Gå till innehåll

Piratkopiering?


Steiven

Recommended Posts

[citat=Twizz]Tänkte på alla second hand affärer. Där får inte producenten en enda spänn utan all vinst hamnar ju hos butiken.[/citat]

 

Det är en begagnad vara. En vara blir begagnad efter att den har varit ny. ;)

 

Så, visst får producenten vinst i första skedet. Second hand är för övrigt helt legitimt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Twizz]Något som inte rör piratkopiering men ämenen som tagit upp i tråden. Tänkte på alla second hand affärer. Där får inte producenten en enda spänn utan all vinst hamnar ju hos butiken.[/citat]

Producenten har redan fått ersättning för filmen.

 

Till skillnad från programvaror till datorer (som man licensierar) så har film och böcker den lilla egenheten att man faktiskt ÄGER det exemplar av filmen och boken man köpt och man har exklusiv rätt till exemplaret. När filmen är såld upphör alla anspråk på exemplaret från förlaget. Det står mig fritt att använda filmen som dörrstopp eller fiskbete utan att förlaget har någon som helst rätt att lägga sig i. Om jag repar eller skadar mitt exemplar har jag ingen rätt att kräva ersättning utan måste köpa en ny. Jag har rätt att se filmen/läsa boken hur många gånger jag vill utan att behöva betala en gång till, det ger mig rätt att låna ut verket (till närmaste bekantskaptkretsen är bäst att tillägga. Biblioteksverksamhet är nått helt annat), och det ger mig rätt att se filmen/läsa boken i sovrummet/min sommarstuga utan att betala en gång till, och mina familjemedlemar får se filmen utan att betala för varje familjemedlem och även rätt att vidareförsälja mitt exemplar.

Med svensk upphovsrättslag även att göra enskilda kopior för eget bruk på av egna och lånade exemplar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste haft en ovanlig tur, för jag har hittills aldrig stött på något kopieringsskydd (av betydelse) på DVD-film.

 

Men att problemet att sprida upphovsrättskyddat matrial inte är försumbart fick jag illustrerat häromdagen när jag köpte nyaste numret av motormagazinet "Power". Det är en tidning för de som gillar raggarbilar och trimmade veteranbilar. Redaktionen organiserar en motorträff som heter Big Meet. De brukar göra en video av arrangemanget, men i ledaren i tidningen lät man meddela att man upphört med videoproduktionen. Argumenten är att priset för ca 60 minuter proffsvideo kostar ungefär 150 000 kronor. De brukar sälja ca 1000 filmer och få det att gå nätt upp. Men förra året droppade försäljningen dramatiskt och det blev brakförlust. Någon hade lagt videon på nätet och "fildelat". Därmed beslutade man att upphöra med videoproduktionen.

Observera att dessa människor är entusiaster som arbetar för andra entusiaster, även om naturligtvis tidningen har komersiella intressen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla dvd filmer du köper har ju kopieringsskydd. Det går inte att kopiera dom för enskilt bruk utan programvara som knäcker koden. Dessa är ju inte svåra att få tag på idag, men du kan inte helt sonika välja att "make a dvd copy" i ett brännarprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså? Det har jag aldrig provat. Jag använder ett program som kostar gratis på internet som förutom trollar bort kryptering, även tar bort regionkodning och komprimerar om så att filmen får plats på en brännbar DVD-skiva. Sen den nya "nerladdningslagen" så är det inte ens förbjudet att kringgå enkla kopieringsskydd. I en del länder är det föresten förbjudet med kopieringskydd. Kan det ha varit frankrike? Men nu börjar vi komma lite offtopic. Åter till ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är inte olagligt att kopiera film, och dom flesta andra använder också "det där" programmet. Men jag menade bara att dvd´erna är ju gjorda för att det ska vara så svårt som möjligt att kopiera dom även fast det är helt lagligt att göra det för enskilt bruk.

