Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

Sist vad jag hörde av produktionen så tror jag inte att de söker mer finansiering till produktionen. Utan fler distributioner från fler länder.

 

Ja, det var ju det jag skrev. "Fler distributörer" betalar inte med hallonbåtar utan med pengar som uppenbarlifgen måste in i produktionen. Annars skulle dom väntat med att sälja filmen tills den är helt färdig. Eftersom man får ett högre pris då.

 

Då första delen av filmen har nordisk premiär på vintern så antar jag att man vill värva fler länder och göra lanseringen så stort som möjligt. En variant av "halvtvärldspremiär". Och varför ska de då inte börja redan nu.

 

Därför att dom får ett lägre pris i Cannes om dom säljer filmen innan den är färdig. Alla film och TV-marknader fungerar på samma sätt och vi svenskar fattar ingenting av det där. Om dom ska stressa upp den till vintern på bekostnad av intäkter så är dom bara osmarta.

 

Sen förstår jag inte hur du kan vara så kritisk utan att ha sett filmen. Jag har som du inte läst boken. Men ger de endå chans att visa vad de går för.

 

Ja det gör väl jag också. Att jag säger att dom kommer att ha stora problem med att göra en ekonomisk succé av Arn är inte detsamma som att jag säger att filmen är dålig. Det finns massor av fantastiskt bra film som inte säljer ett skit. man måste hålla isär tycke och smak med marknadskraftigt och succé. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. Femmor i världens alla dagstidningar kan ändå resultera i en eknomisk flopp och ettor i världens alla tidningar kan ändå resultera i en producent som förvandlas till miljardär. Dom två (tycke och business) har ingen som helst koppling.

 

Filmen kan bara hjälpa filmskapare som oss. Lyckas det och de får in pengar så kommer kanske fler att satsa på svenskfilm med mer pengar. Gör det inte så kan det väl inte bli värre än vad det är nu.

 

Ända sättet att få hit pengar utomlandsifrån är genom att visa att vi kan göra filmer som drar in en jävla massa pengar ute i världen. Arn kommer inte att bevsa det kanmman konstatera redan nu vid en snabb överslagsräkning. Sedan är jag övertygad om att den kommer att göra en hel del Arn-fantaster lyckliga. Och det är ju bra. :)

 

Regissören Peter Flinth är duktig regissör i den anda att han jobbar som en hollywood regissör men är från Norden.

 

Han jobbar inte som en Hollywood-regissör. Då skulle han ha krävt ett par, tre tunga namn på rollistan som har marknadsvärde internationellt. Han skulle ha gluttat lite på sin landsman Von Trier som trots allt drar namn som Nicole Kidman till filmer i samma budgetklass. Det är smart.

 

Bra kombination som jag tror kan funka. Jag har läst manus och var väldig tveksam till projektet i början. Men efter att ha sett materialet från marocko delen så förstår jag varför de valde honom. Det såg väldigt bra ut. Sen har jag ju inte sett hela filmen så jag väntar med mina åsikter.

 

Jag med. Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte har några åsikter om filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var många år sedan efterhandsstödet plockades bort.

 

 

Göta Kanal 2 har inte fått en spänn av SFI.

 

 

Det finns i aldra högsta grad kvar. pratade med Götakanal 2´s producent, andres birkeland personligen på göteborgs filmfestival i vintras och han sa att filmen fått efterhandsstöd på 7 miljoner kroner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns i aldra högsta grad kvar. pratade med Götakanal 2´s producent, andres birkeland personligen på göteborgs filmfestival i vintras och han sa att filmen fått efterhandsstöd på 7 miljoner kroner.

 

Ser man på! I stand corrected. Letade fram filmavtalet på SFIs sida och du har helt rätt. 7 sköna skattemiljoner rätt ned i fickan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det var ju det jag skrev. "Fler distributörer" betalar inte med hallonbåtar utan med pengar som uppenbarlifgen måste in i produktionen. Annars skulle dom väntat med att sälja filmen tills den är helt färdig. Eftersom man får ett högre pris då.

