Gå till innehåll

Illegal nedladdning. Stop!


kvällensdebatt

Recommended Posts

Jag laddar ner en hel del film, men jag gar pa bio ca 40 ganger om aret ocksa (iaf senaste 4 aren).

 

Jag sager inte att ladda ner filmer ar ratt, men vafan, inte fan skulle jag betala 8-12$ for att se vissa skitfilmer pa bio, eller ens hyra. Vissa filmer ar sa daliga sa man vill bara se dem for de suger men absolut inte stodja dem.

 

Ingen utav de filmer jag laddat ner ar filmer som jag annars skulle sett pa bio eller hyrt, de gor ingen "forlust" pa mig. "Forlusten" de gor ligger i en undermalig produkt som gor att jag valjer att ladda hem istallet for betala pengar o se pa bio.

 

typ samma här, men går på alla filmer jag vill se på bio först!

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför ska man stödja Svensk film extra mycket om den suger? Och även de bra filmerna generer pengar till det svarta monopolhålet som producerar skräpet. Endast i ett nationaliserat monopol blir skit producerat om och om igen. Så länge folk vill ha ett system utan privata, fria och okorrumperade aktörer förtjänar vi ingen bättre film.

 

Kanske borde du stödja pirateriet av Svensk film istället. En civil olydnad i syfte att suga ut giftet ur den döda kroppen. De är redan betald av det svenska folket iaf. Varför ska vi betala för filmerna en gång till?

 

"Kanske borde du stödja pirateriet av Svensk film istället. En civil olydnad i syfte att suga ut giftet ur den döda kroppen. De är redan betald av det svenska folket iaf. Varför ska vi betala för filmerna en gång till?"

 

Fattar inte ett skit! menar du att vi betalar för att filmerna ska göras?:P

Det finns många bra svenska filmer med.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Kanske borde du stödja pirateriet av Svensk film istället. En civil olydnad i syfte att suga ut giftet ur den döda kroppen. De är redan betald av det svenska folket iaf. Varför ska vi betala för filmerna en gång till?"

 

Fattar inte ett skit! menar du att vi betalar för att filmerna ska göras?:P

Det finns många bra svenska filmer med.

 

Ja, filminstitutet är statligt. Staten ägs av oss, skattebetalarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, filminstitutet är statligt. Staten ägs av oss, skattebetalarna.

 

Hum... viste inte jag.Se på f*n.

Då ska jag säga vad jag skulle ha sakt från början:P.tänk er .

Ett film bolag som jobbar med en film och betalar helt och hållet sin egna budget.

Från att arbetat ihopp varenda kr utan sponsorer och skit. Sen gjort en film som dom vill ha distrubiterade.

Klar man inte vill att alla ska sitta och ladda ner den då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hum... viste inte jag.Se på f*n.

Då ska jag säga vad jag skulle ha sakt från början:P.tänk er .

Ett film bolag som jobbar med en film och betalar helt och hållet sin egna budget.

Från att arbetat ihopp varenda kr utan sponsorer och skit. Sen gjort en film som dom vill ha distrubiterade.

Klar man inte vill att alla ska sitta och ladda ner den då.

 

Of topic...

kvällensdebatt jag är ordblind och så så jag vet hur det är, men ett råd är att iallafall läsa igenom det du skriver två ggr. Tänk på att vi inte kan se in i din hjärna. Det är viktigt när du läser igenom att du tänker förstår andra det jag skriver.

 

Om du säger ett ord som filmbolag t.ex. så skrivs det alltid ihop i svenskan.

En sjuk sköterska är inte samma som en sjuksköterska. Alltså ha som regel att skriva ihop! Det blir lättare för oss andra att förstå dig då tror jag!

On topic.

 

Det är ingen skillnad i princip på nedladdning av film som musik!

Tyvärr är jag övertygad om att alla slutade med illigal nedladdning så skulle ändå småbiograferna i landet gå dåligt.

Jag tror att folk laddar ner i massor men bara en bråkdel av det nedladdade materialet skulle köpas om det inte gick att ladda gratis.

Jag jobbar i bilindustrin och önskar också att vi kunde hitta en synabock för att vår industi går skit!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hum... viste inte jag.Se på f*n.

