Gå till innehåll

Kortfilmen Fina moln teaser


Simonkolina

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag heter Simon Holmström och är producent och regissör för kortfilmen Fina moln som spelades in på Åland i sommar. Flera voodoo-aktiva står bakom produktionen. Dramat är 20 min långt och vi har nu släppt vår teaser.

 

Temat: Två ungdomar söker sig från sin osäkerhet. En hemlighet gör situationen skör. Fina moln är en stämningsfull skildring av det eviga sökandet som uppenbarar sig i denna tid och som aldrig upphör.

 

Filmen har premiär på Åland i oktober. För er som vill fortsätta följa projektets gång så får gärna gilla oss på Kortfilmen ''Fina Moln'' | Facebook

 

 

 

 

Dela gärna med er av era tankar och reflektioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Tycker teasern fungerade! Man förstod inte så mycket, och klippet på snubben som ser ut att ha något neurotiskt anfall på gräset kändes lite konstigt mitt i allt, men annars blev jag taggad att se slutprodukten! :)

 

Håller med. Bra teaser som inte gav bort alldeles för mycket. Om det finns nåt jag ogillar så är det teasers/trailers som ger bort hela storyn.

 

Kommer ni släppa filmen senare i år online?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kritiken! Det var tanken att göra teasern "lite svårare", men vissa tycker också den är för svåruppfattad och onödig på grund av det. Den senare tycker jag säger mer och är dessutom mer poetisk/filosofisk.

 

Det är osäkert om vi släpper den online, men premiär sker på Åland den 27.10. Vi kommer att skicka den till flera filmfestivaler och försöka få den att visas på TV. Eventuellt sälja på DVD till de som är extra hungriga med lite exklusivt material dessutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Sjukt bra ljussättning. Kan ni berätta lite vad för typer av ljussättningar ni använde? utveckla gärna. Matta fina färger. flat settings? vilka kameror? 4k?

 

Lite Cliche han som står med trädet med julgransbelysning i bakgrunden dock. men somsagt snyggt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

(Första trailern) Snygg ljussättning i 0:24, dock är den alldeles för jämn på hans ansikte i 0:19, tycker jag.

 

Varför är andra trailern bara i 720p? Full-HD är viktigt idag ;)

 

Alldeles för mycket magenta i skuggorna för min smak, speciellt i andra trailern. De ljusa scenerna på när han joggar är finare, men lite för mycket rött, skulle dragit ner röda kanalen lite lite grann, och kanske lite mer blått i skuggorna.

 

4k ser man att det inte är, känns för oskarpt i många scener. Hur hög är bitraten på filmen du exporterade ut och vilket format är det?

 

Bra musik! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang ovan film (alla ni cinematiker)

 

Btw, är det så (tycker mig se det) att man gärna underexponerar lite för att få till det lite cinematiskt? tex i trailern är det väldigt mörkt, även mitt på ljusa dan när en korrekt exponering på en åker hade gett blankvit överexponerad himmel.

 

därför underexponerar man lite och använder en flat picture style?

 

har jag det rätt för mig så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang ovan film (alla ni cinematiker)

 

Btw, är det så (tycker mig se det) att man gärna underexponerar lite för att få till det lite cinematiskt? tex i trailern är det väldigt mörkt, även mitt på ljusa dan när en korrekt exponering på en åker hade gett blankvit överexponerad himmel.

 

därför underexponerar man lite och använder en flat picture style?

 

har jag det rätt för mig så?

