Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

[citat=pinto]Ja tror de kommer bli flopp, men ja hoppas verkligen inte de för doma böckerna är så himmla bra.

 

När ja läste böckerna så hade ja som dröm att få regisera dom senare i mitt liv.;)[/citat]

Du kan ju alltid flytta till amerika, vänta på att intresset för filmen växer och sedan säga... jag är svensk, boken är svensk, jag är perfekt för rollen som regissör! och sen har vi ännu en amerikansk rippoff/remake av en populär utländsk film...

 

Sedan ska vi ju komma ihåg att trots att summan är rekord i sverige så räknas allt under 1 miljon dollar som lågbudget i usa... 210 miljoner kr blir i dagens penningvärde $ 29,4 miljoner... långt ifrån LotR's och King Kongs 300 miljoner dollar... som i svenska kroner blir 2,19 miljarder...

 

Arn: 210 000 000 kr

Kong: 2 190 000 000 kr

 

vi ligger långt efter lik förbannat... :(

 

men jag hoppas att det går väl för filmen ändå... :D för ingen kan väl tycka illa om en film som Bröderna lejonhjärta ... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Inte för att jag har några som helst förväntningar på ett så urtråkigt koncept som Arn men DNs rapportering luktar sur Svensk missunsamhet.

 

Fan vad kul at dom slår på stora trumman och kör hårt med annonseringen och tar i lite. Sånt gillar jag. Det är ju sköt att Svenskar för en gångs skull sysn där nere. Normalt sett ser man bara Helena Lindblad och dom andra svartklädda kulturjournalisterna och bidragsfilmarna undangömda på SFIs terrass där dom fyllnar till på skattefinansierad gratissprit i solskenet varje eftermiddag. Boring!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pinto]Ja tror de kommer bli flopp, men ja hoppas verkligen inte de för doma böckerna är så himmla bra.

 

När ja läste böckerna så hade ja som dröm att få regisera dom senare i mitt liv.;)[/citat]

Du kan ju alltid flytta till amerika, vänta på att intresset för filmen växer och sedan säga... jag är svensk, boken är svensk, jag är perfekt för rollen som regissör! och sen har vi ännu en amerikansk rippoff/remake av en populär utländsk film...

 

Sedan ska vi ju komma ihåg att trots att summan är rekord i sverige så räknas allt under 1 miljon dollar som lågbudget i usa... 210 miljoner kr blir i dagens penningvärde $ 29,4 miljoner... långt ifrån LotR's och King Kongs 300 miljoner dollar... som i svenska kroner blir 2,19 miljarder...

 

Arn: 210 000 000 kr

Kong: 2 190 000 000 kr

 

vi ligger långt efter lik förbannat... :(

 

men jag hoppas att det går väl för filmen ändå... :D för ingen kan väl tycka illa om en film som Bröderna lejonhjärta ... ;)

 

 

men kom ihåg att Hollywood satsar på världen, Sverige satsar på...Sverige och kanske Danmark..

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade på Arn-trailern på DN:s hemsida. Såg inte så pjåkigt ut. Ganska snyggt. Påminde utseendemässigt om "Kingdom of Heaven". Men Joakim Nätterqvist verkar hårdare än Orlando Bloom. Trailern till kommande Rambo-filmen var dock en stor och glad överraskning. Verkar bli en stenhård hämnarfilm. Härligt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom också ihåg att 210 miljoner ska räcka till två långfilmer och en TV-serie i sex delar.

Tv-serie med? Är det filmen sönderklippt i sex delar som det brukar vara, eller är det bara nytt?

 

Finns trailern någon annan stans än på dn.se? Vill inte funka för mig där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg okej ut. Måtte nu fan att det går bra för Arn filmerna. Annars känns det ju lite pissigt att så många miljoner går till en film i onödan. Skönt att de satsar lite på reklam osv. SFI och allt som kommer ut från den "fabriken" brukar var jävligt dåliga på att "promota" filmer osv. Förra året hade jag inte ens hört talas om hälften av de som kom ut på bio. Man måste ju synas lite ifall man vill tjäna pengar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg just klippet... vet inte riktigt vad jag ska säga... dom har ju satsat iallafall... men är det bara jag som stör mig nå så grymt på svenskar som försöker snacka engelska? (märk att jag skriver "försöker"... inte "lyckas"...:()

 

Nu har jag ju dock ingen koll alls på böckerna och korståget i fråga kan ju vara ett brittiskt som grabben Arn slog sig ihop med... (nej jag menar inte att jag vill ha en lång utläggning om bakgrundshistoria och liknande)... och må så vara att Arn kör på sin svengelska på ren autenticitet i det fallet för att göra sig förstådd bland britterna. Men flera andra (helt klart ickesvenska rollfigurer) dras ockå av en svensk brytning och förstör det audiella (är det ett ord?) intrycket.

