Jump to content

Blue Chip

Members
  • Posts

    221
  • Joined

  • Days Won

    1

Blue Chip last won the day on August 8 2007

Blue Chip had the most liked content!

Blue Chip's Achievements

Community Regular

Community Regular (8/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

15

Reputation

  1. För knappt 2 tusen får du ett original, alltså en fullt registrerad kopia av grundprogrammet till Final Cut-serien. Jag vågar påstå att 97% av ditt filmklippande sker i detta och att du inte behöver ett större eller dyrare då programmet är mycket kompetent. http://store.apple.com/se/product/MB278Z/A
  2. Från Hofman teknik: Ljuskurs i Göteborg & Stockholm! Endags ljussättningskurs i Göteborg den 19 januari och i Stockholm den 21 januari. Tillsammans med den anrika Italienska tillverkaren av location och studioljus Ianiro, arrangerar vi en ljussättningskurs i Göteborg den 19 januari och i Stockholm den 21 januari. Det är en endags kurs/workshop då vi på förmiddagen går igenom grundläggande ljussättning och på eftermiddagen fortsätter med avancerad ljussättning för t.ex. flerkamera situationer. Kursen leds av DOP Robin Lambert som har lång erfarenhet av både långfilm och location arbete som kräver snabba och kreativa lösningar. Läs mer om Robin på http://www.fotografics.org/home.html Ianiro Aldo S.r.l. är en av de ursprungliga tillverkarna av belysning och står bakom klassiker som Redhead 800W och Blonde 2000W. Företaget är en direkt avknoppning från det ursprungliga Ianiro som startade 1948. Idag leds Ianiro Aldo S.r.l. av dottern till Aldo Ianiro (en av tre bröder) Fabrizia Ianiro som har förnyat hela produktutbudet till att omfatta allt från studiolampor till LED kameralampor samt vidgad produktutbudet gentemot hemmamarknaden i Italien. Läs mer om Ianiro på http://www.ianiro.com/splash_english.htm. Vi kommer göra det i samarbete Engströms i Göteborg och med Lindqvist Radio & TV i Stockholm. Det preliminära schemat för både Göteborg (19/1-2010) och Stockholm (21/1-2010) ser ut som följer: 10:00 - 11:30 Grundläggande ljussättning: 3 punkt och porträtt ljussättning. 12:30 - 13:30 Ljussättnings teori: Olika former för belysning och hur man använder dem bäst 13:30 - 14:30 Lunch 14:30 - 16:00 Avancerad ljussättning: Softlight och chromakey ljussättning samt location 16:30 - 18:00 Ljussättning för flerkamera i studio och location. Språket kommer att vara Engelska och kursdagen kostar 960,- +moms, inkl. lunch, kaffe med mera. Du är välkommen att anmäla dig på nedanstående formulär. OBS: Kom ihåg att notera var du vill deltaga: Göteborg eller Stockholm Göteborg: 19/1-2010 Gothenburg Film Studios, Polstjärnegatan 10 (karta) Stockholm: 21/1-2010 Dramatiska Institutet, Valhallavägen 189 (karta) Varmt välkommen! http://www.meint.se/me3/open/page.jsp?_function=init&versionid=50282
  3. +1 Sen tål den att tweekas massor och det mesta av det sker med dedikerade knappar på utsidan så man slipper rota i kackiga undermenyer. En anständig ljudkoppling drar ju heller inte ned intrycket direkt. Fick jag önska en uppdatering så skulle det vara att infon kunde lagras direkt i kameran på kort istället för dv-band och lägre pris på objektiven samt fler av dem.
  4. Du skriver, förslagsvis, inget "hejsan" i början utan inleder med Ditt namn Tjänsten du söker Dina meriter i korthet/bullets En sammanställning över dina meriter och din bakgrund/utbildningar/tjänster etc i fallande ordning med senaste först Kontaktinfo Sammanfattning om vad som gör att du vill ha anställningen "Jag har stor erfarenhet av att xx och xx. Utöver det utför jag xx samt xx. På punkten "modernt bildspråk" vill jag förtydliga, eftersom det inte är en faktapunkt, att för mig innebär det klippning med 4 eller 5 rutor av parallella händelser och ett högt tempo med flera scener i rad och att man ska hantera både linjära och icke-linjära bildflöden i olika format. Och det kan jag. Utöver det kan jag också mer klassisk klippning med lägre tempo och större hänsyn till ett långsammare berättartempo." ________________________________ Men visst, frågan är relevant och jag tror de menar att man orkar klippa ihop idoluttagningarna med massor av kameratagningar, spridda intervjuer, instick med dängiga låtar i en rör(l)ig men logisk berättelse. Kanske.
  5. Håller med. Du har oftast stor svårigheter att tweaka inställningar, följa fokus, stabilisera, vrida och vända i en (dock mycket bra och annars kompetent) amatörkamera. Dessutom är en lite större kamera mer respektingivande och gör att omgivning och de deltagande vanligen tar ditt filmande på mångdubbelt mer allvar. Halar du fram en stor kamera frågar folk ofta om de får gå förbi, eller så stannar de och yttrar inte ett ljud för att inte fastna på filmen.
  6. Eh?! Hur ska den se ut, alltså vad är det för dolly du tänkt dig i slutändan? De flesta hempulade dollys brukar vara av åkvagnsmodell med inlinehjul och rulla på vanliga pvc rör. Det låter som något annat du tänkt dig? Ritning eller länk kanske du kan lägga upp? I övrigt är det jämra svårt att svetsa i aluminium, men det visste du säkert?
  7. Det hela ligger i tre nivåer: Dra ihop en story - behöver inte vara särskilt linjärt men med en nerv eller själ som berör. Kan t ex handla om alla gånger någon känner sig mindervärdig över sina utkast till filmmanus :) Putsa story så att den kan filmas. En snubbe som ligger i sängen och drömmer om sin döda mamma blir bara bara en snubbe i en säng i en film. Skriv så du kan filma det. Serietidningar är enorma på just det här. Film är nutid. Läsandet kan vandra fram och åter. Nutid, nutid nutid. Vad ser kameran? Det kameran ser är det som publiken kan se. Tänk på en kamel. Låt något intressant hända i början som gör att tittaren fastnar. Det är första puckeln på den kamelformade berättelsen. Titta på James Bond - första fyra minuterna är en hel film komprimerad till minutformat för att fånga intresset. Därefter orkar vi glo igenom hela vinjetten med rollista och upptakten till det som ska bli - Finalen! Det är den andra, och större puckeln, i berättelsen. I finalen möts alla motsättningarna som du berättat om i början och trappat upp genom filmen till Den Slutliga Uppgörelsen. Är det ett drama så vinner hjälten. Är det en tragedi så vinner skurken. Är det ett epos så saknas en final. Rent sakligt förhåller det sig nog som så att du spänner bågen aningen för hårt. Titta, eller ännu hellre läs, Astrid Lindgren t ex. Banala, men välskrivna, historier som vädjar till vår medkänsla. Det skulle vara den enklaste sak i världen att lägga in delar av Emils historier i en deckarhandling för att skapa medkänsla och samtidigt lätta på spänningen á la Tarantino. Just Tarantinos filmer är annars ett utmärkt exempel på hur man filmar en teaterscen. Ingenting rör sig (utom i undantagsfall och för att föra filmen framåt) utan skådisarna vandrar fram och åter på "scenen" framför kameran. Jag tror, kort och gott, att du ska öva med enkla filmer och enkla manus först, så du lär dig grundtrixen. Ekorren satt i granen / Skulle skala kottar /Fick han syn på barnen /Då fick han så bråttom - typ.
  8. Yooonis! Välkommen tillbaka! Härligt att ha dig bland oss igen.
  9. Blue Chip

    Tips?

    Pehrbau vet mer än jag så lyssna, huvudsakligen, på honom. Däremot kan du fundera på, innan projektet blir för stort med enorma lampor, mikrofoner och gubbar som snubblar på sladdar, om du inte bara kan göra en en-kameratagning och lägga på gullig musik istället!? Har du ett filmredigeringsprogram (såklart du har) så kan du lägga in de bådas "ja" i efterhand genom att spela in ljudet med kameran (som kan filma golvet - du vill bara ha "ja". Tänk dock på akustiken - i en kyrksal ekar det något alldeles enorm vaför du kanske kan be dem om att spela in "ja-et" igen i kyrkan någon dag senare (be dem för faen inte samma kväll då de är upptagna med annat!)).
  10. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=24144
  11. Kamera för pengar är inte värt det de kostar med Sanyos modeller generellt. Finns mycket mer pang för pengar som Canon HV30 t ex. Den sistnämnda är en bra mycket bättre kamera helt enkelt. Sanyons fördel är att den slinker ned i fickan medan alla andra, utom någon Sony och no-brand kamera, behöver hållas som ett paket mjölk på längden. Tänk: får jag med mig den när jag vill (och kan ta bilder när jag vill)? Eller. Får jag betalt (i form av bilder och kvalitet) för att jag släpar med mig kameran? Sanyon levererar tillräckligt med kvalitet för webben. Intet tu tal om saken. HV30 levererar utöver det, men måste alltså kånkas runt.
  12. Hmm... Vi v e t inte om budgeten var förhandlad med förutsättning att de båda filmarna skulle ha utbetald lön och inte arvode. I det förstnämnda fallet så är arvodet lön. Resten återfinns i mitt förra utlägg. Det du skriver om ålder och arbetsgivaravgifter litar jag helt och full ut på. Intet tu tal om saken beta75. Ja 16kolon9, vi egenföretagare skattar hysteriskt. Orättvist kan tyckas. M e n de båda filmarna ä r inte egenföretagare utan löntagare varför de uppbär skatt enligt 30%-modellen jag beskrev tidigare. I övrigt har du rätt om arvodet i så hög grad att jag bugar mig.
  13. Helt rätt. Som vanligt 16:9. Men. Tjejjerna, eller grabbarna, har blivit utlovad ett arvode om 30 000. Arbetsgivaravgifter tillfaller inte arbetstagaren, som StenR mycket riktigt påstår, varför de ska ha sina 30 bucklor minus sedvanlig skatt. Denna kan, naturligtvis, jämkas (minska pga låg lön sett över året), om föranmälan (lämnat in ansökan om att jämka) inkommit till skatteverket och verket har tagit beslut (skrivit ett papper om att det är ok att minska skatten och det pappret lämnats till den som betalar ut lönen innan den är utbetald). I annat fall blir det 30 tusen minus skatt om 30% (ungefär) = 21 tusen kronor är deras. Arbetsgivaravgiften kan de alltså helt glömma. Det får uppdragsgivaren stå för. Nackdelen för de båda är att de ej kan dra av moms eller utgifter. Jag har själv betalat ut på detta vis vid ett flertal tillfällen.
  14. XL2 och DVX100 finns begagnade för sisådär 10-15 tusen. Båda kan tweekas mer än så, XL2an behöver du en magisterexamen för att, fullt ut, kunna utnyttja.
×
×
  • Create New...