Jump to content

Simonkolina

Members
  • Content Count

    119
  • Joined

Community Reputation

10 Good

4 Followers

Personlig information

Filmskapande

  • Interests
    Film, beteendevetenskap, föreningsliv, musik, politik
  1. Kul att det blir lite diskussioner! :) Största problemet, som många producenter tampas med, kan tyckas vara budgeten. Visst var det en utmaning här också, men det man ska komma ihåg är att det är kreativiteten innanför ramarna som åtminstone i det här projektet var vår största hjälpreda tillika utmaning. Jag tycker helhetligt sett att vi lyckades med det video- och ljustekniska, trots små skavanker. Så gillar jag faktiskt julbelysningen också! Haha. Och snart vankas det premiär. Nu på lördag kl 18 på Ålands största biograf. Det blir awesome! :) Filmen kommer högst säkert att säljas p
  2. Tack för kritiken! Det var tanken att göra teasern "lite svårare", men vissa tycker också den är för svåruppfattad och onödig på grund av det. Den senare tycker jag säger mer och är dessutom mer poetisk/filosofisk. Det är osäkert om vi släpper den online, men premiär sker på Åland den 27.10. Vi kommer att skicka den till flera filmfestivaler och försöka få den att visas på TV. Eventuellt sälja på DVD till de som är extra hungriga med lite exklusivt material dessutom.
  3. Nu har vi dessutom släppt en andra teaser som vi tänkte skulle säga lite mer, locka lite mer. Vad säger ni, lockar den lite mer? :)
  4. Hejsan, Jag heter Simon Holmström och är producent och regissör för kortfilmen Fina moln som spelades in på Åland i sommar. Flera voodoo-aktiva står bakom produktionen. Dramat är 20 min långt och vi har nu släppt vår teaser. Temat: Två ungdomar söker sig från sin osäkerhet. En hemlighet gör situationen skör. Fina moln är en stämningsfull skildring av det eviga sökandet som uppenbarar sig i denna tid och som aldrig upphör. Filmen har premiär på Åland i oktober. För er som vill fortsätta följa projektets gång så får gärna gilla oss på Kortfilmen ''Fina Moln'' | Facebook Dela
  5. Hejsan, Simon Holmström heter jag, och är regissör och producent för kortfilmen Fina moln, en produktion där ungefär 30 ivriga filmfantaster hittills deltagit i på olika sätt. Filmen skildrar två killars osäkerhet på olika sätt och innehåller en mystisk laddning som poetiskt löses upp i slutet. Vi har haft inspelning och håller som bäst på att redigera det strålande, men också finkänsliga materialet. Vi söker en ljudläggare som skulle kunna tackla uppgiften att under augusti mixa, trampa och arbeta med ljudet. Vi söker också en kompositör som i augusti skulle producera berörande
  6. Inte för att jag är proffs på att skriva manus, men jag är i alla fall intresserad. Har varit med och skrivit ett flertal manus och skulle gärna vilja utvecklas i mitt kreativa skapande. Är en idéspruta och trevlig prick att samarbeta med. Berätta gärna mer om dina idéer i ett mejl till mig (simonko@aland.net). I sådana fall kanske vi båda är intresserade av varandra? :)
  7. Hejsan Mikael, Jag är regissör för den korta, poetiska dramafilmen Fina moln, som i korthet handlar om ungdomens identitetskris och hur den under ytan uppenbarar sig i de mest vardagliga händelserna. Filmen skildrar två killar som diskuterar under en sen fest. Musikläggningen kommer att vara väldigt känslig och finstämmig, dvs ett väldigt svårt uppdrag att tackla med många maj7 och andra "krångligare" ackord i olika kombinationer. Ingen enkel C-F-G-C-melodi alltså ;) Är du intresserad får du gärna kontakta mig på simonko@aland.net. Hoppas vi kan samarbeta! //Simon
  8. Hejsan, Är du fortfarande beredd att komponera och tillverka filmmusik för kortare filmer? I sådana fall är du välkommen att besöka min inkorg på simonko@aland.net. :)
  9. Hej igen! Det finns otaliga CC-manualer på nätet, kolla gärna dem! Få filmen att bli mindre grådaskig och lite fräschare genom att rent basalt greja med brightness & contrast, RGB curves osv. Sen kan ni bli ännu lite mer avancerade om ni önskar, och dra det till speciella effektprogram eller nya effekter i redigigeringsprogrammet bara. När ni ser att panoreringen hackar som den gjorde, gör gärna om det tills det bli bra. Det tar tid, men det är det värt för att visa upp hur duktig man är i slutändan ;) Det går nog att fixa den mjukare i After Effects men den kunskapen har inte alla,
  10. Riktigt snyggt gjort faktiskt. Brukar inte berömma så många här på voodoo, hehe. Det som du kunde tänkt på är att ha fyllt filmklippen med ytterligare mening genom att fördela om dem och kanske komma fram till ett budskap vidare än vad musiken försöker säga. På något sätt känns det som om du bara lägger till bilder på ett musikstycke, men ibland känns det helt tvärtom. Creds för det.
  11. Lite överdriven film, vill ni skrämma bort övningskörare på det där? ;) Ni skulle kunna börja med en mycket bättre teaterinsats från bägge parter. Den storslagna killen som äger bilen skulle ha kunnat agerat mer aggressivt och äkta, snubblat mindre på orden och pratat mer självsäkert. Den övningskörande borde kanske ha sett mer förvånad ut och inte se ut som ett miffo, haha. Blyghetskänslan blev för frenetisk om ni förstår vad jag menar. Panoreringen i början av filmen kunde ha gjorts mer flytande för övrigt och CC:n kan ni öva på! Överkörningen kunde ha tacklats på ett bättre sätt den o
  12. Jag var ute på en cykeltur på nyårsdagen och tog min lite gamla kamera med mig (HVR-HD1000E). Jag fick idéer om "vart världen är på väg" och försökte återge det med den här filmen. Inte alltför lätt film, men ni får gärna ge mig lite feedback vad gäller t.ex. CC och foto. Är i ständig utveckling och inte så överdrivet beivrad i CC i Premiere Pro CS4 måste jag erkänna. De som är extra intresserade av innehållet kan läsa förklaring på mitt blogginlägg. Simon Holmström - Laddad vinterfilm
  13. Du bad om feedback och du fick det. Skulle jag varit oärlig mot dig tycker du? Var inte kritiken konstruktiv nog kan jag förklara ytterligare.
  14. Första intrycket är viktigt. Det bestämmer om jag vill fortsätta titta eller stänga av. I mitt fall kom jag att betrakta filmen som en "spola-film", dvs jag vill inte se hela utan bara lite i början, mitten och slutet. Först musiken. Halvtaskig pianomusik som känns väldigt midi/syntig. Äkthetskänslan och trovärdigheten fallerar redan där och berättar mycket om musiken i fortsättningen också. Ska musiken vara dyster kanske det skulle finnas skäl att sätta in en miljöbild på hösten som första klipp; något stilrent och fängslande. Sedan får mannen bilen komma in i bilden (väldigt skakigt klipp
×
×
  • Create New...