Gå till innehåll

Avatar, platt eller 3D?


D_Odell

Recommended Posts

Eftersom 3D bion var helt slutsåld så gick jag på simpel 2D...och vilken jävla film : )

 

Cameron kan få en simpel story kännas helt ok! Jag tror faktiskt inte man hade kunnat "komplicera" den bara för att få bättre reviews.....då hade folk inte kunna hänga i den vackraste film som någonsin gjorts.

 

 

 

Jag ska gå och se den igen om några dagar, i 3D.

Länk till kommentar
Share on other sites

såg filmen i Örebro igår, ingen 3D biosalong tyvärr!

 

men filmen var jävligt grym, kvalar in på topp 5 filmer som man sett.

 

för dem som är lite intresserad av "the making" så kika in på den här länken. har någon några fler länkar på hur dem gjorde den så länka gärna! Helt otroligt hur de arbetade iaf! KIKA:

 

http://www.filmofilia.com/2009/11/30/10-minute-avatar-behind-the-scenes-featurette/

Länk till kommentar
Share on other sites

Det betyder att det är en dålig film vars enda värde ligger på det visuella planet. Som att titta på en polare som spelar ett dataspel i singleplayer; helt oengagerande.

 

Tråkigt att du tyckte filmen var så jävla B.

 

Personligen tycker jag det roliga med Cameron är just att han får en simpel historia och ganska typisk action att bli något större. Istället för att göra någon Spielberg-avkomma så formar han ett klassiskt action-äventyr. Även om han jobbar med klichéer på flera plan så lyckas han göra det utan att göra det mjäkigt och sliskigt. Storyn har flera influenser från många håll men blir på sitt sätt väldigt originell i sluändan. Visuellt också riktigt bra med tanke på att han tillverkade en helt ny 3D-kamera (fusion) och ett helt nytt motion capture system (emotion capture).

 

Men smaken är som baken. Kul med jämförelsen av en polerad bajskorv iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

kan man se den i 3D i Uppsala ngn stans, eller måste en ta sig in till den kungliga huvudstaden? Vad kostar en "3D biljett"? Man e ju ganska sugen på att se den, verkar som en halvdan film, men med bajscool teknik, och som nörd måste man ju få uppleva det.

 

Nu har du väl säkert redan sett den, men enligt SF.se så går den i 3D i Uppsala...

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den i fredags, och jag ångrar då banne mig inte att jag köpte biljetten.

Miljöerna var så förbaskat grymt gjorda så jag vet inte vad. Kändes inte som man såg på en animerad film, helt underbart! Absolut den bästa filmen jag sett på lääänge :)

 

Det är intressant också att de använt Adobe en del i skapandet också.

http://www.adobe.com/products/creativesuite/production/?promoid=FCACK

Länk till kommentar
Share on other sites

En underhållande film helt klart och visuellt är den toksnygg, även fast jag inte är helt imponerad av 3D'n. Slutstriden var dock rejält tråkig och filmen var oerhört förutsägbar. Inte lika storslagen som väntat heller. I slutändan är det en stabil popcornrulle.

Länk till kommentar
Share on other sites

En underhållande film helt klart och visuellt är den toksnygg, även fast jag inte är helt imponerad av 3D'n. Slutstriden var dock rejält tråkig och filmen var oerhört förutsägbar. Inte lika storslagen som väntat heller. I slutändan är det en stabil popcornrulle.

 

Nu känner jag dig rymdkraft så jag vet att Avatar inte riktigt är din typ av film (eller egentligen nån av Cameron's rullar ;))

Imponerad av att du inte sågade den direkt.

 

För att gilla filmens krävs det nog att man ser över vad som väger mest, det bra eller det dåliga. Cameron's Terminator håller ju samma stuk ungefär. Stereotypiska skurkubbar och en klassisk krigskaka! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den i 3D, dock med arabisk text då jag satt i en av Dubais gigantiska gallerior och såg den. Nu kan jag iofs engelska hyffsat så det var ju egentligen inga problem förutom när de snackade pandoraspråket. De hade dessutom (tyvärr) crankat upp ljudet till typ det dubbla mot vad man är vad vid hemma. vet inte om det är någon "sed" här.. gjorde nästan ont i öronen ibland.

