Gå till innehåll

Illegal nedladdning. Stop!


kvällensdebatt

Recommended Posts

Bojkott är som ni skriver ett förbisett alternativ i sammanhanget.

 

Kan användande av imateriellt material vara stöld?

 

-Ja kanske om man har intentionen att sälja materialet för egen vinst.

 

-Knappast om det är att bruka för egen del.

 

Men jag tror inte att varken våra lagstiftare eller domstolar är helt på det klara hur man hanterar kopieringar.

 

Det skrev jag tidigare:

 

Stöld i dagligt tal är inte samma i juridisk mening. Stöld är tillgrepp av någon annans egemdom. Upphovsrättsbrott går under immaterialrätten och innehåller intellektuell egendom som idéer, uppfinningar, varumärken eller verk.

 

Litet, förenklat exempel:

 

Att skriva av någons bok = upphovsrättsbrott (immateriell förlust)

Att ta någons bok = stöld (materiell förlust)

 

Och som jag tidigare skrev så är ekonomisk vinning inte något rekvisit. Det är endast efter uppsåt som upphovsrättsbrott bedöms.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan Ipred kan vi inte göra film

 

Den varnigen utfärdar nu filmskaparna bakom filmen Låt den rätte komma in i ett kritiskt brev riktat till alliansens partiledare.

 

– Märkligt, fegt och arrogant att inte ställa sig upp för det som är rätt, säger John Nordling, filmproducent till aftonbladet.se

 

Kom tillbaks när ni slutar stjäla produktionsmedlen från Sveriges befolkning. Stödjer man SFI bör man hålla tyst med att ställa upp för det som är rätt.

 

För det kan väl knappast vara rätt att hylla ett system där man tvingar lågavlönade människor att jobba över halva året gratis åt staten för att sedan binda en otäck IPRED-lag över deras ryggar när de vill få tillbaka det de redan betalat för?

Länk till kommentar
Share on other sites

Klas Persson, va? SFI och kulturstöd är ju civiliserat, demokratiskt genomfört för att vi ska kunna ha ett aktivt kulturliv i Sverige. Att söka stöd därifrån är lagligt och i samförstånd med skattebetalarna.

Hur kan du ens jämföra detta med illegal nedladdning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är märkligt när de ställer upp sådana falska dilemma: antingen så inför vi IPRED och det kommer fler filmer, eller så gör vi det inte och all filmproduktion upphör. Antingen är du emot oss, eller är du med oss.

 

Eftersom SFI har som mål att främja "kvalitetsfilm" kan vi väl lägga ned SFI i stället och låta marknadsekonomin styra. Förmodligen kommer det då filmer som folk vill se, snarare än film som uppfyller fyra av fem punkter på SFI:s styrdokument.

 

r) Låt den rätte komma in har fått 7 miljoner i produktionsstöd (PDF) av SFI. Budgeten var totalt 28 miljoner enligt Aftonbladet-artikeln. Då är efterhandsstödet ännu inte inräknat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer en liten bojkott-lista för att underlätta. Bare te att fylle på öm en säger

 

Företag:

Universal

 

Personer:

Torbjörn Flygt, författare,

Åsa Larsson, författare,

Björn Ranelid, författare,

Dick Harrison, författare,

Peter Englund, författare,

Lena Koppel, regissör,

Colin Nutley, regissör,

Kjell Åke Andersson, regissör,

Joakim Nätterqvist, skådespelare,

Stefan Sauk, skådespelare,

Hannes Holm, regissör,

Måns Herngren, regissör,

Peter Dalle, skådespelare,

Mikael Persbrandt, skådespelare,

Rikard Wolff, artist,

Georg Riedel, musiker/kompositör,

Martin Rolinski, artist,

Henrik Rongedal, artist/låtskrivare,

Magnus Rongedal, artist/låtskrivare,

Fredrik Thomander, artist/låtskrivare/producent,

Jakob Samuelsson, artist,

Matti Alfonzetti, artist/låtskrivare/producent,

Jill Johnson, artist/låtskrivare,

Claes Janson, exekutör och tolkare

Monica Borrfors, artist,

Lasse Tennander, musiker/kompositör/textförfattare,

Eva Dahlgren, artist/låtskrivare,

Per Gessle, artist/låtskrivare,

Ulf Dageby, musiker/kompositör,

Martin Ehrencrona, musiker/producent,

Jacob Widén, artist/låtskrivare,

Eric Lantz, artist/låtskrivare,

Oscar Kempe, artist/låtskrivare,

Magnus Sveningsson, artist/låtskrivare,

Joey Tempest, artist/låtskrivare,

Lisa Miskovsky, artist/låtskrivare,

Niklas Strömstedt, artist

Länk till kommentar
Share on other sites

haha den här e kul. 9000 låtar vaffan

 

http://piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=37672

 

