Gå till innehåll

Grundläggande fråga om att växla scener i manus


Loranga

Recommended Posts

Hej! Håller fullt på med en pilot till en (förhoppningsvis) kommande serie, åt ett produktionsbolag, men gör manuset på egen hand med en kollega, men vi är rätt nya i allt detta.

Jag vill fråga om det finns någon regel när man skriver manus, och ska växla scener fram och tillbaka (t.ex. scen 1, scen 2, scen 1)

 

Säg till exempel att vi att scen 1 är ett bankrån. Sedan vill jag byta till att visa scen 2 som är en polisstation. Sedan vill jag hoppa tillbaka till fortsättningen av scen 1. Skrivar jag då hela scen 1 och sedan hela scen 2, och förklarar för klipparen hur jag vill göra, eller skriver jag det som tre scener? Dvs scen 1 -bankrån, scen 2 - polisstation, scen 3 - bankrån?

För jag antar att man spelar in hela bankrånsscenen samtidigt, men hur visas alltså detta i manuset om jag vill hoppa till en annan scen?

 

Tack på förhand

 

Med vänlig hälsning,

Isak

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

Jag kom på att jag kanske uttryckt mig otydligt, men säg att det är en bankrånsscen, sen vill jag hoppa till en scen där en polisbil kör mot banken, sen tillbaka till banrånet (alltså att dessa scener utspelar sig parallelt). Skriver jag det ändå som tre scener efter varandra (bakrån - polisbil - bankrån) eller är det redigeraren/regissören som i samråd med manusförfattaren som bestämmer när polisbilsscenen ska klippas in, aå man istället skriver (bankrån - polisbil)? För man spelar ju in hela bankrånsscenen samtidigt ändå, eller hur (även om det blir två scener)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall det bara är en jättesnabb klippning på polisbilen skriver man väl inte det som en scen, utan bara någonting som skall synas, sen fortsätter man föregående scen men ser till så att det utgår tydligt i manus vad man har gjort. (Scen 1, FORTSATT t.ex.) Är nybörjare själv på det här med manus men har för mig att jag läst något om detta förut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack! Men om vi säger att polisbilsscenen t.ex. innehåller dialog eller dyl. hur gör man då? Sorry för att jag krångar :)

 

Typ:

INT. BANK - DAG
Pelle och Palle står med varsin banan i fickan och riktar dem mot banktjänstemannen bakom disken.

PELLE
Pengarna eller livet!

Banktjänstemannen öppnar kassaskåpet.

INT. POLISBIL - DAG
Poliskonstapel Jonsson trycker motvilligt gasen i botten.
Det sprakar till i polisradion.

RADIOOPERATÖR
Skynda, för fan, skynda.

JONSSON
Ja, men vad fan, det är ju bara Nordea, deras chefer får skylla sig själva de snåla svinen!

INT. BANK - DAG
Pelle och Palle trycker ned sedlarna i en svart väska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...