Gå till innehåll

The Recreators - en "teaser"


Désirée

Recommended Posts

Det här är inte en egentlig kortfilm, utan mer en teaser eller reklam för en "graphic novel", bildroman, som jag och en god vän jobbar på.

 

Jag vill gärna få feedback, för jag vill få den så bra det går med de möjligheter jag har. Jag har t ex inte praktiska möjligheter att hyra en skådespelare och spela in en voice over.

 

Jag är såld på historien, så jag är stenblind för om denna film lyckas tända någon som inte hört talas om projektet och hela historien.

 

The Recreators - YouTube

 

Tack för att ni tog er tid.

 

P.S.

För er som studsar vid ordet "Gud", håll ut, det finns en poäng

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte den var för långsam. Orkade inte se hela. Imformationen gavs ut för långsamt och det fanns ingetng annat att titta på förutom några stillastående löv. Om texten skulle stå på ett papper skulle det nog max ta mig 20 sek att läsa det. Nu är filmen 2,5 minuter. musiken var stämningsfull, men helt utan dramatik. Idén är säkert topp, men teasern... Bättre kan ni... jobba på. Animera, lek med musiken, beställ en voiceover.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte den var för långsam. Orkade inte se hela. Imformationen gavs ut för långsamt och det fanns ingetng annat att titta på förutom några stillastående löv. Om texten skulle stå på ett papper skulle det nog max ta mig 20 sek att läsa det. Nu är filmen 2,5 minuter. musiken var stämningsfull, men helt utan dramatik. Idén är säkert topp, men teasern... Bättre kan ni... jobba på. Animera, lek med musiken, beställ en voiceover.

 

Tack för feedbacken. Om du inte ens orkade ta dig förbi de stillastående löven så måste det varit extremt tråkigt i början. Ska pröva att speeda upp det.

 

Musiken är det närmaste jag kunde hitta det jag ville ha, bland det som var gratis. "Beställ en voiceover" är inget man direkt gör över postorder :) Kostnaden för det går långt utanför budget i nuläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag känner till din inställning till gratisarbete... det kommer nog minst sagt att sakta ner er process. Är väl inge fel med att hjälpas åt när man är amatör? Men vi ska kanske inte börja diskutera detta, men det är lite att skjuta sig själv i foten. Finns nog många där ute som har en bra röst och en mikrofon, men inget manus. Också många som har musik, men inget medium att sprida det i. quit pro quo - eller hur det nu stavas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte musiken var toeng!

 

Dock håller jag med om att det var lite händelselöst, alltså, max 30 sek med den bakgrunden och den texten, sen måste man nog variera sig lite och leverera nått annat. Jag gillade idéen, det var rätt stämningsfullt men att läsa text så långsamt som fadar in och ut i nästan 3 minuter blir rätt långtråkigt. Har du något mer material som den bakgrundsbilden och så? Jag tyckte det var sjysst i början men sen när jag insåg att inget mer skulle hända så blev det lite sämre. Skulle du inte kunna dra in delar ur graphic novelen och köra lite rörelse och så med musiken och försöka bygga nått mer än bara texten, så man utnyttjar fotot så mycket som möjligt?

 

Bara lite spontana idéer!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag känner till din inställning till gratisarbete... det kommer nog minst sagt att sakta ner er process. Är väl inge fel med att hjälpas åt när man är amatör? Men vi ska kanske inte börja diskutera detta, men det är lite att skjuta sig själv i foten. Finns nog många där ute som har en bra röst och en mikrofon, men inget manus. Också många som har musik, men inget medium att sprida det i. quit pro quo - eller hur det nu stavas.

 

Vad har min inställning till gratisarbete med saken att göra? Jag skriver inte gratis åt andra och förväntar mig därför inte att andra vill jobba gratis åt mig.

Jag skulle inte trivas med att någon lade ner jobb på något åt mig utan att få något tillbaka.

 

"Quid pro quo" som du så vackert slängde dig med (om än lite felstavat), betyder "något för något" och det innebär tvärt emot vad du säger, att den som gör något ska få något tillbaka, tjänster mot gentjänster. Om någon gör något gratis för mig, så bör jag finnas till hands för att göra något gratis för denne, och det om något är väl att skjuta sig själv i foten, att lämna ut sina tjänster till någon man inte känner (åt båda hållen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte musiken var toeng!