 

Vad jag menade med inlägget var att de letar efter fler distributörer som ska visa filmerna på så många platser som möjligt. Inte finansiering till produktionen. Pengarna behövs snarare till distribution och marknadsföringen av filmen.

 

Därför att dom får ett lägre pris i Cannes om dom säljer filmen innan den är färdig. Alla film och TV-marknader fungerar på samma sätt och vi svenskar fattar ingenting av det där. Om dom ska stressa upp den till vintern på bekostnad av intäkter så är dom bara osmarta.

 

Tvärtom tror jag att av ekonomiska skäl smart drag att sälja filmen så mycket som möjligt då det finns risk att den floppar. För de är väl jobbet att få tillbaka all pengar till finansiärerna och sen tjärna så mycket som möjligt.

Sen om filmerna visar sig vara framgångsrika i Norden, Tyskland osv (som jag tror att det lär bli pga dess bakgrund) tror jag att det ger större intresse för fler distributörer.

 

Ja det gör väl jag också. Att jag säger att dom kommer att ha stora problem med att göra en ekonomisk succé av Arn är inte detsamma som att jag säger att filmen är dålig. Det finns massor av fantastiskt bra film som inte säljer ett skit. man måste hålla isär tycke och smak med marknadskraftigt och succé. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. Femmor i världens alla dagstidningar kan ändå resultera i en eknomisk flopp och ettor i världens alla tidningar kan ändå resultera i en producent som förvandlas till miljardär. Dom två (tycke och business) har ingen som helst koppling.

 

Vad är ekonomisk succe? Ärligt talat så tror jag att de kan lyckas gå plus med denna. Med en budget som motsvarar en A-list-stjärna från hollywood så tror jag att de kan få in pengar. Filmen ser dyrt ut. Det är ingen Sagan om ringen kvalite men det funkar för att få in en liten procent av det sagan om ringen fick in. För det räcker väl med det. Att de får in en liten procentdel. För det är väl inte så att denna film måste visas på världens alla biografer för att få in "ynka" 210 miljoner. Kronor. Vad är ekonomisk succe? Räcker det med att filmen får in dubbelt så mycket som det kostade för att det ska vara ekonomisk succe?

 

 

Ända sättet att få hit pengar utomlandsifrån är genom att visa att vi kan göra filmer som drar in en jävla massa pengar ute i världen. Arn kommer inte att bevsa det kanmman konstatera redan nu vid en snabb överslagsräkning. Sedan är jag övertygad om att den kommer att göra en hel del Arn-fantaster lyckliga. Och det är ju bra. :)

 

De flesta filmer som drar in mest pengar är de filmer som kostar mycket att producera. Det finns en tendens hos folk att se vad det verkligen snackas om. Det finns folk som inte vet nåt om filmen eller är inte intresserad av det senaste av det senaste men låter sig frestas med meningar som "Den dyraste i världen" eller "Nordens dyraste". Hur många skulle inte titta bakom en dörr med skylten: "världens längsta, tjockaste och fulaste tant". Ibland kan det räcka med en skylt för att bli rik på det. Även om tanten var en inte så tjock, lång... Och tydligen finns dessa skyltar inte bara i Hollywood .

 

Han jobbar inte som en Hollywood-regissör. Då skulle han ha krävt ett par, tre tunga namn på rollistan som har marknadsvärde internationellt. Han skulle ha gluttat lite på sin landsman Von Trier som trots allt drar namn som Nicole Kidman till filmer i samma budgetklass. Det är smart.