 

klippningen var som lite udda i denna teaser också... och looken känns lite taffligt svensk bland allt ridley-scott-lookalike;)... jag menar... det är ju första gången sedan Bröderna Lejonhjärta som jag ser svensk fantasy-krig i det rörliga bild-mediet och det är ju inte fult... men lite tråkigt svenskt på nått vis.

 

Men kommer jag se den? troligtvis... Och det är ju Jan Guillo... och hans Moviola som står för spakarna om jag minns rätt... så en 6delad miniserie skapad av material från biofilmerna plus lite nya scener och sånt precis som Hamilton-filmerna brukar lanseras på teve...

 

Enda jag hoppas på är att Guillo drar ner sitt trademark-predikande (nu är det inte religiöst predikande jag egentligen menar utan rent allmänt), men att kräva det av en film om ett korståg är ju som att kräva att en tjur ska producera mjölk;)

 

Dr. Strange love: det är väl en av sveriges brister (säg inte det förresten, jag hittade en dvd-utgåva av Hotet när jag var i Tokyo;))... men att dom kör så mycket (sv-)engelska i teasern tyder ju på att dom satsar på en lite större marknad.

 

men vafan... Heja sverige! kan sydkorea göra intressant film så kan nog fan vi med!:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån som vet var alla pengarna kommer ifrån? Vem som är den tyngsta finansiären? Hur mycket kan SF tänkas lagt? Har svårt och tänka mig över 20 mille, men vem vet...

 

för övrigt så kostade ju den där filmen med Marie Bonnevie 185 mille, och var bara en film, så egentligen så var ju den dyrare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, låt oss inte dissa filmen nu för att den är svensk. Trailern är helt ok, om de sen bara kan gestalta andemeningen i böckerna så blir det bra. Nätterqvist ser lite vekare ut som Arn än jag tänkte mig honom men va f*n, ge den en chans...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har även jag sett klippet. :) Tycker väl att för 200 miljoner borde man nog vänta sig att komma hem med lite feta slowmotionfighter i röda öknar och det såg väl ok ut. Resten känns som det det är: en blivande TV-serie.

 

Repliken -"Vi måste tro, Harald", hade förstås kunnat sägas med lite mer dramatiskt tryck. Lustigt att någon nämnde John Rambo. Kolla hur mäktigt religionen levereras i den trailern. Tänk er en liten gnutta av samma kontrastverkan religion/våld i Arn trailern... -"Lord...Make me your instrument of peace..." Jävligt tungt.

 

Jag har aldrig orkat så långt in i någon Arn-bok men "Korsriddare" är inga Britter (även om det fanns sådana bland dem). Korsriddare är Fransmän.

 

Angående finansieringen så tror jag att merparten av Arns pengar är Tyska TV-pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

men vafan... Heja sverige! kan sydkorea göra intressant film så kan nog fan vi med!:p

 

Jag håller med dig Jmalmsten. Vi kan också göra filmer!

 

Ne men ska bli intressant att se denna på bio. Känns ju nästan som man är tvingad se den. Vara lite snäll så det får in lite pengar. Skönt endå att det inte är en polis rulle som det har lagt så mycket pengar på. Med Arn filmen så kanske vi slår ut lite mer nu på den internationella marknande. vem vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv drabbas jag av obehag varje gång jag betalar 90 spänn i en biokassa och inser att 10 spänn just gått rakt ned i SFIs ficka. ;)

 

Vill man stödja svensk film ska man köpa den på DVD. Där gör pengarna faktiskt absolut mest nytta hos filmarna. På bio går 50 spänn till biografägaren och 10 spänn till SFI, 6 kr i moms och resten till Distributören. Av distributörens del får filmarna sedan eventuellt en del av kakan. Men troligtvis inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Repliken -"Vi måste tro, Harald", hade förstås kunnat sägas med lite mer dramatiskt tryck. Lustigt att någon nämnde John Rambo. Kolla hur mäktigt religionen levereras i den trailern. Tänk er en liten gnutta av samma kontrastverkan religion/våld i Arn trailern... -"Lord...Make me your instrument of peace..." Jävligt tungt.

