Gå till innehåll

Piratkopiering?


Steiven

Recommended Posts

[citat=Usarpe89]

 

Tja lagen säger att man inte får ladda ner så ett brott är det, men det vi diskuterar är väl om det är moraliskt OK att ladda ner? Jag menar det är olagligt att mörda pedofil/mördare men i min syn moraliskt korrekt. :/.[/citat]

 

Nu vill ja inte gå in på en disskussion om dödsstraff här också, men kan ju skriva att jag absolut inte håller med dig.......

 

[citat=Usarpe89]

"Och att det är dyrt att gå på bio är ju skitsnack, köp ett rabattkort så får ni se 4 filmer med bästa kvalité på en bioduk för ca 45 kr per film."

 

Jag vet inte hur rik du är men jag har inte råd med att se de filmer jag vill även om det kostar 45kr styck. Köpte ett sådant kort, det gick utan innan jag fick råd att använda det.

.[/citat]

 

Om du inte lyckades samla ihop 45 kronor på 3 månader så måste du vara väääldigt fattig.........

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]

Jag med, men jag anser inte att jag stjäl. Hade jag inte tankat filmen hade jag endå inte köpt den.[/citat]

 

..........................

 

[citat=Jawo]

Jag blir glad och filmbolaget blir glad då dom får en extra kund ifall jag anser deras produkt vara köpvärd.

Exakt samma sak som att provköra en bil.[/citat]

 

Du som inte tycker man kan jämföra nedladdning med bankrån kommer och säger att det är exakt samma sak som att provköra en bil.......

En bil kostar inte ca 50 spänn och du får inte bara ha den i ca 2 timmar. Jämför då hellre med en biluthyrning, att du först går och snor bilen på natten och kör den en hel helg, för att sen avgöra om du ska hyra den nästa helg.

Länk till kommentar
Share on other sites

citat=Jawo]jag anser inte att jag stjäl. Hade jag inte tankat filmen hade jag endå inte köpt den.

Jag blir glad och filmbolaget blir glad då dom får en extra kund ifall jag anser deras produkt vara köpvärd.

Exakt samma sak som att provköra en bil.[/citat]

 

 

Det är det väl inte alls? och betalar du inte har du ingen rätt att se filmen.

Så enkelt är det.

 

Får man pengarna tillbaka om man inte gillade att resa till Grekland?

 

Jag kan inte gämföra med det, men jobb det handlar om att tjäna pengar och då vill man väl inte bli bestulen på dem.

 

Jag såg en bra reklam när en man stod i en videobutik och såg hur alla valde en film och sedan gick. Om det är någon som tycker att DET är rätt säg det i så fall och ha en riktigt bra förklaring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inta att de flesta först laddar hem en film och om den var sevärd går och hyr eller köper den. Vaddå slänger ni sedan filerna eller?

 

Jag tror att man måste vara insatt i både musik och film-branchen för att veta. Jag är inte det men jag ser det hela väldigt klart. Helt enkelt: DET ÄR OLAGLIGT OCH FEL!

 

Det är så, en vara kostar och om man inte vill köpa eller hyra ska man låta bli.

Det är så med allt. Endel snattar kanske en snickers om den är fyra kronor dyrare än vad man hade räknat med men det är också fel.

 

Jag tror inte att många hade varit särskilt glada ifall film fösvann

Länk till kommentar
Share on other sites

"Tycker du verkligen att det är ok att mörda mördare? Är det då ok att mörda den som mördade en mördare?"

 

Jag kan förstå om folk inte håller med mig men om nån störd människa med inget annat i huvvet änn att plåga och döda folk skulle komma åt nåns släkting eller vänn skulle jag verkligen inte klandra den personen för att vilja åstakomma den den skyldiga så mycket obehag som möjligt. Men som sagt är det inte detta vi diskuterar.

 

"Om du inte lyckades samla ihop 45 kronor på 3 månader så måste du vara väääldigt fattig........."

 

Jag kan lova dig att det finns folk som är så fattiga, men själv är jag inte det och självklart kan jag skramla ihop 45 kronor på tre månader. Jag vet inte hur rik du är men personligen har jag verkligen inte råd att lägga alla pengar jag äger på film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Den här diskussionen leder ingen vart.

En fråga bara, har ni någonsin kört för fort eller gått mot röd gubbe?[/citat]

 

 

 

Kör man för fort eller går mot röd gubbe blir det böter.

Laddar man hem film är risken minimal 0% för att vara tydlig.

Och sen är det inte samma sak, det är stöld.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Steiven][citat=Jawo]Den här diskussionen leder ingen vart.

