Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

Påminner om Norrköpings IF. Mycket pengar men spelar fortfarande i Superettan. Samma som Åtvidaberg, men vi får nog läsa tabellen uppoch ner i fortsättningen med.

 

Och Malmö IF (hockey). Kvalitet på detaljerna gör ingen kvalitativ helhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jaha

 

Farsen som är Gunnar Carlsson fortsätter... Men man undrar vad det var för något de inte levererade. För jag tror knappas att det finns en klausul som säger att Gunnar kan hoppa ur hur som helst när den redan är inspelad bara för att han inte tycker det är riktigt uppe i SVTs vanliga, svindlande kvalitetshöjder.

 

Men att han uttrycker sig som han gör tyder väl på bråk mellan våra statliga institut. Det är en sak om han går ur projektet för att SF inte håller kontraktet, en helt annan att sedan sitta i de stora kvällstidningarna och såga.

Länk till kommentar
Share on other sites

SVT kanske fick kalla fötter av snapphanar. Det kan ju vara så att det här är en riktig ryslig kalkon under all kritik, det vet vi ju inte. Vi har ju bara fått tillgång till trailern (Jag blev inte imponerad av dom små dilogsekvensrna jag såg). Man ställer väll olika krav för olika produktioner. Det här är ju trots allt det största som gjorts av svenska producenter, förväntningarna har varit stora. Inte konstigt att man vill ha valuta för pengarna. Men som du säger det verkar ju finnas annat som lurar bakom beslutet. Såpoeran lär få fler avsnitt..

 

Här är DN:n nåtgot mer nyanserade bild http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=677740

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det några internationella storstjärnor med? Tror faktiskt det är Janne som lagt pengarna i egen ficka. Hela grejen med avhoppet känns lite som en maktdemonstration från Gunnar Carlssons sida. "Vi gör som vi vill typ. Nu ska vi göra vår egen grej istället...buhu"

Länk till kommentar
Share on other sites

vad i Arn är det som beräknas göra den så dyr? är det CGI-effekter eller stora statistscener eller internationella storstjärnor eller vad är det?

 

Det är hela organistationen som kostar. När slags-scenerna spelades in var där 150 personer i teamet som arbetade övertid varje dag. Så utöver SGI:n, statisterna (som ska sminkas och kläs, betalas och utfodras, skjutsas...), 5000 kostymer... Rekvisita... Tre fotografer. Transporter... Boende till alla dessa... Det kostar... 10 dagars inspelning där gick på 20 miljoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är hela organistationen som kostar. När slags-scenerna spelades in var där 150 personer i teamet som arbetade övertid varje dag. Så utöver SGI:n, statisterna (som ska sminkas och kläs, betalas och utfodras, skjutsas...), 5000 kostymer... Rekvisita... Tre fotografer. Transporter... Boende till alla dessa... Det kostar... 10 dagars inspelning där gick på 20 miljoner.

5000 statister? Hade inte Weta kunnat göra det billigare?

Länk till kommentar
Share on other sites

I Aftonbladet idag så påstår Jan-Olaf A att det var 25millioner som SVT skulle gått in med vilket är en RÄTT ansenlig summa faktiskt. Skulle tippa att SVT då var den enskillt största finansiären efter tyskarna. 25M är väl dessutom inget som TV4 bara hostar upp i en handvändning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår ärligt talat inte varför vi svenskar försöker göra stora kostymfilmer på klassiskt vis med tusentals statister. 210 miljoner är ingenting i dom sammanhangen och det enda det sluter med är att vi gjort en kostymfilm som känns billig.

 

Arn skulle lika gärna kunnats göra större, mer impionerande och framför allt billigare med t ex Massive och någon form av "300"-liknande metod. I dom sammanhangen räcker 210 miljoner väldigt långt idag - men vi är för bakom på nåt sätt och fattar inte sånt där.

