Jump to content

Vito Gogola

Members
  • Posts

    74
  • Joined

Personlig information

Vito Gogola's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Autofokus skulle jag gärna behöva av den anledningen du säger, när jag exempelvis ska filma dokumentärt. Om jag då har kameran på ett stativ fäst i axeln (typ som denna: http://www.cinecity.co.nz/333-54825-large/proaim-shoulder-mount-dslr-rig-150-for-dslr-cameras.jpg) blir det bökigt att behöva anpassa fokus hela tiden (Men det kanske finns separata objektiv med autofokus? Har som sagt en del kvar att lära mig.). Just zoomen i sig vill jag även ha delvis för att jag gillar effekten (som det Kubrick-fan jag är). Då talar vi t.ex. snabba, plötsliga inzoomningar. Har använt systemkamera ett tag och har funkat utmärkt, men lite synd är det att jag aldrig kunnat göra en snygg zoom.
  2. Jag ska uppgradera mig från min Nikon D90. Den har fungerat bra, men minus är att den inte går att filma med i full HD (d.v.s. 1920 × 1080) och att den inte har ljudingång. Den är den första Nikon-kameran med filmfunktion (åtminstone en av de tidigare) och jag misstänker att en del hänt sen dess. Dilemmat är nu vad som är nästa steg: En riktig filmkamera eller en bättre systemkamera? Jag kommer främst använda kameran för kortare projekt (t.ex. musikvideos, kortfilmer, reportage osv.), men vill helst ha möjlighet till lite mer avancerade funktioner, t.ex. zoom. (Jag har lite erfarenhet av zoom på systemkamera och har än så länge fått försöka matcha fokus och zoom samtidigt, vilket är svårt. Vet inte ens om det finns systemkameror med en lättare "autofokus-zoom" eller liknande. Det kanske är ett mer komplicerat kapitel ämnat för en egen tråd.) Jag gillar systemkameran för dess snygga bild, enkelhet och pris, men kan anta att en kamera enbart ämnad för filmande kan vara mer lämpligt då det är det jag främst ska göra. Däremot skiljer sig sådana ofta rejält i pris. En följdfråga är även om det lönar sig att köpa en kamera med ljudingång eller om extern ljudupptagning lönar sig i längden (tänkte då i fallet systemkamera)? Vad tycker ni vore bäst? Jag är en snart 20-årig kille som pysslat med film sen jag var 10 år, får en del jobb inom film och ämnar att fortsätta jobba med det. Vad är ett naturligt steg "i min plats i livet", så att säga? Givetvis är jag inte spekulant på en kamera för en halv miljon kronor, men kom gärna även med lite dyrare alternativ om kvaliteten kompenserar för det. Då har jag i alla fall några alternativ att fundera över. PS. Söker även ett smidigt stativ. Inte en sådan: http://www.bx-foto.com/Stativ/images/stativ-09.gif, utan snarare en shoulder mount rig, Glidecam eller liknande. Om ni skulle komma på nåt, hojta gärna till! DS.
  3. Nu är det andra avsnittet av "Polarna" uppe! "Polarna" är ett bisarrt TV-seriekoncept jag och några kompisar arbetat fram, som fick sin start i och med pilotavsnittet "Mjölk och chips" som släpptes i maj. Inför biovisningen av "Mjölk och chips" gjorde vi seriens andra avsnitt "Halloween-specialen" - en saga om godis, våld och zombies - som ni nu har framför er. Det är väl snarare en humormässig insats, än en rent regi- och filmteknisk sådan. Vi har förstått att publikens uppfattning om humorn är ganska polariserad. Förhoppningsvis tillhör ni skaran som tycker våra dumheter är kul. :) Vi släppte även en promo för biovisningen. Se gärna den innan, eftersom den bäddar lite inför själva avsnittet "Halloween-specialen": Polarna: Promo fo
  4. Det var lite olyckligt att vi inte fick med fler scener med Henrik när han jobbar. Björn har nämligen två assistenter - varav Henrik är den jag är bäst vän med - så därför kanske det skulle passat bättre att intervjua den andre assistenten eller helt enkelt filma mer av Henrik när han hjälper till. Surt var att vi hade en ganska strikt deadline som tyvärr inte tillät oss filma fler scener med Henrik (som inte var intervjuer). Som du säger skulle vi absolut kunnat flika in med fler element, såsom t.ex. lärare, idrott osv. Björn är en hängiven simmare som vi absolut hade velat få med i ett hörn. Tyvärr var det ännu en gång deadlinen som stramade till våra möjligheter lite. Tack för responsen! Bra idéer och inlägg. :)
  5. Absolut, kan hålla med om "victimization"-biten. Den kunde vi gjort betydligt bättre. Att han dessutom sitter som instängd i ett hörn gör ju inte saken bättre. Sen är "titelformatet" på frågorna, som du säger, en väldigt simpel lösning. Det kanske skulle blivit ännu bättre om även intervjuaren fick mer plats i intervjun, åtminstone genom att höra dennes röst. Tack för responsen! :)
  6. 2011 gjorde jag och Denice Sundén filmen "Ett liv på hjul" till en uppgift i kursen Rörlig bild A på gymnasiet Rudbeck i Sollentuna, Stockholm. Målet var att göra en dokumentär berättelse om någon persons liv/situation. Vi valde då att följa min rullstolsbundne vän Björn under några vanliga dagar i skolan och låta honom berätta om sin situation som just rullstolsbunden gymnasieelev. Vi lyckades dessutom roffa åt oss Rudbecks egna filmpris på Vevax Media Awards i år för just denna film, i kategorin Årets dokumentär/reportage. Vad tycks?