En fråga bara, har ni någonsin kört för fort eller gått mot röd gubbe?[/citat]

 

 

 

Kör man för fort eller går mot röd gubbe blir det böter.

Laddar man hem film är risken minimal 0% för att vara tydlig.

Och sen är det inte samma sak, det är stöld.[/citat]

 

Det var inte straffet eller typen av brott som jag syftade på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Den här diskussionen leder ingen vart.

En fråga bara, har ni någonsin kört för fort eller gått mot röd gubbe?[/citat]

 

Ja, men jag anser mig inte ha rätt att göra det och det är hela poängen. Om ni vill bryta mot lagen så visst, men sluta med ert hycklande rättfärdigande.

 

Vet du varför diskussionen inte leder någonstans? Det finns inget att diskutera, nerladdning är stöld.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]"Tycker du verkligen att det är ok att mörda mördare? Är det då ok att mörda den som mördade en mördare?"

 

Jag kan förstå om folk inte håller med mig men om nån störd människa med inget annat i huvvet änn att plåga och döda folk skulle komma åt nåns släkting eller vänn skulle jag verkligen inte klandra den personen för att vilja åstakomma den den skyldiga så mycket obehag som möjligt. Men som sagt är det inte detta vi diskuterar.

 

"Om du inte lyckades samla ihop 45 kronor på 3 månader så måste du vara väääldigt fattig........."

 

Jag kan lova dig att det finns folk som är så fattiga, men själv är jag inte det och självklart kan jag skramla ihop 45 kronor på tre månader. Jag vet inte hur rik du är men personligen har jag verkligen inte råd att lägga alla pengar jag äger på film.[/citat]

 

Varför ska du ha fler filmer än du har råd med? Förstår du inte att det är stöld? Det är ingen rättighet att äga många filmer utan en prioriteringsfråga eftersom det endast handlar om att bli road. Jag har inte råd med många saker men ska jag då ta dom gratis? Shit, om folk resonerar som du så är det verkligen en dyster framtid vi går till mötes...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag laddar inte ner några filmer men jag lånar från mina kompisar och det är ingen stöld, man bara lånar genom internet sen radera man bort filmen och köper dom på ginza eller andra internet sidor.jag vill görna titta på filmen innan jag köper dom,för om filmen inte är vad dom lovar på reklam eller baksidan av filmen då är det stöld! dom luras för att sälja. jag tycker att ladda ner filmer från internet är bra för då har man chansen att titta på filmer från andra länder som inte har så stor makt som usa på film värden.Jag har tittat på filmer från andra länder och köpt dom, china japan syd america osv ÄR DET STÖLD mina ögon är öppna för filmer runt värden

Länk till kommentar
Share on other sites

varje gång du lånar nåntig från någon ÄR DET STÖLD! och jag menar inte att du går till grane och ta hans bil utan att han vet. jag menar lånar,ner man laddar ner filmer från internet man måste vara medlem på så sett lånar man från dom och dom lånar från dig filmer foto program osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä nu är det faktiskt så att det är stöld, sett ur lagens synpunkt.

 

Se det ur den synvinkel som gör att fler av er är aktiva här. Se det ur en, inte alls/alltför känd filmskapares synvinkel, en som vill bli rik, berömd, snygg, etc etc.

Eller kanske ur den vinkel där ni är kända och detta är erat levebröd.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]Själv piratkopierar jag inte film men står helt bakom alla som gör det, däraför att de som skadas mest av denna trend är de filmskapare som är ut efter pengar och de borde inte ha fått gjort film från början.[/citat]

Man måste nog vara ute efter pengar om man vill kunna leva och fortsätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grabbar&tjejer!

Så småningom har ni växt till er,blivit självförsörjande på ett anständigt arbete och kan föra en vettig diskussion.Man kan tycka mycket om detta ämne då det onekligen berör många.Krasst sett så kan jag inte annat än också själv ansluta mig till tanken att det är olagligt.Litet brott i ungdomen leder lätt till grövre saker...och så är man i klammeri med rättvisan;-).

I det stora tror jag nog att dessa "lån" som vissa av er vill uttrycka det med,innebär uteblivna intäkter.Om du tidigare kanske förvärvade/lånade 2 filmer på laglig väg men nu istället 10 under samma tidsrymd fast gratis,så är det ju en viss förlust/utebliven intäkt för upphovsmannen&Co.Samtidigt kan man ju också se det som att det ger en möjligheten till gratis provsmakning så att det ger mersmak för ett riktigt biobesök/hyrning.Varför gör inte film/musikbranschen slag i saken och skickar ut bara delar av lågupplöst material och sen tar betalt för fullständig nedladdning i DVD/CD-kvalitet.På musiksidan inbillar jag mig att man börjat med det.Belöning och uppoffring för ett visst arbete i den här branschen har inte rimliga proportioner kan man väl tycka utan att inte få medhåll.Träffar du "rätt" kan du slippa harva med taxijobbet resten av livet utan att egentligen ha presterat särskilt mycket-utan bara lyckats få ditt alster mångfaldigat från en kopia till miljoner utan någon stor merkostnad.