 

Dock håller jag med om att det var lite händelselöst, alltså, max 30 sek med den bakgrunden och den texten, sen måste man nog variera sig lite och leverera nått annat. Jag gillade idéen, det var rätt stämningsfullt men att läsa text så långsamt som fadar in och ut i nästan 3 minuter blir rätt långtråkigt. Har du något mer material som den bakgrundsbilden och så? Jag tyckte det var sjysst i början men sen när jag insåg att inget mer skulle hända så blev det lite sämre. Skulle du inte kunna dra in delar ur graphic novelen och köra lite rörelse och så med musiken och försöka bygga nått mer än bara texten, så man utnyttjar fotot så mycket som möjligt?

 

Bara lite spontana idéer!

 

Lycka till!

 

Tack för feedbacken.

 

Problemet med att ta in bilder från själva bildromanen är att de ännu är svartvita konceptbilder. Texten presenteras i början av verket, med tillhörande bilder, men de är dels svartvita och dels blir de väldigt konstiga när de är ryckta ur sitt sammanhang eftersom bilderna presenterar miljön där början av historien utspelar sig, och illustrerar inte "skapelseberättelsen".

 

Jag kanske ska testa att korta ner texten ytterligare?

 

Lite rörelse borde kunna gå att få till utan att det distraherar, utan mer illustrerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, du behöver inte bli så defensiv... Tror du förstår hur jag menar om du läser mitt inlägg en gång till... Men jag förtydligar för säkerhets skull. Film handlar om samarbete och därav hjälpa varandra. Amatörer gör det quit pro quo. Alltså "Jag har bra filmmusik, men ingen film" och en "jag har en film men ingen musik" kan alltså samarbeta och därmed tjänar ni båda på det. Därmed en tjänst för en gentjänst. Du och "din goda vän" sitter väl inte och betalar varandra för varje idé ni bollar sinsemellan, eller det kanske ni gör? Det är självklart att folk inte jobbar "gratis" åt dig, bara för din skull. De har alltid en baktanke med det, tex. credits, exponering eller framtida uppdrag, så tycker du inte behöver ha dåligt samvete över det. Ursäkta för OT.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, du behöver inte bli så defensiv... Tror du förstår hur jag menar om du läser mitt inlägg en gång till... Men jag förtydligar för säkerhets skull. Film handlar om samarbete och därav hjälpa varandra. Amatörer gör det quit pro quo. Alltså "Jag har bra filmmusik, men ingen film" och en "jag har en film men ingen musik" kan alltså samarbeta och därmed tjänar ni båda på det. Därmed en tjänst för en gentjänst. Du och "din goda vän" sitter väl inte och betalar varandra för varje idé ni bollar sinsemellan, eller det kanske ni gör? Det är självklart att folk inte jobbar "gratis" åt dig, bara för din skull. De har alltid en baktanke med det, tex. credits, exponering eller framtida uppdrag, så tycker du inte behöver ha dåligt samvete över det. Ursäkta för OT.

 

Det är tråkigt att du upplever mig som defensiv bara för att jag ifrågasätter vad mina åsikter om gratisarbete har med min "teaser" att göra, och detta faktum att jag inte håller med dig. Jag skulle snarare betrakta det som offensivt beteende. Oavsett vilket så:

 

Jag har skrivit manus gratis och det jag har fått i utbyte är oproducerade filmer eller filmer som mer eller mindre lagts på hyllan. Det är inga gentjänster. Lika lite som att sitta och jobba med ett manus och sen få veta att beställaren ändrat sig och vill ha något annat - gratis. Eller när beställaren kommer tillbaka ett halvår senare och förutsätter att jag ska ha lust och tid att skriva om. Det finns några enstaka producenter som jag kan tänka mig att jobba åt utan några säkra kort, men de har meriter som gör att jag känner att det är värt risken - och obefintlig budget när projektet påbörjas.

 

Och bara så att du vet så är det verkligen ett quid pro quo samarbete vi har, för han gör bilderna baserat på mitt manus och mina grundskisser och jag hjälper honom med en manussvit. Bildromanen kommer att bli enbart min, och manussviten enbart hans.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Tack för feedbacken.

 

Problemet med att ta in bilder från själva bildromanen är att de ännu är svartvita konceptbilder. Texten presenteras i början av verket, med tillhörande bilder, men de är dels svartvita och dels blir de väldigt konstiga när de är ryckta ur sitt sammanhang eftersom bilderna presenterar miljön där början av historien utspelar sig, och illustrerar inte "skapelseberättelsen".

