Gå till innehåll

vad tror ni om denna datorna till Adobe Premiere CS


OP5

Recommended Posts

Dual core processor, taskigt grafikkort och 4gb ram? Inte för att tala om hur roligt det är att redigera på en 14" skärm. Nä, för det priset finns det bra mycket bättre laptops där ute.

 

Samtliga med quad core processor, bra grafik, nog med ram, och skärm på 17.3" - Under 6500kr. Det enda värt att notera är att processorhastigheten på de flesta är något låg; självklart bättre ju högre prisklass (sista länken - dyrast laptop).

 

HP Pavilion g7-1310so 17,3-tums laptop med fyrkärnig AMD-processor!

WEBHALLEN.com - ASUS K73TK-TY028V - A6-3420M / 8GB / 320GB / 17,3" / HD7670M 1GB / BT / Win 7 HP

Komplett.se - Acer Aspire 7560G 17.3" HD+

FUJITSU LIFEBOOK NH751 CI7 2.2 8GB/320 GT525M 17.3" W7P | Dustinhome.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska köpa en dator med målet att rulla PPro CS6 så skulle jag titta på grafikkortskraven först och främst. Och så mycket RAM-minne du har råd/plats med. Och själv skulle jag numera aldrig köpa någonting annat än Lenovo ThinkPad. Är helt såld. Fruktansvärt bra maskiner.

 

Movie editor, DVD editing software | Adobe Premiere Pro CS6 - Tech specs

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Om du ska köpa en dator med målet att rulla PPro CS6 så skulle jag titta på grafikkortskraven först och främst. Och så mycket RAM-minne du har råd/plats med. Och själv skulle jag numera aldrig köpa någonting annat än Lenovo ThinkPad. Är helt såld. Fruktansvärt bra maskiner.

 

Movie editor, DVD editing software | Adobe Premiere Pro CS6 - Tech specs

 

Har nu tittat på det här och ser att fler rekommenderar PC framför MAC, med anledning till processor. Men de nya MAcar som har kommit ut sen 12 juni 2012

är väl bra maskiner? Se t ex: Bärbar dator Apple MacBook Pro 15"

Quad-Core i7 2.4GHz, 8GB, 750GB 7200 rpm, HD Graphics, Radeon HD 6770M, SD Se länk: Komplett.se - Apple MacBook Pro 15"

 

och stationär:

 

Apple iMac 27"

Core i7 Quad, 3.4GHz, 8GB, 1TB, AMD Radeon HD 6970M 1GB Se länk: Komplett.se - Apple iMac 27"

 

Frågan är om de inte ens duger att använda till CS 6,0 eller? Är lite nyfiken eftersom funderar på att köpa dessa grejor... Men vill först höra med er.. :-)

 

/Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

Den du länkar till är den gamla modellen (som fungerar alldeles utmärkt). CS6 har stöd för Open CL acceleration (med ATI/AMD grafikkort), som med 10.7.4 fungerar helt OK och ännu bättre med kommande 10.8 och CS6.02.

Planerar man att köra After Effects med Raytracing bör man skaffa den nya Macbook Pro-modellen med nVidiagrafik.

 

iMac har inte fått nån uppdatering så där är det fortfarande AMD/ATI kort som gäller där man "out of the box" inte får någon grafikkortsacceleration utan lite extra "cheat tricks"...

 

För större HD-projekt tycker jag personligen att 8Gb ram är för lite, minst 12Gb och ännu hellre 16Gb eller mer. (Vilket är trist på de nya Macbook pro-modellerna med Retina-skärm där minnet är fastlött på moderkortet...)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan

Blir lite nyfiken på vad ni klippare sitter på för utrustning, själv jobbar jag med ljudläggning av film och kör på en MacPro med 3st 24" skärmar plus en 50" Panasonic Plasma men vissa klippare som jag känner verkar köra på ex 15" Macbook Pro utan extra skärm!!!

Hur är det ens möjligt att avgöra hur det ser ut, kan man verkligen avgöra att det är synk när man skall få plats med alla menyer timeline etc på en lite laptop skärm.

Anledningen till att jag frågar är att på senaste tiden känns det som att det har blivit värre och värre just när det gäller synk biten plus att en del som ser filmen hos mig plötsligt säger!!

Vad tusan vad det där???

 

Egentligen är det ju grymt coolt att man ens kan klippa en film på en laptop rent processormässigt men visst borde man väl ha minst en stor skärm ansluten?

 

Nyfiken ljudläggare

/Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina prefs:

 

För "story editing" fungerar en laptop helt OK.

Mer "seriös" redigering, en 24" / 27".

Online / VFX compositing, en eller två 24" (och helst) en SDI monitor.

 

Blir intressant att se hur nya Macbook Pro'n kommer att fungera...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

studio.jpg

Hemmastudion.

ThinkPad W520 i docka med tre skärmar. 1st 3D-skärm, en vanlig 27" LCD.

Gammal Sony-monitor med SDI som numera är utkonkurrerad av att skärmen på min ThinkPad är broadcastkalibreringsbar.

Sen står det en relativt kraftig Linux-maskin under bordet och en MacMini på bordet som jag nästan aldrig använder. Den finns där för kompatibilitet med mina kära kollegor som envisas med konsumentgrejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...