Gå till innehåll

Hjälp med köp av DV-kamera


gonefishing

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska börja filma till sommaren och jag behöver lite hjälp med mitt val av kamera.

Jag vill ha riktig "film-look" (eller så nära det går), liknande 80-90-talets filmer.

Jag ska börja att spela in några kortfilmer för att pröva mig fram, men jag vill också kunna använda kameran till större arbeten.

Jag ska spela in i mörka miljöer, med skådespelaren eller händelsen i centrum. Mycket blinkande ljus och starka färger.

Min budget ligget på runt 20 000 kr, och så ska även objektiv och stativ och sånt som tillkommer vara med i det priset.

 

Jag gillar stuket på David Lynchs film INLAND EMPIRE, men jag skulle vilja ha liite bättre kvalitet, så att det ser ut som på film, och inte åt hobbyhållet.

 

Med Vänlig Hälsning

 

Gonefishing

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du inte ute efter HD så kan en DVX100 vara något för dig. Filmar i SD, och har breda valmöjligheter att ställa in bilden, legendarisk kamera för kortfilmer!

 

Var inte rädd för att kameror ger för skarp bild, du kan alltid göra bilden mjukare i efterhand i redigeringsprogrammet genom att öka på lite "blurr" i bilden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar kvalitén på DVX100, och priset är ju inte alls farligt. Sony pd170 gillar jag också, absolut.

 

Vilken kamera är bäst, om det står mellan PD170, VX2100 och DVX100?

 

Finns en bra jämförande recension här:

http://www.camcorderinfo.com/content/sony-dsr-pd170-camcorder-review.htm

 

Där nämns också lilla Sony PDX10 och Canon XL1/XL2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Valet beror väl lite på hur museal inspelning du vill göra?

 

PDX10 är enda 16:9-kameran av de uppräknade. Jag har haft en sådan, och den ger bra bild. Det kan vara läge att köpa på sig ett eller ett par ND-filter för att hålla ned slutartiden om det är ljust när man filmar.

 

Övriga kamera är ju utpräglade 4:3-kameror. DVX100 är nog en underskattad kamera för alla oss som gillar Sony, jag skulle överväga den för 4:3-inspelning. Canon har jag aldrig gillat pga långsam och inexakt autofokus (vilket inte passat mina motiv).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle ta DVX100, simpel att jobba med och otroligt pålitlig. Sen har ju alla panasonics kamera sin speciella "mojo". Man kan få väldigt cinematiska bilder direkt ut kameran tack vare dess olika bildprofiler, främst Cinelike D som ger en väldigt fin look.

 

Är dock inte så insatt i dom andra, dom är nog inte så dåliga, säkert lika bra =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja den kameran duger till dom allra flesta situationerna, den gjorde det för oss i alla fall! För ett tag sen fanns det en hel del av dom på blocket. Kolla ebay, hittade en men en gång, har bara gått i 88 timmar. Dom fraktar världen över, dollarn är ganska låg nu så den kan bli en bra deal, förutom att tullen tar ut sina maffiaavgifter: http://cgi.ebay.com/Panasonic-AG-DVX100BE-3ccd-Camcorder-DVX100B-E-PAL-/280633374883?pt=Camcorders_Professional_Video_Cameras&hash=item41570d78a3

 

Se till att den är PAL. Posta ett inlägg på DVXuser.com i köp/sälj avdelningen, och säg att du behöver en DVX100 i PAL version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket! Jag ska inte ha kameran nu utan jag ska ha den till sommaren.

Så jag får hålla utkik ett tag och se om det kommer några nya, annars så får det bli ebay!

 

Hej "gonefishing"

 

Jag har en PDX-10 plus en TRV950 till salu. Jobbar som yrkesfotograf, men håller på med video vid sidan om.

är du intresserad, så ta dig en titt under filmprylar.se

 

Är Mycket nöjd med dessa kameror!

 

Mvh

MiKE

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej gonefishing, du kanske redan bestämt dig men jag måste flika in lite besserwisser tankar här som jag tror det är bra om du tar till dig av.

 

1. Du tycks digga David Lynch rätt hårt.

2. Du påstår att du gillar filmlooken från 80- och 90-talet t.ex. Blue Velvet

3. Du påstår även att du är ute efter en bild i likhet med Inland Empire.

 

Du är alltså ute efter en kamera som kan matcha detta, vilket är helt omöjligt och jag blir allmänt förvirrad av den här tråden.

 

Jag tror inte du vet över huvud taget vad du är ute efter, sorry men det tycks så.

 

Vet du ens vad en filmkamera är? Den filmar på film:

http://en.wikipedia.org/wiki/35_mm_film

 

 

A. Blue Velvet är filmad med en: Arriflex 35 BL3.

Detta är en 35mm filmkamera som filmar på 35mm film d.v.s. en rulle film som först exponeras (bildruta efter bildruta, 24 rutor i sekunden) och därefter framkallas och förslagsvis klipps med ett klippbord d.v.s. sax och tejp.

