Jump to content

cherryfields

Members
  • Content Count

    26
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Malmö
  • Job/title
    Ljudtekniker / ljuddesigner
  • Name
    Mikael Körner

Filmskapande

  • Gear
    Pro Tools 9/10 with complete production toolkit incl 5.1 Surround
    Also available (Nuendo 4, Reason 6, Record 1.5)
    Lots of plugins incl Waves Gold bundle, WNS, W43, UM226, LoAir, McDSP classic pack, ML4000, Massenburg Hi-Res Eq, AudioEase speakerphone 2, Massey etc
    Universal Audio / DBX silver series preamps
    Shure, Sennheiser, AKG mics
    Nespresso coffee machine :-)
  • Interests
    Film, musik, resor, japansk mat etc
  1. Jag spelade tidigare in ganska mycket med en Röde NT4 och jag tyckte det lät hur bra som helst men jag bestämde mig för att höja ribban lite så i mitt fall köpte jag 3 st sennheiser mkh 8040 samt 1st sennheiser mkh30 då kan jag både spela in M/S och vanlig stereo och det låter skitbra. Skall du spela in utomhus måste du köpa rycote vindskydd eller något liknande för annars är det kört om det inte är helt vindstilla vilket det i princip aldrig är. Vad har du för recorder? Preamparna är otroligt viktiga om du skall spela in tysta ljud (tycker jag) man vill ju inte komma hem med en massa br
  2. Personligen så tycker jag att CM3 mikrofonerna brusar för mycket så för min del blev valet Sennheiser mkh 8040. Därmed inte sagt att CM3 är en dålig mikrofon, den är grymt prisvärd och skall du inte spela in tystnad i ett rum eller otroligt svaga ljud så är kanske inte bruset något problem, glöm dock inte bort att du måste köpa vindskydd från rycote om du skall spela in utomhus.
  3. När jag köpte min Tascam 661:a så tänkte jag att den skulle funka perfekt som en liten spelare man kunde ha med sig vart man än var för att spela in atmosfärer etc med hyffsat bra ljud men efter att ha testa spela in med mitt M/S kit (Sennheiser mkh8040/mkh30) samt även mono med en 8040 så insåg jag att ljudet är otroligt mycket bättre så nu har jag alltid med en liten 8040 i väskan. Vad jag menar är att du nog inte skall tänkte för mycket på de interna mickarna eftersom du förmodligen kommer att upptäcka ganska snabbt att det blir betydligt bättre med externa mikrofoner. Röde gör väldigt b
  4. Hejsan Jag kan varmt rekommendera marantz burken. Jag har haft en sådan i flera år utan några problem. Jag brukar spela in med ett sennheiser M/S kit alternativt en eller två mkh 8040 och det låter svinbra Vindskydd från ex rycote är ett absolut måste ifall du skall spela in utomhus. Dyrt men som sagt ett absolut måste! Personligen så tycker jag att 416 mikrofonen brusar lite väl mycket men det kanske bara var den som jag testade så för min del skulle jag nog rek mkh 8050 eller 8060 istället. /Micke
  5. Vad du än bestämmer dig för att göra så måste du testa det innan så att du vet att det verkligen funkar samt låter bra. Jag har fått många filmer till ljudläggning genom åren där folk har använt mygga i tron om att det är räddningen på alla problem men dom verkar inte ha lyssnat så noga. Klädsprak är ett stort problem men det kan även vara så att ljudet inte når fram till myggan pga att någon har gömt den lite för bra. En dokumentär med värdelöst ljud lär ju inte vara så kul att se, då är det i mitt tycke betydligt bättre att placera myggorna synliga med resultatet att ljudet blir bra.
  6. Hejsan Mattihp Detta är kanske inte precis det du vill höra men för 12000 Kr kan du omöjligt få ett riktigt bra ljudkit. En bra shotgunmick som ex DPA 4017, Sennheiser 8050 / 8060 Schoeps CMIT-5U ligger på 10 - 20k Et Rycote kit till någon av dessa kostar runt 4-5k En bra recorder från Sound Devices kostar runt 20k, en budgetmodell från Fostex ex Fostex FR-2 som ligger på 10-15k Jag föreslår att du köper en grymt bra mick för dina pengar och sedan när du har mer pengar så köper du nästa sak för annars kommer du bara bli besviken och vilja byta igen. /Micke
  7. Hejsan Om vill så kan du maila mig en högupplöst quicktime via Sprend så kan jag ge dig några olika förslag. mikael.korner@gmail.com mvh/Mikael
  8. Hejsan Danke Gjorde en snabb sökning på nätet: RØDE Microphones - Lavalier Här kan man tydligt se att denna mick behöver någon form av +48v så om inte din kamera kan leverera detta så blir det till att köpa en liten box med batterier som kan förse micken med +48v. Har inte sett klippet på youtube men kort sagt så borde micken inte funka utan +48v Exempel på lösningar: AKG B 29 L - Thomann Cyberstore Sverige Audix APS-911 - Thomann Cyberstore Sverige Vet inte om detta var till någon hjälp /Micke
  9. Hejsan! Jag tycker att man skall försöka spela in så mycket som möjligt själv för att undvika alla standard ljudeffekter men vissa saker kan ju bli lite svårt som ex En Boing 747 etc! Foley gör otroligt mycket för en film och när man tittar sig omkring i sitt hem så finns det massor med saker som kan användas för att spela in ljudeffekter. Det är oftast bara fantasin som sätter sina gränser och eventuellt det tekniska kunnandet och tekniken för man bör naturligtvis ha någon form av skitbra mikrofon samt något att spela in på och dessutom klara av att hantera denna utrustningen. Kort sagt! H
  10. Hejsan Om du har exakt samma settings på bägge kameror och testar med samma kablage dvs bara byter kamera så är det nog så illa att den ena kameran behöver lämnas in på service. Funkar det däremot när du bara skiftar kamera så är det fel på kablaget under förutsättning att alla inställningar är exakt samma. Detta är naturligtvis inget bra svar men det är en bra start på felsökning mvh/Mikael
  11. Hejsan! Jag har tyvärr aldrig testat denna men Zaxcom tillhör ju eliten så kvalitén är det garanterat inget fel på. Vad har du för budget?
  12. Jag är väldigt nöjd med min Marantz PMD 661 och kommer nog att behålla den som backup när jag skaffar en Sound Devices 744t! Är det något som man vill undvika till varje pris så är det kassa preamps. Marantz PMD 661 - Thomann Cyberstore Sverige Micke
  13. Hejsan Det är bara fantasin som sätter gränserna när det gäller skapa egna ljudeffekter. Oftast är det inte det man tror man skall spela in som kommer att ge det bästa resultatet. Kolla in denna sidan som inspiration: The guide to sound effects /Micke
  14. Hejsan Blir lite nyfiken på vad ni klippare sitter på för utrustning, själv jobbar jag med ljudläggning av film och kör på en MacPro med 3st 24" skärmar plus en 50" Panasonic Plasma men vissa klippare som jag känner verkar köra på ex 15" Macbook Pro utan extra skärm!!! Hur är det ens möjligt att avgöra hur det ser ut, kan man verkligen avgöra att det är synk när man skall få plats med alla menyer timeline etc på en lite laptop skärm. Anledningen till att jag frågar är att på senaste tiden känns det som att det har blivit värre och värre just när det gäller synk biten plus att en del som se
  15. Hejsan Det är faktiskt så enkelt som att spela in sin röst med en bra mick och bra preamp i ett vanligt ljudprogram typ Pro Tools. Har du en röst som passar så behöver du bara slänga på en kompressor/limiter och eventuellt finjustera lite på eq:n MEN om du har en röst som inte ens är i närheten av det som du är ute efter så är det nog bättre att du helt enkelt letar reda på någon som har en mer passande röst. Vissa röster är som gjorda för detta medans andra är helt fel svårare än så är det faktiskt inte (tycker jag) Lycka till med projektet /Micke
×
×
  • Create New...