Jump to content

Désirée

Moderators
  • Content Count

    955
  • Joined

  • Days Won

    3

Désirée last won the day on November 4 2019

Désirée had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

7 Followers

About Désirée

  • Rank
    Forumledare

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    The Lord of the Rings (Peter Jackssons), While you where sleeping, King's speech
  • Gear
    Celtx, Scrivener

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nej, förlåt, du missförstod mig. Scenrubrikerna ska bara tala om vad det är för plats och tid på dygnet. Men actiontexterna ska - tillsammans med scenrubrikerna - ge ett sammanhang och "spela upp" historien.
  2. Hejsan Det ska inte vara kolon efter namnet i dialog. Jag känner att dialogen berättar för mycket om vad som händer och vad folk tänker. Det blir långt, skriver på näsan och inte särdeles visuellt. Vad händer i bilden när vi lyssnar på dialoger och nyhetsuppläsare? Det är det största problemet med historien. Om jag scannar genom manuset och bara läser scenrubriker och action-text så förstår jag inte alls vad det handlar om. Det finns inget intressant att se. Och det är trots allt ett visuellt media. Jag ska förstå vad som händer av att läsa på det viset. Inte detaljerna, men övergrip
  3. Upphovsrätt går ut på att du inte ska kunna tjäna pengar på andras arbete, eller hindra någon från att tjäna pengar på sitt arbete. Om du filmar ett helt videoklipp så har du mer eller mindre gjort en kopia på någon annans jobb, vilket inte är okej. En del av ett videoklipp är känsligt, men man behöver ju inte se själva bilden tydligt och man kan göra något med ljudet. Säkraste kortet är att fråga och få ett skrivet OK.
  4. Jag känner inte alls igen mig i det du skriver att något skulle vara spikat i och med att man skrivit loglinen. Det är manuset du säljer. En logline används för att sälja in manus, men du kan ju inte sälja manuset utan att ha skrivit det, så det finns inget som hindrar att du skriver manuset först. Nu ska sägas att jag gav upp att försöka sälja manus till den svenska filmbranschen för tio år sen eller så, när jag bara fick vet att jag var konstig som skrev manus utan att vilja regissera. De regissörer jag kontaktade förstod inte vad de skulle med ett filmmanus till - ville de ha något skr
  5. Med manusagenter, menar du då en agent för filmmanus? Tror inte att du hittar någon svensk sådan. Svenska filmbranschen bygger mycket på att du känner någon som du skriver för, om inte regissören skriver manus själv. Jag har inte fått intrycket av att filmmanus värderas särdeles högt här. En litterär agent skulle kunna funka, men även de är väldigt få i Sverige. Tyvärr har jag ingen att rekommendera där heller. Vet inte i vilken mån en agent tittar på något du vill utveckla eller bara färdigt material. Det kanske någon annan vet. Om du vill utveckla dina texter till filmmanus fö
  6. Det var ett snyggt och välformaterat manus. Som sagt ovan på är det bättre att skriva "walks" än "is walking" och lite sånt. Först saknade jag någon form av miljöbeskrivningar, men allteftersom jag läste så insåg jag att det inte behövdes för historien. Men, jag förstår inte historien. Jag har läst igenom manuset två gånger nu utan att riktigt få någon ordning på det. Hon kommer hem, hör ett skott och hittar sin man död genom självmord i sovrummet. Okej. Hon blir förtvivlad. Mitt i utskvätt blod, hjärna och skallben så hittar hon en flaska champange under honom? Med en penisformad kork..
  7. Ursäkta att det tagit lite tid. Titel-sidan, skriv inte ut version och absolut inte "grovmanus" om du ska lämna det vidare. Du ska visa upp det bästa du kan åstadkomma, och ett färdigt manus. Så här, i de här sammanhangen är det väl skapligt okej, men inte annars. Om man tittar på första scenen så har jag följade synpunkter som går igenom i hela manuset. * Du ger för många kameradirektiv. Beskriv kort vilket intryck man får av rummet, av personerna närvarande, typ i den ordning du vill att det ska filmas. * Dela upp stycken med action-text mer, så att man får ett intryck av tempo. En
  8. Självklart skulle jag vilja ha med manusförfattare. De är alldeles för underskattade i Sverige. Sen är frågan vilken som är din målgrupp. Filmintresserade som vill lära sig mer om vad som händer bakom kameran, eller för yrkesfolk? Som filmintresserad skulle jag vilja veta vilka yrkesgrupper som är inblandade och vad som gör, från runner till producent. Som yrkesmänniska vet jag vilka som jobbar på en filmproduktion och vill snarare få tips och idéer som jag själv kan använda inom min yrkeskategori.
  9. Jag kan inte riktigt se framför mig hur den korta text du skrivit ska bli en långfilm. Visserligen har en hel del av Stephen Kings noveller blivit långfilmer, men hans noveller är betydligt längre, ofta kortare romaner. Du vill göra en långfilm på ett brev? En historia har en början, en mitten och ett slut. Jag kan inte riktigt följa historien i brevet. Om du vill kontakta filmbolag behöver du ett manus. Om du inte är etablerad manusförfattare så behöver du visa vad du har att erbjuda. Logline och synopsis behöver du när du kontaktar filmbolaget men när de svarar att de är intresserade v
  10. Idéen som sådan ska du aldrig yppa för någon du inte har absolut förtroende för. Inte förän du skrivit ner den och gjort något mer av den än bara just en idé. För trots att det är idén som är värdefull är det manuset du säljer, din hantverksförmåga att göra något av idén. Om någon läser ditt manus, tar din idé och skriver ett helt annat manus så är det i regel okej så länge det är just ett annat manus, och inte ett plagiat av ditt. Men det hör inte till god ton att göra så, och författare gör i regel inte det heller för ingen vill få dåligt rykte och produktionsbolag vill inte bli inblandade i
  11. Kul att du vill skriva för film. Men det du har skrivit är inte ett filmmanus. Sorry. Det är än novell. Det är en helt annan sak. Därmed inte sagt att det inte kan bli en bra film, men du måste lära dig de grundläggande reglerna för ett filmmanus först. https://www.voodoofilm.org/filmskola/manus-dramaturgi/
  12. Nej, tyvärr. De flesta är ganska överrens. Blake Synders hemsida är bra, men det finns fler.
  13. Ja, efter fem minuter så ska tittarna få veta vad det är för tema, vad det är för fråga som ska få ett svar, vad som är filmens kärna, vad de kan förvänta sig att se. Det innebär inte att hela historien ska vara berättad på fem minuter, eller att den måste komma igång då, utan att om din historia t ex handlar om en ensam man som vill hitta en livspartner, så ska vi efter fem minuter få veta att han är en singel, övergiven och vill dela livet med någon. Att han sedan blir kidnappad, utpressad, övertalad att bli spion och gör en jorden-runt-resa i en ubåt för att komma dithän är inte relevant, d
  14. Det är klart att man inte behöver beskriva en reaktion i detalj, men så som du skriver så går han in i huset, ser dem i sängen och går ut i köket (utan att ens stanna till i sovrummet) på mindre än tio sekunder. Det blir verkligen som en man som går igenom ett hus utan att reagera på vad han ser. Du ska beskriva vad vi ser, vad bilden innehåller. Om han stannar och stirrar, ja du ska du skriva det. Om det tar en stund för honom att hämta sig, ja då får du lägga in en radbrytning, så att texten får den rytmen.
  15. Hejsan! Första sidan och hela vatten-stämpel-grejen är direkt avtändande. Förutsätt inte att dina läsare är tjuvar. Det är oartigt. Dessutom så ligger det i ditt eget intresse att manuset får spridning. Du har alla förutsättningar för att visa att det är ditt manus, om någon mot förmodan skulle stjäla det. Efter fem minuter bör tittaren av filmen veta vad den handlar om. Det gör inte jag. Jag har inte fått grepp om det efter tio sidor heller, tyvärr. Med tanke på att du skriver mycket kompakt, så rör det sig nog om ännu längre tid. En sida bör motsvara en minuts film. Men så som du sk
×
×
  • Create New...