Pace Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Information Det här är ledarspalten från nyhetsbrevet DigitalVideo, skriven av Peter Dahlgren. Nyhetsbrevet skickas ut varannan onsdag och är gratis. I varje utskick kan ledarspalten debatteras här på forumet. Ledare Det är 23 år sedan Ingmar Bergman gjorde sin sista film. Fortfarande är han en av Sveriges mest omtalade och respekterade filmskapare. Men är det inte dags att gräva ned honom och gå vidare? Jag instämmer med Rickard Gramfors ledare i nyhetsbrevet Alltomfilm: "Jag är så otroligt trött på Bergman! Hans filmer, pjäser och böcker har ältats i all oändlighet, det har skrivits hyllkilometer litteratur och artiklar, Filminstitutet har startat Bergmanstiftelsen och sparkar i höst igång en hemsida om Bergman, samtidigt som SFI inte har ekonomi nog att sköta sitt dagliga arbete för att stödja svensk filmproduktion, filmimport och se till att filmerna visas runt om i landet." Vad tycker du? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Håller absolut med. Tycker det är riktigt dålig stil. Finns nog många andra regisörer som är i hans klass, men som inte blir upptäckta då han får all uppmärksamhet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jag håller inte med. Det har inte hänt så mycket sen Bergman. Lite lustigt att alla klagar hur sopig svensk film är, men det kommer ju inte så många riktigt bra filmer som är svenska. Man blir inte omtalad regisör på en film. Dock tycker jag kandidater är Kaj Pollack för "barnens ö", "Elvis elvis" och "så som i himmelen". Bo Widerberg för blandannat "mannen på taket", "Ormens väg på hälleberget","Mannen från Mallorca", "Lust och fägring stor" och många fler. Ragnar Frisk var ju otroligt produktiv, stod nästan ensam för all svensk filmproduktion under många år (39-72), bla "Melodin från Gamla Stan" och Åsa-Nisses hela prpoduktion. Om det är högkvalitativ film är tveksamt med väldigt folklikt, med "47:an Löken blåser på" som avslutande verk. Kjell Sundvall för "Jägarna", "Tomten är far till alla barnen", flera beck-filmer, teveserien "snoken". Säkert har jag glömt någon. Men står sig dessa mot Bergman? Ärligt? Edit: I Internet Movie database har de flesta Bergmans filmer fått typ 7,5 stjärnor i medeltal. Det är rätt jyst rating. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jag håller med Gorse. Bergman är banne mig det bästa som hänt svensk film. Så frågan är då varför han blir så smutskastad just i Sverige? Av någon anledning skylls gärna alla problem med svensk film på just Bergman. Som om det fanns en enda svensk filmare idag som är särskilt inspirerad av Bergman... Vilken svensk filmare skulle idag ha modet att göra en film om en svensk korsriddare som återvänder till Sverige mitt under digerdödens härjningar? Tja, Richard Hobert gjorde förvisso Tre solar, men den sög å andra sidan något fruktansvärt. Idag handlar det istället nästan enbart om att göra film om unga människor, gärna i storstäder, som driver omkring och gör just inget särskilt. Det är också därför svensk film överlag går in genom ena örat och ut genom det andra. Bergman visste alltid vad han ville säga, och det är också därför jag minns hans filmer långt efter att jag sett dem. Inget ont om Rickard Gramfors, han brukar veta vad han snackar om och jag respekterar hans åsikt, men samtidigt får jag känslan av att många som snackar skit om Bergman inte har sett mycket av hans filmer. Det finns andra svenska regissörer som jag beundrar, inget snack om den saken, men ingen står ut så som Bergman gör. De som dissar Bergman får gärna säga vilka som överglänser honom, och på vilka grunder. Ärligt talat, det skulle vara mycket intressant, även om jag kanske inte håller med. Så vilka är dessa framstående svenska filmare? Teresa Fabik, Daniel Lind-Lagerlöf, Daniel Espinoza, Björn Runge? Och ärligt talat, på vilket sätt hindrar Bergmans existens andra svenska filmare från att bli upptäckta? Snälla... /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Herregud låter som jag har stuckit en kniv i ryggen på han. Håller med om att bergman är stor men precis som Pace skrev så tycker jag att man borde gå vidare istället för att haka upp sig på bergman. Tycker han har tillräckligt mycket uppmärksamhet. [citat=jbergman]Så frågan är då varför han blir så smutskastad just i Sverige? Av någon anledning skylls gärna alla problem med svensk film på just Bergman. Som om det fanns en enda svensk filmare idag som är särskilt inspirerad av Bergman...[/citat] Har aldrig sett eller hört att han blivit smutskastad faktiskt. [citat=jbergman]Och ärligt talat, på vilket sätt hindrar Bergmans existens andra svenska filmare från att bli upptäckta? Snälla... [/citat] Var det de jag sa kanske? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 [citat=woxaz]...stuckit en kniv i ryggen på han.[/citat]Nejdå, det tror jag inte. [citat=woxaz]...borde gå vidare istället för att haka upp sig på bergman. [/citat] Vad är det som hindrar nya regisörer? Jag har redan tidigare tyckt att när det kommer bra manus så är jag övertygad om att de manusena får nog chansen. Problemet är att det finns rätt gott om manusförfattare men ganska få som verkligen är bra. Skulle tro att det gäller regisörer med. Vi går vidare, med eller utan Bergman. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att tycka att ledaren är lite naiv och dum, om man tror att Bergmanska filmer är stoppklotsar för svensk film. Hur kan det vara det? Varsegoda att göra bra film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jag har aldrig sagt att det är något som hindrar nya regisörer. Det jag menar är att det nya kan hamna lite i skuggan av bergmans kändisskap. Nu är ju inte direkt det här någon fakta. Men det är ju vad Jag tror. Det kan vara helt fel också men det är vad jag tror. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheBrotherOfLight Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 [citat=jbergman]Vilken svensk filmare skulle idag ha modet att göra en film om en svensk korsriddare som återvänder till Sverige mitt under digerdödens härjningar? Tja, Richard Hobert gjorde förvisso Tre solar, men den sög å andra sidan något fruktansvärt. Idag handlar det istället nästan enbart om att göra film om unga människor, gärna i storstäder, som driver omkring och gör just inget särskilt.[/citat] Det där har med tiden vi lever i att göra. Hade Bergman gjort en film om "överkåta fjortisar", som Gorse en gång beskrev karaktärerna i Hip Hipp Hora som, så hade Bergman också gjort en flopp. Det gäller att passa in, eller att göra något jävligt bra. Inte ens Bergmans klassiker skulle man låta bli att skratta åt om de släpptes för första gången idag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Poängen var väl att ekonomiska medel används till att hylla Bergman istället för att föra fram nya filmare. Isåfall är det inte Bergman eller hans filmer som stoppar utan snarare hypen kring Bergman. Tror inte att man ifrågasätter Bergman som regissör... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Så man ska inte hylla Ingmar Bergman för att det inte kommit mycket att hänga i granen efter hans tid? Det löjligaste jag hört. Om man är trött på Bergman behöver man inte titta. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Nej, tror också att det inte var så att man ifrågasatte Bergmans storhet... Men jag tycker också att Hypen är för stor... Och jo det finns bra manus där ute, Problemet enligt mig är att man inte får göra viss slags film i Sverige (inte för SFI's pengar i alla fall) I Sverige ska man göra ungdoms film med Flickor i huvudrollerna. (hellst ska de vara lesbiska) Eller så får man göra film om den mäktiga Svenska Poliskåren (läs Beck) Nu säger jag inte att det är dåliga filmer... Men fan det blir enromt tradigt, och det känns inte som att man inriktar sig på alla målgrupper. Jag tror att all slags film är bra för ett land, ävan dåliga B skräckisar m.m. Jag tror att det måste finnas en bred. Och kom inte nu och säg att det bara är idioter och galningar som gör Hack and slash filmer, Kolla på Peter Jackson! MEN VAD VET JAG? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jag tvivlar på att det finns många bra manus i Sverige som inte hittar fram till duken. Jag tror att många filmer som produceras i Hollywood lika gärna skulle kunna göras i Sverige om man höll ner på budgeten. Skulle inte filmer som Kramer VS. Kramer, The station agent (för att bara nämna de första två jag kommer på) kunna göras i Sverige? Det är väl lite svårare med action eller sci-fi eller annan genre film. Av anledningen att dem inte är tillräckligt kommersiella, kostar för mycket eller för att producenter är trånsynta och fega (ni får välja ett eller fler alternativ ni tycker stämmer). Men en bra drama går väl att göra. Jag slipper gärna Beck och Wallander filmer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Burton Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Postade fel och tog bort. Hur tar man bort hela inlägget? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikD Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Det känns lite som att det är bara Bergman som verkligen tänker film. Visst, det finns dom som kan berätta en historia och få det att se snyggt ut på duken och göra underhållning, men kan dom göra högkvalitativ film? Ta Persona t.ex. när halva ansiktet på de båda huvudpersonerna ligger i skugga igenom slutscenerna med de två karaktärerna och det finns en tanke bakom det. Det är filmupplevelse! Att göra "tjejer ska va duktiga och inte dricka sprit för då hamnar dom på rygg"-film, vad är det? Men visst har andra en Bergman gjort bra film i Sverige. Jag tycker t.ex. att Sånger från andra våningen är bra gjord, igenomtänkt och inget hafs. Jag har två tavlor med motiv ifrån Bergman-filmer hemma så jag är väl lite partisk... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Klart att det inte finns så många som Bergman, Inte i Sverige och inte heller i världen idag! Enligt mig är den gamla filmkulturen död… När folk verkligen Målade med ljuset, använde sig av bilden till att påverka människor, Kan kanske bero på att ingen lär ut det tänkandet. Och det är nog svårt att lära ut sånt tänkande. Kanske är det så att bra konst kommer ur stort lidande? Och folk lider kanske inte tillräckligt i dag? Äsch äsch, va fan. Kanske är det så att bredden och det intellektuella saknas för att framför något sådant? Eller så är det helt enkelt så att folk inte vågar satsa på något annat än Hipp Hipp Horor, Fucking Åmåls eller Efter ”jävla” Frosten filmer. Filmer som den Svensk filmscenen vet kommer dra in Pengar... Men en sak är konstig, vad är skillnaden på Det svenska filmklimatet och Det danska? Varför klarar sig mer obskyra historier in i det Danska filmlandet? Det enda som kan komma i närheten av sån rolig och modern film som I China käkar dom hundar, Pusher mm i Sverige är väl kanske Smala Sussie(Inte i klass med Bergman dessa filmer men dock underhållande enligt min smak). Varför slår det i Danmark? Varför skulle inte en svensk film med sådant innehåll kunna göras? Eller görs de och blir skit och kastade? Eller är det så att de som har tallang nog för att göra sån film bra i Sverige kommer underfund med att i Sverige ska man göra Hipp Hipp Horor för att ha en chans, och därför gör dom det? Nej nu ska jag hålla käfften och skriva "Cunt Vingåker!" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Precis, i dagens Sverige har man glömt bort det visuella och istället försöker filmare (?) och producenter påverka människor med politiskt tråkiga korrekta åsikter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikD Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 [citat=Stupider...lika a fox]Precis, i dagens Sverige har man glömt bort det visuella och istället försöker filmare (?) och producenter påverka människor med politiskt tråkiga korrekta åsikter.[/citat] Ja, eller åsikter som uppfattas korrekta. Att det går illa för fulla tjejer och att det främst är de själva som bär skuld till det och att killarna bara är osäkra känns inte ens pk. Det känns bara som en kraftig förenkling av verkligheten. Något man vill tro. Feel good-film om hemskheter. Jag kan ge mig fan på att det finns fler fall där en tjej blir utnyttjad av ett gäng killar där tjejen inte ens är halvfull och där killarna är självsäkra och vet exakt vad de sysslar med. Men då kan det väl inte vara _våra_ barn och då kan man inte ha med det på film. För att återknyta till ämnet. Bergman var inte sån, han var inte så ruskigt pk egentligen. Vissa av hans filmer var kontroversiella när de kom i ett kristet Sverige. Hur många nya svenska filmer skulle det kunna dyka upp en stor snopp i inledningen på? Svensk film kanske skulle behöva ett pervo som Larry Clark som bara riktigt går in och rör om och får folk att vidga perspektiven lite. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bernardo Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 KAnske fråga är egentligen om det finns andra regissörer i Sverige som har skappat en egen värld? Wiederberg (som själv blev senare en kul regissör) sa att Bergman var vår lilla Dalicardia häst. .... för att mena att det var tråkigt att Bergman skulle inte antas som en bild av SVerige. Så kanske därefter är han så uppskattad utomlands. VArför får en geografisk gräns vara en criterium för att bestäma om det har varit tillräckligt att en regissör eller inte? Visst använder han själv av svenska element, uppsal i Fanny och A eller Lund kyrka i Smulltronstället.... men han görde också en riktig BERGMANFILM en tysklan Livet ur marionetternas... Så jag tycker att fråga är inte om en regissör är för länge en lands bästa. Film är en egen planet med sina egna länder. På det sättet Bergman och Woody allen tillhör samma land: bara att Allen gör comedier, men i filmform har den bästa Allen en fullständig Bergman tillhörighet. Andra länder är mainstream film och i den land finns flesta av nutidens svenska regissörer. Så ...... JAg förslår att tänka att geofrafie i film är en helt annat sack en i Europas vägkarta. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 [citat=Pace]Filminstitutet har startat Bergmanstiftelsen och sparkar i höst igång en hemsida om Bergman, samtidigt som SFI inte har ekonomi nog att sköta sitt dagliga arbete för att stödja svensk filmproduktion, filmimport och se till att filmerna visas runt om i landet." Vad tycker du?[/citat] Den svenska filminstitutet är för konservativt för att satsa på nytt blod. Istället har de bestämt sig för att i all evighet hylla Ingmar Bergman som en Gud, och skita i resten. Som en blodsugerska som lever av en avliden miljardär. Men underskatta inte Bergman; även om han personligen inte tilltalar mig så är han tydligen en stor filmskapare. Det är SFI vi ska vara förbannade på! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted June 25, 2005 Share Posted June 25, 2005 Ibland får jag en känsla av att Sverige jämte Kina är ett av de få länder i vilket det är möjligt att genomföra en kulturrevolution. "Vi måste göra oss av med det gamla, innan vi kan skapa något nytt!" tycks vara parollen. Som ni säkert redan har förstått så är jag positivt inställd till Bergmansstiftelsens arbete med att visa upp en av de största filmskaparna någonsin för välden. För det är faktiskt så, att världen (dvs världen utanför det här forumet) gillar Ingmar Bergman! Varför kan inte vi svenskar ta hand om den här kulturella skatten på ett vettigt sätt? Varför har Fellini i flera år haft en hemsida (http://www.fellini.it) som är en veritabel skattkista för älskare av italiensk film? I Italien finns uppenbarligen en stolthet över gamla mästare som bevisligen inte hindrat nya talangfulla italienska filmskapare från att utvecklas. Varför kan inte vi i Sverige lära oss något av detta? Det är självklart att det kostar pengar att sprida information om en så lång och komplex konstnärskarriär. Varför reflekterar ingen över hur tätt sammanknippat begreppet svensk film är med namnet Ingmar Bergman utomlands? Desto fler som känner till Ingmar Bergman, desto fler känner till svensk film vilket bara kan leda till en positiv spiral i längden. Så snälla, söta, rara ni som gnäller på arbetet med att belysa Ingmar Bergman, gör något nytt och spännande själva, istället för att haka upp er på en massa saker runtomkring. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 [citat=e93mw] Det är självklart att det kostar pengar att sprida information om en så lång och komplex konstnärskarriär. Varför reflekterar ingen över hur tätt sammanknippat begreppet svensk film är med namnet Ingmar Bergman utomlands? Desto fler som känner till Ingmar Bergman, desto fler känner till svensk film vilket bara kan leda till en positiv spiral i längden. Så snälla, söta, rara ni som gnäller på arbetet med att belysa Ingmar Bergman, gör något nytt och spännande själva, istället för att haka upp er på en massa saker runtomkring.[/citat] Skulle inte kunna påstå att det är direkt jättebra att Sverige förknippas med enbart Ingmar Bergman, det blir ju lite att vi skjuter in oss i ett hörn och till slut bara gör Bergianska filmer för att det är det Sverige är, och således säljer på. Men visst, så länge hans filmer säljer och ger andra en chans att komma fram så kör på, lite chanser får man ju ta trots allt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McWolfe Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Man kan definitivt älta Bergmans vara eller icke vara i oändlighet. Visst finns det en risk med att måla in oss i ett hörn som L.Laser så vist skrev (allt Lasse säger är vist, så det så), men samtidigt så får det med sig en viss respekt för svensk film också. Däremot är jag lite fundersam kring en sak. När det gäller internationellt kända svenska regissörer så är ju Bergman överst på listan, men som god tvåa vill jag placera in den gode Lasse Hallström (Chocolat, Gilbert Grape, Ciderhusreglerna). Här har vi någon som skiljer sig ganska mycket från den Bergmanianska skolan och som lyckats göra filmer som är hyfsat stora på ett internationellt plan. Däremot så är det ingen som nämnt honom alls i den här tråden som representant för svensk film. Visst, han spelar inte in filmen i sverige eller använder svenska skådisar rak genom, men han är ändå en produkt av den svenska filmtraditionen. Så, är Hallström "ute" inom svenska filmetablisemanget? Har han sålt sig för lätt? Elller har han helt enkelt hittat en väg att göra de filmer han vill? Bör vi skämmas för honom eller vara stolta över honom (grovt uttryckt)? För egen del håller jag väldigt gärna fram Hallström som representant för svensk film och vad man kan få ut av vår tradition. Han kanske inte är den mest kontroversiella av filmskapare, men han använder ändå mediet för att framföra en berättelse på ett väldigt effektivt sätt. Så, nu