 

Och att satsa på kostymfilm över huvud taget är märkligt. Genren är enormt trött och en oerhörd risk eftersom de flesta sentida filmer i genren är rejäla floppar. Inte bara i Sverige.

 

Om SVT skulle gå in med 25 miljoner förstår jag inte varför man inte sementerade den viktiga summan i ett avtal som inte går att bryta från SVT:s sida. Det verkar så klantigt rakt igenom. Jag kan aldrig tänka mig att TV4 tänker erbjuda 25 miljoner i nuläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

SF och Tv4 hör ju till samma koncern nu mera. Jag tycker att det är rätt av svt (PUBLIC SRVICE, vår tv) går ur när man inte får det man beställt. Det vore ett grovt tjästerfel mot licensbetalarna att göra på annat vis, filmen får ju folk ändå. Både danmarks statliga tv och dansk statlig radio utade sig om att dom eventuellt skulle (disskuter om dom skulle) dra sig ur dom också..

 

Problemet är ju att om man skriver ett mediokert manus baserat på en medioker bok till en medioker budget så kan inte resultatet bli särskilt upphetsande. Fast enligt Jan G kommer filmen att bli bättre änn sjunde inseglet (Som enligt honom äör en historisk skildring). Det kommer han få höra livet ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast skattebetalarna är redan med på andra sätt och betalar så i princip kan man tycka att producenterna borde ge filmerna till SVT för en spottstyver. Bl a har vi betalat 9 miljoner via SFI. Och jag har en känsla av att det inte är slut på dom mjuka pengarna där.

 

Var inte tysk TV en av huvudfinansiärerna? Vad händer om det blir problem där? Någonting med Arn pinglar "Heavens Gate" i mitt huvud (filmen som försatte United Artist i konkurs).

 

Det är en mycket viktig sak att Arn är det första projektet i SFI:s line up av satsningar på mer pengar till färre projekt och bara etablerade större bolag. Arn uppfyller allt som SFI har talat om som säkra kort. Ett stabilt bolag (SF) bakom filmen, enorm budget och baserad på en bok som är en enorm publik framgång. ...och så går det så här.

 

Nu säger jag verkligen inte att man ska producera filmer som är som Stinger men det är en lustig tanke att tänka sig att Arns budget skulle kunna finansiera 420 filmer som Stinger (en film som säljer bertydligt bättre än Arn nere i Cannes). Eller 2 100 Camp Slaughter. Helt klart är iallafall att den typen av pengar skulle kunna användas på fler filmer som ger egensinniga indie-filmare produktionsrutin och ur det hela skulle det förmodligen komma en jävla massa bra filmer.

 

SFI har 200 miljoner per år att leka med (om jag inte missminner mig). Om jag vore SFI skulle jag idag bestämma att nästa år går SFI in i 200 projekt med en miljon. Skitsamma om hälften av dom blir skitdåliga. Resten kommer att vara alltifrån okej till svinbra. Och det kan man vara helt säker på. Rutin och produktion är det enda som ger hantverksmässiga kunskaper. Då måste det produceras. Och saker måste tillåtas att få misslyckas. Man målar inte Mona Lisa på första försöket om man aldrig hållit i en pensel. man övar på billig kartong tills det sitter och man vågar ge sig på Mona Lisan. Och tyvärr kan inte skolor ge den där övningen. Man kan bara öva på riktigt och på en riktig publik för att lära sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn skulle lika gärna kunnats göra större, mer impionerande och framför allt billigare med t ex Massive och någon form av "300"-liknande metod.

Jag vet inte vad du får din information ifrån men det är ju det de ska göra... Men de måste ju ha statister också, eller hur? Hur snyggt skulle det se ut utan statister?

 

en film som säljer bertydligt bättre än Arn nere i Cannes
Möjligtvis till fler tvstationer. För mer pengar... Näe va? Filmen har inte gjort sitt i Cannes heller bara för att de var där och sålde nu. När filmen kommer ut kommer de antagligen att sälja igen.