 

Oavsett, bra skit, alla detaljer de jobbat med är otroligt välgjort.

3D är ju sen verkligen så man ska se det. Riktigt mysigt faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min favorit-recension av Avatar so far. :D

 

Avatar stunk to high-hell. If it weren't for Cameron's Abyss, Aliens and T2, this movie would be derided, lampooned and called out for the pile of festering caramelized feculent slime that it is.

 

This movie is rife with terrible acting, horrific dialogue, and its 'message' is delivered through constant abuse of moral hazards. We have moral relativism, betrayal and treason being perpetrated for the greater good.

 

This was a 3D wrapped celluloid that without the stunning (yet stupid looking) visuals would, especially in novel form, be a bloody laughing stock.

 

The aliens stunk horribly. What's with the talking bi-peds with two eyes, a nose and a mouth. Has it ever occurred to these creative people that new life might be a colony of nano-bots, a slime mold with intelligence, life that aspirates with copper based blood, non-DNA self replicating life forms? Why is everything a blue monkey? At least in 1969 when Star Trek was populated with "old-form" Klingons that looked like a bronzed human they were on a near-zero budget, but at least they were totally re-defining sci-fi and giving a window into the future.

 

Crap like Avatar, especially after T2, is shocking. Its showing that Cameron is a master of marketing mass subscribed explosion fests laced with politically motivated parables and drivel and sub-themed with nothing intellectual because there is nothing beyond the visual veneer, it is fundamentally puerile trash that's been hussied up to look like way more than it actually is.

 

Anyone who defends this movie is simply a below average or nearly average mind that can't see past visuals that are no more complex of a stimulus than a piece of string is as a cat toy. They are incapable of rational or critical thought and are very likely a wage slave heavily in debt working towards no particular end, lost in life, and movies like this are a form of escapism where they "want to believe" and become immersed in something because their own lives are basically mundane, insignificant and unimportant.

 

Moral hazards. Identity politics. Thinly veiled political positions. Preaching to the customer/consumer/viewer. Moral relativism. Severe lack of plot, dialogue and finally acting capability.

 

This is a turning point for the world. It is showing how things that stimulate basal sensory centers in the simplistic human mind lead the herd into mindless oblivion.

 

I mean, the Avatar are flawless, they have no strata in their society. The bad guys here are 100% bad, and have no capacity for rational thinking or empathy, except scientists in white coats, they have all the wisdom, empathy and intelligence and are always right. The characters were utterly simplistic, like toys and images made for pre-verbal children. Its like having tele-tubbies in massively expensive exquisite 3D where every frame is lovingly crafted to present to you some of the flattest, most uninspiring characters ever created.

 

This movie is clearly below average, if you liked it you are the reason Hollywood is cranking out garbage these days. This man spent 10 times what District 9 costs and made a movie far worse, (not that that was any benchmark or the cat's meow), and this huge budget could have given 10 directors a shot at making something good.

 

This famous director/famous actor garbage has to stop.

--zeio4 @ imdb.com.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om mina förväntningar var för höga men jag tycker Avatar är en sjukt överskattad film. Många jag pratat med och mycket jag läst så sägs det vara bland bästa filmer som någonsin skapats.

 

Inte för att IMDB säger allt men den ligger redan på plats 25 där då 78.000 människor har röstat. 78.000 människor har inte fel, det är en bra film, men långt ifrån världens bästa.

 

För mig personligen var detta inte alls någon wow-känsla, speciellt inte handlingen. Effekterna var påkostade och det är en vacker film.

 

Jag såg Avatar 3D, helt klart sevärd film, underhållande och vacker.

 

Men ett mästerverk? NEJ! Långt ifrån, det är en bra film, men den förtjänar inte all denna överdrivet positiva kritik och verkligen inte "världens bästa film" hyllning många ger den.

