Jump to content

jakethesnake

Members
  • Posts

    418
  • Joined

Personlig information

  • City
    Stockholm
  • Job/title
    allt möjligt
  • Name
    Jakob de Laval

Filmskapande

  • Interests
    hm...

jakethesnake's Achievements

Rising Star

Rising Star (9/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

10

Reputation

  1. Djup, bylletski är i alla fall för mig lager. Lager är lite flummigt, men i stort sett betyder det motiv och handling. Om där bara finns ett lager i en film blir filmen "platt". Djup gör man när man utvecklar karatärerna och sen brukar handlingen följa med. Just nu har din film ett lager. En pappa och en mamma som mister sitt barn till en kidnappare. Men ingenting händer under ytan. Ingenting händer i karaktärerna. Kidnapparen är bara "ond". Varför är han ond? Vad har gjort honom ond. Gräv i honom och ge honom lager och djup. Ge honom ett motiv. Gör honom svart och vit. Gör samma sak med mamman och pappan. Pappan kasnke känner skuld då han jobbat för mycket och inte tagit hand om barnet t.ex. Mamman ja... nånting. Gör en intelektuell utmaning av filmen. En människostudie. Lycka till!
  2. Raggedly ska det ju va. My bad. Också Klyshigt kanske? Det är bra att du tittar på Engelskan, du ska ha tack för det, men vad tror du om formatet?
  3. Jag provar igen. Intressant refletion Désirée. Jag är faktiskt ute efter att skapa en scen som går från lugnt och stillfullt --> WTF är det som händer --> Kaos. Det har noll betydelse för historien, men allt för känslan jag vill förmedla. Kenepig avvägning. Det får dock inte bli förvirrande för läsaren. Jag provar igen... EXT. RIVER – NIGHT Dark water flows through a wide river. Moon and stars covered by clouds. Peaceful. A fully dressed MAN swims as if his life depends on it. He is about 35, ruggedly handsome, eyes haunted and full of terror. Two floating bags are tied to his ankle. He fights the current and the weight of his wet clothes. Condenses forms from each breath in the chill autumn night. Behind him a bright light flashes. Seconds later a faint thunder-like sound follows. The echo of an agonizing scream travels across the river valley. No reaction from the man. He is completely focused on the opposite shoreline some distance away, barely distinguishable in the darkness. Another flash. This one much more intense. The thunderous sound that follows is earsplitting. The river shines up. Glows. It reflects fire. The sounds of screams, blasts and bursts of bullets get more intense. EXT. RIVERBANK – NIGHT The man reaches the muddy shoreline and crawls onto it. He lays down in complete exhaustion, breathing heavily. His wet clothes steam. The chaotic sounds fade. The man stares into the void in apathy.
  4. Tack daac för förklaringen. Ang namn måste jag säga att jag tycker jag det är lite motsägelsefullt... jag menar, vi ser ju inte namnet. Namnet är bara i text. Så vad blir det för skillnad om han heter "the undertaker" eller "James"? Men jag förstår att vi vill ha ett namn som läsare, för att bättre föreställa oss honom. Jag personligen tycker det är ballt med en karaktär som man inte vet namnet på, utan som bara är "man" genom hela filmen. Men man vill ju inte sticka någon i ögonen redan i första sidorna. Min ambition är att i alla fall ha felfri foramtering och köra riktigt "safe" i de första fem sidorna, för att sedan sakta med säkert smyga in mer av personliga stil, när man förhoppningsvis är fast i historien. Bra strategi? Tack Tolin! Med Someone Swims... A man Vill jag egentligen säga: PANORAMA VIEW River. Someone swims... CLOSER SHOT A man EVEN CLOSER The man has a beard, etc. etc. Men jag vill inte använda mig av kameraanvisningar i manus. tycker inte om det. Vill bara "lura" ev. regissör att se det jag vill att han ska se. Men det kanske inte funkar, vad vet jag. "Left is only the soothing rattle of leaves in the breeze." Nej, du har rätt. Det har ingen betydelse för historien, men är väsentlig för känslan. Men man ska väl hålla sig borta från den som manusförfattare antar jag. Trist. Jag ska försöka hålla mig till vad som syns och hörs. tack för hjälpen.