 

Underexponera är i princip aldrig bra, exponera rätt och om du vill ha en mörk look så gör du det i gradingen sen. Har du underexponerat så förlorar du alla detaljer i skuggorna du krossat, och dom får du inte tillbaka medan om du exponerar rätt men drar ner ljuset i gradingen så kan du bestämma exakt hur mycket i skuggorna som ska försvinna och vad som ska synas. Ofta gör man masker på särskilda delar i skuggor för att få fram vissa specifika saker medan man vill att andra delar ska försvinna i svärtan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast tanken med en platt picture style är väl att kunna komma undan med en viss liten underexponering (då skuggorna inte krossas lika mkt av en platt picturestyle)

 

Att använda en picture style som är platt/flat gör att du får en högre dynamic range så du får mer information i både högdagar och skuggor precis som du säger, men om du underexponerar något så försvinner logiskt mer information i skuggorna än om du exponerar rätt. Då är det 50 gånger bättre att exponera riktigt först och sen göra den mörka looken i post :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm. får lära mig maska skuggor då. det är något jag verkligen funderat på länge hur man gör. (typ att detta vill jag visa i skuggor och annat vill jag skall bli crushat) men inte helt svart för det ser så ocinematiskt ut.

 

svart skall väl vara typ 4-5% ljust ändå. och inte helt "svart"

Länk till kommentar
Share on other sites

heheh jag sa itne att julgransbelysningen inte var snygg, för det var den :D men den e så overdone :p nevermind. skitsnyggt i allafall.

 

då hade jag rätt när jag misstänkte en flat style och en liiten gnutta underexponerat throughout filmen då. blir sjukt cinematiskt på det sättet. hmm. Fy fan va respekt att göra det men en T2i :)

 

er ljussättning där är det jag strävar efter :) kör du Magic lantern? i så fall vilken % använder du på hudtonerna?

 

. - - - -

 

 

 

Canon T2i med Cinestyle :-) Ljussättningen är extremt "Handyman". En 1,2K HMI (och endast 1 av budgetskäl) för nattscenerna. Jag är själv inget större fan av hårda skuggor, men med en del vidare bilder (där mjukt ljus var så gott som omöjligt att få och samtidigt exponera rätt), så valde jag att köra allt "hårt" för att hålla en jämn stil istället för att lämna wide-shots hårda och close-ups mjuka.

 

Julgransbelysningen är där för att skapa djup i bilden :-) Allt du ser är upplyst med den där enda HMI-lampan (och fill via bil-strålkastare i ett par scener), så mycket lämnades underexponerat i bakgrunden tyvärr.

 

 

 

Tack för 0:24 - Återigen en HMI blastad rakt på. Angående 0:19 så, ja, jag var rädd att det skulle bli alldeles för hög contrast-ratio (i och med T2i) för att överleva post (vilket du ser på hans arm där allt är underexponerat), så jag försökte trycka på så mycket fill som möjligt.

 

Kan påpeka att jag inte haft mycket med post-production att göra. Simon höll mig stadigt uppdaterad om grading-processen (tillsammans med dåvarande colorist) för att stämma av, men när hela processen tog fart och blev mer intensiv var jag tvungen att backa tillbaka då jag hade andra projekt.

Hoppas Simon lyssnar angående grading-kommentarerna, för du har väl minst sagt ett öga för det här :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att det blir lite diskussioner! :)

 

Största problemet, som många producenter tampas med, kan tyckas vara budgeten. Visst var det en utmaning här också, men det man ska komma ihåg är att det är kreativiteten innanför ramarna som åtminstone i det här projektet var vår största hjälpreda tillika utmaning. Jag tycker helhetligt sett att vi lyckades med det video- och ljustekniska, trots små skavanker.

 

Så gillar jag faktiskt julbelysningen också! Haha.

 

Och snart vankas det premiär. Nu på lördag kl 18 på Ålands största biograf. Det blir awesome! :) Filmen kommer högst säkert att säljas på DVD efter ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svart ska vara svart och vitt ska vara vitt - Om annat är fallet beror det oftast på en felkalibrerad skärm, felexporterad video eller okunnighet i post. Däremot så - Mycket av det du ser som "svart" i film behöver nödvändigtvis inte vara 100% svart - En svart kavaj tillexempel; Är det dynamiska omfånget högt nog så ser du en klar skillnad mellan vad som är 100% svart och hur svart kavajen egentligen är.

