Gå till innehåll

Ledare: Ut med Bergman, in med det nya


Pace

Recommended Posts

[citat=Dawey]

Kasta bort de som verkligen har något att lära ut? Hur kan man överhuvudtaget vara så korkad?[/citat]

 

Under kulturrevolutionen sändes lärare och annan personal till arbetsläger på kinesiska landsbygden för "omskolning". Är du med? ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw][citat=Dawey]

Kasta bort de som verkligen har något att lära ut? Hur kan man överhuvudtaget vara så korkad?[/citat]

 

Under kulturrevolutionen sändes lärare och annan personal till arbetsläger på kinesiska landsbygden för "omskolning". Är du med? ;-)[/citat]

 

Men snälla du, det är ju sådana saker jag hänvisar till.

 

Men jag vill inte prata om sådana saker. Eftersom jag själv bott periodvis i Kina och kan landet innifrån, så kan lugnt säga att, om du inte känner landet innifrån, så kan du omöjligtvis förstå vad kulturrevolutionen egentligen innebar. Därför vill jag inte disutera den. Det är för jobbigt helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey] Eftersom jag själv bott periodvis i Kina och kan landet innifrån, så kan lugnt säga att, om du inte känner landet innifrån, så kan du omöjligtvis förstå vad kulturrevolutionen egentligen innebar.[/citat]

 

Det har du helt rätt i. Det var aldrig min avsikt att påstå att förhållandena i Sverige skulle ha något gemensamt med det som hände i Kina. Det var mer av en drastisk metafor för att få folka att haja till! :-)

 

Jag har aldrig varit i Kina men har ett oerhört stort intresse för landet och dess kultur. Jag förstår att man som svensk omöjligtvis kan skapa sig en bild av Kina som ens är i närheten av "sanningen".

 

Däremot kan jag förstå att mycket av det man får se där, som är direkta följder av kulturrevolutionen, är deprimerande bortom all sans och vett.

 

Tror du inte att många här på forumet skulle vara intresserade av att åtminstone få NÅGON slags uppfattning av förhållandena där? Med andra ord, vill du inte åtminstone berätta nånting som antyder hur det kan vara i Kina?

 

Ursäkta om jag verkar "pushig" men jag är otroligt nyfiken! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite OT, men låt gå . ..

 

Hmm, jag tror det moderna Kina var som allra bäst, för typ, 15-20 år sedan. Då var ekonomin redan mycket stark och sjukvård/skola var i princip gratis. Nu är allt dyrare, arbetslösheten ökar och sjukvård/skola måste man bekosta helst själv. Så Kina är nu mera ett lika kapitalistiskt land som USA, oavsett namnet på partiet. Sjukvården är lika dyr som i västerländska länder, så har du inte besparingar så får du ingen hjälp. Men har du en hyfsad lön så kan du både leva gott och samtidigt spara mycket. Faktumed att "medelSvenssons" i Kina både klär sig bättre och äter bättre än Svenska medelsvenssons. En vanlig kontorsarbetare kan ofta i princip gå ut och äta varje dag och göra många impulsköp. Och kommer du som västerlänning och har pengar, så har du naturligtvis kung eftersom du upplever allt som så billigt. Men är du kines och riktigt fattig eller svårt sjuk, tja då är det väl mer eller mindre kört. Så det finns både bra och dåliga sidor, som i alla länder, varken mer eller mindre. Och Kina är betydligt mer modernt än vad man kan tro, om man lyssnar på svensk massmedia.

 

Men jag tror att Kina kommer att "stabiliseras". Om ytterligare 10-20 så tror jag att Kina kommer att likna väst ännu mera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! Jag tror också att "västifieringen" av Kina kommer att gå relativt snabbt. Även "östifieringen" av väst kommer nog att accelerera framöver.

 

Nähä, nu avslutar jag Kina-tråden innan moderatorn blir förgrymmad.

Länk till kommentar
Share on other sites

I den här diskussionen bör det heller inte glömmas hur SFI får pengar till sitt filmstöd: 10 procent av biljettintäkten går till institutet som vidare använder pengarna till filmstödet. Tyvärr går det inte att bortse från att filmkonsulenterna - som jag trots allt tror älskar film minst lika mycket som vi - alltid i bakhuvudet har pressen på sig att få ut "block busters" som den vanliga massan går och ser, för att i sin tur generera intäkter till institutet som vidare kan satsa på "annan" film (än Beck, Tredje vågen, Jägarna etc).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...