jakethesnake Postad 23 juni 2006 Postad 23 juni 2006 tjena. Jag funderar lite... Det är ju relativt lätt att fixa till star wars svärd med dagens amatörredigeringsutrustning, men jag undrar om man kan fixa svärd och knivar också. En ljussabel har ju inget mönster. Den är ju bara vit i mittet och lite ojämn i kanterna. Ett svärd har ju oftast ett mönster, så svärdsbilden måste liksom följa den blåa pinnen på ett sätt. Jag har sett i proffsfilmer hur de har markerat den blåa pinnen med punkter, så att masken kan följa med i pinnens rörelser. Har t.ex. AE den funktionen? 0 Citera
McWolfe Postad 24 juni 2006 Postad 24 juni 2006 [citat=jakethesnake]tjena. Jag funderar lite... Det är ju relativt lätt att fixa till star wars svärd med dagens amatörredigeringsutrustning, men jag undrar om man kan fixa svärd och knivar också. En ljussabel har ju inget mönster. Den är ju bara vit i mittet och lite ojämn i kanterna. Ett svärd har ju oftast ett mönster, så svärdsbilden måste liksom följa den blåa pinnen på ett sätt. Jag har sett i proffsfilmer hur de har markerat den blåa pinnen med punkter, så att masken kan följa med i pinnens rörelser. Har t.ex. AE den funktionen?[/citat] Jupp.. kallas tracking, och AE och en bunke andra program har det. Dock så hade jag nog tipsat om att inte lita helt på det, i en svärdsfight rör sig oftast saker ganska fort, och då kan det bli ett mycket bättre resultat om du gör det för hand. Lite mer pill, helt klart, men du får mer konstnärlig kontroll över det hela. Exempelvis med lasersvärd vill du inte att bladet ska vara en "pinne" hela tiden, utan du vill att det blir utrdraget vid snabba rörelser, (åtminstone om du vill att det ska se ut som i filmerna), och det får du mycket bättre kontroll över om du gör det för hand. Mvh McW 0 Citera
jmalmsten Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 fullt möjligt... titta bara på oldboy... men svårt att få verklighetstroget... och som sagt är det många gånger bättre att "hand tracka" för att slippa den hemska smoothnessen som datorer ger... 0 Citera
jakethesnake Postad 27 juni 2006 Författare Postad 27 juni 2006 okey. Vilket program använder man då. För jag antar att man måste rita upp en 3D-bild utav svärdet, så att man kan vrida och vända på det i varje frame. 0 Citera
McWolfe Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 [citat=jakethesnake]okey. Vilket program använder man då. För jag antar att man måste rita upp en 3D-bild utav svärdet, så att man kan vrida och vända på det i varje frame.[/citat] Det beror på hur mycket du ska filma det. Lasersvärd räcker med 2d-effekt eftersom det är ganska enkelt. Ett komplext svärd så får du planera noga för hur det ska synas. Är det bara på avstånd osv. så behöver man inte vara lika noggran som om det ska synas väldigt nära. Men, oavsett vilket så är det ganska mycket jobb med det. Ska du göra 3d-varianten (vilket är lite halvkomplicerat) så funkar det med vilket 3d-prog som helst och lite arbete. Ett mellanting är att använda en 2d-bild som man gör en perspektiv-transform på (dvs en transformation som förvränger en infälld bild så att den ser ut att vara en 3d-yta. Finns i de flesta post-program och heter säkerligen helt olika saker beroende på program). Det viktiga oavsett metod är att planera noga för hur det ska se ut och vilka vinklar som ska användas, så att du kan välja rätt sätt beroende på förutsättningarna. McW 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.