Gå till innehåll

Reklamfilm


Simmej

Recommended Posts

Hejsan!

 

Sx2 Productions håller på att arbeta med ett projekt där vi skapar reklamfilmer till kommuner på Åland för att delvis marknadsföra deras arbete för hållbar utveckling. Filmerna produceras med i princip 0 budget, men vi har ändå försökt att hålla kvalitén så hög som möjligt.

 

Ni kan se ett VFX klipp från en av de tidigare produktionerna här: http://forum.voodoofilm.org/kolla-min-film/32528-vfx-breakdown.html

 

Den film som vi senast producerat är till Lemlands kommun, och skall visa att de vågat satsa på vindkraft (fått luft under vingarna).

 

Den kan ses här:

 

 

Kommentarer? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar blottaren i slutet som börjar sväva ;)

 

Nä, men det ser ju riktigt bra ut! :) Det enda som inte satt helt hundra med mig var ljudmixningen - Hade voice-overn mixats in ordentligt med musiken hade det kunnat bli bra mycket mer episkt så att säga - Men fotot var utmärkt :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar Tolin för att du såg den och för feedbacken! :) Känns bra att höra. Min uppgift i produktionen var just att filma och regissera, så kul att de uppskattades!

 

Angående ljudmixningen, hur tror du att den skulle kunna utvecklas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående ljudmixningen, hur tror du att den skulle kunna utvecklas?

Rösten känns inte mastrad med musiken- blir lite av den här "Man framför mic med musik i bakgrunden", till skillnad från ett ljudspår där voice-over och musik är mastrat tillsammans. Då kan man få den där känslan av att rösten är en del av låten och inte bara ett andra ljudspår.

Är ingen höjdare på ljudteknik (alls) så kan inte själv förklara hur detta görs, men bara som ett litet något att kolla upp till nästa gång kanske :bire

Och återigen; Riktigt skönt foto :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, okej, då förstår jag precis vad du menar! :)

 

Mitt svagaste område inom film är just ljudteknik, så är därför väldigt intresserad av att lära mig mer om det. Någon på forumet som vet hur man bäst gör en voice over till att låta som en del av musiken? Kan man pröva ha musiken i öronen på den som kör VOn?

 

Återigen, tack Tolin! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, okej, då förstår jag precis vad du menar! :)

 

Mitt svagaste område inom film är just ljudteknik, så är därför väldigt intresserad av att lära mig mer om det. Någon på forumet som vet hur man bäst gör en voice over till att låta som en del av musiken? Kan man pröva ha musiken i öronen på den som kör VOn?

 

Återigen, tack Tolin! :)

 

Hittade den här länken - Vet inte hur pass korrekta teknikerna och tipsen är. Även

videon som verkar förklara iallafall en grundteknik i Premiere för att mixa tal med musik.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar fotot skarpt. Det är en kul ref till Gladiator (det kan inte varit en slump). Och från väderkvarnar till vindkraft är också bra.

 

Några synpunkter på ljudmixningen har jag inte. Den dög för mina öron, men det är å andra sidan inte min nisch riktigt. Säger Tolin att det går att göra bättre har han säkert rätt.

 

Det som voiceovern sa kändes bra, utan att bli högtravande eller för smörigt. En röst med dialekt är ju helt rätt i dessa lägen.

 

När jag läste att Tolin associerat mannen med en blottare så blev jag lite häpen, och sen när jag såg filmen igen lite irriterad på mig själv för att jag började tycka att killen var skum. Kanske är det för att man aldrig ser hans ansikte? Och en lång mörk rock? Eller helt för att Tolin såg nått jag inte såg? (Nu brukar ju inte blottare ha långbyxor på sig under rocken, det är liksom grejen - fast den jag stötte på en gång hade joggingbyxor och ingen rock)

 

Kort och gott tycker jag att det är bra jobbat och ni fick mig nästan att flytta dit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarena Désirée. Angående Gladiator referensen så är det ingen slump. Har man sett Gladiatior, så vet man att den bilden är direkt kopplad till himlen, vilket även gör så att vår bild indirekt kopplas till något himmelskt. Med andra ord ville vi göra kommunen lite mer himmelsk. :D

 

Jag valde tidigare att inte reflketera över ordet "blottare", och tror jag fortsätter på den linjen... förstod aldrig riktigt Tolins poäng där. (tror inte det var så viktigt heller)

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt VFX. Men jag saknar en eller två närbilder mellan 0.10 till 0.29 i filmen. Solbilderna bortsett från den med fågeln och huset känns lite lika. En solreflektion i närbild eller en hand som rör vattnet hade funkat. Rocken och de för stora byxorna ger tillsammans lite uteliggarkänsla. Tror att det är det Tolin reagerar på. I övrigt snyggt foto men lite mer variation på utsnitten på havsbilderna hade lyft filmen ännu mer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! :)

 

Angående närbilder mellan 0,10 och 0.29, så är jag lite osäker. Håller med om att det hade kunnat lyft filmen om det gjordes på rätt sätt, men samtidigt så tycker jag att det blir en rätt idyllisk känsla med att köra så vida landskapsbilder i början. Kanske en smaksak, men hade nog helt klart varit värt ett försök.

 

Vi var tvungna till att ha rätt mycket och rätt lösa kläder på killen som flyger, då han hade en stor sele på sig, därav uteliggar känslan. Bilder från inspelningarna går att se här: Bildspel KNUFF-projektet: Lemland

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, oj, menade inget större med den där blottar-kommentaren, det var bara en liten skämtsam knuff i sidan då den stora rocken och sättet han håller upp den påminner lite smått om't. Absolut inget att tänka vidare på! :) Var inte menat som kritik av något slag

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...