Vet du hur mycket de sålde nu senast förresten? Eftersom du kan jämföra.

 

Problemet är ju att om man skriver ett mediokert manus baserat på en medioker bok till en medioker budget
Böckerna är grymma bästsäljare. Jävligt poppis böcker helt enkelt, alltså per definition inte mediokra. Om det inte helt plötsligt är Team_fagotts smak som är normen nu mera?
Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är klart att dom behöver statister. Men vad är billigast. 75 (eller något färre) statister som kan ta bussen hem efter en inspelningsdag eller 75 statister som ska arrangeras på plats i Marocko med hotell och transporter och tio dagar med övertid?

 

Ja, helt klart säljs Arn med en betydligt högre prislapp från start. Men vad hjälper det om man inte säljer.

 

Om du vore t ex en Koreansk filmköpare - vilka incitament skulle få dig att köpa den svenska filnen Arn för den prislapp dom förmodligen begär? Vi kan ju börja med att stryka det enda som idag kan öka en prislapp på ett projekt - stjärnorna. Och sen?

 

Jag är fullkomligt övertygad om att Stinger gör mer cash än Arn. Nu och senare. Arn är ett kostymdrama utan stjärnor framför eller bakom kameran och som desutom begär en hög licenssumma. Ruskigt svårsålt. Dom kommer t ex aldrig att lyckas få den såld till HBO (där Stinger premiärvisades med Chronicles of Riddick i ett SciFi-paket).

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är ju inte 75 statister på plats varenda dag. Det var under ett slag som de behövde lite extra folk. Hotell och transporter? Var har du hört det? I Sverige var det inga hotell eller transporter inblandade iaf. Vad jag hörde var statisterna i Marocko ännu billigare än de svenska. Och här får de 300:-/dag + mat. Ingen transport eller boende.

 

Jag är inte så säker på att Arn kommer att gå så dåligt, men vi får se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade Hotel till de 150 personer i teamet, om du syftar på mitt inlägg. Under slaget var där 175 statister per dag. (I Sverige... Jag vet ingenting om Marocco, förutom att allt var billigare och smidigare, eftersom de spelat in många filmer där) Ungerfär runt samma siffor var det även när de spelade in i byar osv... Statisterna fick själva ta sig till basen där de sminkas och kläs, sen transpoteras de runt till de olika scenerna och där ska de ha mat och betalt.

 

Jag håller med Munthe att allt detta kan göras mycket billigare. Problemet är att arn är så dåligt planerad. Jag vet inte varför de har haft så bråttom, men det gör att allting kostar dubbelt så mycket. Om de bara planerat något/några år i förväg så hade allt flytigt på mycket smidigare. Jag är övertygad att om någon entusiast som t.ex. Munthe, som också bestitter kunskaper och knep hur man kommer undan billigt. skulle kunna göra en bättre kostymfilm för 20miljoner. Däremot tycker jag inte Stinger är alls bra... Förlåt, jag var bara tvungen att få det ur mig.

 

Jag praktiserade på arn, så det är därför jag vet allt detta. Hoppas inte SF skickar en hitman hem till mig nu för att jag läckt information.

 

Men jag tycker det är tråkigt. Detta kan innebära spiken i kistan för svensk filmindustri internationellt för många år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror tvärtom att Arn kan vara filmen som lirkar loss den sista spiken ur kistlocket. Liket lever.

 

Inte att filmen i sig gör det men att projektet blir en viktig ögonöppnare på beslutsfattare om hur fel det är att satsa allt på några få kort.

 

Helt ok att inte gilla Stinger. Det är inte riktigt min typ av film heller om jag ska vara ärlig. Men det var en kul erfarenhet att ha gjort någonting så fruktansvärt snabbt på på så sjukt lite pengar och som, visar det sig, trots allt har en marknad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, kanske... Hoppas det. Men jag tror det istället kommer bli fler beck och walllanderfilmer med en gnutta "allt om min buske" Några år framöver. Samma gamla griniga gubbar kommer sitta på SFI och vägra erkänna hur fel de har haft och har när de sitter och tittar på sjunde inseglet.