har jag svamlat klart tror jag, nu tillbaks till verkligheten en sväng igen (dvs förbereda morgondagens rollspelsäventyr :-) ) McWolfe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Jag har personligen inte sett så mycket av Bergman men av det jag har sett så förstår man att han har betytt mycket för svensk film och därför tycker jag också att han är värd att hyllas. Men som många andra redan har nämnt i den här tråden så måste ju pengarna även gå till nya filmskapare med nya idéer. Jag tycker också att det är sorgligt att de flesta filmer som skapas (och kommer upp på vita duken) i Sverige är just ungdomsfilmer och polisfilmer. Men det kan man väl knappast skylla Bergman för... Sedan förstår jag inte heller hur en Internetsida skulle kunna kosta så mycket pengar, en liten serverdator, någon som uppdaterar sidan några gånger i veckan osv. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 Alltså jag vet inte om jag missuppfattat tråden. Bergman är ju inte aktiv längre varken i teatern eller filmen. Om man läser i den här tråden låter det som att vissa tycker att han roffar åt sig allt filmstöd eller nått. Så är ju inte fallet. Säkerligen fick han några miljoner till Saraband (Som inte var speciellt bra) och det är väl inte så konstigt om man tänker på det internationella intresset runt den produktionen. Bergman säljer ju nästan mer utomlands än här så det vore ju bara dumt att inte låta honom göra film. Kan hålla med till viss del att det går till överdrift med utställningar och dylikt samtidigt måste man respektera vad han gjort och ta vara på den information som finns. Exempelvis så har han ju visat att han har förståelse för den nya tekniken och jag har till och med hört att han kanske är intresserad av att göra kommentarspår till sina filmer. Det vore korkat att inte ta del av vad han har säga innan det är försent. När det gäller filmstödet så är det väldigt många som får chansen att filmdebutera just nu. Ruben Östlund (Gitarrmongot), Maria Blom (Masjävlar), Teresa Fabik (Hip hip hora), Anette Winblad (6 points), Kristina Humle (Krama mig), Daniel Espinosa (Babylonsjukan), Simon Staho (Dag och Natt) Vet att han inte är svensk men han verkar bara vilja göra film i Sverige just nu), Regissörerna bakom fjorton suger. Så att säga att bara de gamla drakarna får chansen stämmer inte riktigt längre. Jag tror också att man på sikt kommer ifrågasätta Sundvall, hobert och Grede lite mer när de söker filmstöd eftersom deras senaste filmer floppat ganska ordentligt. En sak till man ska komma ihåg är att få regissörer lyckas direkt. Bo Widerberg är ett undantag, Jan Troell ett annat. Deras debutfilmer är riktigt bra. Däremot Bergman gjorde rätt många dåliga filmer innan han "slog igenom". Tyvärr så rådde ett helt annat klimat då och man kunde sätta igång filminspelningar mycket lättare dessutom fick man betydligt fler chanser då kändes det som. Nu är risken ganska stor och därför vill man riskminimera så mycket som möjligt vilket gör att det lätt blir en massa deckare och relationsfilmer. Det tycker jag är synd. När det gäller deckare så är jag för sånna om de är riktigt bra gjorda typ "Mannen på taket" och "Mannen från Mallorca" av Bo Widerberg eller "Lagens namn" av Kjell Sundvall. Även vissa beckfilmer med Gösta Ekman var ganska bra plus första Mankell filmatiseringen "Mördare utan ansikte". Tyvärr så massproduceras nu en massa beck och wallander som bara är mosiga, filmerna glider ihop och blir svåra att skilja ifrån varann för att de är så lika och intetsägande. När det gäller relationsfilmer så gjorde Lasse Hallström några riktiga mästerverk på 70-talet som alla borde se. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 [citat=e93mw]Ibland får jag en känsla av att Sverige jämte Kina är ett av de få länder i vilket det är möjligt att genomföra en kulturrevolution. "Vi måste göra oss av med det gamla, innan vi kan skapa något nytt!" tycks vara parollen. Som ni säkert redan har förstått så är jag positivt inställd till Bergmansstiftelsens arbete med att visa upp en av de största filmskaparna någonsin för välden. [/citat] Kulturrevolution? Du vet inte vad du talar om. Tvätta munnen ordentligt med tvål och tala inte så lätt om sådana saker. :) Okej, det var en ironi, va? Jag håller i princip med. Vi har aldrig sedan Bergman haft en så kompetent, kreativ och känslig regissör. Vi har bara fyra, möjligen fem stora läromästare i Svensk film. Att inte försöka ta tillvara på det som verkligen finns att ta tillvara på, liknar sannerligen det där jag inte ens vill upprepa igen. Kasta bort de som verkligen har något att lära ut? Hur kan man överhuvudtaget vara så korkad? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts