Jump to content

Simmej

Members
  • Posts

    125
  • Joined

2 Followers

Personlig information

  • Name
    Simon

Filmskapande

  • Gear
    Canon EOS 5D mark II och Röde NTG-2
  • Interests
    Friidrott, Film och VFX

Simmej's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Som jag skrev på din facebook David, heeelt sjukt! Jag förstår inte varifrån du fick den lila/rosa färgen, men den funkar perfekt. Ska se om jag själv lyckas med nånting.
  2. Är helt med dig. Precis så brukar jag försöka jobba också. Men ofta blir det väldigt mycket ansvar på mig som regissör även vid fotot. Problemet här i Sverige är väl just det att man förväntar sig otroligt mycket av A-fotografen. A-fotos främsta uppgift bör vara att tillsammans med regissören skapa tydliga direktiv för inspelningarna. Sedan skall fotografen sitta på en stol och diskutera med regissör, ljussättare, samt kolla in i en monitor och ge direktiv därifrån. Precis som du sa. Killen som håller i kameran skall endast ha i uppgift att följa de direktiv han fått.
  3. Intressant tråd Tolin! Jag tycker inte det är fel att man försöker göra bilder lika Hollywood. Hollywood har ju helt klart en stil som fungerar, så varför inte använda samma stil? Däremot tycker jag att det är viktigt att man gör sin egen tolkning av stilen man apar efter. Det jag flera gånger blir och undrar är snarast A-foto/DoP vs regissör. Vem är det som bestämmer när bilden är bäst, och hur mycket inverkan kan A-fotografen ha på filmens konstnärliga sida? Är det inte regissörens uppgift att få filmen ur sin egna konstnärliga vinkel? Du nämner att du vill koordinera ljus, scenografi och liknande för att få en så bra bild som möjligt, men är inte detta nånting regissören borde ansvara för? Bör inte A-fotos främsta uppgift vara att tillfredsställa regissörens önskemål? Jag som regissör, gillar inte alltid när A-fotot kommer med för många nya synpunkter och åsikter om saker. Jag vill oftast att A-fotot bara ska följa mina färdiga direktiv. Men, frågan är då, blir då regissören ansvarig för fotot och samtidigt DoP?
  4. Jag förstår hur du menar! :) Ska försöka jobba på det. Är det någon annan som tagit sig igenom manuset och har någon kommentar?
  5. Du har rätt. Det är nog bra att endast hålla sig till det absolut relevanta. :) Hur menar du att det skulle vara missledande att Rasmus försvinner?
  6. För er som tänker läsa manuset, så vill jag att ni gör det först och sedan läser detta: Daac: Drömvärlden är en symbol för Veras tankegångar. Det är här hon bearbetar sorgen över att Rasmus har dött. Hon går igenom en så kallad sorgeprocess som egentligen bygger på 5 steg: 1. Förnekelse 2.Ilska 3.Köpslående 4.Depression 5.Acceptans Vi har dock förkortat detta till 3 steg, för att hålla oss till en kortare film. Så vi använder oss av 1. 2. och 5. De slumpartade avgörande och goda gärningen är snarast en metafor för att Rasmus inte hinner med tåget = han kommer inte fram till den destination han ville = han går bort. Olyckstaxin har vi lagt till för att få det glasklart att han är död. Det faktum att hon kan prata med Rasmus i drömvärlden, betyder att hon fortfarande förnekar att Rasmus har gått bort. Men när vi i slutscenen ser att hon står ensam i drömvärlden så förstår vi att hon har accepterat hans bort gång och kan gå vidare.
  7. Tack för dina synpunkter daac! Eftersom jag själv kommer regissera filmen, och mitt eget produktionsbolag står för produktionen har jag inte lagt alltför hög vikt på själva novell vs manus delen. Däremot har du helt rätt. Vid lite mer eftertanke så är det ju ändå inte bara jag som kommer läsa manuset, utan även skådespelare, finansiärer och övriga i teamet. Så jag antar att det är bäst att hålla sig till en mer "manus-aktig" formatering. Dialogerna är skrivna av både mig och Yrla, vi har bollat manuset fram och tillbaka. Det kan vara en av orsakerna till växlingen i dialogerna. Jag ska försöka skriva om och vara mer konsekvent. Överlag tack för din genomgång! Vad tyckte du om manuset i sin helhet? Om vi tänker story.
