Jump to content

Admir

Members
  • Posts

    95
  • Joined

1 Follower

Admir's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Har du några tips på program som går att använda med premiere cs5 som inte kostar, men där du kan få lite vintage look på filmen?
  2. Admir

    Avchd..

    Jag kan bara tala för Premiere CS5 att det är riktigt bra. Det handlar helt och hållet om hur duktiga programerare företaget har som tillverkar redigeringsprogrammet och hur bra att programmet utnyttjar hårdvaran på din dator. AVCHD från dslr kameror eller videokameror är samma (skillnaden är bitrate samt samt färgspektrumet (till exempel 4.2.0 som många AVCHD-baserade kameror har). Så det ska du inte lägga kraft på att klura på =P.
  3. Nu kanske jag är ute och cyklar men... Om du sätter din kamera i en väska, och köper torrbollar och sätter dom bredvid så kommer dom dra till sig samtlig fukt som finns i närheten (förhoppningsvis ut ur kameran med) Kan fungera, tro?
  4. Något som jag testat och brukar göra ibland, ladda hem vimeo klipp där dom bara har den effekten du är ute efter, sen blandar du inte den effekten med din video... Fungerar för mig, använder det främst när jag ska göra någon snygg övergång mellan två klipp, fungerar utmärkt!
  5. Admir

    Avchd..