Då ska jag säga vad jag skulle ha sakt från början:P.tänk er .

Ett film bolag som jobbar med en film och betalar helt och hållet sin egna budget.

Från att arbetat ihopp varenda kr utan sponsorer och skit. Sen gjort en film som dom vill ha distrubiterade.

Klar man inte vill att alla ska sitta och ladda ner den då.

 

1. alla laddar inte ner den, särskilt inte om det finns bra disrubutions alternativ.

2. Pengarna kommer väll någonstans från första början?

3. Kan du ge exmepel på en sådan film (där dom som gjort filmen inte vill att na laddar ner den)

4. Visst ska man kuna tjäna pengar på att göra film, vilket man också gör (så länge publiken ser den) Men trot detta tycker jag att man bör tänka mer filmen att som konst/valfri utrycksform och inte en produkt. Därifrån kan man börja. Hur ska konsten finasieras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hum... viste inte jag.Se på f*n.

Då ska jag säga vad jag skulle ha sakt från början:P.tänk er .

Ett film bolag som jobbar med en film och betalar helt och hållet sin egna budget.

Från att arbetat ihopp varenda kr utan sponsorer och skit. Sen gjort en film som dom vill ha distrubiterade.

Klar man inte vill att alla ska sitta och ladda ner den då.

 

Du verkar inte ha en aning om hur svensk filmfinansiering funkar!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. alla laddar inte ner den, särskilt inte om det finns bra disrubutions alternativ.

2. Pengarna kommer väll någonstans från första början?

3. Kan du ge exmepel på en sådan film (där dom som gjort filmen inte vill att na laddar ner den)

4. Visst ska man kuna tjäna pengar på att göra film, vilket man också gör (så länge publiken ser den) Men trot detta tycker jag att man bör tänka mer filmen att som konst/valfri utrycksform och inte en produkt. Därifrån kan man börja. Hur ska konsten finasieras.

 

okej..

Så alla här är för Illegal nedladdning?

 

men det blir väll bara fler och fler som laddar ner?

tror inte du förstod vad ajg menade.

Säg att du arbetar och sparar ihopp 400 000 kr och gör en film för det. Det ända du får är typ inget! förutom ditt namn ut i branshen.

Jag har gjort film i 5 år. och inte fort ett öre. vilket jag struntar i.Jag lägger ju upp filmerna på nätet för att folk ska se dom gratis.

 

Så du menar att vi ska sprida konst helt gratis.?

Lägga ner timmar och år på ett projket som inte leder till mer än att fok säger "den va bra"

Länk till kommentar
Share on other sites

Of topic...

kvällensdebatt jag är ordblind och så så jag vet hur det är, men ett råd är att iallafall läsa igenom det du skriver två ggr. Tänk på att vi inte kan se in i din hjärna. Det är viktigt när du läser igenom att du tänker förstår andra det jag skriver.

 

Om du säger ett ord som filmbolag t.ex. så skrivs det alltid ihop i svenskan.

En sjuk sköterska är inte samma som en sjuksköterska. Alltså ha som regel att skriva ihop! Det blir lättare för oss andra att förstå dig då tror jag!

On topic.

 

Det är ingen skillnad i princip på nedladdning av film som musik!

Tyvärr är jag övertygad om att alla slutade med illigal nedladdning så skulle ändå småbiograferna i landet gå dåligt.

Jag tror att folk laddar ner i massor men bara en bråkdel av det nedladdade materialet skulle köpas om det inte gick att ladda gratis.

Jag jobbar i bilindustrin och önskar också att vi kunde hitta en synabock för att vår industi går skit!

 

tacl:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Säg att du arbetar och sparar ihopp 400 000 kr och gör en film för det. Det ända du får är typ inget! förutom ditt namn ut i branshen.

 

Kanske, får ditt namn i branschen. Om filmen är sevärd och blir bra distribuerad. Då kanske du kan får ut ditt namn i branschen. Sen så finns det lättare sätt att få ihop 400 000 kr om filmen nu är så pass bra utformad att den är värd att göra än att jobba ihop de själv.

 

 

okej..

Så alla här är för Illegal nedladdning?

