Jump to content

McWolfe

Members
  • Posts

    180
  • Joined

  • Days Won

    1

McWolfe last won the day on January 29 2006

McWolfe had the most liked content!

Personlig information

  • City
    Trollhättan
  • Job/title
    Undervisning

Filmskapande

  • Influences
    Tim Burton,
  • Interests
    3d,rollspel,film

McWolfe's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

12

Reputation

  1. Som litet tips/ fråga.. är det någon som har tittat på IKEAs nya skrivbordsskiva med enkelt ljusbord i? (eller åtminstone öppning för enkelt ljusbord) Verkade som en smidig lösning om man inte vill hålla på med foto-granskning (då är det hela andra krav på jämt ljus osv), utan bara vill ha lite hobby-ljusbords-tecknings-utrustning. McWolfe
  2. McWolfe

    Blender 3D

    Det lilla jag tittat på det så har jag fått intrycket att det är väldigt "gesture"-inriktat.. vilket kan vara riktigt klurigt när man är ovan vid det, men när man börjar få upp vanan så är det rerjält snabbt. Gesture-interface innebär, för de som undrar, att man har rörelser med musen som motsvarar ett kommando. T.ex för att rotera nånting i blender så markerar man föremålet och gör en liten pendlande rörelse med musen (har jag för mig att det är), då får man plötsligt kontroll över föremålet och kan rotera det. På liknande sätt fungerar det med förflyttning och skalning. Efter detta har jag inte klurat ut mer, men det är en början åtminstone :-) Lycka till McW
  3. Problemet är väl inte bristen på folk som utexamineras från spelutbildningar, problemet är (vad jag förstått) helt enkelt att de inte är tillräckligt duktiga. Särskilt gäller detta programmeringsfronten.. Dice, t.ex, (och även de som gjorde riddick, vad de nu heter) gör sitt bästa för att ligga i framkant när det gäller spelmotor och realistiska simuleringar osv. För att klara av det krävs ytterst kompetenta programmerare som inte är rädda för avancerad matte och algoritmteori osv. Jag tror att de som de söker efter snarare kommer från längre datateknikutbildningar på de stora universiteten än vad de kommer från en 3-årig utbildning där man försökt ge en bred grund att stå på (lite 3d, lite programmering osv). .. det är åtminstone så jag förstått det McWolfe
  4. [citat=jakethesnake]okey. Vilket program använder man då. För jag antar att man måste rita upp en 3D-bild utav svärdet, så att man kan vrida och vända på det i varje frame.[/citat] Det beror på hur mycket du ska filma det. Lasersvärd räcker med 2d-effekt eftersom det är ganska enkelt. Ett komplext svärd så får du planera noga för hur det ska synas. Är det bara på avstånd osv. så behöver man inte vara lika noggran som om det ska synas väldigt nära. Men, oavsett vilket så är det ganska mycket jobb med det. Ska du göra 3d-varianten (vilket är lite halvkomplicerat) så funkar det med vilket 3d-prog som helst och lite arbete. Ett mellanting är att använda en 2d-bild som man gör en perspektiv-transform på (dvs en transformation som förvränger en infälld bild så att den ser ut att vara en 3d-yta. Finns i de flesta post-program och heter säkerligen helt olika saker beroende på program). Det viktiga oavsett metod är att planera noga för hur det ska se ut och vilka vinklar som ska användas, så att du kan välja rätt sätt beroende på förutsättningarna. McW
  5. [citat=Max_H] Sen (som Rogge nämnde) blir det ju aldrig riktigt bra med DV, men jag snackade å andra sidan med ett produktionsbolag som fick sitta och rotoskopa klockrent ljussatt 35mm film (skannat till okomprimerat)... /Max[/citat] Om jag förstått det rätt så är det här mer vanligt än vad man kanske vill tro. Även i större sammanhang så finns det ingen magisk lösning som fixar allting perfekt, utan många gånger får man rotoscopa för att få det helt perfekt trots bra grundförutsättningar. Det man kan göra är att försöka minska ner mängden rotoscoping så mycket som möjligt. Mvh McW