 

Jag har aldrig orkat så långt in i någon Arn-bok men "Korsriddare" är inga Britter (även om det fanns sådana bland dem). Korsriddare är Fransmän.

 

Haha... Arn i 300-/john-rambo-stuket det hade varit nått att se det:e

 

ok... så korsfararna i filmen var alltså fransmän... men då är ju engelskan ännu mer bessynnerlig... tvivlar ju på att engelskan redan då var det "handelsspråk" det är idag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, jag tycker vi skall vara snälla mot Arn-projektet. Böckerna är underhållande. Och utifrån trailer att döma kommer det att bli en framgång. Jag förutspår succé och att det blir en del i en våg av historiska kostymfilmer. Finns ju för tusan inget trevligare i filmväg än schyssat kostymfilmer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv drabbas jag av obehag varje gång jag betalar 90 spänn i en biokassa och inser att 10 spänn just gått rakt ned i SFIs ficka. ;)

 

Vill man stödja svensk film ska man köpa den på DVD. Där gör pengarna faktiskt absolut mest nytta hos filmarna. På bio går 50 spänn till biografägaren och 10 spänn till SFI, 6 kr i moms och resten till Distributören. Av distributörens del får filmarna sedan eventuellt en del av kakan. Men troligtvis inte.

 

nu vet jag inte o m du talar sanning Munthe! sanningen är ju att de 10kr som går till sfi går tillbaka till att producera mer perngar. dessutom kan ALLA SVENSKA filmer (även de som inte fått stöd från SFI från början) få ett så kallat efterhandsstöd. om filmen säljer mer än 300 000 (tror jag) biobiljetter i sverige får man 3 000 000 kr, säjer man mer än 700 000 får man 7 000 000 osv. Götakanal 2 som inte producerade med pengar från sfi fick altså 7 000 000 kr efter.

 

sfi är dessutom den största finansiär i sverige som finansierar med mjuka pengar. dvs. de kräver inte tillbaka pengarna när filmen når break evern. Film i Väst tex. investerar tex 3 000 000 kr i en film, men sen om filmen når break even och börjar tjäna pengar så ska dom ha tillbaka så mycket som möjligt av sina investerade pengar. samma sätt med andra finansiärer.

 

Arn produceras av SF men har finansiering från bla. alla nordiska länder, tyskland, england, marocko. SVT har gått in med en stor summa pengar och då ställt kravet att man ska göra tv avsnitt som dom kan sända. brittisk och tysk tv, som är med och betalar, har krävt att man pratar engelska i stora delar av filmen för att den ska gå att distribuera där.

 

Budjeten på filmen var från början 206 miljoner men då man om och om igen gjorde slut på pengar så har producenten fått sniffa upp ytterligare 30 miljoner (detta enligt produktionsledaren) för att få det i hamn, dvs en hel svensk långfilm av dyrare modell. å andra sidan så ska filmen/serien i sin längsta version bli ca 9 timmar och räknar man budjet per timme så blir inte filmen så där super dyr.

 

filmen ska distribueras i hela europa och även i usa. man slog ju på stora trumman i canne nyligen. vanligt vis brukar sfi sätta stopp för stora marknadsföringsbudjetar pga. att de ger ett kulturstöd som ska gå till att göra film, inte sälja den.

 

jag tror, och hoppas att filmen slår. det är ett såpas välkännt varumärke i norden och trotts att man har haft kris många gånger under inspelningen så är det nordens bästa filmmakare, men hjälp av folk från hollywood så de ska nog kunna göra en skaplig rulle. dessutom har de fått mer mediapublisitet än någon annan svensk film redan, och de är inte ens färdiginspelade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag orkade mig inte så långt in i Arn så jag kommer inte ihåg hur det är i böckerna men i verkligheten är Korsriddarna fransmän.

 

Jag tycker inte att man kan bedömma någonting utefter trailern. Däremot kan man bedömma en hel del utefter budget.

 

För att Arn skulle spela in sin budget på bio skulle 6 miljoner svenskar behöva gå och se den. Normalt betraktas en miljon besökare som rena jordskredet på den Svenska biorepertoaren - så vi kan konstatera biofiasko redan nu (och det har såklart producenterna redan gjort eftersom dom dragit in Tyska pengar). Men det är högst möjligt att filmerna och serien kommer att sälja ok till olika TV-kanaler där ute. Helt klart står det dock att några jättepengar kommer Arn inte att dra in med tanke på sina kostnader och den övriga konkurrensen. Det finns inte direkt någonting som sticker ut ur produktionen och framför allt - det största misstaget av dom alla - med tanke på budget så innehåller inte filmen några direkt marknadskraftiga namn. Stellan Skarsgård är jättebra men han är inte en skådis som kan få filmer i den här budgetklassen finansierade utomlands. Arn är lite låst till Sverige och Tyskland där Guillous böcker säljer bra.

 

Synd och lite klantigt när dom nu ändå hade lite pengar. Jag jobbar med ett bolag som i regel ligger en rejäl bit över Arn-budgetarna och har därför lite insyn i hur filmer säljs i t ex Cannes.

Länk till kommentar
Share on other sites

nu vet jag inte o m du talar sanning Munthe! sanningen är ju att de 10kr som går till sfi går tillbaka till att producera mer perngar. dessutom kan ALLA SVENSKA filmer (även de som inte fått stöd från SFI från början) få ett så kallat efterhandsstöd.

 

Det var många år sedan efterhandsstödet plockades bort.

 

om filmen säljer mer än 300 000 (tror jag) biobiljetter i sverige får man 3 000 000 kr, säjer man mer än 700 000 får man 7 000 000 osv. Götakanal 2 som inte producerade med pengar från sfi fick altså 7 000 000 kr efter.

 

Göta Kanal 2 har inte fått en spänn av SFI.

 

sfi är dessutom den största finansiär i sverige som finansierar med mjuka pengar. dvs. de kräver inte tillbaka pengarna när filmen når break evern.

 

Pengar från SFI ska enligt avtalen redovisas tillbaka till SFI. Men det är aldrig någon som gör det och ingen bryr sig eftersom svenska producenter inte har några problem att redovisa förlust.

 

Film i Väst tex. investerar tex 3 000 000 kr i en film, men sen om filmen når break even och börjar tjäna pengar så ska dom ha tillbaka så mycket som möjligt av sina investerade pengar. samma sätt med andra finansiärer.

 

Det är fortfarande mjuka pengar. Jag har hittills inte hört talas om att FIV har konkursat ett produktionbolag och länsat boet för att filmen inte gick med visnt. Så gör hårda pengar. Kan du inte betala det insatta kapitalet så får du sälja datorn, skrivbordet, tjänstebilen och kaffebryggaren för att betala tillbaka iallafall lite av det kapital du bränt upp.

 

Budjeten på filmen var från början 206 miljoner men då man om och om igen gjorde slut på pengar så har producenten fått sniffa upp ytterligare 30 miljoner (detta enligt produktionsledaren) för att få det i hamn, dvs en hel svensk långfilm av dyrare modell. å andra sidan så ska filmen/serien i sin längsta version bli ca 9 timmar och räknar man budjet per timme så blir inte filmen så där super dyr.

 

Det förklarar varför dom försäljer en ofärdig film i Cannes. Jag undrade just om det inte var så att dom hade finansieringen på plats. Men då behöver dom alltså ha in mer kapital för att färdigställa. Det innebär att dom kommer att tjäna ännu mindre på filmen eftersom pre sales är som att köpa grisen i säcken men i gengäld får man grisen ganska mycket billigare. Man får alltid ut mer pengar om man säljer färdigställda produktioner.

 

filmen ska distribueras i hela europa och även i usa. man slog ju på stora trumman i canne nyligen. vanligt vis brukar sfi sätta stopp för stora marknadsföringsbudjetar pga. att de ger ett kulturstöd som ska gå till att göra film, inte sälja den.

 

Enligt min erfarenhet som bidragstagare på långfilm så skiter SFI vad man gör med pengarna. Det verkar iofs konstigt att dom inte skulle tycka att stöd till lansering är OK eftersom dom själva öser ur sig pengar i lanseringsstöd till distributörer som t ex nu konkursfärdiga Triangelfilm. SF lyfter många miljoner varje år i lanseringsstöd.

