Jump to content

High1ander

Members
  • Content Count

    733
  • Joined

  • Days Won

    1

High1ander last won the day on April 1 2008

High1ander had the most liked content!

Community Reputation

17 Good

1 Follower

  1. Beroende på vart du tar panoramat, så skulle jag rekommendera köra på telefoto, men se till att köra manuellt där linsen är skarpast och har minst vinjetting.
  2. Testa att byt filändelse på något klipp, från .mov till .mp4 och tvärtom. Har förut själv haft sådana problem där det har varit segt som sirap på ena och när man bytt så har det funkat perfekt.
  3. Jag tror nog att han menar de säljer samma saker som man hittar på e-bay (typ gimbals och steadicam-kopior från Came), fast med ganska mycket påslag (som då täcker moms, garantier, etc. på andra sätt). Jag själv köper på e-bay och Scandinavian Photo, men i många fall så köper jag även via tyska butiker t.ex. thomman.de det beror på vad som finns i lager. En hundralapp billigare här och där är skitsamma. Däremot nu sist när jag skulle skaffa stativ, ljudinspelare, mic, trådlöst mic-system, etc. så skulle det kanske kosta runt 30 000kr på Scandinavian Photo, (exakt samma utrustning) köpte jag
  4. Kostymerna/smink är viktigast. Ljuset och filmkvaliten är knappast "klassiskt 50-tal" med diverse filter/filmstock, vilket lämnar kostym och smink till det som får "bära upp känslan". Sen hjälper ju saker som musiken också. Jag menar, kollar man bara på 0:24 sek i när han sitter ner så är det inget som direkt skriker "50-tal", hade kunnat vara när som från 1950-2015, bara en snubbe med för stor kostym.
  5. Nej, du kan inte ta en XLR-adapter in i kameran, ljudnivån är för hög på XLR, så du behöver gå genom en mixer som sätter det till "mic level" och inte "line level". Live musik är svårt, då själva basen ofta får mikar att gå åt helvetet även om du sätter "nivån rätt" bara för musiken skakar för mycket, men det beror ju på vart du står och hur hög musiken är. Hursom behöver du sätta miken på manuellt läge då automatiskt säkert kommer hoppa upp runt som fan. Brus är oftast ett problem när man har svaga signaler, men med musik så kommer du få väldigt starkt ljud så brus borde inte vara så farligt
  6. De säljer inte längre sina program för 11000kr, de har sådana priser på AE CS6 för de vill att man ska skaffa CC på prenumeration. För de som jobbar i branschen så är deras nya prissättning faktiskt bättre plus att man får alltid "den senaste versionen". Förut så för samma peng var man tvungen att hoppa över en version eller två. Du utgår nog också från vad sakerna kostar som privatperson, men t.ex. på de jobben jag haft så betalar man av något för 10 000kr på 3-5 jobbdagar (så det är en investering som lönar sig snabbt om det garanterar mer jobb). Sen det man betalar för är också själv
  7. 1. Dina åsikter ändrar inte vad som gäller. Jag har inte klagat på din rätt att ha åsikter eller uttrycka dom, jag har bara påpekat att de gäller inte lagligt och beroende på situation inte moraliskt heller. 2. Har man gjort en "riskbedömning" där man tagit i beräkning risker, och försökt minimera risker så kan man i en storm klättra upp bland fyverkerier. Men det är knappast troligt att folk skulle "godkänna" det, och även om det skulle godkännas så måste ju inte man gå upp om man inte vill. Moraliska aspekten här är dock lite svårare, för det är svårt som "ny och oerfaren" (eller ekonomis
  8. Ja, i det här fallet så var regissören också prodocuent, vilket gör honom högst eller delad högst ansvarig med andra producenter, men jag har uttryckligen pratat om "regissör" som yrke inte innebär en chefsposition i form av ansvar. Man kan inte hävda heller att man inte vågar säga emot, det är ens ansvar att säga emot om något är farligt. Men i detta fall, vad skulle vara farligt, enligt producent/platschef så hade man ju kollat med järnvägen och fått tillstånd. Som regissör/fotograf så kan man knappast gå runt och dubbelkolla att andra människor gör det de ska göra. Angående John Landis s