 

B. Lost Highway är filmad med en: Panavision 35mm kamera.

Återigen 35mm film.

 

C. Inland Empire är filmad/fotad med en: Sony PD150.

PD150 är en digital SD videokamera (inte filmkamera) för semiprofessionella medieproduktioner ämnade för TV eller video så som VHS och DVD.

 

A & B. En 35mm kamera så som Arriflexen eller Panavision kameran kostar flera miljoner styck och spelar in i en upplösning som man brukar uppskatta till ca 10 megapixel (detta behöver dock nödvändigtvis inte stämma, men säg minst 5 megapixel iaf).

Film som dessa kameror spelar in på har ett stort dynamisk omfång (hur känslig kameran/filmen är när det gäller att t.ex. filma i mörker ställt mot ljus etc http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range) och spelar in 24 progressiva bilder i sekunden fångat av en rullande slutare m.m.

Ljud måste man spela in separat.

Filmen kräver framkallning innan man kan titta på hur det blev.

 

C. PD150 kameran spelar in video i en upplösning motsvarande ca 0.35 megapixel d.v.s. filmen har ca 15 till 30 gånger högre upplösning. Därtill har en PD150 väldigt dåligt dynamiskt omfång jämfört med film, kontinuerlig elektronisk CCD slutare m.m.

Spelar in ljud in i kameran och videon går att spela upp direkt efter att man avslutat inspelningen, bara att spola tillbaka och kolla.

 

Till saken hör att Lynch Inland Empire konverterades och blåstes upp till s.k. ”full HD” och till ett progressivt format innan den scannades till 35mm film för visning på bio. Mastern är så vitt jag vet lagrad på HDCAM-SR vilket är just detta ”full HD” format.

 

 

A & B d.v.s. kamerorna till Blue Velvet och Lost Highway är 35mm film och för att komma så nära 35mm film som möjligt bör du no kolla på DSLRer (så som StenR redan tipsat om), bättre alternativ för 20.000:- finns inte. DSLRer spelar in progressivt med rullande slutare (ifs digital rullande slutare och på så sätt sämre med vissa problem som överdrivs, men ändå) och i en ”full HD” upplösning som kommer närmare filmens (film ca: 5 – 10 megapixel, HD ca: 2,2 megapixel) samt långt bättre dynamiskt omfång än en videokamera likt C, PD150.

 

Den stora frågan som jag ser det är vad du anser dig behöva för funktioner och dylikt, för stilen du efterfrågar har bevisligen inget med själva kamerorna att göra.

Jag skulle gissa att det är färgerna (se: color grading), ljussättningen d.v.s. med lampor och segel etc och kameraarbetet och kompositionerna du är ute efter och dessa komponenter har inte mycket med själva kameran att göra.

 

Kör du en kamera som passar dina tekniska kunskaper och som uppfyller de krav du har i form av arbetssätt m.m.

Själv skulle jag rekommendera en kamera som:

- Spelar in progressivt (som film) och gärna i HD då upplösning inte skadar på något sätt och vill man nu vill ha bilden ”mjuk” och tycker HD ger för mycket detaljer så är det lätt fixat i redigeringen.

- Spelar in på minneskort, band kräver mekaniska delar som går sönder och kan genererar s.k. bandskador/störningar m.m.

 

 

Lycka till hur som helst och mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du ha en mindre skarp look går det att fixa i Post hur lätt som helst. Att vända sig till ett äldre (och underlägset) medium för att man är ute efter en äldre look är ganska idiotiskt. Vill du filma 70-80 talsfilmer bör du åka tillbaka till 70-talet.

Idag filmar man för Dagens teknik, inte gårdagens - Det är alltså HD som gäller; Sen hur du arbetar materialet är en annan sak. Du kan komprimera sönder materialet, blurra ut kanterna eller trycka på massa grain, men inte spelar man in i DV upplösning när HD mer eller mindre blivit standard.

 

 

Jag gillar stuket på David Lynchs film INLAND EMPIRE, men jag skulle vilja ha liite bättre kvalitet, så att det ser ut som på film, och inte åt hobbyhållet.

Kommer nog se ut åt Hobbyhållet oavsett vad du filmar på.

 

 

DSLR är det som rekommenderas i dagsläget :)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Jag är helt med på att film är film och video är video. Jag vet inte hur jag har fått det att framstå som något annat.

2. Det finns ingen anledning att bli otrevlig. Jag är som sagt helt ny på detta, och det jag menar med att jag gillar looken på blue velvet, lost highway samt

INLAND EMPIRE är för att jag gillar "stilen".

