Gå till innehåll

Förslag på kamera och redigeringsdator


Cristupher

Recommended Posts

Hej!

 

Planerar att köpa en filmkamera och en redigeringsdator som jag kan underhålla mig med nu på sommaren. Jag tycker det är så svårt att hitta hjälp om vad som är bäst att köpa, därför vänder jag hit om tips och förslag.

 

kan börja med några frågor.

Funderar på en bärbar Mac, betalar jag för mycket för märket då?

Vad tycker ni om begagnat?

Vad är skillnaden mellan dyra och billiga kameror? Har sett folk med kameror för 6000kr och gör enormt snygga filmer

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Planerar att köpa en filmkamera och en redigeringsdator som jag kan underhålla mig med nu på sommaren. Jag tycker det är så svårt att hitta hjälp om vad som är bäst att köpa, därför vänder jag hit om tips och förslag.

 

kan börja med några frågor.

Funderar på en bärbar Mac, betalar jag för mycket för märket då?

Vad tycker ni om begagnat?

Vad är skillnaden mellan dyra och billiga kameror? Har sett folk med kameror för 6000kr och gör enormt snygga filmer

 

Tack på förhand!

 

Då du funderar på att köpa mycket utrustning, till synes spontant, antar jag att du har mycket pengar att röra dig med.

 

"Funderar på en bärbar Mac, betalar jag för mycket för märket då?"

Ja, du betalar mycket för märket. Om du betalar FÖR mycket för äpplet är svårt att säga. De håller jävligt fin kvalitet och tål en del misshandel.

Jag ser dock inget skäl till att välja mac idag, dom har övergett FCP och istället gått ut med vad många kallar "iMovie Pro" (Final Cut Pro X).

Om man ska klippa idag väljer de flesta adobe programmen. Dessa finns till både mac och PC.

 

"Vad tycker ni om begagnat?"

Jag älskar begagnat! Köper så mycket jag kan i andra hand.

 

"Vad är skillnaden mellan dyra och billiga kameror?"

Om vi pratar om DSLR gäller mycket byggkvalitet och sensorstorlek. En EOS 550D kostar runt 5000. Jämförelsevis kostar en EOS 5DmkII 18000.

Det du får hos en 5D som du inte får hos en 550D är byggkvalitet och sensorstorlek. Med sensorstorlek kommer också skärpedjup och ljuskänslighet,

du kan filma med mindre ljus med större sensor än vad du kan med en mindre sensor.

 

Hoppas det hjälpte! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

.

Det du får hos en 5D som du inte får hos en 550D är byggkvalitet och sensorstorlek. Med sensorstorlek kommer också skärpedjup och ljuskänslighet,

du kan filma med mindre ljus med större sensor än vad du kan med en mindre sensor.

 

Hoppas det hjälpte! :)

 

Jag skulle nog vilja säga att avsaknad av skärpedjup är det du generellt får med 5D jämfört med 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Motivera :)

 

Och, jag trodde du kunde detta om skärpedjup vs sensorstorlek eftersom du kastade dig in i den debatten. Du kan hitta mängder om detta på nätet om du söker på exempelvis DOF (engelska förkortningen för skärpedjup) och DSLR.

 

Generellt: mindre sensor ger större skärpedjup, större sensor ger mindre skärpedjup. Sen finns det en koppling till använd bländare och objektivets brännvidd också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och, jag trodde du kunde detta om skärpedjup vs sensorstorlek eftersom du kastade dig in i den debatten. Du kan hitta mängder om detta på nätet om du söker på exempelvis DOF (engelska förkortningen för skärpedjup) och DSLR.

 

Generellt: mindre sensor ger större skärpedjup, större sensor ger mindre skärpedjup. Sen finns det en koppling till använd bländare och objektivets brännvidd också.

 

Nu kanske jag blandar ihop termer, därmed förvirringen. Jag har alltid fått höra att större sensor ger kortare skärpedjup (mer dof). Det är tvärtom menar du? Återigen, jag blandar säkert ihop uttryck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske jag blandar ihop termer, därmed förvirringen. Jag har alltid fått höra att större sensor ger kortare skärpedjup (mer dof). Det är tvärtom menar du? Återigen, jag blandar säkert ihop uttryck.

 

Större sensor kan ge kortare/mindre skärpedjup = mindre DOF (Depth Of Field)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

Har nu bestämt mig för antingen Canon 60d eller Canon 550d. 550d är ju billigare men vilken är mest värd att köpa om ni skulle jämföra? Sen det här med objektiv, vad ska man ha där, eller kan man köra utan?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp,du behöver objektiv, annars får du inte mycket nytta av din kamera. Det går att göra en hålkamera, men har inte sett många videos där det använts.

 

Vilket objektiv du ska ha beror lite på vad du ska filma/fota. Objektivet som följer med kan räcka till en början, men canons 50mm f1,8 är ett bra objektiv att gå vidare med. Det nya 40mm objektivet ser också lockande ut. Objektiven kan du (oftast) ha kvar om du senare uppgraderar kamerahuset.

