. att man "säljer ut sig". Sen skulle jag vilja påstå att det är skilnad på en en kameraman och en filmfotograf, kameraman betalar man nog inte fullt så mycket som en etablerar/erfaren filmfotograf.

Tack för länken :) Några frågor vad är det för skillnad på Filmklippare och redigerare? "

"Regissörer

Grundgage för produktion av dramakaraktär på minst 15 min utgår grundgage om 1 515 kr/min, dock högst 112 540 kr för produktion överstigande 73 minuter." Menar de att högst 112540 kr/min eller för hela produktionen?

Tack för länken :) Några frågor vad är det för skillnad på Filmklippare och redigerare? "

"Regissörer

Grundgage för produktion av dramakaraktär på minst 15 min utgår grundgage om 1 515 kr/min, dock högst 112 540 kr för produktion överstigande 73 minuter." Menar de att högst 112540 kr/min eller för hela produktionen?

En filmklippare klipper filmen. En redigerare klipper oftast filmen men kan även förväntas utföra ytterligare redigeringskopplade sysslor. Ungefär som en loggare loggar materialet medans en klippassistent loggar materialet med mera.Ofta används termerna synkronöst.

En filmklippare klipper filmen. En redigerare klipper oftast filmen men kan även förväntas utföra ytterligare redigeringskopplade sysslor. Ungefär som en loggare loggar materialet medans en klippassistent loggar materialet med mera.Ofta används termerna synkronöst.

Det är inte så att det med filmklippare menas en person som fysiskt klipper film? Jag bara spekulerar...

Det är inte så att det med filmklippare menas en person som fysiskt klipper film? Jag bara spekulerar...

Sorry, hakade automatiskt på med film-klippare, menade Klippare. Som du säger så, just termen Filmklippare vs Videoklippare eller vad det nu kan vara syftar nog på riktig film.

Film handlar inte nödvändigtvis om mediet, då digital filmkamera isf. skulle vara en omöjlighet m.m.

Hur som helst, filmklippare klipper film, vad film är dock en bra fråga, men spelfilm är det garanterat och även dokumentärer antar jag.

Rent generellt handlar det om arbetssätt film ställt mot TV/video. När det handlar om klippare/redigerare skulle jag säga att den största skillnaden rör materialet man jobbar med och vad man ämnar göra med just detta.

Redigerar man för TV så brukar man få hitta på lite själv, skapa dramatik och spänning med klipp som man själv ofta hittar/letar upp i materialet. Detta gör man ofta under överseende av en producent m.m.

Som filmklippare är man mer låst, man lägger ned ringade tagningar i rätt ordning efter manus och leker lite med timeing, utsnitt och löser problem m.m. Allt detta görs med regissören flåsande över axeln, mer eller mindre.

Mins en gång när jag skulle göra ett jobb som redigerare men då regissören i det fallet inte viste skillnaden, kan säga att det blev en massa tjafs då jag på intet sätt vill jobba med filmklippning med alla begränsningar det innebär jämfört med redigering.

Mvh /Pontus w

Film - Wikipedia

Filmklippning - Wikipedia

Redigerare - Wikipedia