Gå till innehåll

Avatar, platt eller 3D?


D_Odell

Recommended Posts

Den där Michrussom eller vad han nu hette måste ha haft en dålig dag. Vore kul och se honom göra en remake på filmen och se om den blev så mycket bättre!

Är inte "gör det bättre själv"-mentaliteten lite barnslig? I så fall skulle ju varenda filmkritiker tvingas vara regissör. Jag gillade recensionen, fick mig ett gott skratt, även om han brer på... ordentligt. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Är inte "gör det bättre själv"-mentaliteten lite barnslig? I så fall skulle ju varenda filmkritiker tvingas vara regissör. Jag gillade recensionen, fick mig ett gott skratt, även om han brer på... ordentligt. :D

 

Du har alldeles rätt! Det var ganska barnsligt av mig skrivet.

Dock tycker jag att man måste vara till viss del rättvis när man recenserar en film. Det är inte så att jag är emot folk som tycker annorlunda. Tvärtom! Men människor som sågar filmer rakt av kallar jag inte kritiker. Det är väldigt lätt att bara skriva vad man tycker är dåligt eller bra men skriva en dubbelsidig recension är svårare.

 

Han/hon som skrev artikeln kan gärna få kalla sig kritiker men personligen anser jag att man ska ha analyserat filmen noggrannare innan man sågar en rulle hur som helst. Jämföra goda och dåliga sidor av filmen, säga till sig själv: Hur tänkte de här? Då kan man börja fundera över huruvida filmen har lyckats.

 

Jag skrattade själv en hel del men det är i alla fall min åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag såg 3D versionen får några dagar sedan.

Som tur var så hade jag inga speciella förväntningar då jag oftast brukar hålla mig åt sidan när "stora" filmer ska ha premiär.

Jag förstår inte hur man kan säga att den är bland den bästa filmen som gjorts.

När ni satt där i biosalongen, hur kunde ni inte känna, i princip i varje scen, hur förutsägbar den var?

HUR kan en film vara bra ifall den är SÅ förutsägbar, OCH inte ha en bra handling.

Kom igen, den handlingen har 100-tals filmer innan använt sig och.

Han har spenderat runt 15 år på denna film, men kunde inte komma på en originell handling, hur går det ihop?

Sen tyckte jag faktiskt inte 3Dn hjälpte filmen så mycket, manuset var ju bra det heller.

Man kunde lika gärna gå på Cosmonova och se nån 3D film istället. :P

Nu ska jag sluta kritisera filmen, men visst, effekterna var snygga och miljöerna välgjorda, men inte mer än det. Sorry!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan skrivit så mycket här redan och det börjar bli lite tjatigt men för att fatta mig kort så tycker inte jag en film är dålig bara för att den är förutsägbar. Då är väl nästan alla Action-filmer dåliga?

Jag visste vad som skulle hända, ja, men det förstörde inte för mig för jag vet att detta är typiskt Cameron-stuk.

Han har dessutom inte jobbat 15 år på filmen. Han fick idén för 15 år sen, la den i en låda och väntade på det rätta ögonblicket vilket kom strax efter Sagan om Två Tornen.

Har du läst manuset och var hittade du det? Jag bara frågar...

 

Du behöver inte be om ursäkt för att du inte gillade filmen. Man har olika åsikter helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du sett filmen? Då har du väll "läst" manuset. :P

 

Så kan man ju se det fast jag tycker man kan säga manuset är dåligt om man läst det ; )

Men du kan säga att storyn är dålig t ex.

 

Ja, jag har sett filmen.

 

Tack Nemo för manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man lärde aldrig känna karaktärerna heller innan de dog - som hon (minns inte ens namnet) som fick helikoptern sprängd, det som gick i huvudet var typ bara "Oh.. Nu dog hon som sa Bitch så mycket". Grace karaktären kände jag endast för då jag koppla Sigourney Weaver/Rippley.

 

Däremot tycker jag att 3dn gjorde hela filmen. Otroligt djup och omväxlande att se en film som använt 3d tekniken till att faktiskt höja inlevelsen instället för att skjuta saker mot publiken hela tiden. Tycker att filmen i 2d är helt meningslös att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror en stor del av dom som sett filmen och säger den är så jävla bra lurar sig själv med att 3d/skitbra cgi = bra film.

 

filmen i sig är camerons sämsta men det var jävligt coolt o se på bio, fast mer på ett cosmonova sätt. personligen längtar jag tills man får se en riktigt riktigt bra film som också är lika fin i 3d.

 

har enorma förhoppningar på the hobbit

Länk till kommentar
Share on other sites

Eibon: Jag tyckte om Avatar men jag kan garantera dig att jag inte blev vilseled av att bra CGI skulle vara samma sak som bra film. Dock det finns säkert folk som tänker så.

 

Personligen tycker jag The Abyss är Cameron's sämsta.

 

The Hobbit blir nog en trevlig film. Jag menar det är ju ändå Del Toro och Peter Jackson vi snackar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, fair'nuff :)

 

Cameron har en väldigt hög lägstanivå. True Lies håller jag som den sämsta. Då vet du.

 

Har sett Avatar två gånger nu. Är fortfarande besviken på storyn. Totalt utan överaskningar (något jag uppskattar i film). Den var "bara" en helt otrolig visuell fest, pyntad med lattjo flora och fauna, och coola krigsmanicker.

 

Men den där AMPsuiten var väldigt bekant från både Aliens och Matrix. Trist att inte få se ett nytt koncept vad gäller markstrid... och varför var det såna (och futtiga fotsoldater) på marken där i slutet, när de skulle fetbomba helgedomen? Vilken funktion hade dom där nere (bortsett att bli clobbered av hammarnoshörningar)? Mig veterligt kunde inte Na'vis fotsoldater hota den där jättebombaren, inte därnere på marken. Däremot uppe på sina flygödlor, visade det sig, men däruppe har ju AMPsuits ingen funktion... Hade dessa AMPsuits nånsin nån egentlig poäng i den värld Cameron målat upp för oss (bortsett att i slutet av storyn, och bara i slutet, vara en snudd på övermäktig motståndare för Sully och Neytiri)? Människorna hade flygmaskiner med missiler för att röja hårt. Dom hade skottsäkra gruvmaskiner för att schakta marken...

 

Nix, gillar inte när man skapar en maskin för en häftig slutstrid när maskinen i sig har en så pass vag poäng i övriga filmen (i Aliens hade maskinen en helt logisk bruksfunktion i filmen, långt innan Ripley kröp in i den och kunde slåss jämbördigt med Alien Queen). Och jag gillar inte när maskinen ifråga inte var nåt vidare nytt på biohimlen. Häftig, men inte häftigare än en porsche från 1995.

Länk till kommentar
Share on other sites

Faktiskt dead on the target för mig. Inklusive sämsta Cameron film som jag också anser är True Lies.

 

Jag var extremt skeptisk till Avatar efter den katastrofala trailern men med dom förväntningarna blev jag positivt överraskad. Lång ifrån de "stora" Terminator/Aliens/Abyss/T2 men trots allt en stor upplevelse.

 

Åtminstone i 3D...

 

//Max

 

Ok, fair'nuff :)

 

Cameron har en väldigt hög lägstanivå. True Lies håller jag som den sämsta. Då vet du.

 

Har sett Avatar två gånger nu. Är fortfarande besviken på storyn. Totalt utan överaskningar (något jag uppskattar i film). Den var "bara" en helt otrolig visuell fest, pyntad med lattjo flora och fauna, och coola krigsmanicker.

 

Men den där AMPsuiten var väldigt bekant från både Aliens och Matrix. Trist att inte få se ett nytt koncept vad gäller markstrid... och varför var det såna (och futtiga fotsoldater) på marken där i slutet, när de skulle fetbomba helgedomen? Vilken funktion hade dom där nere (bortsett att bli clobbered av hammarnoshörningar)? Mig veterligt kunde inte Na'vis fotsoldater hota den där jättebombaren, inte därnere på marken. Däremot uppe på sina flygödlor, visade det sig, men däruppe har ju AMPsuits ingen funktion... Hade dessa AMPsuits nånsin nån egentlig poäng i den värld Cameron målat upp för oss (bortsett att i slutet av storyn, och bara i slutet, vara en snudd på övermäktig motståndare för Sully och Neytiri)? Människorna hade flygmaskiner med missiler för att röja hårt. Dom hade skottsäkra gruvmaskiner för att schakta marken...

 

Nix, gillar inte när man skapar en maskin för en häftig slutstrid när maskinen i sig har en så pass vag poäng i övriga filmen (i Aliens hade maskinen en helt logisk bruksfunktion i filmen, långt innan Ripley kröp in i den och kunde slåss jämbördigt med Alien Queen). Och jag gillar inte när maskinen ifråga inte var nåt vidare nytt på biohimlen. Häftig, men inte häftigare än en porsche från 1995.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min favorit-recension av Avatar so far. :D

 

McDonald's sells the most hamburgers but they are crap. Yet with your logic, and the logic of the Avatard or Avatar fan, you celebrate crap because its popular. You don't care that the hamburger is responsible for deforestation using slash and burn farming (rather than sustainable rotation), you don't care the ingredients are unsuitable for human consumption. You like the taste and the price. You are a feral prole seeking self pleasure. You want your BREAD and CIRCUS. Doesn't matter if its good, bad, moral, amoral, toxic or not, you don't give a hoot. You want to pleasure your brain.

 

You are celebrating the success of foisting corporatist crap on the public, charging a premium for it and all through a movie that tries to communicate that corporatism is morally reprehensible.

 

All this demonstrates:

 

1) People are generally stupid. And given how stupid the median intelligence is, and half the people are dumber than that.