 

jag tror, och hoppas att filmen slår. det är ett såpas välkännt varumärke i norden och trotts att man har haft kris många gånger under inspelningen så är det nordens bästa filmmakare, men hjälp av folk från hollywood så de ska nog kunna göra en skaplig rulle. dessutom har de fått mer mediapublisitet än någon annan svensk film redan, och de är inte ens färdiginspelade.

 

Jag hoppas också att det går bra för Walle. Det är en trevlig kille som farktiskt var min film Year Ones första producent för många herrans år sedan (och jag skulle säga att det är den enda svenska producent som trott på projektet). Det hindrar mig dock inte från att tro att Arn är ett otroligt osäkert kort rent marknadsmässigt. Den är på tok för dyr helt enkelt och det kommer att bli svårt att få tillbaka pengarna. Även med en större publiktillströmning och många TV-försäljningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst böckerna.

 

Det talas en massa latin, "frankiska" och svenska. Rickard Lejonhjärta är även med lite grann där hans språk beskrivs som obegripligt. Om filmen är på engelska så kan det ställa till intressanta problem.

 

För att falla bort lite från ämnet. Läste en Harry Potter-bok på franska, då hade översättaren fått ställas mot ett ungefär liknande problem. Det kommer en student från den franska magiskolan och pratar engelska med kraftig brytning. Hur löser man detta i en franska översättning? Man byter ut enkla ord mot engelska fast stavar dem på franskt vis: "Goude baille Harry!", helt förfärligt!

 

På film kan man dock exprimentera med kraftiga brytningar hit och dit, men det brukar aldrig bli bra, skådisarna gör helt enkelt brytningarna inte tillräckligt bra, det blir bara patetiskt att lyssna till.

 

Jan Guillou lär ha sagt har jag för mig, att för att lura publiken så använder man så pass gammal svenska för att det ska kännas gammalt men fortfarande förståeligt. Han skrev ju knappast böckerna med elvahundra-tals svenska men det känns ju gammalt i alla fall. (alldeles för många gammal i detta stycke)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det förklarar varför dom försäljer en ofärdig film i Cannes. Jag undrade just om det inte var så att dom hade finansieringen på plats. Men då behöver dom alltså ha in mer kapital för att färdigställa. Det innebär att dom kommer att tjäna ännu mindre på filmen eftersom pre sales är som att köpa grisen i säcken men i gengäld får man grisen ganska mycket billigare. Man får alltid ut mer pengar om man säljer färdigställda produktioner.

 

Sist vad jag hörde av produktionen så tror jag inte att de söker mer finansiering till produktionen. Utan fler distributioner från fler länder. Då första delen av filmen har nordisk premiär på vintern så antar jag att man vill värva fler länder och göra lanseringen så stort som möjligt. En variant av "halvtvärldspremiär". Och varför ska de då inte börja redan nu.

 

Sen förstår jag inte hur du kan vara så kritisk utan att ha sett filmen. Jag har som du inte läst boken. Men ger de endå chans att visa vad de går för. Filmen kan bara hjälpa filmskapare som oss. Lyckas det och de får in pengar så kommer kanske fler att satsa på svenskfilm med mer pengar. Gör det inte så kan det väl inte bli värre än vad det är nu.

Regissören Peter Flinth är duktig regissör i den anda att han jobbar som en hollywood regissör men är från Norden. Bra kombination som jag tror kan funka. Jag har läst manus och var väldig tveksam till projektet i början. Men efter att ha sett materialet från marocko delen så förstår jag varför de valde honom. Det såg väldigt bra ut. Sen har jag ju inte sett hela filmen så jag väntar med mina åsikter.

 

Sorry för felstavningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn-konceptet är ju inte bara något som handlar om böckler och film längre. Det är faktiskt en turistindustri som börjat dra in mycket pengar till Västergötland. Området har också pumpat in finansiering i filmerna. Jag tror Arn kommer att gå bra - bättre än norsk-danska "Jag är Dina" i alla fall, som väl på sin tid var skandinaviens dyraste film med en budget som nästan låg i klass med Arn. Men Arn är ju två filmer. Sofia Helin och Joakim Nätterkvist kommer att bli stars på allvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...