fönstret15 Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Hejsan! Jag har en komplex story jag försöker utveckla. I handlingen ingår en rad karaktärer, däribland ett större och ett mindre företags styrelse, polis (kriminalkommissarie, krimchef m.m.), en familj och dess vänner och släktingar. Ska jag strukturera storyn först, från början till slut, eller forma de nödvändigaste karaktärerna först? En till fråga: I filmmanus brukar det finnas en början, mitten och ett slut. Men hur är det med tv-manus till tv-serier? Hur är dramaturgin uppbyggd där? (Funderar på att göra min "komplexa story" till tv-serie.) Finns det några enkla standardregler där? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daac Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Ja, du bör strukturera upp storyn först. Karaktärerna kan man också börja på, men jag gillar inte att göra dom helt färdiga. Det är bra att ha en bas så man vet vad de drivs/motiveras av, men ibland kan de ändras när storyn utvecklas. Ibland kan man fastna i ett skript på grund av inspirationsbrist eller något plotthål som man helt enkelt inte förutsätt. Då kan det lossna och man experimenterar med deras motivation, bakgrund, kön, utseende, namn och sätt. Lägg inte ner för mycket detalj på deras bakgrund. Du kommer dock behöva göra ett mer gediget jobb under resans gång, innan manuset är klart. (Andra kanske ger dig tipset att göra det gedigna jobbet först, t ex i Syd Fields böcker) Hur som helst bör du ha en plot till storyn klart för dig innan du utvecklar karaktärerna fullt ut. Varje TV-avsnitt har en början, mitten och ett slut, precis som långfilm. Avsnitten är kortare än långfilm, och standardformateringen är annorlunda, men beatsen finns fortfarande där. Ska man hårdra så är det till och med så att varje scen bör ha en början, mitten och ett slut, även om det blir grövre kontraster. Här är ett lästips om att skriva TV-manus (utrdrag från boken på engelska): Crafty TV Writing Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fönstret15 Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Tack för svar och tipsen! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Jag håller med daac om att börja med storyn. Alla historier har en början och en mitten och ett slut. En längre TV-serie har flera parallella historier, som alla har en början och en mitten och ett slut. Varje avsnitt bör i sig ha någon form av början, mitten och slut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts