Gå till innehåll

Bra komplett ljudpaket för ~12000kr?


Mattihp

Recommended Posts

Hej! Jag skall bit för bit uppdatera mitt ljudkit då jag inte känner att det håller tillräcklig kvalitet.

 

Min totala budget ligger runt 12000kr och för det så vill jag få tag i:

 

* Ordentlig blimp. Min billiga Rödezepp dämpar alldeles för mycket. Förslag?

 

* Riktigt härligt bra shotgun-mikrofon. Min NTG-2 är okej. Men bättre skulle inte skada. Öppen för begagnat-tips här också!

 

* Ljudinspelare med ordentligt batteri. Zoom H4n kan inte ge riktig fantommatning och formligen äter batterier även utan den på. Vad finns det för bra alternativ om man vill ha minst 2XLR och äkta fantommatning?

 

 

Tack för tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan Mattihp

Detta är kanske inte precis det du vill höra men för 12000 Kr kan du omöjligt få ett riktigt bra ljudkit.

En bra shotgunmick som ex DPA 4017, Sennheiser 8050 / 8060 Schoeps CMIT-5U ligger på 10 - 20k

Et Rycote kit till någon av dessa kostar runt 4-5k

En bra recorder från Sound Devices kostar runt 20k, en budgetmodell från Fostex ex Fostex FR-2 som ligger på 10-15k

 

Jag föreslår att du köper en grymt bra mick för dina pengar och sedan när du har mer pengar så köper du nästa sak för annars kommer du bara bli besviken och vilja byta igen.

 

/Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tittat lite på inspelarna Tascam DR-40, DR-100II och framförallt Roland R-26, men inte kommit till mitt val för inköp än. Vet därför inte hur de klarar fantommatning.

Det finns en del recensioner att DR-40 inte klarar att ändra hörlursvolym under inspelning, vilket jag inte klarat av att reda ut än om så verkligen är fallet. Manualen är synnerligen vag på den punkten.

Jag var länge intresserad av DR-100, men just nu lutar det väldigt mycket åt R-26. Däremot verkar det som R-26 inte klarar av att mixa MS-mikrofon i efterhand, men det gör DR-40, så det verkar inte som man kommer 100% i mål där heller.

För min del tittar jag inte på inspelare med andra kort än SD/SDHC för jag vill att det ska kunna vara smidigt med datoröverföring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade lagt till några tusen & börjat med en Sennheiser 416 och en Rycote Kit 4-zeppe. Good shit be there.

Den enda fieldrecorder jag känner till som har ordentligt med batteri är Aaton Cantar...men den ligger på runt 150.000:- för ett användbart system. Bara basenheten ligger mellan 100.000:- och 120.000 spänn. Med alla andra recorders gäller at ha med sig ordentligt med batterier. Dock kan man, åtminstone till den fullvuxna modellen, köpa ackar ursprungligen avsedda för radiostyrda bilar till Fostex FR2, och då har man batteri som räcker en hel dag! :-)

Min kostade 15 när jag köpte den för an massa år sen, men senast jag kollade låg en FR2 på runt 20 lapp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...