 

Det var ju samma sak när hamilton släpptes. Ironiskt nog också baserat på Jan Guillous böcker. Storflopp och miljoner borta. Sen gick det ett decennium av mestadels skitfilmer. Och så kommer arn. Så vi får väl se vad som händer och om historien upprepar sig.

 

Jag tror det kommer ta lång tid innan någonting händer. Hela organistationen skulle behövas bytas ut mot nya unga fräscha människor med visioner och nya ideer och det kommer ta sin tid. Så när dessa unga människor väl sitter där kommer de vara lika gamla och griniga som deras föregångare. Vi på voodoo borde storma SFI, det är nog vår enda chans.

 

Eller jag vet inte....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade att svara

Ja det är klart att dom behöver statister. Men vad är billigast. 75 (eller något färre) statister som kan ta bussen hem efter en inspelningsdag eller 75 statister som ska arrangeras på plats i Marocko med hotell och transporter och tio dagar med övertid?
som verkar tro att statisterna får transport, husrum och övertid. Statisterna är inte det som kostar. Eller att det skulle vara dyrare att spela in i Marocko, när det i själva verket var tvärtom.

 

Ville även förklara att de inte skulle fylla skärmen med statister som typ Ben Hur eller liknande. För de har visst fattat det där med 3d och tänker använda sig av det. Alltså inte...:

Arn skulle lika gärna kunnats göra större, mer impionerande och framför allt billigare med t ex Massive och någon form av "300"-liknande metod. I dom sammanhangen räcker 210 miljoner väldigt långt idag - men vi är för bakom på nåt sätt och fattar inte sånt där.

 

Jag tror det är många här som varit på inspelningen. Jag har varit där både bakom kameran och som statist. Jag kan också hålla med om att det är lite oplanerat och att de säkerligen skulle kunna vara mer tight med budgeten. Men det är inte så ofta de gör produktioner i den här storleken. Hur som helst tror jag det kan bli bra, hur mycket pengar de spenderat på slagen kvittar när de ska sälja filmen. Hur det ser ut på duken är det som säljer. Som Munthe sa en gång förut, det är bättre att berätta hur mycket man gjort av med än hur billigt man gjort det. Så hur det kan innebära spiken i kistan för svensk filmindustri internationellt förstår jag inte vad du menar med.

 

Att någon av oss skulle ha någon som helst insyn över hur filmen blir är helt befängt. De enda som har någon inblick om filmen blir bra eller dålig är regissören och producenter + någon enstaka till.

 

Det är som Russel Crowe säger i kommentarspåret till Gladiator. Det var tydligen någon som jobbat som hans assistent men som Russel inte gillat av någon anledning. Hur som helst fick han jobba kvar med något annat på inspelningen. När Russel åkte hem träffade de varandra och den där killen sa att. Vad synd, det här som kunde ha blivit så bra. Och nu blir det bara skit. Russel tittade förvånat på honom.

 

Killen och några fler hade skvallrat på inspelningsplats om hur dåligt det skulle bli, som om de hade någon som helst övergripbar bild om hur filmen var.

 

Sen är det mycket möjligt att filmen är skit, men ingen av oss har någon som helst aning innan den är klar.

 

 

Jag tror faktiskt att Svensk filmindustri går mer och mer mot internationell film. Låt den rätta komma in har de ju höga förhoppningar på för utomlandslanseringarna också. Och så är det några fler filmer med lite mer internationell framtoning. Arn har ju också väckt väldigt stor uppmärksamhet i mellanöstern om man får tro producenterna.

 

Vilket är bra på ett vis, även om jag helst skulle se en väldigt inskränkning på statlig film. Helst skulle jag bara se väldigt smala filmer därifrån och filmer som Arn helt fria. Men inte behöver filmen bli dålig för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...