Gå till innehåll

Piratkopiering?


Steiven

Recommended Posts

Folk som gillar filmen kommer köpa den för att få högre kvalitet. Dom som inte har råd med reklam får det gratis.

 

Reklam före/efter filmer och kanske i bidrar med pengar och det används allt mer i både stora som små productioner. Sedan så undrar man ju om det är rätt att stora filmbolag som bara vill tjäna pengar och inte vill göra kvalitativ film ska få bestämma vem som ska få chansen att göra film.

 

Mycket av det jag skriver fungerar inte till lika lika bra på den svenska maknaden eftersom att den är så lite

Länk till kommentar
Share on other sites

Så om många tyckte det var ok att råna banker så borde man få göra det? Hur kan du påstå att ingen förlorar något på nerladdning? Producenterna bakom produkterna förlorar ju pengar för varje person som laddar ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med dagens it samhälle kostar det inte ens 40kr per dvd att hyra.

Man kan ju se ca 20 filmer för 150 spänn. Blir mindre än 8kr per dvd.

Är det nått att bråka om??

hellre lägga 8kr på en film som visar sig vara dålig än böter/fängelse för en film som man gett bottenbetyg

Länk till kommentar
Share on other sites

Men snälla! Dom förlorar inkomst! Och det är inte ens säkert att dom gör det. Varför repiterar ni samma argument om och om igen. Vid nedladdnig så för lorar ingen på det. Dom går +-0. Vid ett rån så går ju banken -. Dom förlorar det dom har.

 

Vi i våran familj hyr film kanske 3st i veckan. Dom som inte är filmintresserade hyr eller köper knappt alls. Bara någon film per år. Jag skulle inte blivigt så filmintresserad som jag är inte jag inte hadde möjlighet att titta på all den film jag gör tack vare nedladdnig. Dom som gilller film köper mer och dom som inte gillar film så gätte mycket gör inte det. Det är ganska enkelt at förstå. Hur kan det komma sig att film konsumtionen har sjunkigt i samtliga länder. Även där piratkopiering inte är något problem? När danmark skärpte lagen mot piratkopiering så enskilda personer som bara laddatner film fick böra över 50000kr och nedladdningen minskade så minskade fortfarande försäljningen av film/musik/program.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ag_the_king]Men snälla! Dom förlorar inkomst! Och det är inte ens säkert att dom gör det. Varför repiterar ni samma argument om och om igen. Vid nedladdnig så för lorar ingen på det. Dom går +-0. Vid ett rån så går ju banken -. Dom förlorar det dom har.[/citat]

Mja, det är ju en konsument som vill se filmen men som väljer att slippa betalningen så klart dom går minus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men varför har det tagits upp som ett stort problem tror ni då?

Det är klart att det är ett stort problem och speciellt nu när det är olagligt!

Och ni som tror att ingen förlorar på det, skulle alla ladda ner film från nätet, var får de då pengar ifrån? Det kostar runt 20- 25 milj att göra en svensk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Så om många tyckte det var ok att råna banker så borde man få göra det? Hur kan du påstå att ingen förlorar något på nerladdning? Producenterna bakom produkterna förlorar ju pengar för varje person som laddar ner.[/citat]

 

Du kan ju inte gämföra bankrån med att tanka en film från internet.

 

Anledningen till att ni som förespråkar att man inte ska ladda ner film förlorar är era dåliga argument.

 

Säg att den film blir nertankad 2 miljoner gånger av 2 miljoner olika personer, skulle då bolaget gå back 2 miljoner kopior?

Svaret är nej. Bara för att 2 miljoner laddade ner en film betyder inte att alla dom 2 miljonerna skulle ha betalat för att se på filmen.

Så på riktigt kanske bolaget går back kanske 100.000 kopior om ens det.

 

För några månader sedan var det några som sade att programvaru marknaden förlorade ca 40 miljader på nerladdning. Tror man på det själv är man en idiot då dom flesta program som laddas ner är riktigt, riktigt dyra prorgam som inte en jävel hade haft råd att köpa iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det där med program och sånt där som kan kosta 10 000 - tals kronor har jag en annan åsikt om.

Personer kan lära sig programmen och sen kan ett företag som antällt denna köpa in det när det finns kunniga.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Varför diskuterar vi ens stölder på nätet? Dom som laddar ner film olagligt är tjuvar, punkt. The end."

 

Tja lagen säger att man inte får lada ner så ett brottär det men det vi diskuterar är väl om det är moraliskt OK att ladda ner? Jag menar det är olagligt att mörda pedofil/mördare men i min syn moraliskt korekt. :/

 

"Och att det är dyrt att gå på bio är ju skitsnack, köp ett rabattkort så får ni se 4 filmer med bästa kvalité på en bioduk för ca 45 kr per film."

 

Jag vet inte hur rik du är men jag har inte råd med att se de filmer jag vill även om det kostar 45kr styck. Köpte ett sådant kort, det gick utan innan jag fick råd att använda det.

 

"Jag har fortfarande inte läst ett enda vettigt argument på att det skulle vara OK att ladda ner film på nätet......."

 

Jag har läst flera jag tycker är vettiga men det är ju från person till person.

 

Förövrigt tycker jag Jawo's inlägg var väldigt vettigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]

Säg att den film blir nertankad 2 miljoner gånger av 2 miljoner olika personer, skulle då bolaget gå back 2 miljoner kopior?

Svaret är nej. Bara för att 2 miljoner laddade ner en film betyder inte att alla dom 2 miljonerna skulle ha betalat för att se på filmen.