När det gäller musik och vissa cd-skivor så är det ju oftast lättare att tanka ner en "olaglig" kopia som någon annan rippat än att försöka föra över sin nyinköpta cd till datorn helt lagligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det har du rätt i. Men det är inte den privata kopieringen som är bolagens problem. Jag är helt övertygad om att det är den organiserade piratverksamheten och utbytet över internet som har de stora volymerna. Den som någongång sett en utländsk markad för pirat-film och musik vet vad jag menar.

De flesta som argumeterar för fri nerladdning och hittar på diverse moraliska aspekter för att försvara ämnet ser endast den personliga nyttjandet och inser inte de totala volymerna. Lite ungefär som korvhandlaren på skänninge marken som bjuder alla förbipaserade på en korv-skiva i hopp att någon skall köpa. Räknar man ihop alla korvskivor han har bjudit på, lär det inte gå ihop med mängden sålda korvar om ingen köper då alla redan ätit sig mätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att piratkopiering är bra så länge man har lite sunt förnuft och fortsätter köpa lika mycket film och musik som man tidigare gjorde. Klart som korvspad att motorentusiasterna som gjorde den där dvdn inte kan fortsätta om inte folk köper skivan. Och det är ju skönt att det till största delen är de nötterna som ville ha dvdn som blir drabbade eftersom dom flesta nu valde att tanka ner den istället för att köpa den. Tyvärr så finns det allt för många nötter som helst slutat upp att lägga pengar på film / musik just eftersom man kan få det gratis. Mitt idealpiratkopieringssamhälle ;) går ut på att alla fortsätter köpa lika mycket film / musik / program etc som dom tidigare gjorde, men har möjlighet att tanka ner och titta på sådant dom inte har råd eller inte skulle lagt pengar på ändå. Just det argumentet är övervägande bland piraterna jag vet, men jag tror på att hamna någonstans emellan piraterna och pontén...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Jag tycker att piratkopiering är bra så länge man har lite sunt förnuft och fortsätter köpa lika mycket film och musik som man tidigare gjorde. Klart som korvspad att motorentusiasterna som gjorde den där dvdn inte kan fortsätta om inte folk köper skivan. Och det är ju skönt att det till största delen är de nötterna som ville ha dvdn som blir drabbade eftersom dom flesta nu valde att tanka ner den istället för att köpa den. Tyvärr så finns det allt för många nötter som helst slutat upp att lägga pengar på film / musik just eftersom man kan få det gratis. Mitt idealpiratkopieringssamhälle ;) går ut på att alla fortsätter köpa lika mycket film / musik / program etc som dom tidigare gjorde, men har möjlighet att tanka ner och titta på sådant dom inte har råd eller inte skulle lagt pengar på ändå. Just det argumentet är övervägande bland piraterna jag vet, men jag tror på att hamna någonstans emellan piraterna och pontén...[/citat]

 

Vad är det för dubbelmoral? Skulle det på något vis rättfärdiga ditt piratkopierande att du samtidigt köper en annan film? Det är okej att piratkopiera så att företag går bankrupt eller lägger ned delar av sin verksamhet, bara för att du betalar för så mycket annat? Hur gör du egentligen urskiljningen på vem som ska få betalt, och de som inte får det?

 

För varje sak du köper, ger det dig inte rätt att piratkopiera för motsvarande värde. Har du åkt taxi för 500 kronor en gång ger det dig inte rätt att åka gratis buss i en månad. Som TDA skrev, det är lyxvaror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om han menar piratkopiering eller privatkopiering? Det ena är lagligt och den andra inte. Att göra enkillda kopior för eget bruk med de argument som framförs här har jag inget att invända. Så fort man talar om piratkopiering så säger redan namnet vad det är frågan om, oftast i enorma volymer för vidare spridning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pace]

Vad är det för dubbelmoral? Skulle det på något vis rättfärdiga ditt piratkopierande att du samtidigt köper en annan film? Det är okej att piratkopiera så att företag går bankrupt eller lägger ned delar av sin verksamhet, bara för att du betalar för så mycket annat? Hur gör du egentligen urskiljningen på vem som ska få betalt, och de som inte får det?