  9. Nej, jag talar inte ur sammanhang. Jbergman påstår att en regissör är högst ansvarig/chef, vilket inte alls är fallet. Regissören är chef för kanske en AD eller 2nd AD, men det är DoP som är chef för sin department, på samma sätt som Production Designer är för rekvisita, etc. Som jag skrev också, så beroende på roll så "kan" även en regissör vara producent, men det är inte det normala i Hollywood eller större produktioner även om det finns. Dvs. man blir inte automatiskt en producent för att man är regissör, eller tvärt om. Jag säger inte att fotografen var mest ansvarig, utan att om m
  10. Nej, regissören är inte chef. Högsta chefen är producenten/produktionsbolaget, de kan utan problem sparka regissören, regissören kan inte sparka producenten. Regissören ansvarar inte för att för att få papper påskrivna av t.ex. trafikverket, det är producenten/platschefens ansvar/jobb, det är just sånt de får betalt för och därför de får sina credits. DoP har större ansvar för sina anställda än regissören, för det är DoP:s ansvar att säga till regissören (nej, vi kan inte filma så och så för det är för farligt) på samma sätt som en stuntman/stuntkordinator har rätt att säga så om det är stunts
  11. Det är kanske moraliskt ansvar på regissören, men det är enligt mig större på t.ex. DoP som faktiskt är den som säger åt var kamera-assistenterna ska vara. Mest är dock på producent och platsansvarig. Men svårt att avgöra, man får kolla mail-konversationer, etc. för att se om någon klagat och sagt saker som "jag kan inte garantera säkerheten om vi inte får ett officiellt tillstånd, etc." Som producent kan man ju vara mer eller mindre inblandad i det dagliga och operativa ansvaret. Så det hela beror ju i princip på: vem skulle haft ansvaret, och vem sa det var OK att vara fast det inte var det.
  12. Jag håller med om att Cinema är för TV, det är hyffsat lätt att lära sig och funkar bra för som sagt TV-grafik. Funkar väl säkert bra till "film" också, och flyter ju på bra nu med After Effects då de är synkade. Maya är det svåraste och segaste, men även bästa enligt mig (och den som jag jobbat med). Man kan göra mycket grymt med det, men är inte lika lätt att skapa något snyggt och coolt och få ut det snabbt som i t.ex. Max eller Cinema.
  13. Du måste använda sonys Xdcam Transfer om du sitter på Mac/FCP, för att "wrappa" filerna till .mov så FCP kan jobba med dom.
  14. Som Fürni säger så beror det på modell och hur mycket man kan ställa manuellt. Men ofta är det så att man kan ställa in att kameran t.ex. får styra ISO och bländare fritt, men inte röra slutaren, iaf. i bättre video-kameror (då slutaren påverkar "stilen" mest), eller att kameran bara får styra slutare, etc... Sen brukar man på vissa kameror, typ DSLRs kunna ställa in vilka nivåer ISO-får ändras, så den t.ex. bara går mellan 100 - 1000 ISO och inte 100 - 25000. Desta med att t.ex. sätta irisen manuellt, och ha den låst, för att sen se om den ändrar slutare och ISO eller om den ändrar irisen/
  15. Nu har inte jag jobbat med just den kameran, men generellt så är "gain" videokamerornas motsvarighet till ISO, vilket inte ändrar slutare eller bländare. Däremot så behöver man ju kompensera om man "gainar upp" med att minska bländarstorleken, eller öka hastigheten på slutaren. Dock så är det ju så att gain är oftast ganska dåligt på videokameror om man vill öka ljuskänsligheten, och de visar ofta inte heller som med ISO hur mycket +3 dB eller +12dB motsvarar. Med ISO så vet man ju att 200 istället för 100 är dubbelt så ljuskänsligt, vilket inte är fallet med gain... Sen kan just exponering
×
×
  • Create New...