Som "lån"tagare av sånt imaginärt materiel som bara består av elektroner som valsar runt i etern och i fibrerna går det gärna att tycka att problemet är harmlöst-ja så länge en minoritet ägnar sig åt det.Men det kan bli ett ännu större problem åt det intellektuella kapitalet framöver med ökad bandbredd och kraftigare datorer om inte kopieringsskyddet förbättras.Incitamenten för att producera/skapa skulle reduceras om inte kredit/betalning skulle ske med nuvarande betalningsmedel som kallas pengar.En värld med enbart ideella människor skulle knappast fungera,än lika lite med krasst giriga.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Varför ska du ha fler filmer än du har råd med? Förstår du inte att det är stöld? Det är ingen rättighet att äga många filmer utan en prioriteringsfråga eftersom det endast handlar om att bli road. Jag har inte råd med många saker men ska jag då ta dom gratis? Shit, om folk resonerar som du så är det verkligen en dyster framtid vi går till mötes..."

 

Jag är fullt medveten om att det är stöld och jag är en brottsling, jag har aldrig påstått någonting annat. men som jag sa i ett tidigare inlägg är jag här för att diskutera ifall det moraliskt korekt eller inte. Ett brott är det för att lagen säger så men vi diskuterar väl om det är rätt eller fel?

 

Jag laddar bara ner sånna filmer som jag ändå aldrig skulle ha köpt så dom förlorar inga pengar av det. Om du behöver en skruvmejsel men inte så mycket att du tänker betala för den för det finns annat du behöver mer, skulle du isf tacka nej om nån som kopierade upp skruvmejslar gratis åt folk gav dig en för att lagen sa att du inte fick det?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första ska jag säga direkt att jag inte står bakom nedladdning av film från nätet. Och ja jag gör det själv, men lika så kör jag också för fort.. Samma sak. Men nu till saken.

 

Jag tror att problemet ligger i att film och musik industrin ligger lite efter. Hur rättfärdigar man att sälja en produkt genom ett gammalt medium så som Bio? Anledningen till varför folk laddar ner från nätet och varför det har blivit så utsträckt beror tror jag på att, den olagliga produkt du får ut är så pass bra att du kan se den i nästan samma kvalitet som på bio. Jag är förövrigt en frekvent biobesökare med typ 3 filmer i månaden, jag hyr, 2 filmer i veckan, både över nätet (SF-anytime) och i videobutik. Lika så köper jag i genomsnitt 4 filmer i månaden. Jag betalar också 200 kronor i månaden för filmkanalen Canal+.

Men när det gäller bio så finns det inget som stör mig mer än dagens biobesökare, de senaste två åren har jag nog inte gått ut ur bio salongen utan att ha varit arg och frustrerad. Av flera anledningar, men den mest återkommande är att någon jävel, eller flera jävlar, har förstört minst 20 minuter av filmen av att antingen 1. Prata högt med sina kompisar 2. prata i mobiltelefon. (om så än i bara en halvminut) 3. folk som sparkar på stolarna (JA jag sa till) 4. folk som kastar saker. Om det är den upplevelsen jag betalar för så tycker jag inte längre att det är värt det!

Men som sagt dagens teknik tillåter andra saker, om Filmindustrin är smart så börjar den att anpassa sig till marknaden och den nya tekniken. Om 10 år tror jag att 70% av Sveriges befolkning kommer ha tillgång till dator ihopkopplad med Internet i en så pass hög hastighet, att du på ett klick skulle kunna ta emot en film i fullgod kvalitet direkt till din dator/tv. På detta sätt kan man över hela världen ha premiär på en ny film samma dag som den släpps, över hela världen… Självklart finns det hål i min teori, och inte alla kommer ha råd eller möjlighet. Men bion kommer nog inte att dö så fort, och en övergångs period kommer antagligen att behövas.

Men ja ja, jag hoppas att ni förstår vad jag menar-.

Anledningen till att så många laddar ned är ju trotts allt att det är enkelt. Och om du då för 50 spänn kunde se den i dvd kvalitet samma dag den släpptes, så skulle nog den största delen av konsumenterna betala för att se filmen..

DOWN WITH CINEMA, LONG LIVE FILM!