Så på riktigt kanske bolaget går back kanske 100.000 kopior om ens det.

 

För några månader sedan var det några som sade att programvaru marknaden förlorade ca 40 miljader på nerladdning. Tror man på det själv är man en idiot då dom flesta program som laddas ner är riktigt, riktigt dyra prorgam som inte en jävel hade haft råd att köpa iaf.[/citat]

 

Men snälla nån...är det då ok att bolaget går back 100.00 kopior? Är det ens ok att dom går back en?

 

[citat=Usarpe89]

Tja lagen säger att man inte får lada ner så ett brottär det men det vi diskuterar är väl om det är moraliskt OK att ladda ner? Jag menar det är olagligt att mörda pedofil/mördare men i min syn moraliskt korekt. :/[/citat]

Tycker du verkligen att det är ok att mörda mördare? Är det då ok att mörda den som mördade en mördare?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=Jawo]

Säg att den film blir nertankad 2 miljoner gånger av 2 miljoner olika personer, skulle då bolaget gå back 2 miljoner kopior?

Svaret är nej. Bara för att 2 miljoner laddade ner en film betyder inte att alla dom 2 miljonerna skulle ha betalat för att se på filmen.

Så på riktigt kanske bolaget går back kanske 100.000 kopior om ens det.

 

För några månader sedan var det några som sade att programvaru marknaden förlorade ca 40 miljader på nerladdning. Tror man på det själv är man en idiot då dom flesta program som laddas ner är riktigt, riktigt dyra prorgam som inte en jävel hade haft råd att köpa iaf.[/citat]

 

Men snälla nån...är det då ok att bolaget går back 100.00 kopior? Är det ens ok att dom går back en? [/citat]

 

För det första så skrev jag aldrig att det är okej, jag syftade mer på att dom inte förlorar så mycket som dom vill få det att låta som.

 

Men personligen så tycker jag att det är okej när det gäller hollywood, då dom tjänar sådana enorma summor.

Dock inte när det gäller tex svensk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Du kan ju inte gämföra bankrån med att tanka en film från internet.

[/citat]

 

Btw, jag jämför inte nerladdning och bankrån. Jag applicerade ag_the_kings resonemang på en annan kriminell företeelse. Han menade i ett tidigare inlägg att det är ok att ladda ner film för att så många inte tycker att det är fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Men personligen så tycker jag att det är okej när det gäller hollywood, då dom tjänar sådana enorma summor.

Dock inte när det gäller tex svensk film.[/citat]

 

Ahh, Robin Hood mentaliteten. Jag hade köpt det om det gällt något livsviktigt och inte ditt behov att roa dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=Jawo]Men personligen så tycker jag att det är okej när det gäller hollywood, då dom tjänar sådana enorma summor.

Dock inte när det gäller tex svensk film.[/citat]

 

Ahh, Robin Hood mentaliteten. Jag hade köpt det om det gällt något livsviktigt och inte ditt behov att roa dig.[/citat]

 

Nu försöker inte jag övertala dig att tycka som jag gör, men däremot så vore det trevligt ifall du (och alla andra) kan förstå att folk har olika åsikter och faktiskt respektera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Steiven][citat=ag_the_king]Anledningen att det har tagigts upp som ett stort problem är att filmbolagen vill mjölkaut varenda litet korvöre ur oss...[/citat]

 

Jaha.... det va det sämsta jag hört men men..[/citat]

 

Men Steiven är det inte dax att öppna ögonen?!... Dom har ju t.o.m. varit så flitiga så dom lyckats till 110% med sin lobbyverksamhet ang. skatten på "våra" DvD skivor. Det är horibelt hur sanslöst bra dom är på att mjölka ut varenda litet korvöre ur oss. Att man som amatörfilmare ska vara tvungen att betala för sina egna filmer till dom stora bolagen... Bara för att man vill köpa dom av en lokal handlara. Det ÄR det sämsta jag hört på länge...

 

Hur rättfärdigar du det Steiven?

 

EDIT=" http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4345 "

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=TDA][citat=Jawo]Men personligen så tycker jag att det är okej när det gäller hollywood, då dom tjänar sådana enorma summor.

Dock inte när det gäller tex svensk film.[/citat]

 

Ahh, Robin Hood mentaliteten. Jag hade köpt det om det gällt något livsviktigt och inte ditt behov att roa dig.[/citat]

 

Nu försöker inte jag övertala dig att tycka som jag gör, men däremot så vore det trevligt ifall du (och alla andra) kan förstå att folk har olika åsikter och faktiskt respektera det.[/citat]

 

Jag har svårt att respektera åsikten att det är rätt att stjäla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=Jawo][citat=TDA][citat=Jawo]Men personligen så tycker jag att det är okej när det gäller hollywood, då dom tjänar sådana enorma summor.

Dock inte när det gäller tex svensk film.[/citat]

 

Ahh, Robin Hood mentaliteten. Jag hade köpt det om det gällt något livsviktigt och inte ditt behov att roa dig.[/citat]

 

Nu försöker inte jag övertala dig att tycka som jag gör, men däremot så vore det trevligt ifall du (och alla andra) kan förstå att folk har olika åsikter och faktiskt respektera det.[/citat]

 

Jag har svårt att respektera åsikten att det är rätt att stjäla.[/citat]

 

Jag med, men jag anser inte att jag stjäl. Hade jag inte tankat filmen hade jag endå inte köpt den.

Jag blir glad och filmbolaget blir glad då dom får en extra kund ifall jag anser deras produkt vara köpvärd.

Exakt samma sak som att provköra en bil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...