    Simpelt sagt är AVCHD ett format som blir allt mer och mer populärt. Det används i både proffs/semiproffs kameror samt billigare konsumentkameror som du hittar på tex. On Off. Jag har en HMC151 (semiproffs/proffs) som använder AVCHD formatet. Den filmar i tex. max i 25 mb/s, vilket är helt OK (det är detta man kallar för Bitrate). "Dyrare" kameror använder till exempel snordyra P2 kort, och filmar i P2 formatet som är uppemot 100 mb/s. Detta betyder att bilden får mycket mer information och bättre färg, vilket underlättar till exempel när man kör med bluescreen. Men detta gör även att du inte alls kan filma länge på ett 64 gigs P2 kort innan det måste tömmas. Så vill du ha ett smidigt alternativ som duger om du ska visa ditt material främst via webb så är AVCHD ett bra val! Det är ett format som tillåter dig att filma länge i HD kvalitet utan att ta upp en enorm plats på minneskortet. I och med att den komprimerar bilderna så gör det också att du behöver en ganska bra och snabb dator för att kunna redigera det med bra flyt. Premiere CS5 är otroligt mycket snabbare än till CS4 när det kommer till AVCHD, och är enligt mig ett måste.
  6. Tack för tipset, så det innebär att oavsett vad jag väljer så ser man inte någon skillnad så länge den visas på webb/dator?
  7. Hej! Har aldrig rört denna inställning (pixel aspect ratio) när jag exporterat videos, men nu har jag börjat fundera vad det ska vara inställt på? Jag har försökt googla och följa massa instruktionsvideos, där alla säger att det ska vara Square pixels? Jag filmar med en Panasonic HMC151, som är givetvis 16:9 format. Exporterar alltid ut i H.264, med en modifierad preset av HDTV1080. Jag använder mitt material huvudsakligen för webb. Men även TV ibland. Så, frågan är: Kan man alltid köra med square pixels, eller beror det på vart det skall synas? Gör square pixels att kaliten av videon blir bättre? Innan har det alltid varit inställt på widescreen 16:9.
  8. Ja, det håller jag med om. Rör det sig om ett grepp för ditt kamerasystem kan det duga utmärkt, men du sa det själv "ett förstoringsglas". Det finns många typer av förstoringsglas med otroligt många varianter av coatings, styrkor, och tjocklekar. Alla dessa spelar roll för att man ska få en bra översikt. Jag tror inte att dom lägger allt för mycket research bakom kvaliten på "förstoringsglaset" i detta fall. Men det skulle vara spännande att testa för att gämföra med redrock eller cinevate
  9. Du får alltid vad du betalar för. Världen blir inte en bättre plats, dessvärre =P. Har själv handlat mycket med kinesiska/indiska filmprodukter som skensystem, sliders, mattboxes, och dom går inte att gämföra med dom lite dyrare. Oftast inser man att detta kan man inte jobba med och köper sig ett "riktigt" märke, så billigt blir dyrt i slutändan!
  10. Har filmat med båda, dock mer med Pannan. HMC41 skulle jag ta, ger väldigt fina, klara och skarpa bilder i normalt/mycket ljus, dock inte världens bästa i låga ljusförhållanden som tillexempel HMC151. Gillade även mer hur man kunde påverka bilden i HMC41 än vad man kunde i JVC-n. För övrigt brukar marknaden alltid säga att Panasonic slår JVC på semipro/pro fronten.
  11. Ja den kameran duger till dom allra flesta situationerna, den gjorde det för oss i alla fall! För ett tag sen fanns det en hel del av dom på blocket. Kolla ebay, hittade en men en gång, har bara gått i 88 timmar. Dom fraktar världen över, dollarn är ganska låg nu så den kan bli en bra deal, förutom att tullen tar ut sina maffiaavgifter: http://cgi.ebay.com/Panasonic-AG-DVX100BE-3ccd-Camcorder-DVX100B-E-PAL-/280633374883?pt=Camcorders_Professional_Video_Cameras&hash=item41570d78a3 Se till att den är PAL. Posta ett inlägg på DVXuser.com i köp/sälj avdelningen, och säg att du behöver en DVX100 i PAL version.
  12. Jag skulle ta DVX100, simpel att jobba med och otroligt pålitlig. Sen har ju alla panasonics kamera sin speciella "mojo". Man kan få väldigt cinematiska bilder direkt ut kameran tack vare dess olika bildprofiler, främst Cinelike D som ger en väldigt fin look. Är dock inte så insatt i dom andra, dom är nog inte så dåliga, säkert lika bra =)
  13. Är du inte ute efter HD så kan en DVX100 vara något för dig. Filmar i SD, och har breda valmöjligheter att ställa in bilden, legendarisk kamera för kortfilmer! Var inte rädd för att kameror ger för skarp bild, du kan alltid göra bilden mjukare i efterhand i redigeringsprogrammet genom att öka på lite "blurr" i bilden!
  14. Jag har personligen inte stött på några sådana problem. Har aldrig filmat med en adapter på så stora produktioner som du gjort kan jag säga, dock. Att du ser mönstret av grundglaset och att det "fastnar" sker med vibrerande adaptrar, då vibrationen inte är tillräckligt stor börjar du se mönstret något utsmetat på skärmen. Detta har jag varit med om med Brevis och Letus modellerna (elite samt extreme). Jag har med ett filmteam testat flera olika adaptrar för att se om extra brus kom till och vi fick det till att det inte gjorde det. En adapter med spinnande skiva minskar denna faktor radikalt. Det dock många missuppfattar för brus från glaset är kamerabrus. Detta på grund av att adaptern slukar en hel del ljus, vilket gör att du måste öppna upp kamerans ljuskänslighet, genom att göra detta så får du mer brus i bilden. Detta konstaterade vi i alla fall. Det var då jag inhandlade en Sgblade från Shoot35. En spinnande skiva syns aldrig i bild om du håller dig inom ramarna. Stor del avgör även vilket typ av grundglas dom använder, hur fina kornen är på det, samt givetvis vilket F stop du ligger på objektivet och slutare i kameran. Det där med fel fokus är som sagt ett fel på kameramannen, det kan inte skyllas på en adapter hur vi än vrider och vänder på det, det är han eller hans assistents jobb att mäta avståndet eller se till att ha en riktigt bra HD skärm. Jag kan nog säga att jag inte alltid kommer ha en 35mm adapter, det är trots allt en del jobb med dom, och definitivt en till faktor som kan strula. Jag gillar inte helt AF101 för att det inte är en kamera man lätt bär runt på och filmar lite allt möjligt. Fördelarna är att min HMC är en jättebra run n gun kamera utan adaptern, och med en jättebra kamera med en filmisk look. En DSLR låser fast dig vid en typ av look samt massa andra problem med bilden. Finns nog inga rätt eller fel i det hela, utan bara en smaksak samt storlek på plånboken =)!
  15. Jo, jag förstod det =). Spännande med nya Redrock M3, näst intill genomskinlig, 1/4 stop ljusförlust! Ska försöka motivera den investeringen i en snar framtid!
×
×
  • Create New...