Gå till innehåll

Ska uppgradera mig från Nikon D90 - vilken kamera härnäst?


Vito Gogola

Recommended Posts

Jag ska uppgradera mig från min Nikon D90. Den har fungerat bra, men minus är att den inte går att filma med i full HD (d.v.s. 1920 × 1080) och att den inte har ljudingång. Den är den första Nikon-kameran med filmfunktion (åtminstone en av de tidigare) och jag misstänker att en del hänt sen dess.

 

Dilemmat är nu vad som är nästa steg: En riktig filmkamera eller en bättre systemkamera? Jag kommer främst använda kameran för kortare projekt (t.ex. musikvideos, kortfilmer, reportage osv.), men vill helst ha möjlighet till lite mer avancerade funktioner, t.ex. zoom. (Jag har lite erfarenhet av zoom på systemkamera och har än så länge fått försöka matcha fokus och zoom samtidigt, vilket är svårt. Vet inte ens om det finns systemkameror med en lättare "autofokus-zoom" eller liknande. Det kanske är ett mer komplicerat kapitel ämnat för en egen tråd.) Jag gillar systemkameran för dess snygga bild, enkelhet och pris, men kan anta att en kamera enbart ämnad för filmande kan vara mer lämpligt då det är det jag främst ska göra. Däremot skiljer sig sådana ofta rejält i pris.

 

En följdfråga är även om det lönar sig att köpa en kamera med ljudingång eller om extern ljudupptagning lönar sig i längden (tänkte då i fallet systemkamera)?

 

Vad tycker ni vore bäst? Jag är en snart 20-årig kille som pysslat med film sen jag var 10 år, får en del jobb inom film och ämnar att fortsätta jobba med det. Vad är ett naturligt steg "i min plats i livet", så att säga? Givetvis är jag inte spekulant på en kamera för en halv miljon kronor, men kom gärna även med lite dyrare alternativ om kvaliteten kompenserar för det. Då har jag i alla fall några alternativ att fundera över.

 

PS. Söker även ett smidigt stativ. Inte en sådan: http://www.bx-foto.com/Stativ/images/stativ-09.gif, utan snarare en shoulder mount rig, Glidecam eller liknande. Om ni skulle komma på nåt, hojta gärna till! DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad behöver du zoomen till? Skall du skjuta dokumentärt och behöver kunna köra autofokus till det? I övrigt så ser jag ingen fördel med zoom mot fasta objektiv samt autofokus mot manuell fokus.

 

Med en bra systemkamera får du oftast en bra mycket snyggare bild än med en videokamera i samma prisklass. Bra filmkameror i samma prisklass blir svårt att hitta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokus skulle jag gärna behöva av den anledningen du säger, när jag exempelvis ska filma dokumentärt. Om jag då har kameran på ett stativ fäst i axeln (typ som denna: http://www.cinecity.co.nz/333-54825-large/proaim-shoulder-mount-dslr-rig-150-for-dslr-cameras.jpg) blir det bökigt att behöva anpassa fokus hela tiden (Men det kanske finns separata objektiv med autofokus? Har som sagt en del kvar att lära mig.). Just zoomen i sig vill jag även ha delvis för att jag gillar effekten (som det Kubrick-fan jag är). Då talar vi t.ex. snabba, plötsliga inzoomningar. Har använt systemkamera ett tag och har funkat utmärkt, men lite synd är det att jag aldrig kunnat göra en snygg zoom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag köpte precis Sony's nya NEX EA50, den kanske kan vara ett alternativ?

 

Det är i stort sett en DSLR i en videokropp och har allt man kan förvänta sig av det: XLR-ingångar, programerbara snabbknappar, zebra, peaking, expanded focus, bildprofiler etc etc...

Fördelen med Sony's NEX-fattning är ju att det går att använda nästan alla andra objektiv (Canon EF, Nikon, PL, etc etc).

Nackdelen är ju att den använder en DSLR sensor... Men det är du ju van vid redan så det behöver inte vara något problem

 

I mitt eget fall så ser jag den lite som ett steg på vägen innan jag har råd med en FS100 eller FS700. Och allt jag köper till den här kommer jag kunna använda med dem då.

 

Jag köpte min via Creative Video - broadcast & professional solutions i England. Busenkelt att dra av momsen direkt via deras hemsida så det slutade på strax under 26.000 ink frakt & 64gb 45mb/s SD kort. Här i sverige går kameran på 33.495kr utan SD kort. (tror iofs Sony skickar med ett 16gb Memory Stick. Fast för att dra av moms måste du ju ha företag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill man ha AF är det väl just Sonys kameror som står på tapeten, förutom i NEX5(x), A65, A77 och A99, så tror jag dock inte du har några manuella inställningar. Annars så som Dmitri sa, så har så finns det ju lite fetare videokameror i NEX-serien också. Samtliga är (antagligen) bra alternativ om man vill ha en systemkamera - el. liknande, men inte är beredd att riskera det automatiska helt. A77, A99 och NEX-videokamerorna bör dessutom ha mikrofoningång. Om jag inte minns helt fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...