 

Sist jag mindes så brukar det vara producenter, människor med stora plånböcker som drar in första kommentaren om vilka skådisar som bör finnas i filmen. För en riktigt bra regissör kan överleva och lyckas berätta en bra historia utan Jolie eller Brad. Det vet vi ju. Att han var en hollywood regissör menar jag med att han är en av de få regissörer i Norden som kan hantera en sån stor produktion. De valde honom för att han tänker som en hollywood regissör. Sen vet jag inte var eller hur han skulle pressa in Nicole Kidman i filmen. Sist vad jag visste så har står det inte Svenska under rupriken språkkunskaper i hennes CV. Att Von Trier drar till sig fler gryma skådisar än Flinth är enbart av den enkla anledningen att Von Trier har coolare namn. Jag driver. Han är helt klart bättre.

 

 

Jag med. Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte har några åsikter om filmen.

 

Då ber jag om ursäkt för att jag misstolkade dig. För anledningen att jag kommenterade så var att jag fick en sån underlig känsla av negatism (Eget ord)av alla dina inlägg kring ARN. Måste vara trött eller nåt. Behöver kaffe kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn i all ära man ska SF satsa på äktsvenska stories för internationell filmlansering så borde de förstås göra nyinspelningar av typ "Mio min Mio" och "Bröderna Lejonhjärta" och kanske "Karlsson på taket" med den senaste cgi-tekniken. Det är läge för det. Hett tips liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag menade med inlägget var att de letar efter fler distributörer som ska visa filmerna på så många platser som möjligt. Inte finansiering till produktionen. Pengarna behövs snarare till distribution och marknadsföringen av filmen.

 

Varför skulle Arns producenter betala distributörens kostnader? Jag tror inte riktigt att du förstår hur filmförsäljning går till. Producenter finansierar och producerar film. Antingen genom mjuka pengar eller "equity" (eller både och). Sedan säljs dessa filmer till de distributörer som erbjuder bästa deal. Och bästa deal får man aldrig om inte filmen är färdig. Ytterligare en finansieringsform är så kallade "pre sales" (det Arn gör i Cannes just nu). Då säljer man distributionsrättigheterna för pengar till distributörer som hoppas att dom vet vad det är dom köper eftersom filmen inte är klar. Risktagandet distributören tar genom att köpa grisen i säcken (filmen osedd) är att man säljer filmen betydligt billigare än man skulle gjort när filmen är klar.

 

I Cannes säljer man filmer för pengar. Inte för hallonbåtar eller för att få spridning. Spridning kan man få gratis på Piratebay om man vill.

 

Tvärtom tror jag att av ekonomiska skäl smart drag att sälja filmen så mycket som möjligt då det finns risk att den floppar.

 

I det här fallet är det frågan om att man säljer filmen så billigt som möjligt. Pre sales är den minst inkomstbringande försäljningsformen.

 

För de är väl jobbet att få tillbaka all pengar till finansiärerna och sen tjärna så mycket som möjligt.

 

Men du kan inte tjäna mer efter att du har sålt allt. Säljer man filmen till USA för en pre sale-summa så kan man inte sälja den i samma territorie till fullpris sedan. "Pre Sales" är en form av Rea-erbjudande skulle man kunna säga. Och distributörerna vet att man kan fynda i Rea-korgen (men också råka köpa billigt skräp).

 

Sen om filmerna visar sig vara framgångsrika i Norden, Tyskland osv (som jag tror att det lär bli pga dess bakgrund) tror jag att det ger större intresse för fler distributörer.

 

Det spelar ingen roll om dom får mer intresse från distributörer i regioner dom redan sålt billigt. Det är avtalsbrott att sälja filmen två gånger till samma region.

 

Vad är ekonomisk succe? Ärligt talat så tror jag att de kan lyckas gå plus med denna. Med en budget som motsvarar en A-list-stjärna från hollywood så tror jag att de kan få in pengar.

 

Ja, jo. Men även om man har en budget som en A-liststjärna så har man ingen A-liststjärna som säljer filmen. Det finns två faktorer som säljer en film i den här budgetkategorin. En säljande stjärna (Cruise, Depp, Seagal, Jet Li whatever) eller en franschise (Postal, Dungeon Siege, Alone in the Dark, Alien vs Predator, Jason whatever). Arn har bara en enda selling point: Guillous böcker. Det är möjligt att det räcker. Jag är tveksam.