 

För varje sak du köper, ger det dig inte rätt att piratkopiera för motsvarande värde. Har du åkt taxi för 500 kronor en gång ger det dig inte rätt att åka gratis buss i en månad. Som TDA skrev, det är lyxvaror.[/citat]

 

Jag har väl mer uppfattningen att jag inte behöver rättfärdiga någonting. Hade jag däremot slutat köpa film / musik bara för att jag kan tanka ner det gratis så hade jag hållt med dig. Men jag kan bara prata för mig själv och jag har aldrig gått på bio eller hyrt så mycket film som jag gör nu. Och jag kan garantera att jag hade inte lagt mer pengar på filmer och musik om jag inte hade haft möjlighet att tanka ner någonting. Jag vill inte lägga 250 spänn på en film om jag inte vet att jag kommer bli nöjd, då tankar jag hellre ner den och tittar på den, är den bra så köper jag den. Är den inte bra så köper jag den inte utan lägger dom pengarna på en film som jag tycker är bra istället. På så sätt så gynnas ju de bolag som gör bra film. Vad är det för fel med det? Visst lagen säger att det är fel att piratkopiera, men jag anser att lagen säger ganska mycket som är rätt som jag anser är fel också. Det handlar ju om val man gör i livet som vilka andra som hellst.

Och om kultur är en lyxvara så är vi ju påväg att göra det till en klassfråga. Är ju det sista man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Piratkopiering är inget nytt. Mina bröder kopierade ganska flitigt redan på 80-talet. Hela diskussionen är lite sned tycker jag. Innan DVD kom så såldes det inte alls så mycket film som det gör idag. Som jag har fattat det så har inte antalet biobesökare minskat heller och det är den största enskilda inkomstkällan för en ny film. Jag tror inte att nedladdningen konkurrerar främst med bio och köpfilm utan med hyrfilm. Det kanske har blivit svårare att komma undan med skräp men det tror jag inte med tanke på vad som går på bio i min håla iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Än så länge inspireras jag före köp av filmer jag hyrt eller sett på TV eller bio innan.Är för gammal för att vara före biopremiären ;den tidsaspekten är ointressant.Konsumerar inte speciellt mycket film då det mesta som görs är igenkänningsbart/upprepning av äldre koncept.De digitala effekterna går framåt men temana/storyn är för det mesta återbruk av äldre sådana.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FredrikD]Piratkopiering är inget nytt. Mina bröder kopierade ganska flitigt redan på 80-talet. [/citat] Cykelstölder är inte heller något nytt. Jag fick cyklar stulna redan på 70-talet. Ändå såldes det inte så mycket cyklar på 70-talet som i dag. Jag tror inte antalet cykelstölder påverkar försäljningen negativt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite svårt att ta websidetext på allvar som dels innehåller fel, dels lägger ord i munnen på motparten och som avslutar med att brott är legalt om bara tillräckligt många gör det.

 

Hemskt ledsen. Byt ut piratkopiering mot fortkörning, hembränning eller knulla mot betalning, sälja knark, fuska med skatten, stjäla statliga medel (*), dricka sprit som minderårig och argumentera återigen på samma sätt och hör hur det låter.

 

Däremot håller jag med om att piratkopieringen är svår eller omöjlig att stoppa, precis som prostitution, knark eller annat lämpligt. Att piratkopiera är en kultur är också svårt att säga emot. Att organisationen som bevakar sina intressen begår övertramp är också svårt att säga emot.

 

Om man skall se krasst på saken, så får vi kanske leva med piratkopieringen men man får nog allt leva med att riskera att bli ertappad.

 

 

(*) Att stjäla statliga medel är allmänt accepterat i korrupta länder som tex Mexico. Det är likfullt olagligt, men "alla" gör det och försöker man göra något åt saken får man "alla" emot sig. Men att rättfärdiga det? En mexican ser inget problem med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=FredrikD]Piratkopiering är inget nytt. Mina bröder kopierade ganska flitigt redan på 80-talet. [/citat] Cykelstölder är inte heller något nytt. Jag fick cyklar stulna redan på 70-talet. Ändå såldes det inte så mycket cyklar på 70-talet som i dag. Jag tror inte antalet cykelstölder påverkar försäljningen negativt.[/citat]

 

...och om inga cyklar stals så skulle försäljningen av nya cyklar alltså öka?

 

På vissa låter det som att filmbranschen är döende pga piratkopiering men så är det knappast. Om man törs så kan man klicka på "box office & business"-fliken på imdb å se hur sjukt mycket pengar vissa filmer drar in...

Länk till kommentar
Share on other sites

umm, jag brukar inte ladda ner, jag köper allt.... jag visste inte ens att man kunde ladda ner spel :S. Faast jag är nog mest rädd att jag ska få virus å sånt. ok, en liten fråga då, hur mpnga av er, som tycker att piratkopiering är fel, håller själva på med film? typ gör filmer å sånt? Bara en fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett felslut som många antipirater gör när de debatterar är att anta att alla är överens om äganderättens okränkbarhet. Därför är piraterna hycklare för de skulle ju aldrig tänka sig att stjäla en porsche bara för att de inte har råd med den. FEL.

 

Vi är många härute med en mer kritisk analys av den kapitalistiska ekonomin. Människors olika kapitaltillgångar sätter ramarna för deras handlingsutrymmen. Om vi ska gå med på att det är ett schysst system måste vi utgå från att de här vitt skilda kapitaltillgångarna någon gång i tidens begynnelse delades upp rättvist mellan människorna. Så är naturligtvis inte fallet. Ägandet är en enda lång historia av stöld, krig, imperialism och kolonialism. Därför är det absurt när dessa gigantiska företag (som jag såväl piratkopierar som snor mat ifrån) gnäller över att jag stjäl av dem. Rent krasst så kan jag inte tänka mig nåt sämre att göra med de pengar jag har än att ge dem till aktieägarna i Axfood bara för att jag är hungrig. Skit ska skit ha helt enkelt.

 

Därför skulle inte heller pirater behöva anstränga sig så mycket för att dra en skiljelinje mellan stöld av materiella och imateriella produkter (vilket förvisso ÄR två vitt skilda saker) - utan istället snacka mer om varför ägandet i sig självt är stöld. Orkar inte bli så djuplodande, men här är en text som heter "why I love shoplifting from big corporations". Läs och förfasas!

 

http://www.crimethinc.com/library/english/shoplifting.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar det bli politik och jag skulle tro att herrar moderatorer säkert kommer lägga fingrarna emellan. För första och sista gången kommer jag göra ett övertramp mot mina egen estetiska uppfattning om rätt och fel. Kanske gör jag rent av ett personangrepp.

 

Att överhuvudtaget komma iden hävdar jag kommer från ointelektuella som tror de är intelektuella, men som i första hand är LATA som inte ids skaffa sig en utbildning eller arbeta för att klara sin försörjning. Jag har vackert fått slita och betala för varenda pryl jag äger (vid det här laget en del), för mina resor, min sociala status, sparade medel (aktier i axfood?) etc.

 

Kanske funkar det att dra bena efter sig i vårt världfärdssamhälle där jag betalar för att LATA inte orkar skaffa arbete och försörjning. Men, jag inser att "gubbar" som jag är naiva som delar med mig av min inkomst till de jag tror lever i nöd men när LATA blir i majoritet, hur skall vi då klara oss? Kanske funkar det i ett samhälle där ett fåtal lever på en öde ö med obegränsat med kokosnötter. Men vad du säger är att med en anarki av detta slaget så får vi börja försvara vår egendom med våld. För förr eller senare träffar du någon som har sämre ställt än du. Nästa gång du går på en mörk bakgata;

 

"-Så, var snäll och ge hit dina NIKE-skor."

 

Därmed avslutar jag min medverkan i denna tråd. Förlåt att jag brusade upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...