 

Jag kanske ska testa att korta ner texten ytterligare?

 

Lite rörelse borde kunna gå att få till utan att det distraherar, utan mer illustrerar.

 

Yo.

Kul att ni håller på med projektet, kan säkert bli kanon. Jag måste bara fråga; vad är poängen med den här teasern? Att få folk intresserade av boken/nätsläppet? Det är givetvis en bra idé, men vad man framför allt vill se om någon vill pusha för en "graphic novel"/grafisk roman är ju bilder och text från själva boken så att man hoppar till och blir intresserad av både historien och det bildmässiga.

Jag spanade in er sajt och där finns ju en hel del rätt bra bilder, och även om de inte är färdiga så skulle man lätt klippa in dem och kanske försöka skapa något typ av narrativ för att "sälja" idén. Om inte annat presentera det i dess nuvarande, halvfärdiga form.

Om det är för tidigt i processen att släppa bilder från serien i "teaserform" så vänta med en teaser. Den ni har nu är, tyvärr, inte så intressant att se på. Det händer tyvärr alldeles för lite och det gör iaf inte mig intresserad av att läsa serien. Show, don't tell.

 

Kör hårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yo.

Kul att ni håller på med projektet, kan säkert bli kanon. Jag måste bara fråga; vad är poängen med den här teasern? Att få folk intresserade av boken/nätsläppet? Det är givetvis en bra idé, men vad man framför allt vill se om någon vill pusha för en "graphic novel"/grafisk roman är ju bilder och text från själva boken så att man hoppar till och blir intresserad av både historien och det bildmässiga.

Jag spanade in er sajt och där finns ju en hel del rätt bra bilder, och även om de inte är färdiga så skulle man lätt klippa in dem och kanske försöka skapa något typ av narrativ för att "sälja" idén. Om inte annat presentera det i dess nuvarande, halvfärdiga form.

Om det är för tidigt i processen att släppa bilder från serien i "teaserform" så vänta med en teaser. Den ni har nu är, tyvärr, inte så intressant att se på. Det händer tyvärr alldeles för lite och det gör iaf inte mig intresserad av att läsa serien. Show, don't tell.

 

Kör hårt.

 

Mycket bra funderingar. Tack.

 

Tanken var att locka till sajten och att den även skulle finnas på sajten som en inledning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker den är för stel, fångar inte intresset som man vill att en teaser ska göra. Men lite mer händelser och en berättarröst gör nog susen!

 

Tack för dina synpunkter. Som du kan läsa ovan är du inte den enda som saknar en voiceover och jag har även kommenterat att jag hoppas på att kunna ordna det.

 

Sen vad menar du med "händelser" i sammanhanget. Att bilden ska röra sig, eller innehålla filmsekvenser eller vad avser du? Det är ju en teaser för en bildroman, så det kan ju vara intressant att förstå vad du har i åtanke.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
The Recreators - a Graphic Novel - Main page

 

Jag har förövrigt tagit till mig kritiken och hoppas att snart få till en bättre teaser, förhoppningsvis med en voice over.

 

Hade jag varit du (ni) hade jag definitivt provat skicka in det till större Amerikanska indiebolag. Tycker helt ärligt att ni borde testa skicka in det till Image (Spawn, The Walking Dead, diverse Alan Moore serier, etc). Image är i princip det tredje största serieförlaget i USA, efter marvel och DC. Deras niche är just självpublicering/upphovsmännen bibehåller alla rättigheter.

 

Ge det en chans:

 

Image Comics | Submissions

Länk till kommentar
Share on other sites

P.S.

För er som studsar vid ordet "Gud", håll ut, det finns en poäng

 

Det här är intressant tycker jag. Jag har själv insett ofta när jag får kritik på något specifikt att det inte är någon nyhet för mig. Jag har haft den där lilla magkänslan att det är ett problemområde själv.

 

Gud blir ett problem för mig i den här inledningen. Om jag inte vetat att det här skall bli en graphic novel utan bara snubblat över den filmen på youtube hade jag nog trott att det var någon frälst som vill predika om sin tro för andra. Är recreators en sekt som värvar medlemmar?