Om vi utgår från dessa siffror om 150 000 dollar per sång, så ska Per Gessle betala 1,35 miljarder dollar (ungefär 10,52 miljarder svenska kronor) för alla de låtarna han gav bort.

 

Att betala ett mindre lands BNP i ersättning för kopiering låter väl som en vettig idé! :i Han kan lägga upp en betalningsplan i samråd med Kronofogdemyndigheten som ska vara betald innan han går i pension. Helst också med en viss ränta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi utgår från dessa siffror om 150 000 dollar per sång, så ska Per Gessle betala 1,35 miljarder dollar (ungefär 10,52 miljarder svenska kronor) för alla de låtarna han gav bort.

 

Att betala ett mindre lands BNP i ersättning för kopiering låter väl som en vettig idé! :i Han kan lägga upp en betalningsplan i samråd med Kronofogdemyndigheten som ska vara betald innan han går i pension. Helst också med en viss ränta.

 

Ska vi göra en polisaanmälan §e ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska vi göra en polisaanmälan §e ?

 

Ja, han verkar ju inte tycka det är någon stor grej eftersom man bara kan lämna tillbaka mp3-spelaren. Men det är en stor grej om en svensson gör det hemma i stugan. Det är en mycket märklig inställning.

 

Är man så inkonsekvent i sina rättsprinciper förtjänar man inget annat än personlig konkurs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klas Persson, va? SFI och kulturstöd är ju civiliserat, demokratiskt genomfört för att vi ska kunna ha ett aktivt kulturliv i Sverige.

Sverige var alltså utan aktivt kulturliv innan SFI och kulturstöd? Eller har inte USA något kulturliv? Jag är av uppfattningen att staten utmärglar kultur, inte tvärt om.

Men det här är en annan fråga som det finns egna trådar till.

 

Att söka stöd därifrån är lagligt och i samförstånd med skattebetalarna.

Inte av mig.

 

Hur kan du ens jämföra detta med illegal nedladdning?

Det gör jag inte. Jag tycker bara att uttalandet: "Märkligt, fegt och arrogant att inte ställa sig upp för det som är rätt" är lite märkligt när det är en SFI-produktion. Borde inte biobiljetterna till filmer producerade med statliga medel vara billigare iaf? Känns tokigt att betala två gånger.

 

Demokratiskt valda lagar behöver inte alltid vara rätt och i fas med människors frihet. Bara för att några är fler har de inte rätt att förtrycka andra. Var det inte rätt av Rosa Parks att vägra flytta sig för en vit busspassagerare? I bland står lagar i motsats till grundläggande, liberala rättigheter och då får man protestera. Därför anser jag att det inte är moraliskt fel att fildela statlig film.

Men jag ser inte det här i svartvitt. Visst, det är olagligt att ladda ner andras verk(frihetlig rättighet, ingen får ta det som är ditt samtycke) men det går åt båda hållen.

Ska vi ha socialicerad filmindustri borde det kanske ske fullt ut, där alla intäkter går tillbaka till staten. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Klas.

1. "Sverige var alltså utan aktivt kulturliv innan SFI och kulturstöd?" Det får du väl kolla upp själv. Jämför du på allvar med USA? Att göra film är en väldigt dyr konstform, och att göra film på svenska språket på en liten marknad går aldrig att jämföra med att göra film på engelska, där marknaden omfattar flera miljarder människor. Det förstår du också.

Svensk film behöver allt stöd den kan få, både innan och efter.

2. "Inte av mig." Det kallas demokrati. De flesta av oss gillar t.ex. film och är för kulturstöd, om än indirekt. Du får helt enkelt stödja filmbranschen, oavsett om det gör ont i dig.

