Gå till innehåll

Slutet för hollywood?


andreasp_90

Recommended Posts

tjena, lyssnade på the voice i morse och dom snackade om lite fildelning bla. Dom pratade oxå om hollywood och att i hollywood håller man att förbereda sig på att lägga ner filmindustrin och typ gå över till nåt tv-skit :( . kan det vara så allvarligt asså? Nån som vet.

(hade kanske tänkt och sattsa på hollywood om några år... kanske ;) (men tråkigt iaf))

Länk till kommentar
Share on other sites

tjena, lyssnade på the voice i morse och dom snackade om lite fildelning bla. Dom pratade oxå om hollywood och att i hollywood håller man att förbereda sig på att lägga ner filmindustrin och typ gå över till nåt tv-skit :( . kan det vara så allvarligt asså? Nån som vet.

(hade kanske tänkt och sattsa på hollywood om några år... kanske ;) (men tråkigt iaf))

 

 

Även om man tappat något på fildelning så är ju marknadsföringen online brutal och man plockar nog hem en hel del där. varför skulle man lägga ner en mångmiljard (dollar) industri för?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så är det. Den sista filmen är snart gjord.

Tex när spisen uppfanns så slutade folk gå på restaurang. De kunde ju laga sin egen mat hemma...

Samma sak var det med kollektivtrafiken när bilen kom.

Allt gammalt försvinner, ingenting blir kvar.

Förändring är farligt och det var bättre förr när monopolet härskade i världen...

:x

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Här haglar sarkasmerna minsann :)

Nåväl, liknelsen med spisen var ju inte alls dum. Mitt inlägg är en återupprepning av någon annans i ett annat sammanhang; filmen har fått ge vika för tv-serier. CSI, Sopranos, the Wire, Sex and the City är komplicerade och avancerade produktioner som sänds över lång tid. Tittarskarorna är enorma och reklam- och licensintäkterna därefter. Att kunna göra kvalitetsfilm är alltså en kunskap som sedan återanvänds av tv-industrin. Duktiga skådepelare, skickliga manusförfattare och ett avancerat hantverk borgar för succé. Här skiljer sig tv-serien från filmens one-shot där allt eller inget avgör om budgeten går hem eller ej. Man kan tweeka en serie efter dagsaktuella händelser och tittarnas förväntningar. En film är gjord i ett ögonblick och i det nästa ligger den i ICA Maxis trådbackar och skramlar med löfte om tre för 99:-.

 

Den som lär sig filmhantverk idag behöver sannolikt inte gå sysslolös i morgon mao. Möjligtvis filmar denne inte film längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst!

& när onanin uppfanns stog plötsligt en hel värld av horor & gigolos plötsligt ute i kylan!

Sport är farligt åsså...endorfinkickarna, som är i det närmsta gratis, har konkurerat ut gammal fin heroin & PCP, så nu måste alla gamla pushers sälja bingolotter & kakor för att övrleva denna kalla kalla värld.

Dålig stil, det...

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta argumenten här är ju bara skit. När bilen kom så slogst inte kollektivtrafiken ut (om det fanns innan) pga att skaffa bil vara dyrare, de är ju helt tvärt emot vad ja snackar om. Att ladda ner filmer är inte dyrare än att köpa dom.

Plus att jag pratar inte om att dom skulle lägga ner bolagen, bara gå över till tv-produktioner (serier) istället, vilket skulle va synd. Nån som kanske (tyvärr) håller me?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eh, du letar bara efter folk som håller med dig, eller?

 

Grejen är ju att affärsmodeller ständigt förändras, och det är inget konstigt med det. De produkter som finns kvar är de produkter som folk är villiga att betala för. Det är marknadsekonomi när det är som bäst. Här röjes blott för esplanaden!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är ju att affärsmodeller ständigt förändras, och det är inget konstigt med det. De produkter som finns kvar är de produkter som folk är villiga att betala för. Det är marknadsekonomi när det är som bäst. Här röjes blott för esplanaden!

Jag vet de, det jag menar är om du tror att filmen fortfarande kommer att hänga kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

film kommer alltid att vara bäst på bio. Spelar ingen roll hur mycket popcorn- arom du lägger i din aircondition eller hur grym hemma bio du har. Med den digtala tekniken kommer även små landsortsbiografer och smalare film att kuna visas utan större (eller lika stor) förlust och samtidigt som på dom stopra orterna.

 

Långfilmen är oslagbar, hela vår kultur bygger på dramats eller den episka berättarformen, vi vill ha en början och ett slut. En totalupplevelse. Heil långfilm!

 

p.s Vem fan bryr sig om hollywood, dom gör bättre serier än dom gör film (med några få undantag), så varför inte.

 

P.s2 Jag ska klona Bergman och Tarkowskij så kan ni sitta där med era C-serier ;) och gråta över att det inte kommer några fler Hollyvood rullar.

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta argumenten här är ju bara skit. När bilen kom så slogst inte kollektivtrafiken ut (om det fanns innan) pga att skaffa bil vara dyrare, de är ju helt tvärt emot vad ja snackar om. Att ladda ner filmer är inte dyrare än att köpa dom.