 

Filmen ser dyrt ut. Det är ingen Sagan om ringen kvalite men det funkar för att få in en liten procent av det sagan om ringen fick in. För det räcker väl med det. Att de får in en liten procentdel.

 

Ska man hårdra det efter marknadsregler så gäller 125% avkastning till investerare. Det innebär att filmen måste sälja för 263 miljoner kronor för att filmen ska betraktas som att den gått ihop "bottom line". Jag tror att det blir svårt för den här filmen. Nu har den ju en massa mjuka pengar i ryggen så det löser sig iallafall. Men det är inte en film som kommer att stå i stora ställ på Blockbuster i USA. jag tror inte ens att det är en film som kommer att finnas i världens alla videohyllor faktiskt. Jag kan t ex inte se vad ett land som Japan skulle ha för större intresse för filmen. Dom kommer garanterat sälja den där, men för mindre pengar och till en mindre distributör.

 

För det är väl inte så att denna film måste visas på världens alla biografer för att få in "ynka" 210 miljoner. Kronor. Vad är ekonomisk succe? Räcker det med att filmen får in dubbelt så mycket som det kostade för att det ska vara ekonomisk succe?

 

9 miljoner biobesök är inte helt lätt att skeppa in på en kostymfilm utan stjärnor. Men Arn vänder sig i första hand till TV och det är säkert så att dom kan få in sina kostnader den vägen.

 

De flesta filmer som drar in mest pengar är de filmer som kostar mycket att producera.

 

Fel. Läs ovan om stjärnor och franschise. Sagan om Ringen vågade t ex inte helt lita på Tolkiens böcker (som har bra mycket större följe än böckerna om Arn) utan man valde att ha stjärnor i rollerna.

 

Det finns en tendens hos folk att se vad det verkligen snackas om. Det finns folk som inte vet nåt om filmen eller är inte intresserad av det senaste av det senaste men låter sig frestas med meningar som "Den dyraste i världen" eller "Nordens dyraste". Hur många skulle inte titta bakom en dörr med skylten: "världens längsta, tjockaste och fulaste tant". Ibland kan det räcka med en skylt för att bli rik på det. Även om tanten var en inte så tjock, lång... Och tydligen finns dessa skyltar inte bara i Hollywood .

 

Rent krasst så kan jag på en gång säga att om Arn-producenterna skulle vilja få upp prislappen på pre sales i Cannes så skulle dom haft Dolph Lundgren som Arn istället för Nätterqvist som är lika världsberömd som Spung. Nu har dom istället en jättelik poster på en kille som ingen har en aning om vem det är, som pratar svenska i någonslags lågbudgetproduktion från det lilla landet Sverige på marchetten i Cannes. Hade det varit Dolph hade folk höjt ögonbrynen. Han syns bredvid gigantiska posters av Tony Jaa, Bröderna Coen eller Jean Claude VanDamme (som normalt sett brukar pynta Cannes).

 

Sist jag mindes så brukar det vara producenter, människor med stora plånböcker som drar in första kommentaren om vilka skådisar som bör finnas i filmen.

 

Nej. Vi regissörer är lika beroende av våra skådepelare som producenterna.

 

För en riktigt bra regissör kan överleva och lyckas berätta en bra historia utan Jolie eller Brad. Det vet vi ju.

 

Inte om dom gör filmer för 210 miljoner med svenska producenter på en bok av Jan Guillou.

 

Att han var en hollywood regissör menar jag med att han är en av de få regissörer i Norden som kan hantera en sån stor produktion. De valde honom för att han tänker som en hollywood regissör.

 

Så det som utmärker en Hollywood-regissör är alltså förmågan att jobba med mycket folk? Jag trodde det var förmågan att tjäna pengar eftersom det är det enda värde som existerar i Hollywood.

