Gå till innehåll

xh-a1 ständigt återkommande kondensation


wajr

Recommended Posts

Hej! Har lite funderingar över min XHa1 som allt oftare larmar för kondensation. Jag har använt den en hel del utomhus, och ibland även när det snöat, men försökt skydda den så gått det går. Men detta har aldrig varit något problem tills för 2 veckor sedan då den började larma. Jag har för vana att inte ta ur kameran ur ryggsäcken när jag kommer in för att undvika kondens. Men nu räcker inte det utan jag har blivit tvungen att torka kameran ett dygn framför en varm fläkt och den vill ändå börja larma efter några minuters filmning. Detta har återkommit allt oftare och nu kan jag knappt filma med kameran längre.

 

Har kontaktat canon ang problemet och de säger att jag måste torka den ännu längre eller alternativt lämna in den på service. Men det ska väl inte behövas längre torktid om den fungerar när jag börjar använda den? (för att 5 minuter senare börja larma igen.) Att skicka in den på service är min absolut sista utväg, men det undviker jag helst då jag befinner mig uppe i fjällen för att filma ett projekt och är helt låst vid att ha en fungerande kamera närmaste veckorna.

 

Nu är detta kanske en dum fråga, men kan det vara kamerans säkerhetssystem som har blivit överkänsligt? Går det på något vis att koppla ur det så att det går att filma igen, och vilka risker skulle det i så fall medföra?

 

Tacksam för alla svar!

 

/Viktor

Länk till kommentar
Share on other sites

All kondensation beror på att vattenånga kondenseras mot en kallare yta. Ju mer vattenånga desto mer kondens och ju större tempskillnad (kallare) desto mer kondensation. Om du förvarar din kamera i ett fuktigt och varmt utrymme så kommer den att innehålla fuktig varm luft. Varm luft kan innehålla väsentligt mer vatten (vattenånga) än kall luft. När kameran används i lägre temperatur så kommer luften i kameran att bli svalare och därmed blir relativa fuktigheten så hög att det blir kondens. Du bör alltså förvara kameran i en torr miljö så att luften inte innehåller onödigt mycket vatten.

 

Kanske din ryggsäck inte är den bästa platsen att förvara kameran på? En kvarglömd något fuktig handduk eller t ex fuktiga strumpor kan vara en katastrof.

 

Visst kan det vara fel på elektroniken men jag håller nog på att du bör förvarar kameran i torrare miljö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske jag är ute och cyklar men... Om du sätter din kamera i en väska, och köper torrbollar och sätter dom bredvid så kommer dom dra till sig samtlig fukt som finns i närheten (förhoppningsvis ut ur kameran med)

 

Kan fungera, tro?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar! Jag är väl medveten om hur kondens uppstår, och du har nog rätt i att det kan ha funnits fuktigt material i väskan nångång när jag lämnat kvar kameran i den. Men nu har jag ju torkat kameran ordentligt flera gånger, bl.a. i två dygn framför en fläkt, och ändå så vill den ju larma för kondensation. Det är det som får mig att fundera om det skulle kunna vara något annat. Din idé med torrbollar lät smart, ska ta och prova den. Men tror ni det är värt att lämna in den på service, eller ska jag helt enkelt torka den ännu längre?

 

En annan sak som jag märkt nu, är att en del material jag filmat till och med "försvunnit". Det är bara bluescreen när jag ska spela upp det. Antar att det har med kondensationen att göra? Det var ett helt band som först visade bluescreen, men efter att jag kört med cleaning cassette några gånger så började den visa bilder igen, förutom typ 2 minuter som var helt borta.

 

Kan det vara så att det är läshuvudet som blivit fuktskadat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det lutar åt att lämna in den nu. Kom andra saker i vägen som ändå hindrar mitt projekt, så det är nog lika bra att passa på att skicka in den på service. Tusen tack för era inlägg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...