  7. Sommaren 2011 bestämde sig några ungdomar för att göra ett pilotavsnitt till en alldeles egen TV-serie. TV-serien kallades "Polarna" och skulle handla om fyra dumma vänner som gör dumma saker. Efter många om och men, blev avsnittet äntligen klart! Om ni hängt med i svängarna, så vet ni att det även finns ett antal promos ute inför "Polarna", som alla går att finna här: Innan ni ser avsnittet, skulle vi vilja att ni tog er en titt på denna lista: 1. Se avsnittet. Gärna med tillbehör (som mjölk och chips, alt. fläsksvål). 2. Om du nu förhoppningsvis tycker "Polarna" är något att ha, skriv under denna petition: http://www.thepetitionsite.com/787/360/546/lt-polarna-bli-en-riktig-tv-serie Ju fler folk som skriver på, desto större ser folkstödet ut inför att eventuellt lansera "Polarna" som en riktig TV-serie! 3. Skriv en rad om vad du tyckte i en kommentar här, på YouTube eller här: Vito Gogola | Facebook "Polarna": "Mjölk och chips" är främst en skapelse av André och Vito Gogola, men det hade absolut inte gått utan enorma insatser från Felix Nyberg, Anders Wallin, Arvid Röckert, Patrik Abrahamsson och Pontus Lysén. Vi vill även tacka Max Garberg för att medverka med musik. Ge dem en extra vänlig dunk i ryggen om ni ser dem. Ha det bra! Förhoppningsvis har ni lika kul som vi hade!
  8. Schyst! Intressant, det kanske är värt att slå till på iZotope RX? Jag skickade ett PM till dig med fler frågor, kolla in det när du har tid! :)
  9. Jag sysslar för tillfället med ett projekt och har märkt att vissa scener har ganska störiga bakgrundsljud (exempelvis från den närliggande motorvägen, blåst etc.). Det är inte så pass farligt att man inte hör dialoger, men jag undrar om det finns någon inställning/filter i Final Cut Pro, där man kan förbättra ljud (t. ex. få just störiga bakgrundsljud att vara mindre framträdande). Söker helst en lösning i Final Cut Pro om det finns, men nämn gärna om det finns en lösning i andra ljudprogram eller redigeringsprogram (har exempelvis tillgång till Adobe Premiere Pro om det nu finns någon lysande lösning att finna där).
  10. Jo, jag håller med om att allt rolling shutter i filmen är lite störigt. Beror nog mest på okunskap av kamerans funktioner, ska definitivt tänka på det nästa gång! ;) Tack!
  11. Titel: "A Bite of the Big Apple" Längd: 2:40 Produktionsår: 2011 "A Bite of the Big Apple" är kort och gott en liten inblick i staden som aldrig sover. Jag var där med brorsan och föräldrarna en vecka förra året och bestämde mig för att filma lite av stadslivet och göra en liten film. Jag använde mig av min Nikon D90 och låten är "N.Y. State of Mind" av Nas. Njut!
  12. "Vision" handlar om en ung man som nyss blivit bragd om synförmågan och försöker finna en poäng i ett liv där han inte längre kan se. Detta är andra kortfilmen (av två) som jag gjorde på New York Film Academys treveckorsläger i Los Angeles, USA, där vi fick tillgång till Universal Studios kulisser. Uppgiften var att göra en film på max fem minuter. Vi fick nu filma i färg, men filmen skulle fortfarande inte innehålla någon on-screen-dialog, då fokus låg på att berätta med bilder. På lektionerna bearbetade vi exempelvis story och manus, fram till inspelning, följt av redigering och slutlig screening på Universal Studios. Filmad i 16 mm film. År: 2010.
  13. Jag gick tyvärr inte vidare. :(
  14. Detta är "Saudade" - en fyra minuter lång kortfilm jag använde till min ansökan till Stockholms dramatiska högskola. Uppgiften var att göra en film som skulle handla om "en ovanlig dag i en vanlig människas liv", med lite eller ingen dialog. Detta var min tolkning, vars inspelning tajmade med en ganska härlig resa för att hälsa på släktingar. Min bror André skådespelar, tillsammans med min kusin Anndrey och övriga släktingar. Musik är "Águas de Março" av Tom Jobim och Elis Regina. Se, lämna gärna en kommentar och njut (förhoppningsvis)!
  15. Hur stor är chansen att slå igenom som manusförfattare? Jag vill absolut inte verka pessimistisk eller krossa drömmarna för aspirerande manusförfattare (jag är en själv), men hur stor är egentligen chansen att man, som helt okänd i filmbranschen, slår igenom som manusskribent och når, ska vi säga, så långt som till exempel Hollywood? Nu är ju givetvis inte Hollywood målet för alla, men med tanke på att skriva manus kanske är en av de lättaste formerna att uttrycka sig i filmbranschen (skådespeleri kräver att någon vill ha en i sin film, regi ska vi inte ens nämna), hur stor chans har man att bli stor? Och vad finns det att göra för att bli mer uppmärksammad i en ganska svår och krånglig bransch?
×
×
  • Create New...