3. "Känns tokigt att betala två gånger" Så fungerar det. Alternativet är att betala allt via biobiljetten, men då betalar endast besökarna. Nu betalar alla. Det är värt det, tycker de flesta kulturälskare. Om biobiljetten skulle kosta 400 spänn skulle det vara förödande. Men om du vill kan du ju propagera för denna kulturdödande linje.

Länk till kommentar
Share on other sites

Raffe

1. Frågan var retorisk, självklart hade vi ett rikt kulturliv innan. Kika här för lite rolig läsning över svensk filmhistoria. Intressant läsning och mycket kul info, rekommenderas till er som inte varit där och tittat redan.

Angående marknaden, dyra filmer borde ju rimligtvis vara inriktade på en internationell marknad. Vet man med sig att det här kommer ingen utanför Säffle kommun gilla är det kanske korkat att lägga en fullstor budget på det?

 

2. Jo, men det var här jag påvisade att det finns tillfällen när det är rättfärdigt att försöka stoppa rådande system. Och det är när ens frihet och rättighet kränks. Jag stödjer redan svensk film, och det gör inte speciellt ont. Det är systemet jag inte stödjer. Att jag inte anser att det finns ett moraliskt problem med att inte stödja dessa filmer betyder inte att jag inte gör det ändå.

Jag ska försöka förklara mig bättre, jag tyckte John Nordins citat var både märkligt, fegt och inte minst arrogant. Det var det hela.

Och jag älskar film, annars skulle jag inte syssla med det.

 

3. Eller också så har vi en fri marknad där företag får lov att gå i förlust vilket leder till bättre filmer. Alla filmer finns det en marknad för. Alla filmer görs i en fri sådan, och ingen skulle kosta 400:- att se. Varför inte? För att ingen skulle betala det, i alla fall inte tillräckligt många för att ge vinst. Så varför skulle det vara en kulturdödande linje? Jag tror att förstatligande ger kortsiktighet, likriktning och är hämmande för kulturen. Ingmar Bergman behövde sina b-filmsproduktioner för att bli den han blev. Något som det inte finns plats för i sfi. En privat aktör ser långsiktigt och producerar b-filmer med folk de ser har potential för de vet att de behöver duktiga folk även i framtiden.

 

Hur klarar sig musikindustrin? Vi säljer musik till hela världen. Datorspelspelbranschen? Filmbranschen innan 1963?

 

Du kan anse att SFI är bra, och du kan anse att det görs bättre svensk film nu än då. Det är något som går att debattera. Men att säga att kulturen skulle dö utan statligt stöd är bara trams.

 

 

beta75

När jag senast stod och bläddrade bland filmerna i den lokala videobutiken kom ett par in och ställde sig bredvid mig.

"Titta här!" sa tjejen och drog fram Tre Solar.

"Jättebra film" fortsatte hon, ironiskt antog jag och skrattade lite tyst för mig själv inför den väntade sågningen... Men det som fortsatte var en helt ärlig hyllning till skiten. ?!!? Filmen har alltså fans, på riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

klas persson.

Du jämför Sveriges filmindustri med USA. Du jämför filmbranschen med musik, data-spel och annat. Det är så enormt okunnigt, om exakt allt du pratar om. En vanlig människa behöver bara tänka litegrann för att förstå skillnaden mellan försäljningen av musik(som är väldigt billigt att procuera) som spelas in på engelska, och film(som är väldigt dyrt) på svenska.

Fakta: Av runt 100 filmer som producerades mellan 2003-2006 gav bara 6 st insatsen tillbaka.

http://www.filmnyheterna.se/Nyheter/Svensk-film-ar-olonsam/

Och du svamlar om att företag ska vara själva i finansieringen. Det är bara att inse att det inte är lönsamt att göra film i Sverige. Vi behöver SFI och vi behöver att folk som ser filmen betalar.

 

Man måste hata svensk film oerhört mycket om man dels vill ta bort filmstöd och dels släppa fildelning fritt.

Förstår inte ens varför jag diskuterar detta, och jag kommer inte att göra det mer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är ett filmforum, jag föreslår att man samlar in all fakta vad gäller IPRED och vad den innebär i praktiken och helt enkelt gör en liten film av det hela. Filmer på youtube är väldigt lätta att sprida och roligare att titta på än att sitta och läsa massa text som man får leta sej fram till själv. Det skulle nog få upp ögonen på en hel del som egentligen inte vet ett skit om IPRED utan bara tycker att det är stöld osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte ens varför jag diskuterar detta, och jag kommer inte att göra det mer...