 

Allt är inte svart och vitt. Precis vad som har sagts tidigare i den här tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag gör en film - jag står för - vill jag att den når och blir sedd av så många som möjligt och gärna uppskattas av dem också. Inte för att bli rik men jag tror på att är den bra betalar folk för den. Täcks mina levnadskostnader bryr jag mig inte om någon laddar ner den.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej..

Så alla här är för Illegal nedladdning?

 

men det blir väll bara fler och fler som laddar ner?

tror inte du förstod vad ajg menade.

Säg att du arbetar och sparar ihopp 400 000 kr och gör en film för det. Det ända du får är typ inget! förutom ditt namn ut i branshen.

Jag har gjort film i 5 år. och inte fort ett öre. vilket jag struntar i.Jag lägger ju upp filmerna på nätet för att folk ska se dom gratis.

 

Så du menar att vi ska sprida konst helt gratis.?

Lägga ner timmar och år på ett projket som inte leder till mer än att fok säger "den va bra"

 

en del av dom 40k borde ju rimligen vara din lön under produktionstiden. Det det som kostar. Vem som hellst får sprida sinn egen konst gratis om han vill. Vem som hellt får också tjäna hur mycket han viull på sinn konst. Men det är ingen rättighet att tjäna pengar bara för att man gör konst.

 

Jag instämmer med föregående talare att det inte finns en svart/vit lösning på frågan. Det är dags för branchen att tänka om (villket man redan på sina håll gör) Istället för att stämma sina fans kanske man ska gå dom till mötes? Bolagen startar ett krig dom inte kan vinna.

Låt mamutarna ramla omkull och dö ut. Släpp fram dom nya kretiva indieentrepenörerna och producenterna.

 

Det finns inget fildelnig vara eller icke vara, lite som att diskutera om vatten verkligen ska få vara blött. Det är som det är och kommer att fortsätta vara. Frågan är hur branchen ska anpassa sig till rådande situation och inget annat.

 

Ni som är emot fildelnig av © Material, hur föreslår ni utan att kränka lagen, demokratin, moralen och integriteten ska stoppa/marginalisera fildelningen? Ska samhället lägga enorma resurser eller ska vinstdrivande företag tillåtas ta lagen i egna händer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag förstått det så är ett stort problem med distribution av filmer digitalt att det INTE är reglerat i de avtal som finns runt redan existerade filmer. Så alla investerare ska ha igen sina pengar igen nu när det finns en ny form. Och igen när nästa kommer...

 

Motkraften är en världsomspännande arme av gratis-arbetande fildelare som mest gör det för att det går, inte för att tjäna pengar. De slantar som de skulle lagt på videoband eller biobiljetter går istället till DVD-spelare, internetabonemang, datorer, hårddiskar, m.m.

 

Den hårdvaruindustrin och filmindustrin lever i symbios. Den ena kan inte leva utan den andra. Det som avgör hur vi konsumerar är tillgång. Hade man kunnat plocka tft-skärmar i skogen så hade ingen köpt dem. Lösningen är INTE att göra skogspromenader olagliga.

 

Ett problem är att det är mycket riskkapital i film. Ett annat stort hinder är upphovsrätten eftersom den lovar upphovsmannen framtida ersättningar utifrån dagens förutsättningar...

 

Marknaden är i grunden självreglerande, eller ska vara det. Det finns alltid förlorare bakom vinnarna. Jag är inte orolig för filmens framtid. Finns det ingen marknad för den så behövs den inte.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är ingen rättighet att tjäna pengar bara för att man gör konst.

 

Nä, men om den konsumeras är det en rättighet. Som skapare av en vara/tjänst eller liknande får man sätta vilket pris man vill på den, och för att få tillgång till varan/tjänsten måste man betala det priset. Men naturligtvis finns ingen rättighet att tjäna pengar bara för att man producerar, folk måste vilja ha det man producerar också.

 

Men att säga att det är okej att ladda ner är vansinne. Sedan vet vi att det görs, och kommer alltid att göras. Lika som med snatteri och liknande. Konst är en vara som alla andra.

 

Känns som den här diskussionen varit uppe tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, men om den konsumeras är det en rättighet. Som skapare av en vara/tjänst eller liknande får man sätta vilket pris man vill på den, och för att få tillgång till varan/tjänsten måste man betala det priset. Men naturligtvis finns ingen rättighet att tjäna pengar bara för att man producerar, folk måste vilja ha det man producerar också.

 

Men att säga att det är okej att ladda ner är vansinne. Sedan vet vi att det görs, och kommer alltid att göras. Lika som med snatteri och liknande. Konst är en vara som alla andra.

 

Känns som den här diskussionen varit uppe tidigare.

 

Jag respekterar alla sidors åsikter, och har själv inte "valt" sida i kriget.

Men man kan inte föra en seriös debatt så länge begreppet "snatteri" eller "stöld",

används. Upphovsrättbrott. Inte stöd. Att man känner sig besulen är inte samma sak. Lika lite som en stulen brandom är stöld (men kan likväl vara både olagligt och moraligst fel). bolagens och antipriaternas retorik kommer att bli deras fall. Det är jag övertygad om. En vi och dom bild förstärks. Krig. Lika konstruktivt retorik som när socialtjänstemännen på 70-talet beskrev horder av utslagna och trasiga ungdomar för "jävla slödder" Gick sådär...

 

Är dina blandband på vinden stöldgods? Stjäl du musiken om du lyssnar på den streamad? Är det häleri om jag lyssnar på kompisens blandband utan att betala kasettavgift? Stjäl jag en film om jag ser den på youtube, eller måste jag spara den på hårdisken för att det ska vara stöld? Är isåfall min internet cache full med stöldgods?

Retoriken från pirathåll är inte alltid heller särskilt konstruktiv eller seriös, båda sidor måste mötas, annars finns det en stor förlorare. Jag tror dom flesta håller med om vilken sida det blir.

 

Intressant är att några av dom mest tongivande artisterna i antipirat debatten som tex Per Gössle ertappades med att dela ut sinn egen musik på mp3 spelare till vänner. Metallica som gick väldigt hårt ut (och fick ta mycket skit) kommer efter att kontraktet med nuvarande bolag gått ut att ge ut nästa skiva gratis (intäkterna kommer att tas in på andra kretiva sätt) . Madona spred falska mp3 or för några år sedan kommer (gör?) göra det samma. Disney planerar (har redan?) att lägga ut sinna filmer på en enorm databas (reklamfinasierad).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag respekterar alla sidors åsikter, och har själv inte "valt" sida i kriget.

Men man kan inte föra en seriös debatt så länge begreppet "snatteri" eller "stöld",

används. Upphovsrättbrott. Inte stöd. Att man känner sig besulen är inte samma sak. Lika lite som en stulen brandom är stöld (men kan likväl vara både olagligt och moraligst fel).

Det är fortfarande stöld. Det är dumt att gömma sig för verkligheten. Stjäl man får man stå för det. Sedan kan man anse att det är ens rätt att göra det. Syndikalister och kommunister antar jag gillar när varor faller ur händerna på producenterna som gratis manna från himlen.

 

bolagens och antipriaternas retorik kommer att bli deras fall. Det är jag övertygad om. En vi och dom bild förstärks. Krig. Lika konstruktivt retorik som när socialtjänstemännen på 70-talet beskrev horder av utslagna och trasiga ungdomar för "jävla slödder" Gick sådär...

 

Kan hålla med om att branschen har varit osmidig. Mest pga att de vägrat ta fram vettiga alternativ i tid.

 

 

Är dina blandband på vinden stöldgods? Stjäl du musiken om du lyssnar på den streamad? Är det häleri om jag lyssnar på kompisens blandband utan att betala kasettavgift? Stjäl jag en film om jag ser den på youtube, eller måste jag spara den på hårdisken för att det ska vara stöld? Är isåfall min internet cache full med stöldgods?

Är streamad barnporr fortfarande olagligt? Eller måste jag spara den på hårdisken för att det ska vara olagligt? Nu jämför jag naturligtvis inte brottet barnporr med fildelning utan försöker bara få fram en poäng.

 

Naturligtvis bör det vara så att producenten till en produkt är den som bestämmer var gränsen går för vad som är lagligt eller inte.