 

Ni som inte sett Avatar, se den! Det är helt klart en prisvärd resa och skön filmupplevelse. Men överdriv inte :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Storymässigt: Ett halvtrist hopkok av Point Break, Matrix och Braveheart (det var mina omedelbara associasioner iaf... man kan förstås också hitta Dancing with Wolves, och Lilla Smurfan (seriealbumet) :)).

 

Visuellt: Oh. My. God. (Jag såg den i 2D dessutom.)

 

Fet 4/5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avatar är en modern ferngully med sin egen hypade sci-fi touch med hissnande special effekter. Inslag från Dansar med vargar märks. Sammanfattningsvise n sagolik resa i en främmande kultur med ett dolt budskap av ironi mot mänsklighetens levnadssätt. Den är speciell, säregen. Inget mästerverk. Ändå minnesvärd. Ingen känslomässig berörande effekt. Ändå väldigt speciell. 4 av 5 Coca-Cola burkar från mig. Det saknades ett känslomässigt djup. Vilket nog grundar sig i att 3d karaktärerna är dom man ska relatera sig med. Vilket känns lite mysko. Men överlag är det den bästa filmen jag sett i år och den vinner säkert några välförkänta oscar. Men det är nog mer en film man kommer minnas på samma sätt som Jurassic Park och Terminator 2.. DET VAR SÅDANA HÄFTIGA EFFEKTER.. En slags banbrytande effekt nostalgi känsla.. Det är vad man minns av den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till er som tycker filmen är överskattad har jag en fråga: Vad spelar det för roll om filmen är överskattad?

Kul att veta vad som gör det till något negativt. Jag bryr mig inte om vad ni tycker men varför? Det är väl bara ett tecken på folks respekt för Cameron's arbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen känslomässig berörande effekt. Ändå väldigt speciell. 4 av 5 Coca-Cola burkar från mig. Det saknades ett känslomässigt djup. Vilket nog grundar sig i att 3d karaktärerna är dom man ska relatera sig med. Vilket känns lite mysko.
Ja, mysko som fan, eller idiotiskt. Runda karaktärer skulle jag nog vilja påstå är en förutsättning för en "bra" film, men vem kan egentligen säga att någon Avatar-karaktär hade nån personlighet och inte bara var hysteriska karikatyrer? Kan någon ärligt talat beskriva Jake Sullys personlighet med andra ord än "livstrött soldat i rullstol"? (Och btw, hur kan en film som "[saknar] ett känslomässigt djup" få ett veritabelt toppbetyg som 4/5?)

 

Men överlag är det den bästa filmen jag sett i år
Se mer film.
Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, mysko som fan, eller idiotiskt. Runda karaktärer skulle jag nog vilja påstå är en förutsättning för en "bra" film, men vem kan egentligen säga att någon Avatar-karaktär hade nån personlighet och inte bara var hysteriska karikatyrer? Kan någon ärligt talat beskriva Jake Sullys personlighet med andra ord än "livstrött soldat i rullstol"? (Och btw, hur kan en film som "[saknar] ett känslomässigt djup" få ett veritabelt toppbetyg som 4/5?)

 

Se mer film.

 

Istället för att såga filmen rakt igenom (och folks "goda" kommentarer) kan du väl ge filmen konstruktiv kritik. Jag har själv gjort misstaget Många gånger genom att bara "såga" men att kalla en film för polerad bajskorv är inte kritik och inte att klaga på folks betyg heller för den delen.

 

Ge den konstruktiv kritik dvs säg vad de kunde ha gjort istället. Att rabbla upp negativa saker om en film är hur lätt som helst men att se goda saker i en film som man inte gillar är nästan en omöjlighet för vissa (och jag misstänker dig). Jag skulle kunna säga miljoner dåliga saker om högt uppskattade filmer t ex Scarface, 2001, Shawshank Redemption men även lika mycket gott.

 

Edit: Vore väldigt kul höra vad du tycker är en bra film för att se om du behöver "se mer film".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...