Gå till innehåll

Budget huvudvärk, utbetlaning och skatter


Cjwk

Recommended Posts

Hej

 

Jag har ett projekt på gång med en kompis. Vi ska göra en dokumentär på 30 min (22 min) till kommersiell tv. Det ska lämnas in på digibeta färdigredigerat. Det är genom ett företag som arrangerar händelsen (som vi ska dokumentera) som vi får betalt av i form av en lön (då vi ej har något företag). Dom kommer i sin tur fakturera tv-kanalen.

 

Det jag inte förstår nu är hur allt detta räknas ihop och vad av kakan som blir kvar när allt är betalt i form av skatter och sociala avgifter. Jag bjuder på ett räkneexempel nedan:

 

Budget: 30000 exkl moms på två personer (exkl övriga utgifter såsom band m.m.)

inkl moms alltså 37 500 :-

 

Ska vi begära att dom betalar sociala avgifter utöver budgeten? Räknas den med eller utan moms?

 

Förstår ni min fundering?

- Går man efter budgeten med eller utan moms?

- Betalar dom sociala avgifter utöver det vi begär?

 

(priset är endast ett räkneexempel)

 

Jättetacksam för svar!

 

MVH J

Länk till kommentar
Share on other sites

Momsen är om 30 000 + moms är er lön och du vill räkna om den kostnaden för företaget till A-skatt så gör du följande:

 

Momsen går bort eftersom den bara "passerar" genom företaget.

 

Lönen är 30 000 tusen. Sociala avgifter och försäkringar och arbetsgivaravgifter varierar men man brukar säga 39%. Läs mer.

 

30 000 - 39% = 18 300 kronor.

Sedan ska företaget dra av er skatt, den beror på er årsinkomst men vi kan säga 35 %

18 300 - 35% = 11 895 kronor. Det är vad som blir kvar på ert lönekonto. Sen kan ni göra avdrag i deklarationen och få tillbaka lite av skattepengarna.

 

Skillnaden om du är egen företagare är att du betalar allt detta själv. Det blir inte mer över... :x

Hoppas det klarnar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni går till skatteverkets hemsida

http://www.skatteverket.se/skatter/ovrigt/beloppprocentmain.4.18e1b10334ebe8bc80004109.html

 

och laddar ner belopp och procent för 2009 finner ni vad som gäller för arbetsgivaravgifter mm i år.

 

Med utgångspunkten för 30000:-, och att ni är födda efter 1983 kan ni räkna fram lön före skatt på beloppet så här:

 

dividera 30000 med (1+0,1589) dvs 30000/(1,1589)=25886,62 att dela på som bruttolön.

 

från bruttolönen skall dras skatt enligt tabell i er kommun.

 

Skatten baseras på årsinkomsten. Om ni inte kommer att tjäna så mycket kan ni ladda ner en blankett och ansöka om skattejämkning för studerande här

 

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4301.4.39f16f103821c58f680006624.html

 

gränsen går vid 18200:- per person och år; då betalar ni ingen annan skatt än de arbetsgivaravgifter som företaget tar av ert löneutrymme och betalar in till staten.

 

Lycka till med räknandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni går till ...räknandet.

 

Helt rätt. Som vanligt 16:9.

 

 

Men.

 

Tjejjerna, eller grabbarna, har blivit utlovad ett arvode om 30 000. Arbetsgivaravgifter tillfaller inte arbetstagaren, som StenR mycket riktigt påstår, varför de ska ha sina 30 bucklor minus sedvanlig skatt. Denna kan, naturligtvis, jämkas (minska pga låg lön sett över året), om föranmälan (lämnat in ansökan om att jämka) inkommit till skatteverket och verket har tagit beslut (skrivit ett papper om att det är ok att minska skatten och det pappret lämnats till den som betalar ut lönen innan den är utbetald). I annat fall blir det 30 tusen minus skatt om 30% (ungefär) = 21 tusen kronor är deras. Arbetsgivaravgiften kan de alltså helt glömma. Det får uppdragsgivaren stå för.

 

Nackdelen för de båda är att de ej kan dra av moms eller utgifter.

Jag har själv betalat ut på detta vis vid ett flertal tillfällen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt. Som vanligt 16:9.

 

 

Men.

 

Tjejjerna, eller grabbarna, har blivit utlovad ett arvode om 30 000. Arbetsgivaravgifter tillfaller inte arbetstagaren, som StenR mycket riktigt påstår, varför de ska ha sina 30 bucklor minus sedvanlig skatt. Denna kan, naturligtvis, jämkas (minska pga låg lön sett över året), om föranmälan (lämnat in ansökan om att jämka) inkommit till skatteverket och verket har tagit beslut (skrivit ett papper om att det är ok att minska skatten och det pappret lämnats till den som betalar ut lönen innan den är utbetald). I annat fall blir det 30 tusen minus skatt om 30% (ungefär) = 21 tusen kronor är deras. Arbetsgivaravgiften kan de alltså helt glömma. Det får uppdragsgivaren stå för.

 

Nackdelen för de båda är att de ej kan dra av moms eller utgifter.

Jag har själv betalat ut på detta vis vid ett flertal tillfällen.

 

Nu stod det ju faktiskt att budgeten var 30000 + moms. Och i budgeten ingår alla kostnader tex arbetsgivaravgifter. Momsen går inte att använda så 30000 blir det.

Om ni läser vidare på länken som jag gav så står det exakt det som 16kolon9 skrev att arbetsgivaravgiften är lägre för 18-26 åringar och ingen för pensionärer (födda 1937 och äldre).

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu stod det ju faktiskt att budgeten var 30000 + moms. Och i budgeten ingår alla kostnader tex arbetsgivaravgifter. Momsen går inte att använda så 30000 blir det.

/KN

 

Det beror ju på vems budget, filmarnas eller teve-kanalens. Det kan bara trådskaparen svara på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Arbetsgivaravgifter är en del av löneutrymmet och har införts bland annat för att minska löneökningar i sann Saltsjöbadsanda format efter Myrdalarnas besök i Hoovers och FDRs Kenyanska finans- och penningpolitik mellan första och andra världskriget i USA... Löneutrymmet består av den tjänst/arbete som löntagaren utför och arbetsgivaren fortfarande kan tjäna pengar på. Löneutrymmet kan i Sverige i dagsläget beskrivas som lön före skatt samt arbetsgivaravgifter. Jag återkommer till arbetsgivaravgifter men berör först löneutrymmet igen.

 

Utöver löneutrymmet finns kostnader av många slag för att bereda arbetsplatsen och förse löntagaren med verktyg och redskap samt förbrukningsvaror för att nöta på inventerier och producera någonting. Dyra kontor, konferenser och utgifter minskas löneutrymmet.

 

Genom att arbetsgivaravgifterna gör vuxna människor i början av sin karriär dyrare per tidsenhet än redan erfarna försöker riksdagen politiker förse sina barn och bekantas barn med konkurrensfördelar genom att sänka den totala lönekostnaden för arbetsgivaren. Sänkningen görs genom att minska arbetsgivaravgifterna.

 

Utan att gå in i detalj på arbetsgivaravgifterna består de av pensionssparande för den anställde, lite arbetslivsförsäkringar, samt andra sociala avgifter. Vi behöver här inte gå in på att pensionsinbetalningarna är förenade med usla återbetalningschanser. De som börjar jobba idag ska betala sin egen pension, pensionärers pensioner, sina föräldrar pensioner, sitt eget leverne och sina barn skolning. Det är i längden ohållbart som system och leder till kollaps; men det bryr sig inte skatteverket om utan kräver in pengarna i alla fall.

 

Skattesystemet enligt Hans Alfredsson var:

1. Hur mycket har du tjänat?

2. Vad har du kvar?

3. Skicka in det!

 

Men det systemet skämtades det om i början på 1970-talet. Idag passar nog detta bättre:

1. Vad har du tjänat?

2. Vad har du kvar efter skatt?

3. Skicka in det!

4. Här kommer restskatten inför nästa år.

5. Vi på skatteverket ignorerar FN-stadgan och EU-konventionen 6.3 även fast de finns i svenska regeringsformen och lägger på skattetillägget med 20% som du får betala nästa år genom att inte äta alla dagar i veckan.

 

Lycka till med budgeterandet; cirka 70% av intäkten bör du sätta av för skatter och avgifter samt dess administration. Det är bara 70% av ditt arbetsliv du skattar dig lycklig för....