 

För mig bli språket lite styltigt och högtravande, jag har engelskspråkig familj och har bott i england men hade ändå svårt att förstå. Det blir mycket god - word - god - word - word - god

Vad vill du säga med videon? Jag har inte greppat vad du vill göra efter att ha sett teasern.

 

Jag gissar på att det här är bakgrunden, tankesättet, som tittaren skall förstå innan storyn börjar? I såna fall funderar jag på att om det istället är bättre att visa lite action för och hålla på förklaringarna. Skapa frågor hos publiken istället för att försöka förklara. Kommer gud efter man blivit nyfiken och vill veta är det inte hotfullt längre.

 

Jag inser att jag låter elak och hård men jag gillar dig Désirée du verkar ta skrivande väldigt seriöst och jag skriver det verkligen för att hjälpa. Grejen är att om man känner att man måste skriva "håll ut" i en teaser har man problem. En teaser skall få folk att sitta längst fram på stolskanten och studsa från början till slut, jag tror på att det finns en bra ide men jag var tvungen att kolla filmen två gånger för att koppla. En skådespelare kanske kan göra det bättre men jag tror texten behöver effektiviseras om du vill berätta just det här. Kanske som en dialog mellan ett barn och en vuxen? What is the word?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gud blir ett problem för mig i den här inledningen. Om jag inte vetat att det här skall bli en graphic novel utan bara snubblat över den filmen på youtube hade jag nog trott att det var någon frälst som vill predika om sin tro för andra. Är recreators en sekt som värvar medlemmar?

 

Jag hoppas att kunna komma från det intrycket utan att det ska framgå tydligare att det är upptakten till en serieroman.

 

 

För mig bli språket lite styltigt och högtravande, jag har engelskspråkig familj och har bott i england men hade ändå svårt att förstå. Det blir mycket god - word - god - word - word - god

 

Språket av avsiktligt högtravande, eftersom det har biblisk grund. Det ska vara ett gammalt dokument. Det är väl lite som Silmarillion (http://sv.wikipedia.org/wiki/Silmarillion); antingen älskar man det eller står inte ut.

 

 

Vad vill du säga med videon? Jag har inte greppat vad du vill göra efter att ha sett teasern.

 

Tanken är den ska väcka intresse för storyn. Ge lite av den stämning och den färg som ännu inte finns i serieromansmaterialet. Serieromanen ska publiceras på theRecreators.net så fort som historien går att läsa från början till slut, men bilderna kommer inte att vara de slutliga hela vägen igenom, utan man ska kunna följa arbetet att färdigställa den.

 

Detta beror på praktiskta skäl. Vi båda som jobbar med den, vill se manuset som film, men historien är udda och kontroversiell och förhoppningen är att vi ska kunna bygga upp en läskrets och fånga intresset från ett produktionsbolag bildmässigt istället för manusmässigt. Men samtidigt så tar det väldigt lång tid att göra färdigt 320 sidor i färg och den andra parten av oss har haft problem med hälsan det senaste året. Så vi vill publicera så snart vi kan.

 

Jag gissar på att det här är bakgrunden, tankesättet, som tittaren skall förstå innan storyn börjar? I såna fall funderar jag på att om det istället är bättre att visa lite action för och hålla på förklaringarna. Skapa frågor hos publiken istället för att försöka förklara. Kommer gud efter man blivit nyfiken och vill veta är det inte hotfullt längre.

 

I nästa version kommer jag ha mer rörelse och en voice over - OCH KORTARE. Men du behöver inte se denna för att förstå storyn. Den ska vara en teaser för serieromanen. Bakgrunden ska locka till att läsa mer, men bakgrunden framgår av historien.

 

Jag inser att jag låter elak och hård men jag gillar dig Désirée du verkar ta skrivande väldigt seriöst och jag skriver det verkligen för att hjälpa. Grejen är att om man känner att man måste skriva "håll ut" i en teaser har man problem. En teaser skall få folk att sitta längst fram på stolskanten och studsa från början till slut, jag tror på att det finns en bra ide men jag var tvungen att kolla filmen två gånger för att koppla. En skådespelare kanske kan göra det bättre men jag tror texten behöver effektiviseras om du vill berätta just det här. Kanske som en dialog mellan ett barn och en vuxen? What is the word?

 

Du låter inte hård och elak. Du ger konstruktiv kritik. Det tar jag tacksamt emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...