 

Jag skulle nog valt en 650d istället för 60d. 60d har lite bättre chassi, 650d har nyare processor, ny sensor med autofocus i filmläget mm. Med 40mm objektivet så är fokus dessutom tystare.

 

Utvikbar skärm är en fördel med 60d, 600d, 650d gentemot 550d.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett enda objektiv för runt 1000? Absolut ett 50mm isåfall :bire

 

Det är min första kamera så vill börja med ett rätt enkelt objektiv :). Är det någon skillnad på objektiven om man ska filma eller fota? Jag ska framförallt filma. Här finns några stycken runt 1000kr, vad tycks om dessa?

Fisheye | Stockholm

Canon 35/2,0 17-55/3,5-5,6 IS 70-300/4-5,6 IS | Skåne

Tamron AF 70-300mm f/4-5,6 Di Macro - Objektivguiden

Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 Di II LD Macro - Objektivguiden

Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG Macro - Objektivguiden

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett enda objektiv för runt 1000? Absolut ett 50mm isåfall :bire

 

NEJ, köp inte ett 50 mm. Köpte 3 objektiv när vi skaffade vår 7D:a, ett 20mm f1,8, ett 50mm f1,8 och ett 85mm f1,8. Med undantag för att vi provade det en gång har det aldrig suttit på kameran. De är plastiga, och av dålig kvalité, dessutom är utsnittet tämligen oanvändbart. Satsa på ett Tamron (begagnat om det finns) med zoom, typ 17-55 eller liknande, sikta på lågt f-för bra ljuskänslighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

NEJ, köp inte ett 50 mm. Köpte 3 objektiv när vi skaffade vår 7D:a, ett 20mm f1,8, ett 50mm f1,8 och ett 85mm f1,8. Med undantag för att vi provade det en gång har det aldrig suttit på kameran. De är plastiga, och av dålig kvalité, dessutom är utsnittet tämligen oanvändbart. Satsa på ett Tamron (begagnat om det finns) med zoom, typ 17-55 eller liknande, sikta på lågt f-för bra ljuskänslighet.

 

Självklart är den plastig och av dålig kvalité, den kostar ju under tusenlappen - Trådskaparens pris :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säg att 50 mm har fungerat hur bra som helst för mig. Visst, jag håller med om att det är plastigt.. MEN! Det ger ändå en väldigt fin bild för väldigt lite pengar :) Nu är jag ingen proffsfilmare, och det tror jag inte tråd-skaparen är heller, så jag tror att 50 mm är ett ypperligt objektiv att börja med i alla fall, och sen kan man klart uppgradera senare om det skulle behövas. Men som sagt, för sina ynka 1000 kr så är det en väldigt bra kvalité på bild som resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt är det min första kamera och kan inte mycket om objektiv. Man kan få rätt många för tusenlappen, se mitt tidigare inlägg. 50mm är det många som säljer för 500kr begagnat. Jag skulle vilja ha ett objektiv som "ser mycket", alltså med lite mm om jag förstår rätt. Men vad tycker ni om de jag länkade de va ju runt 1000kr.

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

NEJ, köp inte ett 50 mm. Köpte 3 objektiv när vi skaffade vår 7D:a, ett 20mm f1,8, ett 50mm f1,8 och ett 85mm f1,8. Med undantag för att vi provade det en gång har det aldrig suttit på kameran. De är plastiga, och av dålig kvalité, dessutom är utsnittet tämligen oanvändbart. Satsa på ett Tamron (begagnat om det finns) med zoom, typ 17-55 eller liknande, sikta på lågt f-för bra ljuskänslighet.

 

Om ni hade köpt ett 50mm f1,4 så hade ni fått en glugg i prisläge (och kvalitet) med de båda andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Zoomarna är inte ljuskänsliga nog inomhus, försök hitta någon 17-50 eller 18-50 f2,8 (eller f2,8-4.5 ifall det kniper men det är bara ljusstarkt i vidvinkelläge). Jag har både ett 50/1,8 (som jag lånat ut) och ett beg. Nikon 50/1,4 (manuellt) med EF-adapter. Det funkar men blir lite väl inzoomat på en icke-fullformatkamera, då vill hag ha en lite vidare ljusstark glugg också: 35/2,0 eller 30/1,4 om du hittar den billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt är det min första kamera och kan inte mycket om objektiv. Man kan få rätt många för tusenlappen, se mitt tidigare inlägg. 50mm är det många som säljer för 500kr begagnat. Jag skulle vilja ha ett objektiv som "ser mycket", alltså med lite mm om jag förstår rätt. Men vad tycker ni om de jag länkade de va ju runt 1000kr.

 

Tack för alla svar!

 

Det enda som är någorlunda vidvinkligt (förutom kitobjektiven (18-55)) är 35/2.0 men det gick ju på 2000kr.

Fisheye verkar vara filtergängat, dvs du behöver ett annat objektiv att skruva fast det på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...