 

Filmar du med linslocket på och bilden visas som grå-aktig på en ordentligt kalibrerad skärm så är nivåerna på svärtan felaktiga och behöver korrigeras i post. Filmar du med Cinestyle tillexempel så är svärtan medvetet lägre än den ska vara för att fånga så mycket data som möjligt - Men även här gäller det att tweaka efteråt för att bilden inte ska upplevas som platt :-)

 

 

Jo men om du tar och kör upp tex lord of the rings på datorskärmen, tar en skärmdump och kollar åp det som skall vara "svart" är det ljusare än de letterbox ramarna (totalts svart) ovan och underifrån..

Detta gör dock inget då det käns lite "pro" när det inte är totaltsvart" ?

 

Ungefär som att det känns lite mer analogt när det inte är 100% svart. då det lätt kan kännas lite digitalt.

 

eller är jag ute o cyklar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Heh, nu glömmer du de viktiga elementen ;) Dels så är filmen hårt komprimerad när du "lånar den från nätbiblioteket" och dels kan det vara så att din datorskärm inte är rätt kalibrerad. Ser jag på en film på datorn och det som är uppenbart svart inte är svart, då brukar jag vända mig till Gamma och kontrast-kontrollerna i VLC och rätta till det :-)

 

Angående om det svarta ska vara svart, och det vita ska vara vitt, så tycker jag det är väldigt mycket ett konstnärligt avgörande av den som gradear klippet.

Man ser ju exempelvis dagligen videor på vimeo där svärtan är höjd till lite mörkgrå och highlightsen är sänkta till ljusgrått istället för vitt och det är en allmänt matt bild, vilket jag tycker personligen det är skitsnyggt :)

 

Om du skulle titta på musikvideon nedan, skulle du då skruva om inställningarna på skärmen för att få svärtan riktigt svart? Letterboxen är på det klippet är svartsvart på min skärm så det är ju uppenbart att personen bakom graden medvetet höjt svärtan lite.

Eller missuppfattar jag dig Tobias? :)

 

 

Spikey:

Jag kan hålla med dig lite om att det känns mer som riktig gammal film när svärtan inte är kolsvart utan mer grå. Tittar man på bra gamla rullar som Top Gun så är svärtan lite mörkgrå, även i Bruray-rippen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår ju vad du menar, och jag är medveten om att videon är filmad på en kamera med högre dynamisk räckvidd och möjligen också filmat i RAW, så den kanske inte är det bästa exemplet.

Men även om videon har mer detaljer i skuggorna än vad en canon 550D eller min GH2 kanske skulle lyckas fånga så är fortfarande en viss skillnad mellan de mörkaste skuggorna i videon och den kolsvarta letterboxen.

 

Men risk för att kanske gå lite för långt med denna diskussionen, men jag tog i alla fall en skärmdump från musikvideon där skuggorna tycks vara helt underexponerat och svarta, och sen jämförde jag det mot den svarta letterboxen genom att använda pipetten i photoshop och suga upp de båda färgerna och lägga intill varandra (ovanför i bild).

 

http://i45.tinypic.com/156s8bd.jpg

 

På min skärm så finns det en ganska tydlig skillnad i svärtan på letterboxen och skuggorna. Letterboxen är på min skärm verkligen helt svart medan de svarta skuggorna i videon är något ljusare. Med tanke på att jag ser skillnad i svärtan så borde ju min skärm i så fall vara nått sånär rätt inställd.

Om du bara ser samma nyans av svart så är kanske din skärm för mörk?

 

OBS!

Jag menar inte att du har fel i att man inte ska höja upp det svarta till grått, och det är säkert väldigt oproffsigt att göra det.

Jag säger inte heller att jag gör "rätt" i mina kortfilmer där jag brukar höja svärtan lite för att få det att mer likna den där platta lite gråa högdynamiska bilden från ex RED-kamerorna som så många suktar efter.

 

Jag undrar mest bara ifall du menar att hen som gradeat musikvideon i fråga gör fel i att höja svärtan från kolsvart till lite gråare? Har denna person brutit från vad som anses vara proffsigt och rätt för att få fram den grade som hen tycker är snygg?

 

Skulle jag vara helt ute och cyklar så upplys mig gärna. Jag för denna diskussionen för jag är nyfiken och vill lära mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...