Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

Marknadsföringen har varit talanglös från dag ett. Nu är det MYCKET möjligt att publiken kommer i tillräckligt stort antal. Jag skulle vilja jämföra Mark Twains citat "You can always trust an idiot to be an idiot" med den svenska publikens otroligt trogna publikstatistik när det gäller natiopnalklenoderna (Lasse Åberg, Guillou, Göta Kanal osv) men jag låter bli med det.

 

J Malmsten: Angående din kritik av att svenska låter "opampigt" så skulle jag vilja inflika att en galet laddad replik som "I have bad news to report...Saladin is here" kan låta jävulusikt platt också. Som i Arn-trailern. Det låter som att dom fått problem med stopp i badrummet eller nåt. Inte som att den tidens främste härförare med en jättearmé bakom sig just gjort entré för att göra köttfärs av varenda kristen i Jerusalem. Min poäng; vad man säger och på vilket språk spelar liten roll mot hur man säger det. Det låter jävligt mäktigt när Barrabas får frågan -"Är det du Barrabas? Var har du varit hela ditt liv?" precis innan figuren i filmen med samma namn i regi av Alf Sjöberg korsfästs och vi har fått följa Barrabas extremt hårda och tunga liv och repliken laddas av allt vi sett. Inte så konstigt att filmen blev en amerikansk remake med Anthony Quinn. Dramatiskt stoff.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha, då fanns det en trailer på SFs hemsida.. Jättebra var den ju inte. Såg en längre version på den där Arndagen i Göteborg, om den var bra eller inte har jag ingen aning om då de bröt den ett par, tre gånger för att sprida religiös propaganda. Men den verkade ännu segare. En präst och en shejk av något slag stod och hyllade kristendom och islam. Folk gick. De ville se riddare och svärd, inte religiösa galningar.

 

Jaja, om några dagar får vi se hur den blev. Ska bli grymt kul.

 

Men filmjulen känns allt mindre upphetsande. Arn kanske blir platt, Guldkompassen kanske inte riktigt så bra som jag ville den skulle bli och I am legend... fel. Just I am legend är en film jag först trodde skulle bli skit när jag hörde att Will Smith skulle spela huvudrollen, tänk I Robot, men som jag sedan fick förhoppningar inför. Även om det inte är samma version som boken så kunde den ju bli frän, men jag vet inte längre...

Jag vill se den skitiga, lågbudgetversionen av I am legend, inte cgiversionen av I am legend.....

 

Golden Compass har jag fortfarande rätt höga förhoppningar om iaf. Om inte annat för att de leder till resterande delar av His Dark Materials.

 

Och så verkar ju Jesse James riktigt skön, grymt foto om inte annat.

 

EDIT: Hm, känns väldigt typsikt 2007 att alla filmer jag skrivit om är gjorda efter böcker... Inget fel med det, men det vore trevligt med lite originalscript. Vi får se vad Cloverfield är för något, men det bygger väl på någon monsterfranschie det också...

 

EDIT2: Kändes lite roligare andra gången jag såg den.. Man får väl se vad det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

den nya trailern är ju lite av ett lyft ja... men jag blev nu väldigt undrande över vad filmen handlar om egentligen... och jag upprepar min ständiga frågeställning...

 

Finns det INGA linser som är kortare än 100 mm att tillgå när dom skulle göra filmen??? jag känner mig tunnelseende... och nu var jag där i gnällträsket igen... Men det skulle ju kännas SÅ befriande om det i filmen dök upp några ordentliga vida vinklar så jag får lite perspektiv på det hela...

 

24 fungerar makalöst bra på långa linser... men den ska ju kännas klaustrofobisk... Arn är ju för bövelen en episk storproduktion och jag... nä nu gnäller jag igen...

 

Trailern var som sagt litet lyft... och jo... jag kommer nog se den på bio... bara för att ge den en sista chans att bli sedd i det medium den avsågs ses i... men det är mer på rent djävulskap än intresse av filmen i sig vid det laget... jag vill se filmen som det varit så mycket snack om... hur dålig jag än tror att den kommer att vara...

