Gå till innehåll

Viewfinder för 350 kr. Är det värt ett försök?


arvido

Recommended Posts

Såg denna viewfinder på ebay http://cgi.ebay.com/3-LCD-Viewfinder-Extender-for-CANON-EOS-550D-REBEL-T2I_W0QQitemZ270711236842QQcategoryZ15215QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D7754280315677500950#ht_2478wt_1141 och tänkte fråga om någon har använt den? Den verkar ju ha allt som man kräver från en viewfinder och den har också ett väldigt förmånligt pris. Men som sagt, om någon har använt den får denna person gärna lämna en liten recension.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får alltid vad du betalar för. Världen blir inte en bättre plats, dessvärre =P. Har själv handlat mycket med kinesiska/indiska filmprodukter som skensystem, sliders, mattboxes, och dom går inte att gämföra med dom lite dyrare.

 

Oftast inser man att detta kan man inte jobba med och köper sig ett "riktigt" märke, så billigt blir dyrt i slutändan!

Länk till kommentar
Share on other sites

"Buy once, cry once" är ett uttryck i sammanhanget. Men med det sagt så tycker jag också att det finns överpriser i branschen (det mesta tillverkas i Kina i alla fall) och att man ska köpa prylar när man verkligen behöver dem, i den takt men har råd med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo vet att man alltid får vad man betalar för. Eller iaf nästan alltid. Men köpte ett piratbatterigrepp som jag tycker har fungerat utmärkt hittills. Den lär ju iaf inte göra det svårare att sätta fokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får alltid vad du betalar för. Världen blir inte en bättre plats, dessvärre =P. Har själv handlat mycket med kinesiska/indiska filmprodukter som skensystem, sliders, mattboxes, och dom går inte att gämföra med dom lite dyrare.

 

sen får man ju sätta i sammanhang vad man faktiskt köper

 

ett förstoringsglas i en gummikupa? lär nog funka identiskt

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det håller jag med om. Rör det sig om ett grepp för ditt kamerasystem kan det duga utmärkt, men du sa det själv "ett förstoringsglas". Det finns många typer av förstoringsglas med otroligt många varianter av coatings, styrkor, och tjocklekar. Alla dessa spelar roll för att man ska få en bra översikt. Jag tror inte att dom lägger allt för mycket research bakom kvaliten på "förstoringsglaset" i detta fall. Men det skulle vara spännande att testa för att gämföra med redrock eller cinevate

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Fick hem den för 3 dagar sen. Den gör sitt jobb utmärkt men tyvärr har den några irriterande brister i kavlitén. För att fästa viewfindern på kameran så sätter man fast en tunn metallram runt skärmen med hjälp av någon sorts dubbelhäftande tejp. Viewfindern har sedan magneter som man klappar fast den med. Tyvärr har den dubbelhäftande tejpen redan slutat fungera vilket leder till att den lätt trillar av.

 

Detta går ju att lösa enkelt genom att använda ett ordentligt superlim men jag vet inte hur sugen jag är på att limma på kameran.

 

Har man inga problem med det så är den väl värd sitt pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på att köpa en sån här:

http://cgi.ebay.com/3-CARRY-SPEED-VFINDER-3-2-FITS-T2i-60D-LCDVF-Z-FINDER-/120702409803?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1a6c9c4b

Den verkar vara högre kvalité och fått bra reviews på Amazon.com etc, företaget verkar lite seriöst faktiskt!

 

Här finns lite kommentarer på VFINDER:

http://cheesycam.com/images-of-the-vfinder/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Även jag funderar lite på det här med olika viewfinders till min kommande Nikon D800.

 

Men mina uppdrag kräver mera av stativtagningar så jag har kikat lite på olika monitorer.

Har någon av er erfarenhet av VooseStore (http://www.voosestore.com)?

 

Funderar på når i denna stil: Led Monitor 7" Pro kit 5DII/O/P Kit - Lcd/monitor - VooseStore

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Även jag funderar lite på det här med olika viewfinders till min kommande Nikon D800.

 

Men mina uppdrag kräver mera av stativtagningar så jag har kikat lite på olika monitorer.

Har någon av er erfarenhet av VooseStore (http://www.voosestore.com)?

 

Funderar på når i denna stil: Led Monitor 7" Pro kit 5DII/O/P Kit - Lcd/monitor - VooseStore

 

VooseStore känns rätt ovärt om du själv har tillgång till t.ex ebay eller amazon. Jag tror inte VooseStore gör så mkt mer än att importera (duh) och slå på ett par hundringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...