 

Retoriken från pirathåll är inte alltid heller särskilt konstruktiv eller seriös, båda sidor måste mötas, annars finns det en stor förlorare. Jag tror dom flesta håller med om vilken sida det blir.

 

Intressant är att några av dom mest tongivande artisterna i antipirat debatten som tex Per Gössle ertappades med att dela ut sinn egen musik på mp3 spelare till vänner. Metallica som gick väldigt hårt ut (och fick ta mycket skit) kommer efter att kontraktet med nuvarande bolag gått ut att ge ut nästa skiva gratis (intäkterna kommer att tas in på andra kretiva sätt) . Madona spred falska mp3 or för några år sedan kommer (gör?) göra det samma. Disney planerar (har redan?) att lägga ut sinna filmer på en enorm databas (reklamfinasierad).

Jaha, haha. Per Gessle har alltså delat ut mp3or... Då blir ju det här vansinnet så mycket roligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fortfarande stöld. Det är dumt att gömma sig för verkligheten. Stjäl man får man stå för det. Sedan kan man anse att det är ens rätt att göra det. Syndikalister och kommunister antar jag gillar när varor faller ur händerna på producenterna som gratis manna från himlen.

 

Kan hålla med om att branschen har varit osmidig. Mest pga att de vägrat ta fram vettiga alternativ i tid.

 

 

 

Är streamad barnporr fortfarande olagligt? Eller måste jag spara den på hårdisken för att det ska vara olagligt? Nu jämför jag naturligtvis inte brottet barnporr med fildelning utan försöker bara få fram en poäng.

 

Naturligtvis bör det vara så att producenten till en produkt är den som bestämmer var gränsen går för vad som är lagligt eller inte.

 

Så företagen ska stifta lagar?

 

Jaha, haha. Per Gessle har alltså delat ut mp3or... Då blir ju det här vansinnet så mycket roligare.

 

Men snälla det är INTE stöld, du får gärna tycka att fildelnig är hur fel som hellst om du vill, men det är fortfarnde inte stöld. Det är brott inmaterial/upphovsrätten, l (därmed har jag inte sagt att det automatiskt är rätt) och inget annat. Om en seriös debatt ska kunna föras måste man ta det för vad det är. Läs på lite om lagen! Skilj på fakta och propaganda. I annat fall antar jag att du kan du visa ett exempel på en fildelare som blivit åtalad för stöld (eller något brott i samma lagområde överhuvudtaget) ?

 

Streamad barnporr är så vitt jag vet olagligt . Streamad musik är så vitt jag vet däremot lagligt att lyssna på. Om jag laddar ner samma låt två gånger har jag då gjort två stölder? Om jag spalar upp den för en kompis är det då häleri? Hur många videoklipp har sett på youtube som är upphovsrättskydde? Jävla tjuv! Om jag skickar en youtube länk till någon är det då också häleri? Om jag spelar int ett radioprogram? Har jag stulit det då också? För övrigt: Otroligt korkat att kalla sina fans för tjuvar. Det leder ju säkert till något konstruktivt...

 

Angående länken: Herre jävlar.. Vilken gäng fördettingar.. Tror dom verkligen att fildelningen är den bidragande orasken tilld eras minskade intäckter, fattas bara yngve malmsten och ace of base , fast dom har kanske redan yttrat sig... Pinsamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men snälla det är INTE stöld, du får gärna tycka att fildelnig är hur fel som hellst om du vill, men det är fortfarnde inte stöld. Det är brott inmaterial/upphovsrätten, l (därmed har jag inte sagt att det automatiskt är rätt) och inget annat.

 

Jag säger inte emot dig egentligen, har alldeles för lite koll på lagar och annat för att göra det, bara undrar en sak.

 

På t.ex headweb.com kan du ladda ner film lagligt, man klickar bara på köp, betalar låt oss säga 79 kronor, så kan du sedan ladda ner vald film med perfekt kvalité, en DVD-kopia alltså. Du har nu KÖPT filmen och har den på datorn. Om man då väljer att inte betala de här 79 kronorna och istället laddar ner den på något ställe där det inte finns någon köp-knapp, där det inte kostar några pengar. Vad är det då om inte stöld? Du snor ju skiten över nätet utan att betala för den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...