  8. Hej! Arbetstitel: Rasmus och Vera Syfte: Vi vill genom att skapa filmen berätta värdet av att inse vad som är ett faktum istället för att leva i en drömvärld där man ljuger för sig själv. Vi vill även visa att ungdomar utan större resurser kan skapa film som håller högt produktionsvärde. Budskap: Förlåtelse och insikt är nyckeln till att komma över sorg. Samt det man vill ha är inte alltid samma som man behöver. Form: Spelfilm. Målgrupp: Filmen riktar sig till främst ungdomar men också vuxna. Längd: Cirka 10-15 minuter. Rasmus och Vera VI.pdf Ett manus jag skrivit tillsammans Yrla Hanström under en tid. Manuset är 10 sidor långt och är än så länge lite av en blandning mellan en råversion och version. Skulle gärna ha era åsikter kring manuset i allmänhet, dialogerna (som just nu är största problemet) och uppbyggnaden. Angående dialogerna så har vi skrivit ut allting nu, och på något vis kommer vi att behöva korta ner. Var skulle ni beskära? Väldigt tacksam för alla slags åsikter! :)
  9. Yes, jag förstod nästan det från början Tolin! :)
  10. Tack! :) Angående närbilder mellan 0,10 och 0.29, så är jag lite osäker. Håller med om att det hade kunnat lyft filmen om det gjordes på rätt sätt, men samtidigt så tycker jag att det blir en rätt idyllisk känsla med att köra så vida landskapsbilder i början. Kanske en smaksak, men hade nog helt klart varit värt ett försök. Vi var tvungna till att ha rätt mycket och rätt lösa kläder på killen som flyger, då han hade en stor sele på sig, därav uteliggar känslan. Bilder från inspelningarna går att se här: Bildspel KNUFF-projektet: Lemland
  11. Tack för kommentarena Désirée. Angående Gladiator referensen så är det ingen slump. Har man sett Gladiatior, så vet man att den bilden är direkt kopplad till himlen, vilket även gör så att vår bild indirekt kopplas till något himmelskt. Med andra ord ville vi göra kommunen lite mer himmelsk. :D Jag valde tidigare att inte reflketera över ordet "blottare", och tror jag fortsätter på den linjen... förstod aldrig riktigt Tolins poäng där. (tror inte det var så viktigt heller)
  12. Tack så mycket! Ska kolla igenom länkarna, men dom verkar vara precis vad jag söker efter. :)
  13. Aha, okej, då förstår jag precis vad du menar! :) Mitt svagaste område inom film är just ljudteknik, så är därför väldigt intresserad av att lära mig mer om det. Någon på forumet som vet hur man bäst gör en voice over till att låta som en del av musiken? Kan man pröva ha musiken i öronen på den som kör VOn? Återigen, tack Tolin! :)
  14. Tackar Tolin för att du såg den och för feedbacken! :) Känns bra att höra. Min uppgift i produktionen var just att filma och regissera, så kul att de uppskattades! Angående ljudmixningen, hur tror du att den skulle kunna utvecklas?
  15. Hejsan! Sx2 Productions håller på att arbeta med ett projekt där vi skapar reklamfilmer till kommuner på Åland för att delvis marknadsföra deras arbete för hållbar utveckling. Filmerna produceras med i princip 0 budget, men vi har ändå försökt att hålla kvalitén så hög som möjligt. Ni kan se ett VFX klipp från en av de tidigare produktionerna här: http://forum.voodoofilm.org/kolla-min-film/32528-vfx-breakdown.html Den film som vi senast producerat är till Lemlands kommun, och skall visa att de vågat satsa på vindkraft (fått luft under vingarna). Den kan ses här: Kommentarer? :)
×
×
  • Create New...