 

EDIT:

 

Det allra skönaste vore ju om dom gjorde som i första superman-filmen... börjar med en liten ruta i mitten och resten svart... sedan går musiken högre och högre och bilden vidgas och vidgas och till slut står vi där med en ENORM vidvinkel där vi får beskåda ett korståg som sträcker sig miltals bort och ända fram till linsen så att främsta soldaten ser vi bara huvudet av... följt av en svepande kameraåkning fram till Arn och en fanfar till en titel över skyn... jovisst skulle den tagningen vara krånglig och dyr i svenska mått... men... faan... jag skulle köpa en hel timme av romantiskt dravvel i klaustrofobiska svenska snöiga dalgångar i flash-back om jag bara visste att jag skulle få se de ett par till sånna där bilder i arab-land... det skulle ju ge en krydda av juxstaposering också att få se det enorma tåg som väntar vår lilla hjälte från det lilla sverige...

 

Bara nånstans där jag kan som tittare andas ut och bara njuta av utsikten som om jag stod på en bergstopp och tittade på sanddynerna... så lite skulle sälja filmen så mycket...

 

Detta skriver jag med tanke på min realisering att min favvo-Woo-rulle bland hans amerikanska alster, Face/Off börjar visserligen med ett jävla pang-pang... men sedan så är det nästan en hel timme utan att en enda kula avlossas... ingen som dör... bara exposition... men som publik vet vi att vi kan vänta... starten har ju utlovat att filmen innehåller mer än det här diskbänksdramat... och ja... andra halvan av filmen är verkligen en payoff på väntan.

 

Men samtidigt ligger pessimisten där och säger... "Det här är sverige... det du såg i trailern är allt vad filmen har att erbjuda"... och jag vill så gärna att det inte ska vara så... det är väl därför jag ändå motiveras till mitt ständiga gnäll... Hade jag gett upp hoppet så hade jag för länge sedan bara ignorerat spektaklet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvånansvärt höga produktionsvärden i den trailern. Dock så snackas det lite väl mycket engelska verkar det som.

Jag förstår att dom inte kunde ha alla snacka latin hela tiden, hade ju blivit skitdyrt och krångligt. Men kunde dom inte då istället snacka mer svenska?

 

Fick känslan av att allt i arab och klosterland kommer utspela sig på engelska, vilket ju är fånigt om det är en svensk film.

 

edit: Gjorde en konstig mening lite mindre konstigare. Dock fortfarande konstig.

Länk till kommentar
Share on other sites

24 fungerar makalöst bra på långa linser... men den ska ju kännas klaustrofobisk... Arn är ju för bövelen en episk storproduktion och jag... nä nu gnäller jag igen...

 

Nu vill jag bara gnälla lite på det där. Små och trånga miljöer får man att kännas större genom att filma med korta brännvidder. Stora och pampiga miljöer får man att kännas små och ointressanta med korta brännvidder.

 

Kolla John Ford. 600 mm i Monument Valley är det första vi tänker på när vi tänker episkt bildspråk. Men andra filmare har använt långa brännvidder otroligt effektivt. Kolla bara hur enormt dramatisk Machu Pichu är i öppningssekvensen i Herzogs Aguirre - Guds Vrede. I "My Best Fiend" kan du höra Herzog berätta själv om varför han valde så lång optik för öppningen. Vill man få någonting att kännas makalöst och stort ska man springa en kilometer bort och sätta det längsta man kan få tag i på kameran.

 

Men en lång brännvid är såklart ingen garanti för pampighet om man inte har känsla för var man pekar den. I Arn tror jag mer om att det handlar om att lägga bakgrunder ur fokus i närbilder och halvbilder för att slippa redovisa bristen på storslagna sets och en miljon statister i tidsenlig kostym.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vill jag bara gnälla lite på det där. Små och trånga miljöer får man att kännas större genom att filma med korta brännvidder. Stora och pampiga miljöer får man att kännas små och ointressanta med korta brännvidder.

 

Kolla John Ford. 600 mm i Monument Valley är det första vi tänker på när vi tänker episkt bildspråk. Men andra filmare har använt långa brännvidder otroligt effektivt. Kolla bara hur enormt dramatisk Machu Pichu är i öppningssekvensen i Herzogs Aguirre - Guds Vrede. I "My Best Fiend" kan du höra Herzog berätta själv om varför han valde så lång optik för öppningen. Vill man få någonting att kännas makalöst och stort ska man springa en kilometer bort och sätta det längsta man kan få tag i på kameran.

Njaa... jovisst jag förstår vad du menar... men jag skulle vilja säga att:

 

Om man vill få något i bakgrunden att täcka hela rutan och vara enormt hur stor förgrunden än är i jämförelse... then by all means... spring en halv kilometer bort och häkta på en teleskop på kameran. Och jag har inget problem att komma på exempel själv där denna teknik används antingen för att komprimera planen för närhetseffektens skull eller andra saker... och användts på ett mästerligt sätt som du säger med John Ford, Leone och andra stora filmskapare.

 

Men det jag är ute efter är den episka vidden... för om det är något som försvinner med teleskoplinser så är det perspektiv... allt hamnar i samma tvådimensionella plan som platta sprites i ett gammalt tevespel... Arn kan till synes rida hur länge som helst mot kameran men ändå aldrig röra sig i djupled. Men med en ordentlig vidvinkel behöver han bara ta ett steg från kameran så har han halverat sin längd i bild. Djupet blir så mycket mer påtagligt.

 

Så... om jag vill få bakgrunden större än förgrunden... Telephoto... vill jag få förgrunden större än bakgrunden... vidvinkel... om jag ska vara krass och överförenkla artistiskt beslutfattning

 

Jag har inga problem med telephoto per sé... men det kändes bara som att dom öppnade lins-lådan och tänkte SHIT, vi glömde de korta gluggarna... jaja... långa linser är ju på modet så folk lägger säkert inte märke till det...

 

Jag dra mig lääänge innan jag filmar en hel film med endast telephoto precis som att jag skulle aldrig spela in en hel film med fisheye-linser om jag inte visste att jag skulle visa den på sfärisk duk...

 

Om jag minns rätt från teasertrailern till sagan om ringen så bestod den först mest bara av en enda lång kran-tagning då hela broderskapet bara klättrar över en kulle och förbi kameran. Alla fick en närbild och alla kom liksom på rad bara i ett svep... och vem fan man än var så visste man att det här skulle bli storslaget. Och det var 9 man som gick förbi en kamera på ett berg med lite pampig musik...

 

Här har vi massor av klipp på massor av skådisar... ett ordentligt gäng statister... action... drama... dialog... och det känns som en sketen lågbudget-teveserie...

 

Men en lång brännvid är såklart ingen garanti för pampighet om man inte har känsla för var man pekar den. I Arn tror jag mer om att det handlar om att lägga bakgrunder ur fokus i närbilder och halvbilder för att slippa redovisa bristen på storslagna sets och en miljon statister i tidsenlig kostym.

 

Så jag menar helt enkelt att vi ändå tänker i samma banor... Telephotogrejen i trailerserna var bara en av alla saker som konstant störde mig i trailern... någon frågade vad det var i fotot jag ansåg vara platt och livlöst... och jag tror jag har funnit en starkt bidragande orsak;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... jag satsar en 6pack cider på 500 000 biobesök med endast 300 000 på mellandagarna...

 

Vem är betmaster?