Jag är alltså okunnig (okunnigt är även allt jag pratar om), jag är ingen vanlig människa, jag har även svårt att förstå och jag svamlar. Trevligt...

Nej, jag kommer inte att svara dig mer heller. Finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att man tycker olika. Bete dig!

 

Och din fakta över lönsamma bidragsfilmer gör ju inte din sak någon tjänst precis.

 

Vi gjorde film innan 1963. Jag gillar svensk film. Jag vill inte släppa fildelning fritt.

 

EDIT: Detta är det sista inlägget som inte är i topic. Var tvungen att svara på personpåhoppen bara. /EDIT

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen om jag varit otrevlig, Klas. Men nu när en av mina favoritregissörer gått ut och klart och tydligt förklarat det svåra läget, och att det kanske inte blir några fler filmer, blir jag extra laddad. Det finns ingen tid för filosofier och ursäkter längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen om jag varit otrevlig, Klas. Men nu när en av mina favoritregissörer gått ut och klart och tydligt förklarat det svåra läget, och att det kanske inte blir några fler filmer, blir jag extra laddad. Det finns ingen tid för filosofier och ursäkter längre.

 

Men det är ju bara skitsnack från deras sida. Skulle man dra upp en lista över hur mycket svensk film sålde innan fildelning var spritt och efter skulle man nog inte märka någon större skillnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa är på allvar så naiva att man tror att deras öppna brev till regeringen är skitsnack; lögner eller att de inte känner till sin ekonomi tillräckligt bra, men internetkidz känner såklart till ekonomin bättre.

ZzZzZzzzzZ

 

Fan, jag skrev ett långt inlägg men blev utloggad så det försvann :/

 

Det största felet med de olika branscherna är att de skyller sina fel på syndabocken pirater istället för att verkligen ta itu med problemet som dålig film, dålig musik, dåligt spel.

 

Sen är problemet att de vill lobba för lagförändringar istället för att anpassa sig till marknanden och vad folk vill ha.

 

Musiker tjänare inte mycket på skivförsälning förutom stora artister som kan kanske förhandla till sig en del av kakan. Men sen CD-skivan släpptes 1986 och då den kosta kanske 40-50kr att tillverka så har inte priset på skivor sänkts, det är fortfarande 149kr trots att CD-skivan nu är 1kr styck. Samma sak med DVD-filmer. Så vart får artisterna sin lön ifrån, jo spelningar och varumärkesförsäljning. Hur får man folk till att köpa ens t-shirtar o komma på ens konserter? Jo man sprider sin musik så mycket som möjligt och förhoppningsvis får man fans genom det som köper ens grejer.

 

Spelföretaget Blizzard som "bara" gör "bra" spel har inga problem, de har CD-keys och månadsabonnemang. De har även nu gjort så att vi som faktiskt äger orginalen inte behöver ha våra CD-skivor i hela tiden o slitas när vi spelar. För problemet som spelbolagen gjort och Sony med sina rootkits är att de som faktiskt köpt spelen är de som får deala med alla jävla program o skit som bevisar att man har orginalet men piraterna slipper delvis sånt. Dvs. det är de "lagliga" som får problemen av företagen och inte piraterna.

 

T.ex. köper man EA spelet Spore, så kan man installera det 5 gånger och man behöver CD-skivan. Om man laddar ner olagligt så kan man installera hur mycket man vill och behöver ingen CD-skiva. Låter detta som ett fungerande exempel på hur det ska vara? Felen ligger som sagt i företagen, för det finns företag och artister som tjänar på att ha pirater, det är så de får sina verk spridda och sedan inkomster via donationer eller att man köper fullversionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

För mycket prat om musik och spel. Vi håller oss till den svenska filmbranschen, som är mycket mer utsatt och som vi här på forumet är relaterade till.

 

Det spelar ingen roll om ni avfärdar en film som dålig. Om filmen inte går runt samtidigt som vissa ser den gratis är det såklart ett stort, orättvist problem. Om filmen är bra nog att ladda ner och se ska skaparna ha betalt. Punkt slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...