Jump to content

beta75

Members
  • Content Count

    2,177
  • Joined

  • Days Won

    4

beta75 last won the day on June 24 2009

beta75 had the most liked content!

Community Reputation

27 Excellent

Personlig information

  • Job/title
    Journalist, fotograf, konsult, konstnär.
  1. tanken är att du vid log and capture/transfer ska kategorisera klipp efter scener och liknande. Du kan också lägga dom i mappar och döpa dom efter en logisk följd. Men något sätt att sortera efter meta data känner jag inte till. /KN
  2. Exakt. Flytta mattskivan lite närmare canonobjektivet, dvs framåt. Här är avstånden som gäller ink. ev adaptrar. http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance /KN
  3. DÅ rekommenderar jag en Mac Pro med 12 kärnor och 12 GB ram. Final Cut Studio 3 och två 24" skärmar. /KN
  4. 1920 x 800 blir det. om du vill dra ut det istället så blir det 2592 x 1080.
  5. En progressiv bild bygger på att HELA bilden byts vid varje ny bildruta. I de flesta webbspelare så använder man codecet effektivare, dvs man uppdaterar endast det som förändras i bildrutan, detta mellan givna referensrutor. T.ex. mörka partiere syns det i. SÅ om bilden bygger på halvrutor så blir det mycket krångligare för algoritmen i codec att räkna ut detta. Youtube ÄR progressivt, allt material. Precis som hela webben i övrigt. När din bildskärm är interlaced så gör ditt grafikkort om 25p till 50i, Om originalet hade varit 50p så hade det varit tvunget att göra om det till 100i, ni fatta
  6. h264 är ett modernare codec som är anpassat för t.ex. webb och icke CRT-skärmar. Det har en helt annan teknik. Och med rätt inställning så gör inte youtube/vimeo om materialet utan producerar endast versioner med lägre komprimering för de som kanske inte kör HD. Enkelt uttryckt. Sök på "optimal youtube export settings" på google. /KN
  7. H Kanske en dum fråga men är det inte meningen att man ska fortsätta veva medans man filmar? fjädern är väl bara att hålla jämn hastighet? /KN
  8. Du kan köra dina videofiler genom MPEG streamclip och göra dem till .mp4 och h264. du kan även lätt ställa bitrate och deinterlace. /KN
  9. Man måste fråga VARFÖR du vill ha 50i? Märk väl att 50i INTE är 50fps utan 25fps i halvbilder. För att få 50 fps måste du spela in i 50p. Om ditt problem är att rörelserna "hackar" så kan du prova att spela in med längre slutartid. 1/50s ger mjuka rörelser. 1/250 som du använder ger bildrutor som är utan röreleoskärpa och uppfattas som hackig. Skillnaden mellan 50i som man deinterlacar till 25p och nativ 25p är att det kan skilja lite mellan första och andra halvan i en 50i bildruta och när man sammanfogar den till progressiv så blir kvaliteten lidande. Om du vill ha bästa möjlig
  10. Du behöver läsa på lite om interlace och progressive läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Interlace och: http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan Summering: 50i är en 25p bild som spelar upp halva bilden åt gången (var annan rad) i 50fps Om du ändrar upplösningen till halva höjden kan du plocka ut 50p men annars är det 25p om du vill göra progressive. /KN
  11. Kolla an bil ner på denna sida: http://www.dartfrog.co.uk/equipment/al-profiles.html Akvariebutiker eller liknande kan vara ett tips. /KN
  12. Fantastiskt, för ett par år sedan var det en DV-kamera, nu är det i 720p. /KN
  13. lägg dom på varandra ovh ställ ner opacitet på det översta? /KN
  14. rulla på väggen kanske? ;-)
×
×
  • Create New...