 

2) Crap outsells quality. That is why all the plastic crap in Walmart is made in China. People are just too stupid to pay for or care for quality. I can PROVE the toxicity of phthalates, alkylphenols, bisphenol A (BPA), PBDEs, PCBs, PAHs, diglycidyl ether, PFCs and leeching formaldehydes. I can PROVE it. And I can show you that phthalates, alkylphenols, bisphenol A (BPA), PBDEs, PCBs, PAHs, diglycidyl ether, PFCs leech from cheaply made products and poison you. Yet you keep buying the stuff up.

 

3) A misguided notion that volume sales are a sign of success. So when a certain drug company sells things like thalidomide or Viox at record sales levels yet its later shown this trash is toxic and causes heart attacks and birth defects, you would celebrate the commercial success?

 

This movie allows idiots, dolts, dullards, mentally deficient persons, addleheads, pinheads, dimwits, dodos, blockheads, boneheads, dopes, nincompoops, dummies, microcephalics, coelenterates, ninnies, nitwits, numbskulls, twits, momos, morons, imbeciles, cretins, dunces, fools, ignoramuses, retards and the feeble minded to mentally masturbate, to enjoy the BREAD and CIRCUS.

 

This movie has the following traps that have lead people who like this movie (Avatards) down a pathetic path.

 

1) Escapism. Because reality is unbearable for these morons.

2) Justification. If you feel food about this movie you can't be "wrong." It allows you to continue to live at standards of living that are not justified by your intelligence level or value to humanity and justify it all because of how you feel.

3) Allowing one's already weakened mind to be further perverted by utterly simplistic and childish renditions of scenarios that are some of the worst material for parables and demonstrations of societal mores.

4) Lust. Celebrating the sexual predation of an interloper with a primitive noble savage while said savage is going through vulnerable circumstances.

5) Gluttony. You stuff your fat faces with toxic popcorn (oils in popcorn when heated are very toxic), and artificially flavored candies while you enjoy your BREAD and CIRCUS.

6) Extravagance. The pomp and flair of this spectacle and the ridiculous budget that could have been better used to allow tens or more directors a shot at making better films is simply extravagant all channeled through a man with 5 ex wives and a huge helping of hubris.

7) Greed. The greedy nature of James Cameron and his pseudo intellectual movie that portrays greed as evil yet this very vehicle, the movie itself, was fostered out of greed and the love of money.

8) Apathetic listlessness. Those misanthropes who fester in melancholy use this bread and circus to further justify their acediac dispositions and behaviors. None of those who watched the movie actually believe in true meritocracy, libertarianism or self determination. They live in and actively produce a society which is antagonistic towards liberty and self determination through the creation of an authoritarian and autocratic state. Cameron uses the deep seated rage against INGSOC and the oligarchies controlling everything from cradle to grave to keep your morons to buy tickets and love it all the while making a billionaire richer.

9) Despair. This movie allows the festering in sadness and despair to not do something about it, but to gather for bread and cirus to make the promoter rich while ignoring endemic issue on the society they are pretending to rail against.

10) Again, another sedentary activity for the fat idiot moviegoer. The average Avatard ate a daily allowance of food whilst doing nothing for three hours. Then the same corpulent cowboy for freedom and justice uses his sausage fingers to type praise for this piece of trash on various forums.

11) Embracing rage. This movie depicts a an who is coursing with anger, rage and wrath. He lead the noble savages poorly and every executive decision he made was poor resulting in many deaths. It took divine intervention to swing the tides of war. Yet the protagonist is enjoyed as a hero. His rage, anger and wrath was satanic and nearly cost the noble savages everything.

12) Envy. The protagonist was green with envy over the noble savages carefree lifestyle and uncrippled/superior bodies. Not only would he be able to walk, he would be superhuman. This protagonist was no uber mensch. His Envy lead him to betray his own people, potentially dooming millions/billions to loss of life without obtaining the needed fuel to survive all to sate his envy.

13) Pride. This protagonist, despite being a disastrous executive, smiles ear to ear after "his victory." Yet in the scenes depicted it was divine intervention that saved the noble savages, not the protagonist. Yet as he participates in the rounding of the people he betrayed in a very fascistic manner he grins ear to ear with pride. He is not only full of pride but also of great vanity. He was the opposite of humble.

 

Already long ago, from when we sold our vote to no man, the People have abdicated our duties; for the People who once upon a time handed out military command, high civil office, legions - everything, now restrains itself and anxiously hopes for just two things:

 

bread and circuses

 

(Juvenal, Satire 10.77-81) (c. 150AD)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att hela recensionen var lika rolig som början men orkade inte lyssna på hans röst. Det lät som han hade rökt en aning för mycket majja och stoppat in bomullbollar i kinderna.:)

 

Testa att titta igenom hela. Den är inte så lång. Du fixar det.

Låt inte hans udda (förvrängda?) röst och hans satiriska framtoning få dig att tro att han är okunnig och oseriös. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...