 

Peter Flinth har regisserat några barnfilmer och ett avsnitt av Wallander. Jag ser inte riktigt hur det utmärker honom som Hollywood-regissör. Fred Olen Ray är en RIKTIG Hollywood-regissör. Han spikar ihop skitrullar med Ice-T som skjuter på terrorister som vill spränga flygplan med totala produktionstider på sex månader för budgetar i klass med Jalla Jalla. Och han gör tre långfilmer per år. Och varenda en av hans filmer gör producenterna bakom dom rika. That's Entertainment! (för att citera en känd Hollywood-fras)

 

Sen vet jag inte var eller hur han skulle pressa in Nicole Kidman i filmen.

 

Det sa jag inte. Jag sa att Von Trier var smart som tar med stjärnor i hennes storlek och att Flinth är osmart som väljer att befria sin film från stjärnor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Arn i all ära man ska SF satsa på äktsvenska stories för internationell filmlansering så borde de förstås göra nyinspelningar av typ "Mio min Mio" och "Bröderna Lejonhjärta" och kanske "Karlsson på taket" med den senaste cgi-tekniken. Det är läge för det. Hett tips liksom.

 

Håller helt med. På Engelska och med Harry Potter-killen som Mio och Johnny Depp som Karlsson.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg en liten snutt från filmen och visst, det ser snyggt och "Hollywood" (om det nu är en smickrande benämning) ut och det är kul med all den där annonsering de kör med och att de satsar lite. Om det är rätt projekt de satsat så mycket på är ju en annan fråga. Jag håller tummarna för att det kommer bli något, om inte mästerligt, så i alla fall underhållande.

 

Håller helt med. På Engelska och med Harry Potter-killen som Mio och Johnny Depp som Karlsson.

 

Seriöst, det vore något!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, de gamla filmatiseringarna av "Mio min mio", "Bröderna Lejonhjärta" och "Karlsson på taket" är ju gulliga och man har växt upp med dem. Men det borde vara hög tid - nu när det finns en fantastisk datorteknik att använda - att ge sig i kast med dem igen. Och göra dem lite mer Harry Potter-gotiska och tuffare. Potterfilmerna är ju nästan som Universals gamla fina skräckfilmer i sitt uttryck. Ge Astrid en sådan behandling och det skulle kunna bli mycket bra och gångbart. Vore jag producent på SF skulle jag börja med en gång att starta detta projekt. Förstår inte vad man väntar på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig att SF sitter på en hel del rättigheter och SF är väldigt petiga. Deras två stora Svenska rättighetsguldgruvor är Astrid Lindgren och Ingmar Bergman. Jag försökte klämma in ett Bergman-skämt i min första långfilm som SF var distributör för och dom lyckades stoppa det redan på manusstadiet. Med mästaren skämtar man inte! (Störtlöjligt)

 

Huruvida SFs rättigheter bara rör SFs egna filmatiseringar av Lindgrens böcker eller själva filmoptionerna vet jag inte. Jag kan mistänka att det handlar om optionerna eftersom SF var involverade i rättigheterna kring den Japanska tecknade Pippi-serien som gjordes för tio år sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Huruvida SFs rättigheter bara rör SFs egna filmatiseringar av Lindgrens böcker eller själva filmoptionerna vet jag inte. Jag kan mistänka att det handlar om optionerna eftersom SF var involverade i rättigheterna kring den Japanska tecknade Pippi-serien som gjordes för tio år sedan.

 

Vanu? av allt jag vet så blev det aldrig något av den tecknade pippi som miyazaki arbetade med... det närmaste resultat blev ju Panda Kopanda med en flicka som har rött hår i liknande uppsättning och fräknar plus deras(talar då om Miyazaki och Takahata) rek. visit i visby + gamla stan som dyker upp i Kiki's Delivery Service.

 

hänvisar då till denna notis:

http://www.nausicaa.net/miyazaki/nonmiyazaki/#pippi

 

Both Miyazaki and Takahata quit Toei Douga and moved to A Pro in 1971 in order to make a "Pippi Longstockings" TV series. They put a lot of effort into the project but the author of the book on which the series was based, Astrid Lindgren, did not give permission so it was never realized. After this disappointment, they made the movie "Panda Kopanda", and Mimiko, the little girl in the movie, looks a lot like Pippi, complete with red hair and freckles!

Och för den delen så kan jag inte tänka mig en annan regissör som skulle kunna göra en bättre Lindgren-film i dagens läge än just Miyazaki... (men det hade varit intressant att veta vilka "creative differences" Lindgren och Miyazaki-san hade;))

 

---

 

Och jag tror rent i övrigt att det nog finns en japansk publik för Arn... det är ju svenskt (något som på ett udda sett tycks vara intressant där) och det är ju fantasy.

 

Ahhh... vänta nu... måste vara min oförmåga att inse att tiden går som spökar... 10 år sedan... det var ju 97... jag tänkte inte på dom där pippifilmerna (som gjorde stackars tant astrid rosenrasande "PIPPI SKA INTE VARA SNÄLL!!!" och som jag själv inte klarar av att se av andra anledningar)...

 

---

 

Men mitt bakåtsträvande jag vill ändå inte riktigt se remakes av de gamla filmerna (som i sig är remakes flera av dom). Jag tror att mycket av magin skulle försvinna med dagens "felfria" CGI-tekniker... Jag håller själv den lille oäktingen Mio min Mio som en fantastisk film som den är med alla dess tekniska brister (som är ytterst få för en dylik film med så många år skulle jag vilja nämna!), och utan Björn och Bennys härliga panflöjt-komposition skulle allt annat bli en billig kopia. Plus... ärligen talat... skulle en nyinspelning verkligen få bättre stjärnor i rollerna, munthe? orginalet har ju både Christian Bale (batman returns, memento, american psycho), och Christopher Lee (Sagan om ringen bland annat) och Timothy Bottoms... Hur skulle en nyinspelning kunna dra till sig liknande stjärnor?

 

Nej hellre en hejdundrande restaurering på HD-DVD/Blueray och nysläpp på bio... för nuvarande vhs-mastrade dvd med ett ljudspår där musiken låter som en knastrig gammal LP är väldigt ovärdig dess potential. En multidiscutgåva med bakom-kulisserna-snack och liknande med nu levande och arkivmaterial med astrid och deras tankar bakom filmerna. Detta gäller förresten alla de gamla filmerna... och med tanke på att restaureringsmaskinerna redan är i bruk och vi redan sett filmer som fått rejäla upputsningar för dvd så är Astrids filmer bara att vänta.

 

Vilket fick mig att tänka på nyreleaser på bio... varför finns det inte sånna i sverige? Visa svenska folket att film i sverige har ju faktiskt varit fantastisk emellanåt. Speciellt nu när HD-lösningar för biobruk är i full gång och kostnaderna för att framställa och administrera 35mm kopior för dessa filmer utan nyhetsvärde snart är ett minne blott... dock förstår jag att det fortfarande kostar att annonsera om filmerna...

 

---

 

OK, långt ifrån topic blev det där... men men.

 

Jag kan nog bara hålla med Munthe ändå eftersom trots att det är en rekordfilm i svenska mått mätt så är den ju fortfarande en låg/medelproduktion i internationella mått, plus att pengarna ska vara splittrad mellan 2 filmer plus tv-klippt serie. Och att dom säljer en ofärdig film tyder lite på desperation. Och jag har även svårt att tänka på en stor hit utan internationella stjärnor... Peter Flint kanske är flink i fingrarna som regissör... även om hans meritlista är föga imponerande för mig (inte ens hans 2nd unit director i Nightwatch är imponerande på mig)... men han står sig slätt mot vilken annan stor regissör som faktiskt har ett eget namn utanför stjärnskådisar. Den enda jag kommer på är väl någon som Chan Wok Parks Old Boy, vem i sverige utanför de självklara östasienintresserade har hört talas om Choi Min Sik? men även där har ju regissören ett par filmer innan som slagit stort utanför hemlandet (JSA, Sympathy for mr Vengeance) och att sverige dyker upp i både OldBoy och JSA hjälper ju också för att få svenska distributörer att göra en lite större release än vanligt för en sydkoreansk film.

 

Men mängden s.k. "mjuka pengar" (den andel i budgeten som inte har återbetalningskrav) plus att dom har säkra kunder hos TV gör att visst, den kanske inte blir en ren flopp... men det ska mycket till innan medelamerikanen/fransosen höjer på ögonbrynen när dom läser om filmen.

 

Ok, möjligtvis fransosen skulle kanske läsa lite mer eftersom det ändå handlar om korsfarare...

 

men som jag sagt förut... jag kommer nog att se filmerna ändå för att det är just en svensk film som leker hollywood för en gångs skull... (även om jag skulle vilja slippa ordet "leker")...

 

förresten... någon annan som lagt märke till likheterna i titeln på del 2 och nya piratfilmen från bruckheimer? :p

Länk till kommentar
Share on other sites

...SF sitter på en hel del rättigheter ...filmoptionerna...
Det tänkte jag inte på, att man kanske redan mutat in rättigheterna men aldrig nyttjar dem. Där ser man hur viktigt det är att skriva i vilkoren att om det inte blir en film inom tex fem år efter man sålt sitt manus så skall rättigheterna återfalla till upphovsmannen. Annars går det inte att sälja manuset till någon annan.
Länk till kommentar
Share on other sites

---

 

Peter Flint kanske är flink i fingrarna som regissör... även om hans meritlista är föga imponerande för mig (inte ens hans 2nd unit director i Nightwatch är imponerande på mig)...

 

Vad var det för filmer Perter Jackson regiserat före Sagan Om Ringen filmerna?????

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag försökte klämma in ett Bergman-skämt i min första långfilm som SF var distributör för och dom lyckades stoppa det redan på manusstadiet. Med mästaren skämtar man inte! (Störtlöjligt)

 

Intressant, med tanke på den där reklamfilmen med Robert Gustavsson som herr Bergman, upprörd vid nån filminspelning: "Ångest! Vi måste ha ångest!" Kommer inte ihåg vilken reklam det var, men en smula respektlös var den.

 

Men självklart, SF hade inget med den att göra... så jag vet inte vad jag ville ha sagt... :]

Länk till kommentar
Share on other sites

haha... tänkte just också på robert gustavssons tolkning... Själv brukar jag tänka att man är inte tillräckligt känd förrän folk börjar göra narr av en! Vad tycker Bergman själv förresten? Sjunde inseglet är ju en förbannat oväntat rolig film i övrigt ju... jag menar... jag har sällan skrattat så mycket i en allvarligt menad film som när Jöns stöter på döden:p

 

Gustavssons tolkning är ju förresten så klockren och jag brukar alltid dra citat från den när jag ska förlöjliga mig själv som just wannabe-regissör...

 

"NU känner jag demonerna komma över mig... fan va jag mår dåligt... Vi ska ha ångest!!!"

 

Karln lever väl förresten än? kunde du (munthe) inte slänga in ett exemplar så han kunde ge sitt godkännande till skämtet... men det är ju knappast aktuellt längre... lite småaktigt av SFI känns det som... men vad vet jag... du kanske var ganska elak också;)

 

Stefan Holst: han gjorde både bad taste och braindead (ligger i fortfarande rekord för blodigaste filmen någonsin) plus meet the feebles och hade retat på sig större delen av befolkningen med Forgotten Silver, Han hade gjort en väl mottagen Heavenly Creatures och med Zemeckis som producent hade han hanterat Michael J Fox i Frighteners... Så den (numera ganska smala) lilla kiwin har ju en diger lista redan innan LotR;) Vad har Flint? jag misstog även Nightwatch... det var inte sömnpillret Nochnoi Dozor utan nån annan, dansk, produktion... Så jag säger bara... vem fan är Flint? :p (och jag antar att du skämtade lite i ditt inlägg;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag var inte elak och det var egentligen ett proxy-skämt. Jag hade med en porrfilmsregissör som hette Bergman III efter den "store" porrfilmsregissören på 80-talet som gick under namnet Bergman II som brukade annonsera sina episka mästerverk i kvällstidningarna med titlar som "Lisa från landet" och liknande.

