Loranga Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Hej! Håller fullt på med en pilot till en (förhoppningsvis) kommande serie, åt ett produktionsbolag, men gör manuset på egen hand med en kollega, men vi är rätt nya i allt detta. Jag vill fråga om det finns någon regel när man skriver manus, och ska växla scener fram och tillbaka (t.ex. scen 1, scen 2, scen 1) Säg till exempel att vi att scen 1 är ett bankrån. Sedan vill jag byta till att visa scen 2 som är en polisstation. Sedan vill jag hoppa tillbaka till fortsättningen av scen 1. Skrivar jag då hela scen 1 och sedan hela scen 2, och förklarar för klipparen hur jag vill göra, eller skriver jag det som tre scener? Dvs scen 1 -bankrån, scen 2 - polisstation, scen 3 - bankrån? För jag antar att man spelar in hela bankrånsscenen samtidigt, men hur visas alltså detta i manuset om jag vill hoppa till en annan scen? Tack på förhand Med vänlig hälsning, Isak 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edegeer Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Du skriver det som Scen 1: Bankrån; Scen 2: Polisstation; Scen 3: Bankrån. Hur det ska spelas in tänker ni inte på när ni skriver manus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fönstret15 Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Du skriver det som Scen 1: Bankrån; Scen 2: Polisstation; Scen 3: Bankrån. Hur det ska spelas in tänker ni inte på när ni skriver manus. Håller med. Skriv det som kameran ser och som hörs, inget annat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loranga Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Tack för svaren! Jag kom på att jag kanske uttryckt mig otydligt, men säg att det är en bankrånsscen, sen vill jag hoppa till en scen där en polisbil kör mot banken, sen tillbaka till banrånet (alltså att dessa scener utspelar sig parallelt). Skriver jag det ändå som tre scener efter varandra (bakrån - polisbil - bankrån) eller är det redigeraren/regissören som i samråd med manusförfattaren som bestämmer när polisbilsscenen ska klippas in, aå man istället skriver (bankrån - polisbil)? För man spelar ju in hela bankrånsscenen samtidigt ändå, eller hur (även om det blir två scener)? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mopsen Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Ifall det bara är en jättesnabb klippning på polisbilen skriver man väl inte det som en scen, utan bara någonting som skall synas, sen fortsätter man föregående scen men ser till så att det utgår tydligt i manus vad man har gjort. (Scen 1, FORTSATT t.ex.) Är nybörjare själv på det här med manus men har för mig att jag läst något om detta förut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loranga Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Okej, tack! Men om vi säger att polisbilsscenen t.ex. innehåller dialog eller dyl. hur gör man då? Sorry för att jag krångar :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camensky Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Okej, tack! Men om vi säger att polisbilsscenen t.ex. innehåller dialog eller dyl. hur gör man då? Sorry för att jag krångar :) Typ: INT. BANK - DAG Pelle och Palle står med varsin banan i fickan och riktar dem mot banktjänstemannen bakom disken. PELLE Pengarna eller livet! Banktjänstemannen öppnar kassaskåpet. INT. POLISBIL - DAG Poliskonstapel Jonsson trycker motvilligt gasen i botten. Det sprakar till i polisradion. RADIOOPERATÖR Skynda, för fan, skynda. JONSSON Ja, men vad fan, det är ju bara Nordea, deras chefer får skylla sig själva de snåla svinen! INT. BANK - DAG Pelle och Palle trycker ned sedlarna i en svart väska. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.