  5. Tjenare daac. Jag håller självklart med dig om storyn, men denna historia är redan klar, så med andra ord är jag i formateringsskedet och vill få det helt perfekt. I ditt andra stycke. Kan du ge några konkreta exempel på en passiv mening? Jag förstår inte riktigt hur du menar. Och skulle du kunna peka på ett exempel på onödiga detaljer och omständiga beskrivningar? Antar att du syftar på de reflekterande explotionerna och ljudet? För mycket novell? Om "the man". The man får aldrig ett namn i filmen för att han är den enda karatären och det är en film utan dialog. Funkar det då? Det är nutid det rör sig om. Jag tar bort scennummrerna. Det är bara det att sidnummren kan variera med utskriftsformat, medan scennummren alltid består i en specifik version. Därför gillar jag det inte, men men... Med sista styckena, menar du att jag borde lägga ner detta och lära mig mycket mer innan jag försöker igen? Eller är det ok, men kan bli bättre?
  6. Hejsan allihopa. Fantastiskt vilken hjälp folk får här av skickliga Daac, Tolin, Déseré bland flera. Detta måste man utnyttja. Tänkte böra skriva ett långfilmsmanus hära och vill hitta rätt form och format innan jag fortsätter på allvar. Därför lägger jag upp anslaget här så jag kan få så mycket åsikter från er som möjligt. Engelskan får ni gärna kommentera, men är inte så intressant i nuläget då jag kommer arbeta vidare med den. Vad som är intressant är berättandetekniken och formatet, vad tror ni? Stör ni er på något? 1 EXT. RIVER – NIGHT (Jag vet att man inte ska numerera scenerna. Men jag tycker det är så otroligt ologiskt och opraktiskt att inte göra det... Därför vill jag gärna ha kvar dem, men är det absolut nono så tar jag väl bort dem.) Autumn. Dark water flows through a wide river. Stars and moon are covered by clouds. Someone swims… A man. The man, 35, has bristly beard and pants heavily. He swims as if his life depended on it, fighting the current. Condense is formed as he exhales. Two floating plastic bags are tied through a rope to his ankle. A flash of light is reflected on the water. Seconds later the echoing sound follows. Easily thought to be thunder it sounds more like an explosion. Another flash is reflected. It can’t be lightning. It’s fire. Faintly, the echo of screams are heard – hundreds, maybe thousands, followed by the sound of a burst of bullets. The sounds get louder and more intense. The man continues swimming, fixed on the shore on the opposite side. 2 EXT. RIVERBANK – NIGHT The man reaches the muddy shoreline it and crawls onto it. He lays down in complete exhaustion, breathing heavily. His wet clothes steams. The chaotic sounds fade. Left is only the soothing rattle of leaves in the breeze. The man stares into the void in apathy.
  7. Tack för att ni lyssnat! Oller: Tack ska du ha. Har ingen igentlig ambition av att hålla på med detta, men det finns lite mer på min myspace: Jakethetheamazingsnake | Kostnadsfri musik, turnédatum, foton, videos Betalt vill jag inte ha, men har du ett coolt filmprojekt på g, så hör av dig. Sten: Jag förstår det du säger. Jag har en lång väg att gå när det gäller ljudmixning och mitt nästa projekt är kommer bli att gå över från garageband till Logic och där kan jag göra lite bättre och fylligare ljud. Tanken är också att hålla mig till minimalt ljud och inte full orkester (jag har trixat med stråkarna så att det ska låta mer minimalistiskt, annars tycker jag det låter för mycket disney) Men med Logic kan man kanske få fylligare ljud ändå. Daac: Hehe, den här biten är efter finalen och uppgörelsen. Precis efter. (tänk sagan om konungens återkomst sista timmen) Ska försöka skissa upp en synopsis här: Handlar om en man och en hund i en postapokalyptisk värld som har tagit sig genom en farlig värld fram till räddningen. Precis innan de når dit tvingas hjälten och hunden slåss mot sina nemesis. Då han segrat börjar musiken. Han ligger på marken och stirrar ut i intet och drömmer sig bort. (drömmer om sin kvinna och sitt förflutna mm.) 1:15 kommer räddningen till honom. (en militärtrupp). De tar honom till en militärbas (som är räddningen) Flashback: 2:45 Hjälten sitter vid en bäck och funderar på att ta livet av sig (detta är lite tunt och tråkigt, men ska vara en tyst scen). 3:25 Han hör något prassla bakom sig, tror att det är fara, men ser sedan för första gången att det är hunden. 3:55 Hunden visar att den vill att hjälten ska följa honom. 4:10 De springer iväg. 4:35 Han hittar en grotta (som kommer bli hans hem och skydd i fem år framöver). Slut flashback 5:00 Tillbaks till militärbasen. Mannen sitter ner i sin trygghet och ser ut över militärbasen. Han klappar sin hund. flashback 5:30 En backflash, mannen drömmer om sin kvinna. Slut backflash 6:00 Zoom ut från mannen (helikopterperspektiv) Fade to: Sluttexter.
  8. Ja... Jag har provat på att göra lite musik och skulle vilja ha lite kritik. Jag har komponerat till en äventyrsfilm jag har i huvudet och det är slutet som jag har gjort här. Vore kul att höra vad ni ser och känner.
  9. Måste säga att jag tycker du är en mycket naturlig och duktig skådespelerska enligt mina preferenser. Hoppas du aldrig kommer in på någon "skådesspelar"skola med teaterlärare som förstör det du har nu... Lycka till!
  10. Coolt projekt. Snygg trailer också. Ser fram emot att se den. Lycka till!
  11. Ok, du behöver inte bli så defensiv... Tror du förstår hur jag menar om du läser mitt inlägg en gång till... Men jag förtydligar för säkerhets skull. Film handlar om samarbete och därav hjälpa varandra. Amatörer gör det quit pro quo. Alltså "Jag har bra filmmusik, men ingen film" och en "jag har en film men ingen musik" kan alltså samarbeta och därmed tjänar ni båda på det. Därmed en tjänst för en gentjänst. Du och "din goda vän" sitter väl inte och betalar varandra för varje idé ni bollar sinsemellan, eller det kanske ni gör? Det är självklart att folk inte jobbar "gratis" åt dig, bara för din skull. De har alltid en baktanke med det, tex. credits, exponering eller framtida uppdrag, så tycker du inte behöver ha dåligt samvete över det. Ursäkta för OT.
  12. Jo, jag känner till din inställning till gratisarbete... det kommer nog minst sagt att sakta ner er process. Är väl inge fel med att hjälpas åt när man är amatör? Men vi ska kanske inte börja diskutera detta, men det är lite att skjuta sig själv i foten. Finns nog många där ute som har en bra röst och en mikrofon, men inget manus. Också många som har musik, men inget medium att sprida det i. quit pro quo - eller hur det nu stavas.
  13. Gillar också. Men, den känns som reklam till något och som nämts känns bilderna lite upprepande. Varför inte ta lite nya bilder nu i vår på knoppar och snö som smälter när din russel Crowe/Michael Caine lärare börjar snacka om "the future". Skulle bli bra.
  14. Tyckte den var för långsam. Orkade inte se hela. Imformationen gavs ut för långsamt och det fanns ingetng annat att titta på förutom några stillastående löv. Om texten skulle stå på ett papper skulle det nog max ta mig 20 sek att läsa det. Nu är filmen 2,5 minuter. musiken var stämningsfull, men helt utan dramatik. Idén är säkert topp, men teasern... Bättre kan ni... jobba på. Animera, lek med musiken, beställ en voiceover.
  15. Deseré och Tolin. Gud vad trött jag blir... Jag skäms! Är inte voodoofilm ett sida för AMATÖRER först och främst? Har inte sett många proffs på sidan, för de har ingen anledning att hänga här för de försörjer sig på annat sätt. Om ni nu är proffs och vill ha betalt och tar illa upp att folk söker manus och annan hjälp med deras filmer, varför hänger ni här? Varför har ni inte anställning på ett produktionsbolag eller bor i hollywood? Fackligt tänk hör inte hemma på den här nivån. killen ville ju bara att manuset skulle vara på Svenka, helt otroligt!
×
×
  • Create New...