 

förresten var Arn med i AICN i deras "this weeks international Eye Candy"

 

What’s that? You want more Christian-Muslim conflict? Right-o … here comes Swedish Crusader epic ARN. I must confessed that I’m more than a little baffled by the number of films set in the Crusades that have either released recently or are currently in production – it seems like kind of a daft thing to do given the current state of global politics – but if you’re going to go there you might as well do it well and it looks as though ARN does just that. A huge project with money from around the globe this is based on a series of popular novels and the scope of what they’re putting on screen is truly impressive.

http://www.aintitcool.com/node/35044

 

Men jag står fortfarande för mina åsikter om trailerns look... även om Twitchtrailern som dom länkar till är med norska texter(:p)

Länk till kommentar
Share on other sites

Recension i GP

Hon diggade den inte verkar det som.... :) Imorgon kommer väl resten av recensionerna.

 

Sncka om sågning. Är det där fyrtornet en liten "loggo" eller gav hon filmen en etta :O?

En kassasucce med andra ord. Gemene industriarbetare anser att ju lägre betyg recencenterna ger, dessto bättre film (ja menar fy faaan vad göra kanal 2 va braaa lixom, när kommer 3:an höhö) Ush vad jag var fördomsfull nu, och sjukt skadeglad. Det är fel på mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är förstås nyfiken på att se, men det känns ju inte som nån höjdarfilm direkt. Lite action, klyschig kärlekshistoria, lång som fan. 210m är faktiskt inte så mycket för pampiga actionscener, när man skall ha råd med allt annat som storyn kräver samt göra två filmer och en TV serie.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg den i tisdags, och gillade den faktiskt. Fast å andra sidan jag faller ju jag för snygga bilder och miljöer, men framförallt bra ljudläggning och underbart tramp ;)

Skådespeleriet var väl ingen höjdare alla gånger men ändå godkänt tycker jag, sen kan jag tycka att storyn blev lite fjantig emellanåt, men har även svårt för när de pratar sådär allvarligt om heliga marior och gudar å sånt där.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_702613.svd SVD var ju måttligt förtjusta om man säger så: 2 av 6 (sex)

 

jag såg några klipp på dn:ns hemsida och led verkligen och fick lite sådanadär skamkännslor och ville liksom titta bort. Känndes fel, men jag kan inte sätta fingret på vad. Dialogen? Skådisarna? Felet är kanske att man jämnför allt med 7e inseglet. Det är fan inte riktigt rättvist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas i vanlig ordning att det blir spridda skurar. Det är så förbannat ointressant när recensenterna hoppar på ett fegiståg och tycker samma sak från första till sista vagn.

Men som vanligt är recensionerna närmast identiska, punkt efter punkt. Recensenter måste vara den fegaste yrkeskåren av alla. För det går ju inte tycka fel... Att inte förstå ett mästerverk eller gilla något okreddigt vore ju ett självmord för imagen. Det verkar viktigare att vara flashig inför kollegor än att ha någon form av egna åsikter. I musikindustrin är det exakt lika löjligt, där man i NME kan läsa exakt vad man kommer tycka här hemma någon vecka senare.

 

EDIT: Naturligtvis gäller det inte allihop men väl yrkeskåren som helhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men som vanligt är recensionerna närmast identiska, punkt efter punkt. Recensenter måste vara den fegaste yrkeskåren av alla. För det går ju inte tycka fel... Att inte förstå ett mästerverk eller gilla något okreddigt vore ju ett självmord för imagen. Det verkar viktigare att vara flashig inför kollegor än att ha någon form av egna åsikter. I musikindustrin är det exakt lika löjligt, där man i NME kan läsa exakt vad man kommer tycka här hemma någon vecka senare.

 

EDIT: Naturligtvis gäller det inte allihop men väl yrkeskåren som helhet.

 

Typiskt männskor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan det inte bara vara så lätt att dom helt enkelt tycker att skiten suger?

 

Sen förstår jag inte varför man bryr sej om vad recensenter tycker. För mej finns det ett ytterst fåtal människor vars filmåsikter jag bryr mej om, och rekommenderar dom nånting så brukar jag kolla på det och tvärtom och oftast så har vi samma smak. Jag tror aldrig jag har kollat på en film bara för att den blivit hyllad av recensenter. Ignorera dom borde vara den enklaste metoden och lyssna på folk vars åsikt betyder nåt för en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...