 

SF tyckte inte att jag skulle ta His Lords Name in Vain.

Länk till kommentar
Share on other sites

"NU känner jag demonerna komma över mig... fan va jag mår dåligt... Vi ska ha ångest!!!"

 

Haha! kommer fan ihåg det där, så jävla bra! Hör också Robert gustavssons röst när man ser den "repliken"

 

Vilket fall som helst, det var tråkit för dig munthe att du inte fick ha skämtet i din film, jag hoppas Arn blir något hyffsat iallafall det känns som det har iallafall börjat fatta att man ska "promota" filmen lite mer nu. Sfi är ju sämst när det gäller sånt och det tycker jag är lite tråkit. Visst de kanske inte vill de men hur ska de få folket till bio'n när man knappt vet om filmen? Räcker ju inte med en liten trailer på tv'n som typ "Underbara älskade" där man fick se typ ett klipp där han dansar full jävligt många gåner. (10sek klippet) såg ju as kul ut men det förklarade inte direkt vad filmen handlar om. Sedan har vi ju typ Nina frisk som jag inte ens hade hört talas om när den kom på bio..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här med att plöja in mycke' pengar är ingen garanti att det blir bra. Att plöja in mycket pengar och fakstiskt få det att bra är en prestation. Att plöja in pengar i projekt, få det bra och sen till och med få en ekonomisk vinning är en helt annan sak. Är det inte det som Martin försöker säga om filmen?

 

Påminner om Norrköpings IF. Mycket pengar men spelar fortfarande i Superettan. Samma som Åtvidaberg, men vi får nog läsa tabellen uppoch ner i fortsättningen med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut. Den kommersiella filmindustrin (som i mycket är en ruffel och båg-bransch) brukar göra så att man gör filmerna med låg budget och seda påstår man att filmen har kostat en halv miljard för att på så sätt få upp prislappen när distributörer över världen väl ska köpa filmen.

 

Vi Svenskar tänker lite tvärtom. Vi vräker in pengar i produktionen och sedan ställer vi oss på marknaderna och skryter med hur lite ekonomiska medel vi haft att röra oss med (och därmed sänker vi prislappen på vära filmer).

 

Hade vi varit amerikaner hade vi åkt ned till Cannes med våra två filmer och en TV-serie för 200 miljoner och sagt att det hela kostat 3 miljarder att producera.

 

Mycket pengar är ingen garanti för någonting. En hög siffra på budget hjälper enbart prissättningen på marknaden. Som regissör gör man inte ett bättre eller sämre jobb med 100 miljoner eller en miljard. Gränsen för där budget börjar spela in som kvalitétsfaktor ligger långt, långt under. jag skulle säga att det går en magisk gräns vid ungefär sex miljoner kronor. Under den summan ser produktionen lågbudget ut. Över den finns alla möjligheter att styra till en film som känns påkostad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, trailern ser ju okej ut, men det är ju omöjligt att bedöma filmen utifrån den.

 

Jag reagerade dock på "synopsiset" på sajten: "The film about Arn and Cecilia is set in Sweden as well as the Middle East, and offers a rich gallery of brave knights, powerful queens and treacherous kings. It is a tale of war and intrigue, friendship and betrayal, but also an unforgettable love story." etc etc. Är det bara jag som tycker att det ser ut att vara taget från en engelskuppsats av en pretentiös gymnasist?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...