Gå till innehåll

Animerat föremål bakom väkligt föremål


Film smurfen

Recommended Posts

inte svårt men tar sån hiskelit lång tid..:P...beror lite på hur orginale är, men det vanligaste man brukar göra är att maska ut den delen som man vill o få en enskilld layer som sedan kommer framför det digitala objektet..:P...man kan göra d på flera olika sätt...med olika channels, och matte...men som saggt detta beror på hur orginalet är filmat. Sen akn man bara gå ti väga med rotoscope metoden...men då måste man ha tålamod.:D:D:D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen]Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller?[/citat]

 

Många 3d-program har ett material som heter något i stil med background shader osv... Man kan modellera ett objekt som är hyfsat likt det verkliga objektet och ge det ett sånt material. Då kommer objektet inte att synas, men det kommer fortfarande att dölja saker som ligger bakom det, kasta och ta emot skuggor osv.

 

MvW

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Film smurfen]Hejsan, jag tänkte fråga om hur man får ett animerat föremål att åka bakom te x: ett träd som är filmat med videokamera. Jag har sett sånt i filmer och undrar hur dom gör? Är det svårte ller?[/citat]

 

Många 3d-program har ett material som heter något i stil med background shader osv... Man kan modellera ett objekt som är hyfsat likt det verkliga objektet och ge det ett sånt material. Då kommer objektet inte att synas, men det kommer fortfarande att dölja saker som ligger bakom det, kasta och ta emot skuggor osv.

 

MvW[/citat]

 

E d front projection du tänker på??...för det är ju just meningen med det att du kan modella ett 3d object som har samma shapes som något i filmen/bilden och sedan få det att kasta/ta emot skuggor från 3d omgivningen...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]

 

E d front projection du tänker på??...för det är ju just meningen med det att du kan modella ett 3d object som har samma shapes som något i filmen/bilden och sedan få det att kasta/ta emot skuggor från 3d omgivningen...[/citat]

 

I Maya heter det Background shader, tror det heter olika i olika program helt enkelt. Men det låter definitivt som det du beskriver.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...