  6. [citat=jakethesnake]tjena. Jag funderar lite... Det är ju relativt lätt att fixa till star wars svärd med dagens amatörredigeringsutrustning, men jag undrar om man kan fixa svärd och knivar också. En ljussabel har ju inget mönster. Den är ju bara vit i mittet och lite ojämn i kanterna. Ett svärd har ju oftast ett mönster, så svärdsbilden måste liksom följa den blåa pinnen på ett sätt. Jag har sett i proffsfilmer hur de har markerat den blåa pinnen med punkter, så att masken kan följa med i pinnens rörelser. Har t.ex. AE den funktionen?[/citat] Jupp.. kallas tracking, och AE och en bunke andra program har det. Dock så hade jag nog tipsat om att inte lita helt på det, i en svärdsfight rör sig oftast saker ganska fort, och då kan det bli ett mycket bättre resultat om du gör det för hand. Lite mer pill, helt klart, men du får mer konstnärlig kontroll över det hela. Exempelvis med lasersvärd vill du inte att bladet ska vara en "pinne" hela tiden, utan du vill att det blir utrdraget vid snabba rörelser, (åtminstone om du vill att det ska se ut som i filmerna), och det får du mycket bättre kontroll över om du gör det för hand. Mvh McW
  7. [citat=kalle112]har kommit på ett sätt där jag använder particle playground några gånger. Kulorna roterar då på flera olika sätt och dom ösar ner bara =) Men jag ville veta om man kan göra det på ett ännu bättre sätt...[/citat] Vad är ett "bättre" sätt? Snyggare? Enklare? Snabbare? Billigare? Mer flexibelt? McWolfe (som ställer jobbiga frågor :-) )
  8. [citat=kalle112]samma här...men 3dsm är verkligen jobbigt. Det är inte alls som alla andra program. Har lånat en bok som heter "Kom igång med 3d studio max" (release 3). Vet inte om den är bra som start?[/citat] Mitt råd är att ge tutorialsen som följer med 3dsmax en chans till. Har läst ganska många sådana i mina dar, och de som följer med 3dsmax är bland de bästa du kommer att stöta på. Och ja.. 3dsm ÄR jobbigt.. de flesta 3dprogram är det... ta det bara stegvis och arbeta dig genom dina tutorials osv så kommer det att komma sakta men säkert. Ställ inte för höga krav på att du ska göra nästa Pixar-film om ett halvår.. för det kommer du inte att göra. Men du kanske kan göra en kort, enkel animation på egen hand om ett halvår. Ett annat ställe, om du inte har något emot engelska, är att ta en titt på en site som heter 3dbuzz.com. Om du registrerar dig där finns det en bunke gratisfilmer att ladda ner som förklarar allting ganska grundligt. Lycka till!! McWolfe
  9. [citat=R.R Studio] E d front projection du tänker på??...för det är ju just meningen med det att du kan modella ett 3d object som har samma shapes som något i filmen/bilden och sedan få det att kasta/ta emot skuggor från 3d omgivningen...[/citat] I Maya heter det Background shader, tror det heter olika i olika program helt enkelt. Men det låter definitivt som det du beskriver. McWolfe
  10. [citat=Film smurfen]Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller?[/citat] Många 3d-program har ett material som heter något i stil med background shader osv... Man kan modellera ett objekt som är hyfsat likt det verkliga objektet och ge det ett sånt material. Då kommer objektet inte att synas, men det kommer fortfarande att dölja saker som ligger bakom det, kasta och ta emot skuggor osv. MvW
  11. [citat=Creator]Nästan samma problem för mig, men jag har lyckats att rendera projektet. Men sedan när jag lägger in det på Chroma Key-track (eller vad det heter) i Pinnacle Studio 9 så stängs bara Pinnacle Studio av. Vad tror ni kunniga filmskapare därute är problemet?[/citat] Stöder Pinnacle alpha-kanaler? I så fall hade jag provat att gå den vägen istället för att köra chroma key. Verkar som om Pinnacle är lite instabilt på just den punkten, om man ska dömma av ditt problem. McWolfe
