Gå till innehåll

fönstret15

Medlemmar
  • Inlägg

    103
  • Blev medlem

Utmärkelser för fönstret15

Entusiast

Entusiast (6/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Hejsan! Jag har en story och vill skriva ett manus till tv-serie. Undrar dock vad som gäller? Antar att det beror lite på antal avsnitt och så, men om det handlar om exempelvis 10 x 60 min, ska man skriva alla avsnitt helt själv? Har sett några tv-serier senaste tiden och det varierar lite. Vissa skrivs i stort sett av en manusförfattare, medan andra av en manusredaktion? Och några där avsnitten skrivs av olika personer?
  2. Hejsan! Går i trean på gymnasiet och ska som projektarbete göra en turistfilm om Göteborg. Problemet är: Hur ska jag skriva manus till filmen? Vet att det inte ska vara så exakt beskrivet som ett manus till spelfilm, men ändå någorlunda beskrivning. Jag vet på ett ungefär vad jag vill filma (filmen ska vara ca 10 min), ska jag då så konkret som möjligt skriva ner det i manusformat, eller? Tacksam för tips/hjälp!
  3. Tack för svar och tipsen! :)
  4. Hejsan! Jag har en komplex story jag försöker utveckla. I handlingen ingår en rad karaktärer, däribland ett större och ett mindre företags styrelse, polis (kriminalkommissarie, krimchef m.m.), en familj och dess vänner och släktingar. Ska jag strukturera storyn först, från början till slut, eller forma de nödvändigaste karaktärerna först? En till fråga: I filmmanus brukar det finnas en början, mitten och ett slut. Men hur är det med tv-manus till tv-serier? Hur är dramaturgin uppbyggd där? (Funderar på att göra min "komplexa story" till tv-serie.) Finns det några enkla standardregler där?
  5. Håller med. Skriv det som kameran ser och som hörs, inget annat.
  6. En fråga till; bör/ska man presentera sig själv också första gången man tar kontakt med en viss producent/regissör? T.ex. om man har sålt manus innan m.m. ?
  7. Intressant idé, men håller med om tidigare kommentarer om att tillbakablickarna måste utvecklas.
  8. Tack för svaret, jag misstänkte att det är så, men vill vara på den säkra sidan.
  9. När man vill sälja ett långfilmsmanus så ska man ju först skicka synopsis och sedan manuset om producenten/regisörren gillar idén, men hur är det när man vill sälja kortfilmsmanus? Ska en kortare synopsis skickas först då också eller kan manuset skickas direkt?
  10. Ja, jag vet inte riktigt... grejen med manuset är att det ska skildra en typ av "oönskad situation". Kim och Viktor har ju en tidigare konflikt (som jag tänkt också ska "avslöjas" i den nya versionen) samtidigt som Kim är kär i Sofia, och att fastna tillsammans med sådana människor i en hiss är nog inte den typ av situation man vill råka ut för, därför blir det också ännu mer spänningsfullt stämning.
  11. Hur/vad? Ska det kanske hända något med hissen som inte kan hända i verkligheten? Eller något med karaktärerna? Från början var det tänkt att det visar sig vid slutet att hissen "bara" är lite trasig, men i den nya versionen som jag håller på med nu ska det istället vara tänkt att fortsätta genom att hissdörren öppnas och alla tre stiger ut ur hissen. Väl ute i korridoren får de på något sätt (exempelvis genom en kollega) reda på att det blev något fel med hissen varpå de ringde en tekniker som fick komma och fixa problemet. Sedan slutar manuset så som det är nu, att Kim kommer leende ut ur byggnaden.
  12. Ingen fara, det gör inget.
  13. Nja... den är egentligen tänkt som drama där olika personliga relationer utvecklas till en konflikt, men det skulle säkert funka med en parodi på den!
  14. Jo, jag håller med dig. Jag har inte tänkt så mycket på de detaljerna, men jag ska skriva en ny version där jag kommer ändra ytterligare i dialogen och andra grejer. Tack för kommentaren. :)
×
×
  • Skapa nytt...