Plus att jag pratar inte om att dom skulle lägga ner bolagen, bara gå över till tv-produktioner (serier) istället, vilket skulle va synd. Nån som kanske (tyvärr) håller me?

 

ironi kallas det, de "argumenten" som representerar de flesta? när dator och skrivaren kom slutade folk skriva med papper och penna. och när tv-spelen kom slutade folk spela vanliga spel. när flyget kom slutade folk åka båt och tåg...

 

seriöst. vad hollywood gör med 100% säkerhet är att kika på hur de ska utvecklas innom olika områden. det finns fortfarande en oerhört stor marknad för hollywood filmer. jag menar bio och dvd filmer gör att bolagen går flera hundra miljoner plus varje år. om man nu ska kalla nerladdning av filmer som ett hot, jobbar branchen så klart med att hitta lösningar på det problemet. någon vettig sådan finns inte än, men lugn det kommer. de vet nog bara inte åt vilket håll utveklingen kommer gå. internet? tv? hd upplöning? hemmabio? bio? framtiden får utvisa.

 

det som är helt klart är att de stora produktionsbolagen har pengar så de klarar sig och blir över.

Länk till kommentar
Share on other sites

ironi kallas det, de "argumenten" som representerar de flesta? när dator och skrivaren kom slutade folk skriva med papper och penna. och när tv-spelen kom slutade folk spela vanliga spel. när flyget kom slutade folk åka båt och tåg...

 

seriöst. vad hollywood gör med 100% säkerhet är att kika på hur de ska utvecklas innom olika områden. det finns fortfarande en oerhört stor marknad för hollywood filmer. jag menar bio och dvd filmer gör att bolagen går flera hundra miljoner plus varje år. om man nu ska kalla nerladdning av filmer som ett hot, jobbar branchen så klart med att hitta lösningar på det problemet. någon vettig sådan finns inte än, men lugn det kommer. de vet nog bara inte åt vilket håll utveklingen kommer gå. internet? tv? hd upplöning? hemmabio? bio? framtiden får utvisa.

 

det som är helt klart är att de stora produktionsbolagen har pengar så de klarar sig och blir över.

 

Jag är helt säker på hur utvecklingen kommer att gå... Det blir HDupplösta hemmabios uppkopplade mot internet via bredbandsdatorer;)

 

Bortabion vill jag dock ha kvar som den är... möjligen att dom hottar upp med digitalprojektorer och 3D-support. Det är bara den där känslan av att se en film kollektivt. Den känslan vill jag inte att den försvinner. Att gå ihop ett gäng och se senaste blockbustern på storduk eller klassiska bjuda-flickvännen-på-bio... ;) Jag betalar gärna 50-100 kr för att få se senaste filmen på stor duk fortfarande. Det är det ultimata sättet att se film.

 

Plus att Cinemascope endast kommer till sin fulla rätt med anamorfiska projektorer och dukar som täcker hela synfältet. Att se scope på datorskärm är helt enkelt för litet.;)

 

Nä hollywood kommer inte att sluta göra film... men trenden just nu är mer att göra filmserier... något som dom lånat från tv-seriernas framfart på samma vis som tv-serierna lånat många cineastiska ingridienser från sin större släkting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, allt fler biografer har salar som rymmer max 50 personer och en duk som är mindre än en hemmabio. Jag tror att vi allt mer kommer få mer "film-at-any-time". Jag ser redan scenariot att man kommer hem från jobbet, slår på teven, kollar programtablån och väljer att se nyheterna. Nyheterna är inte klockan sex utan just i det ögonblicket jag slår på teven. När jag sett nyheterna väljer jag en film ur dagens tablå. Den filmen startar inte 21.00 utan när jag sett nyheterna klart. På helgen väljer jag att se alla avsnitt av lost i ett enda svep.

 

Fantasi? Nja, jag vet inte. Jag fick digitalteve via telia internet avgiftsfritt och där finns lite av tekniken redan i dag även om det normala teveutbudet är det normala visningssättet. Men SF-anytime och TV4film och allt vad pay-teve-on-demand finns i menyvalen.

 

Sen kan man givetvis ha "Program/Film-caféer" med storduk och kul ljud där man tar med flick- eller pojkvännen och kamraterna för se en premiär-film. Men vill man se filmen hemma, så klickar man i teven som vanligt.

 

Jag tror att Viasat/Canaldigital via satelit och programblock är de stora förlorarna i mediabruset. Jag har sagt upp mina prenumerationer och de ringer som desperata för att behålla mig som kund. 50% rabatt i ett år för att behålla min prenumeration tolkar som desperation. Flera i min umgängeskrets säger också upp sina prenumerationer för det är för dyrt för fel programblock.

 

Appråpå piratdelning; Jag tror inte folk egentligen är betalningsovilliga. Åtminstona mina ungar tvekar inte ett ögonblick för att betala 20 spänn för veckans dumma skämt via sms eller nån fånig ringsignal. De har inga problem att ta moppen bort till macken för att hyra en film heller. Kostar ju bara 25 spänn och tar max fem minuter. Mina ungar ratar piratdelning för tar för lång tid. När de kommer på att de vill se en film skall det hända NU. Inte om 20 timmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...