Gå till innehåll

Modern motsvarighet till Canon XL2


anders10

Recommended Posts

Hej Anders! Det är nog ingen överdrift att säga att det är en av de bästa DV kameror som gjorts i den prisklassen! Däremot så idag tror jag att väldigt många av HD semiproffskameror konkurrerar ut XL2 ganska lätt, i allafall bildmässigt. Jag har själv kört på XL2 i snart 5 år och är fortfarande förbluffad ibland vilken kvalite den ger trots DV.

 

Jag har dock planer på att inom det närmsta året byta upp mig till HD, filmar naturfilm och måste därför ha en kamera med utbytbara objektiv. Jag hoppas att Canon kommer med en uppföljare till XLH1 eller Panasonic,Sony eller någon annan kommer med en kamera utan Cmos sensor eller ny teknik som är mycket bättre. Det som är lite kul med XL2 är att den fortfarande finns i butik och fortfarande säljer!

 

Mvh Karl-David

 

http://www.wildlifevideopicture.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Hej Anders! Det är nog ingen överdrift ....fortfarande säljer!

 

Mvh Karl-David

 

http://www.wildlifevideopicture.se

 

+1

Sen tål den att tweekas massor och det mesta av det sker med dedikerade knappar på utsidan så man slipper rota i kackiga undermenyer. En anständig ljudkoppling drar ju heller inte ned intrycket direkt. Fick jag önska en uppdatering så skulle det vara att infon kunde lagras direkt i kameran på kort istället för dv-band och lägre pris på objektiven samt fler av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Utan tvekan vill jag personligen påstå, precis som ovan nämnts, att Canon XH-A1/G1 ger en motsvarigt klar skärpa på bilden i helhet, speciellt runt konturer och komplexa objekt som Canon XL-2 ger. En del användare har ibland till och med påstått en för överdriven D-skärpa som uppstått i samband med LP filtreringen och AA som kompensering.

Dock inget i praxis negativt med detta, då den "speciella" skärpan på XL-2:an, kombinerat med dess återgivna mjuka toner, ger en extremt behaglig bild i de flesta, om inte alla situationer.

Har vidare i många fall även märkt hur fint en DV25 - 576p skjuten videoström från XL-2:an gör sig i en uppsampling till en standardiserad SMPTE högupplösning (ex. 720p/1080p), just pga. den redan extremt skarpa bilden.

 

Min personliga Canon XL-2 ligger mig fortfarande nära hjärtat om jag säger det så, dock mestadels nerpackad i sin Porta Brace, med rengöringar mellan månadsparen.

Har skjutit extrema situationer med XL-2:an som kommer att minnas i resten av mitt liv. Utan tvekan den absolut bäst presterande DV25 videokameran jag stött på i sin prisklass.

Något som gott och väl kan sägas: "Mycket kamera för pengarna".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...