monnexs Posted December 11, 2012 Posted December 11, 2012 Ska spela in en dokumentär och vill inte att myggmikrofonerna ska synas, känns som illusionen förstörs då. Jag har endast en mygga man klämmer fast utanpå skjortan eller dyl. Har tidtidigare varit med på några inspelningar där man tejpar fast en mygga på huden under skjortan/tröjan, någon som har koll på vad de heter och vart man kan köpa sådana. Jag är även uppe för alla möjliga förslag och lösningar till mitt problem, helst till så billig kostnad som möjligt. 0 Quote
Helium Posted December 11, 2012 Posted December 11, 2012 Varför inte klämma fast den på en tshirt eller ett linne som personen har under en tröja? 0 Quote
MugshotPaparazzi Posted December 11, 2012 Posted December 11, 2012 Håller med föregående kommentar, att dölja myggan med hjälp av andra kläder och bildutsnitt kan "do the trick". Myggorna du talar om som tejpas fast på huden går att hyra hos ljud&bild media och andra dylika företag. Bara ett google-klick bort! 0 Quote
monnexs Posted December 11, 2012 Author Posted December 11, 2012 Varför inte klämma fast den på en tshirt eller ett linne som personen har under en tröja? Den typen av myggor fixar inte riktigt att ha tyg över sig. Börjar raspa osv vid minsta rörelse. 0 Quote
monnexs Posted December 11, 2012 Author Posted December 11, 2012 Tanken slog mig dock att man kanske skulle kunna tillverka något skydd för myggan som man kan sätta fast under tröjan. 0 Quote
Luzer Posted December 11, 2012 Posted December 11, 2012 Är det dokumentär så tycker jag inte det gör något om man ser myggor, bommar, team och whatever. Det är ju lite sådant som gör dokumentären dokumentär :) Och som redan tagits upp så är skrap mot myggan oftast det värsta problemet, tillsammans med prassliga kläder. Prova att gömma myggan under kläderna, och spela in för att se hur det låter beroende på var myggan sitter och material på kläderna. Bomull är oftast väldigt bra och prasslar knappt något, medans syntetmaterial kan vara ett helsicke. Myggan sätter man ofta i "gropen" på bröstkorgen, mycket lättare på kvinnfolk :) Och har de någorlunda kläder på sig så brukar det inte vara så svårt att gömma sändaren heller. Har de mössor eller kepsar på sig så sätt myggan i pannan precis i kanten på mössan, dra sedan kabeln i håret ner i nacken och tejpa så de ändå kan vrida huvudet utan att slita loss myggan, brukar bli klockrent ljud. De myggor jag vet används mycket på filminspelning är DPA men även Countryman som är mindre och tänkta att snarare sticka fram i kläderna. 0 Quote
cherryfields Posted December 12, 2012 Posted December 12, 2012 Vad du än bestämmer dig för att göra så måste du testa det innan så att du vet att det verkligen funkar samt låter bra. Jag har fått många filmer till ljudläggning genom åren där folk har använt mygga i tron om att det är räddningen på alla problem men dom verkar inte ha lyssnat så noga. Klädsprak är ett stort problem men det kan även vara så att ljudet inte når fram till myggan pga att någon har gömt den lite för bra. En dokumentär med värdelöst ljud lär ju inte vara så kul att se, då är det i mitt tycke betydligt bättre att placera myggorna synliga med resultatet att ljudet blir bra. Förslagsvis tar du med en rutinerad ljudtekniker på inspelningen som hjälper dig att finna rätt lösning på ljudupptagningen. Micke 0 Quote
monnexs Posted December 12, 2012 Author Posted December 12, 2012 Är det dokumentär så tycker jag inte det gör något om man ser myggor, bommar, team och whatever. Det är ju lite sådant som gör dokumentären dokumentär :) Och som redan tagits upp så är skrap mot myggan oftast det värsta problemet, tillsammans med prassliga kläder. Prova att gömma myggan under kläderna, och spela in för att se hur det låter beroende på var myggan sitter och material på kläderna. Bomull är oftast väldigt bra och prasslar knappt något, medans syntetmaterial kan vara ett helsicke. Myggan sätter man ofta i "gropen" på bröstkorgen, mycket lättare på kvinnfolk :) Och har de någorlunda kläder på sig så brukar det inte vara så svårt att gömma sändaren heller. Har de mössor eller kepsar på sig så sätt myggan i pannan precis i kanten på mössan, dra sedan kabeln i håret ner i nacken och tejpa så de ändå kan vrida huvudet utan att slita loss myggan, brukar bli klockrent ljud. De myggor jag vet används mycket på filminspelning är DPA men även Countryman som är mindre och tänkta att snarare sticka fram i kläderna. Tack för matnyttiga tips. Håller med om att det ofta inte gör nått om mikrofoner och så syns i bild men det beror för min del lite vilken typ av dokumentär man gör. Just för den här dokumentären undviker jag det helst. Men några bra tips du gav kan jag verkligen ta med mig. DPA ska jag kolla upp också. 0 Quote
monnexs Posted December 12, 2012 Author Posted December 12, 2012 Vad du än bestämmer dig för att göra så måste du testa det innan så att du vet att det verkligen funkar samt låter bra. Jag har fått många filmer till ljudläggning genom åren där folk har använt mygga i tron om att det är räddningen på alla problem men dom verkar inte ha lyssnat så noga. Klädsprak är ett stort problem men det kan även vara så att ljudet inte når fram till myggan pga att någon har gömt den lite för bra. En dokumentär med värdelöst ljud lär ju inte vara så kul att se, då är det i mitt tycke betydligt bättre att placera myggorna synliga med resultatet att ljudet blir bra. Förslagsvis tar du med en rutinerad ljudtekniker på inspelningen som hjälper dig att finna rätt lösning på ljudupptagningen. Micke Du har rätt, skrap är det värsta som finns. En ljudtekniker skulle vara guld att ha med sig men du vet hur det kan vara när man gör dokumentär, svårt att få pengarna till mig själv att räcka. Tack för ditt svar! 0 Quote
Recommended Posts