Länk till kommentar
Share on other sites

"Jag laddar bara ner sånna filmer som jag ändå aldrig skulle ha köpt så dom förlorar inga pengar av det. Om du behöver en skruvmejsel men inte så mycket att du tänker betala för den för det finns annat du behöver mer, skulle du isf tacka nej om nån som kopierade upp skruvmejslar gratis åt folk gav dig en för att lagen sa att du inte fick det?"

 

 

 

Om du ändå inte skulle ha köpt eller hyrt en film har du ingen rätt att se den gratis.

 

En amerikans filmproducent sa:

 

"Det går inte att konkurrera med nåt som är gratis"

 

 

En fråga: Tror ni verkligen att det blir några filmer gjorda om alla laddar ner om tio år? Kanske men vinsten blir då minimal och budgeten minskar. Och ju mindre budget dessto sämre filmer. Om det är så ni vill ha det.

Jag trodde att de flesta här på denna webbsida va filmintresserade och kanske vill jobba med detta i framtiden. Om det fortsätter så här så... Ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker man ska fixa iordning biograferna så det fortsättningsvis blir en mycket större upplevelse att se film på bio. Det kommer dröja ett bra tag innan man kan få samma upplevelse hemma i soffan. Som många skriver så är det ju den mänskliga faktorn med hjälp av popcorn, prasslande godispåsar och mobiltelefoner som gör att man är förbannad efter ett biobesök. Men bortser man från det så tycker jag aldrig att det går att jämföra en film på en stor bra biosalong ens med ett vräkigt hemmabiosystem. Det där med vakter i salongen med en fet maglight låter som ett bra förslag tycker jag ;) Eller i alla fall att salongerna försöker få mer status genom att verkligen informera folket som kommer till deras biograf att här inne skall det vara tyst! Och att det blir en statusgrej och därmed konkurens mellan salongerna om vilka som har tystast under filmvisningen.

 

Jag var och såg "Kocken" i helgen på en biograf här i Trollhättan, det var "extrapris" under Fallens Dagar och tokmycket folk i hela stan. Det kostade bara 30kr så jag passade på eftersom pengar växer inte på träd hemma hos mig heller :(

Jag har aldrig riktigt stört mig på biografer förut, några är bättre och några är sämre men dom flesta är ändå godkända. Men det här var droppen. Förutom att det var en hög atmosfär av prasslande påsar och folk som snacka i hela salongen så hörde man knappt vad skådespelarna sa, det lät så jävla illa så jag ångrar att jag la ut dom där småpengarna. Ljudet dista och vägde över mot vänster (jag satt ganska precis i mitten). Jag funderade i början på om det var nåt slags "stilgrepp" på filmen, utspelar sig väl ändå på typ 60-70 talet. Men kommer ihåg att reklamen innan lät lika dålig så det kan inte (bara) berott på det.

 

Och visst är det så att filmerna får in större delen av sina inkomster på biobesökarna. Och jag tycker inte man ska behöva bo i en storstad för att kunna gå på en vettig biograf där man verkligen får en upplevelse som man inte kan få hemma. Behåll biograferna men rusta upp dom. Om folk slutar gå på bio skulle det väl vara katastrof för filmbolagen.

 

Och en grej till, det finns ju film som passar bättre på bio än andra. Filmer som "om jag vänder mig om" (som för övrigt inte låter något vidare) är ju lite skit samma känns det som. Sådana filmer hyr man lika gärna. Tycker inte riktigt att det är den stora bilden / färgerna / ljudet som gör att man tycker om en sådan film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så att 50 % av intäkterna kommer från VHS och DVD.

 

Och det är mycket. Vi lever faktiskt i en värld där det går ut på att ha ett jobb för att kunna leva. Och med ett jobb som inte drar in pengar är inget att satsa på. Man har ingen rätt i att se en film gratis som andra betalar för.

Och sen va det en som sa att om tio år så har alla snabb uppkoppling så man får ned en film på ett andetag.

 

Men, vad ska man göra nya filmer för? Pengarna som de inte får in?

Förlorar de pengar på ett projekt så minskas självklart budgeten.

Vet ni hur många människor som jobbar med en film?

Flera hundra oftast. De ska ha sin lön de också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart jobbar massor med folk inom film... Men fortfarande rättfärdigar det att man säljer varan i ett medium först som inte många längre tycker är så roligt?

Men vänta... Fan också vi sätter upp en Rockkonsert bredvid en landningsbana på Arlanda. Ojsan varför kom det inget folk? Men fan folk köper eller laddar ner Musiken... fan den är botlegad direkt från mixerbordet på den konserten... Men varför kom folk inte då? OFF WITH THERE HEADS! Vi som hade en sån bra ljusshow som kostade skjortan..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...