  12. [citat=frax]synd att alla är så taskiga! alla har vi vart nybörjare nån gång!!! TÄNK på det! även den bästa kan vara kass.... skärpning peace out...[/citat] Om jag lät taskig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, det var inte min avsikt. Men, jag vill faktiskt hålla kvar min ståndpunkt, att när det gäller grundläggande frågor som ställts väldigt ofta, så underlättar det för alla om den som undrar letar lite själv först. Det säger jag inte för att vara taskig, snarare tvärtom. Att vara nybörjare är inget att skämmas för, men det finns för den sakens skull ingen anledning att tro att folk ska svara på samma fråga om och om igen. Tipset är alltid när man kommer till ett forum för att lära sig någonting: innan man ställer en endaste fråga (så här gör åtminstone jag), använd sökfunktionen flitigt och försök hitta det du letar efter med olika sökord osv. Om man inte hittar något då, då kan det vara läge att ställa en egen fråga. Men om det ska dyka upp samma fråga c.a 1 gång i veckan, blir det snart ett gytter av nybörjarfrågor på forumet. Särskilt med tanke på att många av dessa frågor både finns besvarade på forumet och dessutom tas upp på voodoos filmskola. Som sagt, detta är inte för att vara taskig, utan för att få ett forum som är mer lättöverskådligt och smidigt. Mvh McWolfe
  13. [citat=Om3ga]ja ok...jag har lärt mig klippa nu...(razor tool, clear)..men kan någon förklara hur jag maskar och keyar? :D[/citat] Det är, som du kanske märkt, ganska riskabelt att ställa den typen av frågor på det här stället. Det är inte många här som kommer att förklara den typen av grundläggande frågor (som dessutom är ganska omfattande). Tipset är att läsa in dig på grunderna själv (google, sök på det här forumet (finns redan en hel del)) och hjälpen i det program du använder. Det brukar också gå att knalla ner till det lokala biblioteket och hitta ett par böcker om film-skapande (lite beroende på vart man bor nånstans), eller köp ett par böcker. När du gjort det och har en grundförståelse för det hela, och vill fråga om specifika detaljer, då är det mycket lättare att få konkreta svar också Mvh McWolfe
  14. [citat=Om3ga]Synd att jag har läst dom redan och att det inte står något om klippning i Adobe Premiere... Edit: Ok, jag har börjat förstå hur man klipper nu i premire...men det svarta/blåa/gröna och allt det då? jag har ett klipp där den blå bakgrunden är ljusare på vissa ställen och mörjare på andra :/ hur tar jag bort det?[/citat] Många program har möjligheten att ställa in antingen ett intervall för vilka färger som ska keyas bort, eller så kan man ställa hur "exakt" färgvalet ska vara dvs det behöver inte vara exakt en färg, utan det kan vara nästan samma färg. Det sistnämnda brukar heta (har jag för mig) tolerance eller något liknande. Mvh McW
  15. [citat=Khaain][citat=Munthe][citat=Jawo]Okej, men om man jobbar där (vet inte om man kan det i AE, men i Combustion går det bra) är det ungefär samma sak då?[/citat] Nej det kan jag inte tänka mig. AE och Combustion är inte nodbaserade compositors.[/citat] Hur är det egentligen med Combustion? Är det nodbaserat eller inte? Folk brukar påstå att det är nodbaserat, vilket verkar vettigt med tanke på att dess större "bröder" Inferno, Flame osv. är det. Jag har inte använt det, bara sett interfacet och lagt märke till att det inte finns någon nod-view.[/citat] Combustion har en nod-vy, men det är ingen "äkta" nod-lösning, utan bara en slags fusk-lösning där man mer eller mindre visar lagerna som noder. McWolfe
×
×
  • Create New...