Länk till kommentar
Share on other sites

Underbart med alla svar. Tack för ert engagemang.

 

Jag är född 88.

Budgeten på 30 000 var höftad men ligger ungefär där med inköp av diverse saker. Kan jag få dom att köpa in dessa prylar åt oss eller måste vi köpa det för egna stålar (vilket blir hiskeligt mycket mer av budgeten såklart)?

Jämkning blir det inget tal om då vi har jobb utöver detta.

 

Intressant detta med arbetsgivaravgiften, om den ska räknas med in i budgeten eller ej. Det verkar bli en förhandlingsfråga.

 

För övrigt, tycker ni ca 30k som budget inkl hyra osv är bra pris för ett 30 min program till komersiell tv? Grymt svårt att ta betalt.

 

Stort tack igen för alla hjälpsamma svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu stod det ju ... 1937 och äldre).

 

/KN

 

Hmm... Vi v e t inte om budgeten var förhandlad med förutsättning att de båda filmarna skulle ha utbetald lön och inte arvode. I det förstnämnda fallet så är arvodet lön. Resten återfinns i mitt förra utlägg. Det du skriver om ålder och arbetsgivaravgifter litar jag helt och full ut på. Intet tu tal om saken beta75.

 

Arbetsgivaravgifter är en del dig lycklig för....

 

Ja 16kolon9, vi egenföretagare skattar hysteriskt. Orättvist kan tyckas. M e n de båda filmarna ä r inte egenföretagare utan löntagare varför de uppbär skatt enligt 30%-modellen jag beskrev tidigare. I övrigt har du rätt om arvodet i så hög grad att jag bugar mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

som företagare hade jag gjort följande,

 

30000 + moms hade varit mitt företags kostnad plus mums, TOTALT.

 

som F-skatt. 30K plus 7500 kr i moms.

Som A-skatt enligt ovan. Det finns ingen rimlig anledning för företaget att anlita en A.skattare om det innebär en högre totalkostnad är att anlita en F-skattare. Därav uträkningen.

 

Kan ni få 30k plus sociala och arbets. avg. Grattis! det betyder bara att företaget är villigt att betala mer än 30K + moms.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

tack igen för era svar. Tyvärr blev det inte ens 30k utan 15. Företaget hade fått 20k av tv-bolaget för tv-produktion varav 5k ska gå till en reporter (utan mick eller filmteam om inte vi lullar runt efter henne). Det är en stor TV-kanal men det ska sändas på en av deras mindre kanaler. Om 30k är kasst vet jag inte vad detta kallas med ett bra ord men förhoppningsvis ger det ett mervärde och fler inspelningsmöjligheter. Jag ska starta EF så jag kan ta det som blir över till mig rakt in i företaget ist för en massa avgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom får kostnader på bokföring som äter upp resten av dina pengar. Räkna med 12 tusen för all bokföring och bokslut samt deklaration. Räkna ut din timpenning och se hur bra betalt du har på MacDonalds när allt är klart. Du blir bokföringsskyldig och drar på dig många ryggsäckar som du inte verkar veta vad de är än.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack igen för era svar. Tyvärr blev det inte ens 30k utan 15. Företaget hade fått 20k av tv-bolaget för tv-produktion varav 5k ska gå till en reporter (utan mick eller filmteam om inte vi lullar runt efter henne). Det är en stor TV-kanal men det ska sändas på en av deras mindre kanaler. Om 30k är kasst vet jag inte vad detta kallas med ett bra ord men förhoppningsvis ger det ett mervärde och fler inspelningsmöjligheter. Jag ska starta EF så jag kan ta det som blir över till mig rakt in i företaget ist för en massa avgifter.

 

Du får inte över mer om du har firma, skillnaden är bara att DU betalar in pengarna själv istället för arbetsgivaren. För enstaka uppdrag som kräver F-skatt så finns tex FrilasFinans. Dom och andra liknande företar fakturerar din kund och betalar ut som A-skatt lönen till dig, mot en avgift så klart.

 

Sen "behöver" man inte som Enskild företagare ha revisor och bokföringsprogram och upprätta avancerade bokslut...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt att man som enskild företagare inte behöver dubbel bokföring och årsredovisningar. Men bokslut måste till. Moms redovisas. Inventarier redovisas och nedskrivas. Fonderingar hanteras. Deklarationer för näringsverksamheten upprättas och reduceringar av sociala avgifter beräknas. Kapital som ingår i verksamheten undantas från förmögenhetsbeskattning, och allt annat som ryms inom bokföringslagen, inkomstskattelage, momslagen och skattebetalningslagen med flera angränsande lagar. Samt det strikta ansvar som uppstår mellan arbetsgivare och kund för anställdas fel; bortsett från det som kan regressas.

 

Jag menar helt enkelt att om man inte själv kan finna vilka skatteregler som gäller för att beräkna nettot efter skatter, ska man kanske inte starta företag på ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med föregående talare.

 

Det är stora skillnader mellan företagsekonomi och privatekonomi. Som privatperson är de pengarna som hamnar på ditt konto vid löneutbetalningen dina. du kan spendera dem som du vill utan att behöva redovisa för någon (förutom frugan). om du tjänat 30 000 som privatperson så är det 30 000 som är dina helt enkelt.

 

I mina ögon är företagspengar "en annan valuta" då 1 företagskrona har ett helt annat värde än en privat. som nybörjare tycker man att det låter som så stora summor när man pratar om att man sålt en film för 200 000 men i mina ögon är det ganska små pengar. först så går ca hälften bort i rena produktionskostnader, sedan har man de löpande kostnaderna för företaget. i slutet kanske man kan plocka ut 50 000 kr som man sedan ska betala egenavgifter och skatt på, då är det ca 20 000 kr kvar. har man då jobbat 2 månader med 200 000 kr filmen så har man som företagare tjänat 10 000 i månaden efter skatt, det är vad en oerfaren undersköterska plockar ut engufär.

 

Det tar ett tag innan man förstår hur mycket man måste jobba och tjäna för att överhuvudtaget kunna leva som egenföretagare med dagens skattetryck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar ett tag innan man förstår hur mycket man måste jobba och tjäna för att överhuvudtaget kunna leva som egenföretagare med dagens skattetryck.

 

Jag vill inte kasta in en brandbomb men, det är inte dagens skattetryck som gör att det bara blir 10 000 över i månaden. Hade skatten varit lägre så hade de 200 000 från början varit 150 000 istället. Den verkliga boven i dramat är att det finns så otroligt många människor som är beredda att jobba för ingenting och på så sätt håller nere arvodena för alla.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte kasta in en brandbomb men, det är inte dagens skattetryck som gör att det bara blir 10 000 över i månaden. Hade skatten varit lägre så hade de 200 000 från början varit 150 000 istället. Den verkliga boven i dramat är att det finns så otroligt många människor som är beredda att jobba för ingenting och på så sätt håller nere arvodena för alla.

 

/KN

 

Går ju att diskutera. detta är ju ett faktum inte bara i filmbranschen utan alla brascher, även de som folk inte jobbar gratis i!

Länk till kommentar
Share on other sites

Går ju att diskutera. detta är ju ett faktum inte bara i filmbranschen utan alla brascher, även de som folk inte jobbar gratis i!

 

Framför allt är det ett problem i kultursektorn.

Kostnaderna för att göra tex film är mycket mer än teknik men det är svårt att precisera för en kund. Många höftar en summa och den är nästan alltid för låg. Man prutar på sin egen lön.

Eftersom det finns så många som gör så i kultursektorn så hålls priserna nere.

 

Men jag håller med om att skatterna är väldigt stora. Det är tråkigt att man måste omsätta 6-700 000 på ett år för att kunna ta ut motsvarande en undersköterskas lön.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Framför allt är det ett problem i kultursektorn.

Kostnaderna för att göra tex film är mycket mer än teknik men det är svårt att precisera för en kund. Många höftar en summa och den är nästan alltid för låg. Man prutar på sin egen lön.

Eftersom det finns så många som gör så i kultursektorn så hålls priserna nere.

 

Men jag håller med om att skatterna är väldigt stora. Det är tråkigt att man måste omsätta 6-700 000 på ett år för att kunna ta ut motsvarande en undersköterskas lön.

 

/KN

 

överrens!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...