3. Jag vet precis hur jag vill ha det. Men en massa teknisk information om kamerorna gör mig inget klokare alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, men så långt ifrån som möjligt!

Haha, det med att åka tillbaka till 70-talet fick mig att skratta lite. Men det hade inte varit helt fel.

 

Nu när ni har rekommenderat dslr, vilka kameror ska jag kolla på? de som sten nämde?

Vad ska jag ha för tillbehör till kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen, uppfattar du mitt svar som otrevligt så vill jag bara ursäkta så mycket, jag skulle aldrig sitta och pränta ned ett så långt och omfattande svar med intentionen att vara otrevlig. Ursäkta ursäkta.

 

Jag uppfattar dock tråden som förvirrad och dina önskemål som det med, iaf initialt, tillsammans med många av svaren som bara förvärrade allt. Varefter jag också skrev vad jag ansåg och påvisade vad det var som var galet med alla mina förklaringar och tekniska siffror m.m. för att med all välmening försöka klargöra vissa saker, thats all.

 

 

Svar:

 

1.

Du vill ha en DV-kamera som påminner om kvalitén från Inland Empire, om än ”liite” bättre. Inte HD och inte DSLR men som Lost Highway och Blue Velvet samt så gillade du DVX100. Allt detta blir iaf för mig väldigt förvirrande då du slänger dig med video hit och film dit samtidigt som du ratar det som är mer likt film än annat etc.

Så jag undrade helt enkelt och gav dig en länk där du kunde läsa på lite om så var fallet.

 

2.

Ja. Jag har redan ursäktat mig ovan och lär igenom slutet av min tråd.

 

3.

Nej, det ifrågasätter jag starkt att du vet det eftersom att veta vad man vill ha kräver viss kunskap om det man efterfrågar, vilket jag faktiskt tror att du saknar efter att ha läst igenom tråden flera gånger och återigen inget ont menat med det, jag har inte kunnat allt det jag kan i dag någon längre tidsperiod egentligen. Vad jag menar med detta är iaf att det krävs rätt omfattande analys av det man gillar för att förstå vad det är man är ute efter.

Om du ser en Lynch film och gillar den och fotot eller den fotografiska känslan så räcker det inte långt för att veta vad du vill ha eftersom du inte vet eller förstår vad han gjort och hur han gjort det. Är det t.ex. färgerna i Blue Velvet som du gillar, är det ljussättningen, skärpedjupet och skärpedragningarna, kamerarörelserna etc. Det är en hel vetenskap och jag är novis då jag inte jobbar som elektriker/gaffer eller filmfotograf även om jag ofta anlitas som teknisk expert och håller föreläsningar och utbildningar m.m.

Hur som helst, som jag också skrev tror jag att du är ute efter något annat när du snackar om känslan än vad som skiljer olika kameror åt så mitt råd kvarstår, välj kamera efter vissa grundläggande kriterier/behov som du har baserat på hur du tänker dig att jobba. Vill du t.ex. ha en massa manuella inställningar, behöver/vill du kunna byta linser/optik, vill du kunna spela in ljud via extern mikrofon, vill du ha band eller minneskort etc.

 

Och ja, jag tycker fortfarande att du skall köpa en minneskortskamera och en kamera som spelar in i s.k. progressivt läge då det med största sannolikhet kommer underlätta för dig att slippa bekanta dig med interlace (motsatsen till progressiv).

 

Tillbehör beror i stort på vad du vill ha för kamera och vad du skall göra.

-En bra mic brukar vara ett bra råd, dock kan inte alla kameror ta emot en mic och därtill finns det två olika slags standarder för att ansluta micar, stereo plugg eller XLR. Bäst är XLR och då går det att köpa adaptrar med förstärkare och s.k. phantom matning (krävs för att få vissa mikrofoner att funka) eller så kan man köpa separata ljudinspelare vilket är extra lämpligt om man tänkt ha en som ansvarar för ljudet i filmteamet. Tex:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11898178

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4284590

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9019979

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9097101

 

-Ett stativ kan vara bra om du vill ha fasta tagningar. Tex:

http://www.kaffebrus.com/trebensstativ-175cm-for-videokamera-909.html

 

-Köper du t.ex. en DSLR så kommer du nog behöva någon slags rigg till den som gör att den går bättre att använda som video/filmkamera. Videokameror gjorda för filmning behöver dock oftast inte detta även om det kan vara bra om man vill ha stöd och kunna lägga dem på axeln. Tex:

http://www.kaffebrus.com/ftv-110b-1509.html

 

-Lampor och reflexskärmar etc är A och O för att få bra filmisk känsla om än långt från någon nödvändighet. Tex:

http://www.kaffebrus.com/videobelysning-800w-198.html

http://www.kaffebrus.com/5-i-1-reflexskarm-110-cm-106.html

 

 

Återigen, lycka till och återigen mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...